Cykl webinarów SEOSpaceLab od OnCrawl – podsumowanie cz. 2

Piotr Jacek
Piotr Jacek
Archiwum 05.2020
 
 
SEOSpaceLab OnCrawl webinary

Cykl webinarów SEOSpaceLab od OnCrawl


podsumowanie część 2

Witamy Was w drugiej części cyklu, w którym opisujemy pełne wiedzy webinary SEOSpaceLab przygotowane przez OnCrawl, które odbyły się na przełomie kwietnia i maja. Dziś przygotowaliśmy dla Was krótkie podsumowanie dwóch kolejnych webinarów, a mianowicie:

How to navigate Google’s transition from search to answer engine?

Success Story: How they built and developed a successful technical SEO community on Reddit

Dowiesz się z nich co zrobić, aby pojawić się we fragmentach rozszerzonych Google (Rich Snippets) oraz jak spore źródło wiedzy kryje w sobie Reddit, którego popularność w Polsce rośnie, ale wciąż nie jest ona tak duża jak za granicą. Zachęcamy do lektury.

How to navigate Google’s transition from search to answer engine?

Głównym zagadnieniem webinaru, który poprowadził Kevin Indig były Rich Snippets, czyli tzw. fragmenty rozszerzone. Na początku Kevin skupił się nieco na ich historii i po kolei przedstawiał te najpopularniejsze. Przedstawiając preferencje użytkowników wskazał kilka aspektów, które sprawiają, że Google musi wciąż ewoluować i zmieniać się, aby przyciągnąć i zatrzymać u siebie coraz więcej osób.

Webinar bazował na danych dostarczonych od RankRanger oraz SEMrush (2018 vs 2019 r). Na podstawie zebranych informacji porównano setki tysięcy słów kluczowych, rozkład ruchu pomiędzy Mobile vs Desktop, a także wpływ Rich Snippets na ruch organiczny na stronie. Spoglądając na wyniki widzimy, że informacje wyszukiwane przez internautów cały czas się zmieniają:

  • Sztuka i rozrywka – wzrost popularności,
  • Komputery i technologia – spadek popularności,
  • Nauka i edukacja – wzrost popularności,
  • Materiały referencyjne – spadek popularności.

Domeny, które straciły najwięcej ruchu organicznego to: wikipedia.org, reddit.com, youtube.com oraz imdb.com. Są to strony informacyjne, tracące ruch, ponieważ Google dostarcza coraz więcej informacji internautom już na poziomie SERPów. Z drugiej strony, domeny, które zyskały najwięcej ruchu organicznego to, np. fandom.com, academia.edu, quizlet.com, booking.com czy netflix.com.

Featured Snippets zbierają znacznie większy ruch niż pozostał wyniki, a użytkownicy częściej wybierają FS niż pozostałe strony, nawet te na wysokich pozycjach. Warto zwrócić uwagę, na bardzo duży przyrost liczby wyników wyszukiwania, które zawierają Featured Snippets. Widać, że Google dostosowuje to, czy wyświetlać Featured Snippets czy nie, w zależności od danego rynku oraz tego czy będą one przydatne dla Internautów w danym kraju:

  • USA: +38% dla mobile oraz +45% dla desktop,
  • Germany: +86 % dla mobile oraz +37% dla desktop,
  • UK: +11% dla mobile oraz -14% dla desktop.

Co zrobić aby trafić do Featured Snippets?

Za pomocą SEMrush lub Ahrefs przefiltruj słowa kluczowe rankujące na pozycjach 1-5, które nie pojawiają się w Featured Snippets (najczęściej właśnie te wyniki są do nich zaciągane), a następnie spróbuj lepiej zoptymalizować zawartość poszczególnych podstron. Organizując treść na danej stronie możesz skorzystać z tzw. Piramidy Taktycznej (Pyramid Tactic):

  1. Odpowiedź (na samej górze strony),
  2. Kontekst,
  3. Tło (background odpowiedzi).

Warto również zerknąć na konkurencję, która pojawia się w Featured Snippets i sprawdzić:

  • Jak wygląda nagłówek nad pytaniem?
  • Jak jest sformułowana odpowiedź?
  • Jakich informacji i odpowiedzi dostarcza FS konkurencji, a Twoja strona nie?

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Monitoruj popularność swoich słów kluczowych (Search Volume) i spróbuj lepiej wykorzystać ich potencjał poprzez wzmocnienie działań dla tych słów, które stały się niezwykle popularne z uwagi na obecną sytuację w kraju,
  • Optymalizując strony należy robić to głównie z myślą o urządzeniach mobilnych, nawet jeśli mobile generuje mniejszy lub znikomy ruch na stronie w porównaniu do desktopu. Nie ma znaczenia skąd Twoja strona zdobywa ruch, ale to w jaki sposób Google crawluje i indeksuje Twoją stronę,
  • Linki oraz treści publikowane na stronie powinny być spójne pomiędzy wersją mobilną, a desktopową,
  • Unikaj natrętnych reklam i pop-upów,
  • Zadbaj o wysoką jakość zdjęć, które publikujesz, nie tylko pod kątem UX, ale także Google Discover, który jest kolejnym istotnym źródłem ruchu na stronie,
  • Porównaj mobile vs desktop Googlebot hits (np. w Oncrawl),
  • Pamiętaj, że CTR i wyświetlenia są inne na mobile i inne na desktop ponieważ SERPy wyglądają na nich całkiem inaczej,
  • Analizując ruch organiczny zwróć uwagę na rozkład ruchu mobile vs desktop,
  • Featured Snippets mogą wpłynąć na znaczny spadek ruchu na stronie, jeśli konkurencji uda się wbić do FS, najpewniej odnotujesz spadki na swojej stronie pomimo wysokiej pozycji w Google,
  • Podobnie jak z pozycjami, większą szansę na pojawienie się w FS masz na frazy longtailowe. Ogólne frazy mają nie tylko dużą konkurencję, ale często mogą mieć różny kontekst i nie trafią do użytkowników, na których Ci zależy.

