Zgodnie z przewidywaniami oraz w dobie hasła „mobile first” ruch użytkowników na smartfonach wzrasta z roku na rok (źródło). Co za tym idzie, zwiększa się też wartość reklamy skrojonej na miarę naszych przenośnych urządzeń, z którymi nie możemy się rozstać oraz aplikacji, które przeglądamy, by dostarczyć sobie rozrywki, dowiedzieć się czegoś lub sprawdzić co słychać u innych. Będziemy starali się nieco przybliżyć znaną i lubianą aplikację Instagram, która w ostatnim czasie zdecydowanie zmieniła swoją rolę.
Reklamy na Instagram – sprawdź zalety kampanii na Instagramie
Na początku Instagram był serwisem skierowanym głównie do branży kosmetycznej, czy tej związanej z dekoracją wnętrz. Działo się tak ze względu na piękne kadry i dopracowane zdjęcia, które pojawiały się na profilach marek. Obecnie na tej platformie możemy znaleźć niemal każdą markę, a jej treści znajdą wiernych obserwatorów. Nie chodzi o to, że użytkownicy Instagrama zrezygnowali z wysokiej jakości publikowanych materiałów, zauważono natomiast, że pozostałe branże również znalazły dla siebie przestrzeń, w której nie rezygnując z walorów estetycznych, informują o swoich działaniach. Jak dobrze wiemy, w dzisiejszych czasach młodzi ludzie nie sprawdzają strony internetowej firmy, lecz sprawdzają jej profil w mediach społecznościowych. Dodatkowo pierwszy kontakt z interesującą ich marką wykonują za pomocą wiadomości w aplikacji, dlatego tak ważne jest, aby firmy posiadały uaktualnione profile, a także wyspecjalizowane osoby, które będą na bieżąco odpowiadały na zadane pytania.
Dlaczego warto korzystać z reklam na Instagram?
Z urządzeniami mobilnymi łatwo powiązać aplikacje społecznościowe. Często niektórzy sami przyznają, że telefon służy im do dzwonienia tak samo, jak do sprawdzania powiadomień z własnych profili potworzonych na portalach społecznościowych. Użytkownicy używają aplikacji w celu sprawdzenia nowych aktualności pojawiających się na ich koncie. Dostać się do nich mogą też przez powiadomienia i tutaj pole do popisu mają reklamodawcy internetowi. Instagram, którego temat będę chciała przybliżyć w tym artykule, jest aplikacją posiadająca ponad 2,291 milionów użytkowników w 2021 roku, a ta liczba z roku na rok rośnie. Coraz więcej platforma znajduje się w czołówce najczęściej używanych serwisów społecznościowych.
Jako aplikacja łącząca cechy portalu społecznościowego i agregatu treści generowanej przez użytkowników, Instagram jest idealną przestrzenią zrzeszającą ogromną społeczność i posiada dużo zalet dla reklamodawców. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:
- Możliwość przedstawienia firmy / organizacji w bardziej ludzki sposób, typowy dla kampanii w mediach społecznościowych. Można stworzyć np. kreacje postów informacyjnych, używać zwykłych grafik z chwytliwym opisem czy też zaangażować użytkowników w umieszczanie postów z hashtagiem promowanej akcji – możliwości są nieskończone.
- Posiada ogromny zasięg – jest to trzeci co do wielkości portal tego typu na świecie, zaraz za Youtubem i Facebookiem. Dotrzemy na przykład z naszym materiałem wideo do większej grupy, niż jeśli tylko opublikujemy go w formie posta.
- Jest kanałem w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy tworzą swoje profile przez co można zbierać bardzo mocno spersonalizowane profile odbiorców. Użytkownicy mają również możliwość wysyłania wiadomości oraz komentowania (tyczy się to również reklam). Jest to szansa na nawiązanie bezpośredniej interakcji z odbiorcą, która jest cenna np. przy zbieraniu opinii.
- Jest agregatem trendów oraz zachowań, co pozwala monitorować grupy użytkowników oraz dostosować informacje do przyszłych kampanii, daje możliwość również trzymać się blisko trendów, które na pewno przysłużą się reklamie.
- Co najważniejsze – pozwala wyświetlać zachęcające reklamy oraz umożliwia dokonanie wyboru miejsca i odbiorców sponsorowanych treści.
- Dociera również do odbiorów, którzy na Instagramie korzystają jedynie z relacji. Między relacjami użytkownikom pojawiają się sponsorowane stories, które reklamodawcy mogą odpowiednio dostosować poprzez wybrany format reklamowy.
