Coraz więcej użytkowników internetu korzysta z opcji voice search. Nic w tym dziwnego – wyszukiwarka głosowa to bardzo wygodne narzędzie do zdobywania potrzebnych informacji w możliwie krótkim czasie. Dlatego w dzisiejszym tekście zaproponujemy kilka sposobów na to, jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe w Google.
Czym w ogóle jest wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosem w internecie jest narzędziem znanym szerokiej publiczności od około 2010 roku. To wtedy aplikacja Siri, czyli wirtualna asystentka stworzona przez firmę Apple, po raz pierwszy trafiła na urządzenia z systemem iOS. Rok później, czyli w 2011, Siri stała się częścią ekosystemu Apple. Również w 2011 roku Google zapowiedział usługę Voice Search. Ta najpierw trafiła do usługi Google Now na urządzeniach mobilnych wyposażonych w systemy Android, a następnie stała się jednym z modułów dostępnych w przeglądarce Chrome. Rozwinięciem tej technologii jest Google Assistant.
Jak zatem działa Google Voice Search? Przede wszystkim musimy posiadać urządzenie z mikrofonem – wbudowanym lub zewnętrznym, na przykład dołączonym do słuchawek. Oczywiście należy pamiętać, żeby pozwolić danej aplikacji na korzystanie z mikrofonu. Następnie, po jej uruchomieniu, należy wyraźnie powiedzieć pytanie, na które chcemy poznać odpowiedź. Aplikacja przetworzy naszą wypowiedź na tekst, z zasobów wyszukiwarki Google’a wybierze tę odpowiedź, którą uzna za najlepszą. A jeżeli dodatkowo mamy zainstalowanego Asystenta Google, to odpowiedź zostanie udzielona przez niego ludzkim głosem.
Skąd jednak aplikacja „wie”, która odpowiedź w wynikach wyszukiwania jest tą najlepszą? Rozwiązaniem tej zagadki są featured snippets.
Featured snippets a Voice Search
Featured snippet (liczba pojedyncza) to zazwyczaj bardzo konkretna, jedno- lub dwuzdaniowa odpowiedź na wpisane w wyszukiwarce pytanie, wyświetlająca się w ramce nad pozostałymi wynikami wyszukiwania. Znajduje się w niej także link do strony z daną odpowiedzią, a niekiedy również grafika. Jest zazwyczaj fragmentem tekstu, który i tak jest w pierwszej dziesiątce wyników organicznych – według danych zgromadzonych przez Ahrefs dzieje się tak w ponad 99% przypadków. Czasami przyjmuje również postać listy lub tabeli.
Co ciekawe, jeśli tego rodzaju wyniki rozszerzone wyświetlają się w postaci tekstu, to w zasadzie zawsze jest to jeden krótki akapit, ograniczony w kodzie strony jako paragraf <p>. Innymi słowy treść znajdująca się pomiędzy <p> oraz </p> i będąca konkretną odpowiedzią na zadane pytanie, ma szansę stać się featured snippetem. A w konsekwencji zostać uznanym przez algorytm Google Voice Search za najlepszą odpowiedź.
Nietrudno się zatem domyślić, że optymalizacja witryny pod głosowe wyszukiwanie będzie od nas wymagać umieszczenia na stronie treści odpowiadających na bardzo konkretne pytania wypowiadane przez użytkowników. Tego rodzaju odpowiedzi mogą być fragmentami dłuższych tekstów, mogą także stanowić część sekcji FAQ. Co więcej, teksty pozycjonowane na frazy z długiego ogona także świetnie nadają się do featured snippetów. Standardowe pozycjonowanie, dotyczące dwu- oraz trzywyrazowych fraz kluczowych, będzie w tym przypadku niewystarczające. A przyczyna takiego stanu rzeczy jest bardzo prosta.
Okazuje się, że w wyszukiwaniu głosowym zapytanie jest zazwyczaj dłuższe, niż w tekstowym, wystukiwanym na klawiaturze. A tym samym może być bardziej szczegółowe. Z tego względu teksty pozycjonowane na ogólne frazy mogą nie zawierać oczekiwanych przez nas odpowiedzi. Ale już artykuły lub ich fragmenty, które ściśle odpowiadają na nasze zapytania, są jak najbardziej w porządku.
