Może się wydawać, że dla specjalisty od pozycjonowania Google Trends nie jest narzędziem pierwszej potrzeby. Tym niemniej nawet tutaj można znaleźć informacje pomocne w skutecznym pozycjonowaniu czy szeroko rozumianym brandingu.
Google Trends – niepozorne narzędzie do wyszukiwania fraz
Google Trends jest darmowym narzędziem Google’a, które służy do badania popularności danych fraz w określonym przedziale czasu. Warto zaznaczyć, że „popularność” nie jest tym samym, co „liczba wyszukiwań„. Popularność określana jest w skali od 1 do 100, gdzie 100 oznacza najwyższą popularność hasła w określonym czasie, w danej lokalizacji lub wyszukiwarce (na przykład YouTube). Poza tym koniecznie należy pamiętać, że najlepiej badać popularność danych haseł w porównaniu z innymi z tej samej kategorii. Czyli nie porównujemy „fotela na kółkach” z „domem jednorodzinnym” czy „meblami„, tylko na przykład z „fotelem bujanym„.
Ponadto łatwo zauważyć, że dane z Google Trends wskazują raczej na trend związany z wyszukiwaniem danej frazy, niż na wolumen wyszukiwania. Ten jest do sprawdzenia chociażby w Planerze słów kluczowych. Dlaczego zatem w ogóle powinniśmy zainteresować się Trendami, gdy mamy dostęp do Planera? Powodów jest kilka.
Google Trends
- Wprowadzamy nowy produkt do sklepu i być może lepiej sprzedaje się on w określonych porach roku. Dzięki Trendom będziemy w stanie sprawdzić z dokładnością do kilku dni, kiedy następuje wzrost zainteresowania tym produktem. A tym samym przygotować się z odpowiednimi promocjami, contentem na stronie itp.
- Google Trends pozwala również sprawdzić popularność danych haseł w określonym regionie lub kraju świata. Tę opcję doceni każdy, kto planuje rozszerzyć swoją działalność na nowe rynki. Być może jakaś fraza jest popularniejsza na Śląsku niż w Krakowie czy Warszawie? Być może Szkoci są zainteresowani jakimś produktem o wiele bardziej, niż sąsiadujący z nimi Anglicy? Dzięki Google Trends bardzo szybo możemy się tego dowiedzieć.
- Trends to także dobre narzędzie do sprawdzenia trendów w internecie w kontekście Real-time marketingu. Baza wyszukiwań jest aktualizowana na bieżąco, nawet w ujęciu godzinowym. Dzięki temu możemy sprawdzić, czy jest szansa na wygenerowanie ruchu lub rozgłosu tworząc content ściśle powiązany z najnowszym doniesieniem prasowym, wydarzeniem, wprowadzeniem na rynek jakiegoś produktu itp.
- Nie zapominajmy także o konkurencji. Dzięki Google Trends możemy bez większych problemów sprawdzić popularność konkurencyjnej firmy czy usługi i porównać otrzymane wyniki wyszukiwania z naszą ofertą. Jest to szczególnie przydatne, gdy ograniczymy uzyskane w ten sposób dane do konkretnego regionu kraju albo świata. Mamy wówczas podstawowe informacje o tym, jak radzi sobie nasza konkurencja w określonym miejscu i czasie. I czy w ogóle mamy jakiekolwiek szanse w rywalizacji z nią.
- Google Trends jest również jednym z najważniejszych internetowych narzędzi, z którego korzystają dziennikarze, specjaliści PR czy politycy. Nie jest tajemnicą, że jeżeli chcemy trendować na Twitterze, Instagramie czy Facebooku, dobrym pomysłem jest najpierw uruchomienie usługi Google, aby sprawdzić, o czym się obecnie mówi lub pisze. Owszem, niewiele ma to wspólnego z SEO, tym niemniej marketing polityczny to wciąż jedna z odmian marketingu, kto wie, czy nie najważniejsza.
À propos SEO – Google Trends daje też możliwość sprawdzenia trafności słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Jest to funkcjonalność, z której mogą korzystać zarówno osoby próbujące samodzielnie wypromować swoją stronę, jak i pracownicy agencji interaktywnych.
Szukasz agencji SEO?
Google Trends – narzędzie do uproszczonej weryfikacji słów kluczowych
Trendy nie są optymalnym narzędziem służącym do wyboru fraz, na które chcemy się pozycjonować. Tym niemniej dość dobrze sprawdzają się jako uzupełnienie Planera słów kluczowych czy innych tego typu aplikacji.
Przede wszystkim Google Trends wyświetla również dwie dodatkowe kategorie: „Podobne tematy” i „Podobne zapytania„. Obydwie kategorie są w dwóch wariantach – Najpopularniejsze i Zyskujące popularność. Możemy wybrać, który wariant interesuje nas bardziej – wystarczy kliknąć na rozwijane menu.
I tak gdy wpiszemy frazę, która nas interesuje, „Podobne tematy” dotyczą tematyki haseł wyszukiwanych przez użytkowników, którzy byli zainteresowani tą samą frazą, co my. Natomiast „Podobne zapytania” to konkretne frazy, które były wpisywane razem z tą, którą my postanowiliśmy sprawdzić.
Zdecydowanie warto skorzystać z obydwu powyższych sposobów na weryfikację fraz. Być może ta, którą wybraliśmy (niech to będzie na przykład „stolik do kawy„), jest mniej popularna od innej, porównywalnej (przykładowo „stolik kawowy„). Wyświetlą nam się także dodatkowe kategorie produktów, jak „stolik kawowy prl” czy „stolik kawowy na kółkach„, na które także warto zwrócić uwagę. Jest to bardzo jednoznaczna podpowiedź dotycząca tego, czym zainteresowani są potencjalni klienci. Tego rodzaju informacje są przydatne, gdy chcemy rozszerzyć ofertę naszego przykładowego sklepu z meblami; teraz wiemy, o jakich produktach warto dodatkowo pamiętać. Wiedza ta jest także potrzebna w kontekście SEO, ponieważ dzięki niej mamy świadomość, jakie produkty należy promować chociażby odpowiednim linkowaniem.
Google Trends – Podobne tematy – Podobne zapytania
Pamiętajmy także o tym, że Google Trends obejmuje swoim zakresem nie tylko to, co wpisujemy do standardowej wyszukiwarki Google. Możemy w tym miejscu zbadać również popularność danych tematów lub fraz w oparciu o wyszukiwanie obrazem czy wyszukiwarkę YouTube. Informacje zdobyte w tym miejscu także mogą posłużyć do skutecznego pozycjonowania – na przykład w kontekście optymalizacji obrazów na stronie czy kampanii prowadzonych na YouTubie.
Podsumowując: Google Trends to niewielkie, ale ciekawe narzędzie, z którego warto co jakiś czas skorzystać, gdy szukamy inspiracji w doborze słów kluczowych. A także gdy chcemy zbadać popularność konkretnych fraz, na przykład w celu ich wykorzystania w prowadzonych działaniach marketingowych.