Grupa docelowa reklam na Instagram
Instagram stał się miejscem, które głównie skupia wokół siebie młodych ludzi. Największymi grupami odbiorców są osoby w wieku 18-34 lat. Jest to więc idealna i bardzo szeroka grupa odbiorców, jeśli naszym celem biznesowym jest reklama własnych produktów czy usług. Młode osoby, które zarządzają swoimi finansami, są świadome i nie boją się korzystać z zakupów internetowych to bardzo dobrze konwertujący target. Jeśli chodzi o zainteresowania oraz profile użytkowników to jest ich tak dużo, jak samych aktywnych użytkowników. Dlatego możemy dopasować reklamy bardzo szczegółowo pod kątem zachowania użytkownika: postów, którymi się zainteresował, profili, które odwiedził, a także stron na Facebooku, które obserwuje.
Prowadzenie social media
Daje nam to nieograniczone możliwości, ponieważ znamy zachowania naszych obserwujących, wiemy, co im się podoba, a co zdecydowanie do nich nie trafi. Wiemy też jakimi tematami się interesują i czy wolą przeglądać materiały graficzne, czy może jednak bardziej trafiają do nich treści wideo. Dzięki pozyskanej wiedzy mamy szansę naprawdę dobrze spersonalizować reklamy i realnie wpłynąć na sprzedaż naszych produktów.
Typy reklam na Instagramie
Możemy używać dwóch podstawowych formatów reklam dostępnych w zakresie promocji w obrębie aplikacji – są nimi formaty graficzne oraz wideo.
Przykładowe formaty reklam graficznych:
Square Format Landscape Format Vertical Format
Reklamy wideo dostępne są w takich samych formatach jak reklamy graficzne. Taki typ reklamy na pewno sprawdzi się w momencie, kiedy chcielibyśmy przekazać zachęcające cechy danego produktu, jednak ich wypunktowanie wymagałoby ukazania działania w praktyce. Reklama wystartuje automatycznie w momencie znalezienia się w centrum ekranu naszego telefonu. Dodatkową przydatną opcją może być wykorzystanie reklam karuzelowych znanych nam z Facebooka. W tym typie reklam można umieścić więcej niż jedno zdjęcie i jeśli chcielibyśmy zaprezentować odbiorcy więcej niż jedną rzecz, to ten format w takiej sytuacji sprawdza się najlepiej. Reklamy karuzelowe, jeśli dobrze opracowane graficzne, zazwyczaj zdobywają większe zaangażowanie i są chętniej przeglądane przez odbiorców.
Ciekawą opcją jest również możliwość promocji na tzw. Instagram Stories, czyli w skrócie: treści generowanej przez użytkowników Instagrama, która jest czymś w rodzaju relacji ze swojego życia dostępnej przez 24 godziny. Jest to coraz bardziej znaczące narzędzie służące w celu komunikacji między użytkownikami. Reklama taka różni się od zwykłej reklamy graficznej tym, że jest ona bardziej widoczna, gdyż zajmuje cały ekran, wyświetlana jest w miejscu, gdzie wyświetlają się inne stories użytkowników oraz jest bardziej chwytliwa ze względu na to, że przypomina post normalnego użytkownika. Dodatkowo wyświetla się podczas przeglądania relacji obserwowanych przez nas kont, dlatego nie sposób jej nie zauważyć.
Reklama na Facebooku Reklama w Instagram Feed Reklama w Instagram Stories
Takie formaty reklam w połączeniu z pomysłowym wykorzystaniem tzw. hashtagów, kreacji graficznej czy też nieszablonowych pomysłów wykraczających poza konkurencję sprawią, że można osiągnąć dwie rzeczy:
- zareklamować produkt,
- pokazać firmę w dobrym świetle, która w nienachalny i przyjazny sposób dociera do swojego klienta.
Dobrze stworzona reklama, nawiązująca do aktualnych trendów (czyli w myśl real time marketingu) ma szansę stać się viralem, a wtedy jej zasięgi mogą przerosnąć nasze oczekiwania.