Dlatego warto zapamiętać, że frazy kluczowe w postaci long taili lub konkretnych zapytań są w zasadzie najważniejszą różnicą pomiędzy tradycyjnym SEO a tym przeznaczonym pod wyszukiwanie głosowe. Jeżeli nasza strona jest pozycjonowana na bardzo ogólne słowa kluczowe, a teksty, które się na niej znajdują, nie odpowiadają na konkretne pytania czy problemy, trudno będzie nam dostać się do featured snippets.
Optymalizacja zawartości strony pod wyszukiwanie głosem
Zdecydowana większość działań optymalizacyjnych, które wdrażamy przy tradycyjnym pozycjonowaniu, sprawdzi się również w przypadku pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe. Wymieńmy najważniejsze z nich:
Dobrej jakości content na stronie
W tej kwestii nie ma żadnych wątpliwości: zawartość strony powinna stać na najwyższym możliwym poziomie. Teksty powinny być zrozumiałe i napisane zgodnie z zasadami dobrego SEO. Jeżeli są dodatkowo wzbogacone sekcją Q&A lub FAQ, tym lepiej. Oczywiście ich wybrane fragmenty, jak wcześniej wspomniano, powinny być oznaczone jako paragrafy (znacznik <p>).
Umieszczenie w kodzie strony danych strukturalnych
Dane strukturalne to specjalne znaczniki umieszczane w kodzie strony, które służą do dokładnego opisania jej zawartości. Obecnie polecanym formatem danych strukturalnych jest JSON-LD, bazujący na popularnym JavaScripcie. Kod ten pozwala na oznaczenie konkretnych właściwości danego produktu/wydarzenia/usługi itp., widocznych chociażby później w rich snippets (rozbudowanych wynikach wyszukiwania). I tak gdy przykładowo kupujemy telefon, dzięki danym strukturalnym możemy przy okazji poznać m.in.:
- jego cenę,
- jego ocenę,
- łączną liczbę opinii,
- informację o dostępnym kolorze,
- wymiary,
- dostępność w magazynie.
Są to te wszystkie dodatkowe informacje, które można znaleźć pod lub nad opisem. Ich obecność zwiększa szansę zakupu wyszukiwanego produktu.
Wdrożenie standardu SSL/TLS
Strony działające w oparciu o protokół HTTPS, czyli te z wdrożonymi certyfikatami SSL lub TLS, są zdecydowanie częściej wybierane do featured snippets lub rich snippets. Przeprowadź audyt SEO, aby mieć pewność o jego poprawnym wdrożeniu i konfiguracji.
Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów
Przystosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
Większość wyszukań głosowych odbywa się na smartfonach. Z tego względu konieczność przystosowania strony pod urządzenia mobilne jest uznawana za jeden z ważniejszych, jeżeli nie najważniejszy czynnik mający wpływ na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania głosem. Dotyczy to nie tylko stworzenia wersji responsywnej danej strony, lecz także jej zgodność ze standardem AMP. Czas ładowania strony, przyjazny interfejs czy prawidłowe skalowanie grafik oraz treści mają w tym przypadku decydujące znaczenie.
Poza tym pamiętajmy o tych wszystkich czynnikach, które mają pozytywny wpływ na pozycję strony podczas standardowego wyszukiwania. Prawidłowo wykonane linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, zoptymalizowane meta tagi, przemyślany kod – każdy z tych elementów ma wpływ na to, jak algorytmy Google traktują naszą stronę. Zaniedbanie któregokolwiek z nich z pewnością będzie miało negatywny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, również głosowego.
Czy warto zmieniać strategię pozycjonowania wyłącznie pod wyszukiwanie głosem?
Na tę chwilę odpowiedź na to pytanie jest negatywna. Owszem, wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejsze, szczególnie wśród młodszych użytkowników. Korzysta z niego również coraz więcej dorosłych. Tym niemniej całkowite skupienie się na pozycjonowaniu kilkuwyrazowych long taili i zapytań, kosztem słów kluczowych o standardowej długości, przyniosłoby obecnie więcej szkody niż pożytku. Spadki pozycji byłyby na tyle odczuwalne, że nawet ciągła obecność w featured snippetach mogłaby nie zrekompensować strat. Tak że zalecamy niewielką optymalizację zawartości strony pod voice search, ale jednocześnie stanowczo odradzamy całkowite przestawienie strategii pozycjonerskiej na ten rodzaj wyszukiwania.