Narzędzia do monitorowania aktualnych trendów w sieci:

Podsumowanie:

  • Unikaj niejasnych lub dwuznacznych zapytań,
  • Celuj w Featured Snippets i skup się na frazach, które obecnie nie zwracają fragmentów rozszerzonych,
  • Zbuduj mocny brand na innych kanałach i platformach,
  • Skieruj użytkowników do kanałów nad którymi masz kontrolę (e-mail, Social Media),
  • Inwestuj w audio/video/images,
  • Zestaw ruch organic mobile vs desktop,
  • Zaimplementuj odpowiednie mikrodane,
  • Jeśli masz video lub podcasty, dodaj do nich timestamps oraz key-moments.

Success Story: How they built and developed a successful technical SEO community on Reddit

Webinar poświęcony budowaniu społeczności na Reddicie. Serwis nie jest jeszcze zbyt powszechny w Polsce w branży SEO, być może jest tutaj pole do rozwoju. Mimo wszystko, warto czerpać z niego wiedzę, zwłaszcza przez osoby zajmujące się międzynarodowym SEO. W Webinarze wzięli udział moderatorzy społeczności poświęconej technical SEO – https://www.reddit.com/r/TechSEO/

Dla tych, którzy nie wiedzą czym jest Reddit: to platforma służąca do dzielenia się informacjami, linkami do wartościowych treści w internecie. Dzięki utworzonej społeczności, w jednym miejscu pojawiają się najistotniejsze, warte uwagi materiały – których każdego dnia powstaje cała masa.

Społeczność (Community) TechSEO – grupa o której toczyła się dyskusja – jest w pełni poświęcona technicznemu SEO. Jak podkreślali uczestnicy webinaru jest ona jedną z najlepiej uporządkowanych społeczności dotyczących SEO. Ogólna grupa dotycząca SEO toczy się własnym życiem, bez moderacji.

Na czym polega moderacja uczestników webinaru? Głównie na banowaniu ;), pilnowaniu porządku, ale również spychaniu powtarzanych tematów/komentarzy niżej lub ich usuwaniu. Moderatorzy starają się również oczyszczać forum z tak banalnych pytań jak np.: “Czym jest nagłówek H1?”. Za każdym razem użytkownik dostaje informację dlaczego jego post został usunięty lub został zbanowany. Twórcy serwisu podkreślają, że starają się utrzymywać i promować bardziej techniczne i zaawansowane tematy, które rzeczywiście są wartościowe.

Ciekawym rozwiązaniem jest również tzw. “shadow banning” – użytkownik zostaje zbanowany, ale nie jest tego świadomy. W dalszym ciągu może normalnie przeglądać forum i dodawać kolejne komentarze, ale nikt poza nim ich nie widzi 🙂 Oprócz tego, ważne jest również odsiewanie reklam, które nie są przydatne dla społeczności. Automatyczna moderacja próbowała być wdrożona, jednak jej efekty nie były zadowalające i często błędne.

Co może być przewagą Reddita nad na przykład grupami na Facebooku? Na Reddicie nie trzeba podpisywać się pod wypowiedziami własnym nazwiskiem, można używać nick-ów. Dla wielu osób jest to czynnik, który sprawia, że ośmielają się o coś zapytać lub wyrazić swoje zdanie. Spam i negatywne wpisy/komentarze i tak są kontrolowane przez moderatorów.

Najczęściej pojawiające się tematy według moderatorów dotyczą danych strukturalnych (schema), wersji językowych (hreflang) oraz kwestii dotyczących migracji stron. Coraz częściej pojawiają się też pytania od webdeveloperów i osób zajmujących się designem stron, którzy chcą wiedzieć więcej jak poprawnie tworzyć strony pod SEO.

Plusy korzystania z Reddita:

  • mamy dostęp do informacji, artykułów, którymi dzielą się inni specjaliści – w natłoku informacji mogłyby nam umknąć,
  • można poznać nowe narzędzia, ich przydatne funkcjonalności oraz rzetelne opinie,
  • komentarze pojawiają się od osób z autorytetem, dzięki czemu można znaleźć potwierdzenie lub zaprzeczenie swoich przypuszczeń, których w SEO jest sporo,
  • nawet jeśli społeczność nie zna odpowiedzi na pytanie pojawiają się wskazówki rozwiązań i wsparcie,
  • wiele komentarzy pozwala na dyskusję, poznanie innych punktów widzenia,
  • w ramach Reddit działa wiele różnych działów, tzw. SubReddit, które skupiają się na danej dziedzinie, np. Big SEO, Tech SEO, dzięki czemu można łatwo i szybko znaleźć odpowiedź lub informacje praktycznie na każdy temat dotyczący SEO i nie tylko.

Podsumowując, to co cieszy moderatorów to to, że ludzie pomagają sobie wzajemnie. Dzięki konferencjom i Redditowi mogą być na bieżąco z większością nowinek w świecie SEO.

Piotr Jacek
Senior SEO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Klaudia Hadała
SEO Specialist. W DevaGroup prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991