Typy kampanii na Instagram
Kampanie w obrębie tej aplikacji możemy podzielić wg tego, jakie ostateczne zadanie ma spełniać dana reklama na Instagramie:
- Brand awareness – budowanie świadomości marki, docieranie do użytkowników, którzy jeszcze nie wiedzą o istnieniu naszej firmy / produktów / usługi
- Reach – kampania zasięgowa, skupiające się na dotarciu do możliwie największej ilości użytkowników potencjalnie zainteresowanych naszym profilem biznesowym
- Traffic – ruch na stronie, czyli reklama skupiająca się na generowaniu przejść na witrynę naszej firmy / e-sklepu
- App installs – instalacje aplikacji, to rozwiązanie stosujemy jedynie w celu promocji własnej aplikacji mobilnej
- Engagement – zaangażowanie użytkowników, czyli reklama, które promuje nasze publikacje i zachęca użytkowników do pozostawienia polubienia lub komentarza pod postem / wideo / rolką, a także skupia się na generowaniu dodatkowych followersów naszego profilu
- Video views – wyświetlenia wideo, czyli promocja wcześniej stworzonego i przygotowanego materiału w formie wideo, który reklamuje naszą markę / produkty / usługi. Warto pamiętać, że optymalna długość takiej reklamy to od 6 do 30 sekund. Dłuższe formy mają małą szansę na zatrzymanie widza.
- Lead generation – pozyskanie potencjalnych Klientów. Kampania stworzona dla biznesów działających w modelu B2B, gdzie liczy się kontakt do potencjalnego przyszłego kontrahenta.
- Conversions – konwersje; reklama typowo sprzedażowa, nastawiona na dokonanie zakupu w witrynie internetowej. Idealne rozwiązanie dla wszystkich e-commerce’ów
Opcje te wychodzą naprzeciw reklamodawcom, których założenia promocji są różne, tak jak różne są cele biznesowe poszczególnych firm. Oczywiście można stosować wiele kampanii poprzez jedno konto i nie przeszkadza mieć uruchomionych więcej typów kampanii, które mają zapewnić nam wzrost popularności i sprzedaży.
Przykładowe wykorzystanie reklam na Instagramie
Jeśli posiadasz sklep internetowy z asortymentem dla gitarzystów, to może on kierować reklamy do ludzi, którzy obserwują profile firm produkujących gitary lub są nimi zainteresowani. Przykładowo: jeśli odbiorca obserwuje profil marki Fender oraz również w swoim profilu posiada informacje zrzeszające miłośników gitary Fender Stratocaster, to odpowiednio segmentując odbiorców możesz na podstawie tej wiedzy zareklamować użytkownikom pokrowiec na gitarę typu Stratocaster lub inne akcesoria związane z tym modelem gitary (kostki do gry, efekty, struny itd.)
Jeśli posiadasz w swojej ofercie również gitary marki Gibson, czyli gitary z wyższej półki, raczej dla osób zaawansowanych i posiadających większy budżet, który mogliby wydać na gitarę. Oczywiście, jak na legendarną markę przystało, profil na Instagramie śledzić będzie każdy gitarzysta bez względu na jego stan majątkowy, poziom doświadczenia czy wiek. Aby dotrzeć do pożądanej grupy docelowej Jerzy postanowił wykluczyć młodszych odbiorców do 30 roku życia oraz skierować reklamy do dojrzalszych użytkowników posiadających bardziej wysublimowane ucho i większe doświadczenie. Może wyświetlać im reklamy gitar na sprzedaż jak akcesoriów związanych z gitarami.
Jeśli Jerzy posiada sklep internetowy z asortymentem dla gitarzystów, to może on kierować reklamy na ludzi, którzy obserwują profile firm produkujących gitary lub są nimi zainteresowani. Przykładowo: jeśli odbiorca obserwuje profil firmy Fender oraz również w swoim feedzie posiada profil zrzeszający miłośników gitary Fender Stratocaster to Jerzy odpowiednio segmentując odbiorców może na podstawie tej wiedzy zareklamować użytkownikom pokrowiec na gitarę typu Stratocaster lub inne akcesoria związane z tym modelem gitary.
Jerzy posiada również w swojej ofercie gitary firmy Gibson. Są to gitary z wyższej półki, raczej dla osób zaawansowanych, posiadających większy budżet, który mogli by wydać na gitarę. Oczywiście, jak na legendarną markę przystało, profil na Instagramie śledzić będzie każdy gitarzysta bez względu na jego stan majątkowy, poziom doświadczenia czy wiek. Aby dotrzeć do pożądanej grupy docelowej Jerzy postanowił wykluczyć młodszych odbiorców do 30 roku życia oraz skierować reklamy do dojrzalszych użytkowników posiadających bardziej wysublimowane ucho i większe doświadczenie. Może wyświetlać im reklamy gitar na sprzedaż jak akcesoriów związanych z gitarami.
To były tylko proste przykłady zastosowań kampanii reklamowych na Instagramie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub wiesz, że reklama na Instagramie mogłaby być skuteczna w Twojej firmie to zapoznaj się z naszą ofertą i skontaktuj w celu ustalenia najlepszych działań!
Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu w 2018 roku.