Analiza konkurencji w SEMrush Traffic Analytics

Piotr Jacek
Piotr Jacek
23 września 2020
 
Semrush Traffic Analytics

Traffic Analytics


sprawdź czy dodatek do SEMrush jest wart swojej ceny

SEMrush jest to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych platform wykorzystywanych przez wielu specjalistów w branży SEO, PPC, Social Media czy copywriterów. Za jej pośrednictwem otrzymujemy dostęp do wielu przydatnych informacji zarówno o naszej stronie jak i stronach naszych konkurentów. Jakiś czas temu SEMrush zaczął promować nowe narzędzie o nazwie Traffic Analytics, które dostarcza nam jeszcze więcej dodatkowych informacji na temat analizowanych stron. Warto jednak zaznaczyć, że jest to osobno płatny dodatek, a więc niezależnie od wybranego standardowego miesięcznego abonamentu, należy liczyć się z dodatkową opłatą w wysokości 200$.

Semrush Traffic Analytics Cena

Bez wątpienia jest do dosyć wysoka opłata biorąc pod uwagę fakt, że jest to „zaledwie” dodatek do i tak już rozbudowanego narzędzia. Wielu z nas na pewno będzie się tym samym zastanawiać co konkretnie otrzymujemy za tą kwotę oraz przede wszystkim czy informacje te są warte tak wysokiej ceny? Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Was poniższy artykuł, w którym postaramy się przybliżyć najważniejsze funkcje Traffic Analytics, pokazać czym różni się od Domain Analytics, a przede wszystkim czy warto zainteresować się tym narzędziem.

 

Traffic Analytics vs Domain Analytics

W ramach standardowego abonamentu SEMrush jednym z wielu narzędzi, do którego mamy dostęp jest Domain Analytics. Choć wydawać by się mogło, że za jego pośrednictwem otrzymujemy te same dane co w Traffic Analytics, diametralną różnicą jest to, w jaki sposób każde z nich gromadzi poszczególne dane.

Informacje dostępne w Domain Analytics obliczane są na podstawie pozycji poszczególnych fraz w wynikach organicznych i płatnych oraz szacunkowego ruchu jaki powinny generować.

Domain Overview

Traffic Analytics natomiast gromadzi dane poprzez analizę strumienia kliknięć, tj. ścieżki „przeklików” użytkownika podczas przeglądania danej strony, na podstawie wszystkich źródeł ruchu dla danej domeny, a nie tylko z wyszukiwarki.

Źródła ruchu

Warto zwrócić uwagę na wskaźnik Estimated accuracy, który informuje nas o dokładności wygenerowanego raportu. Wpływ na niego ma wielkość i popularność analizowanej domeny, która jest szacowana na podstawie wycinka danych nt. użytkowników, którzy odwiedzili daną witrynę. Tym samym im większy rozmiar próbki danych, tym dokładniejsze wyniki uzyskamy.

Dokładne dane na temat poszczególnych źródeł ruchu dla analizowanej domeny znajdziemy nieco niżej lub w osobnej, dedykowanej zakładce Traffic Journey.

Rodzaje źródeł ruchu

Dlaczego warto korzystać z Traffic Analytics?

Z pomocą narzędzia Traffic Analytics będziemy w stanie dokładnie przeanalizować ruch generowany przez naszą stronę i przejrzysty sposób zestawić go z wynikami dla naszej konkurencji. Jak już wspomnieliśmy, będą to dane pochodzące ze wszystkich źródeł ruchu, a więc zarówno z wyników wyszukiwania Google jak i z kampanii płatnych, wejść bezpośrednich, mediów społecznościowych, a także referral. Traffic Analytics pozwala także na analizę ruchu pod kątem kraju, w którym znajdują się użytkownicy odwiedzający poszczególne strony.

Traffic Analytics – co dokładnie oferuje?

Po aktywacji dodatku dostajemy wgląd do szeregu nowych raportów w ramach Marketing Insights, a mianowicie:

  • Overview
  • Audience Insights
  • Traffic Journey
  • Top Pages
  • Geo Distribution
  • Subdomains
  • Bulk Analysis

Overview

Domyślnym, a zarazem głównym widokiem Traffic Analytics jest zakładka Overview, w ramach której znajdziemy ogólne podsumowanie zebranych informacji nt. analizowanych domen, z porównaniem do poprzedniego miesiąca pod kątem:

  • liczby wizyt
  • liczby unikalnych wizyt
  • liczby odwiedzonych stron w ramach jednej wizyty
  • średniego czas spędzonego na stronie w ramach jednej wizyty
  • współczynnika odrzuceń

Traffic Analytics

W zakładce tej znajdziemy także wykres obrazujący przyrost ruchu w całości lub w przeciągu ostatnich 6/12 miesięcy, który możemy dodatkowo filtrować za pomocą wspomnianych powyżej filtrów, a także w zależności od typu urządzenia. Za pomocą poniższego grafu możemy także określić sezonowość analizowanej witryny i wyłapać ewentualne spadki, którym warto dokładniej się przyjrzeć i zweryfikować ich przyczynę.

Przyrost ruchu

W zakładce Overview znajdziemy także szereg dodatkowych informacji na temat analizowanej domeny a mianowicie:

Procentowy rozkład ruchu PC vs mobile:

Rozkład ruchu PC vs mobile

Listę subdomen, które pojawiają się w wynikach Google oprócz głównej, analizowanej domeny (z podziałem na PC vs mobile):

Lista subdomen

Wykres prezentujący przyrost ruchu w czasie z podziałem na poszczególne źródła, np. Direct, Referral, Search, Social, Paid:

Źródła ruchu wg typu

Informację odnośnie rozkładu ruchu wg krajów, z których pochodzą użytkownicy odwiedzający naszą witrynę:

Rozkład ruchu wg kraju

Porównanie wyników z konkurencją

Dzięki Traffic Analytics możemy z łatwością porównać wyniki dla naszej domeny ze stronami konkurencyjnymi, gdzie jednocześnie możemy zestawić wyniki dla 5 domen, tj. nasza + 4 konkurentów:

Porównanie ruchu z konkurencją

Podobnie jak w przypadku analizy własnej domeny, tutaj także dostajemy możliwość sprawdzenia ruchu na każdej z badanych stron pod kątem wizyt, średniego czasu odwiedzin, tudzież współczynnika odrzuceń (na przestrzeni 6, 12 miesięcy lub całego dostępnego okresu). W ten sposób możemy szybko zestawić nasze wyniki z konkurencją i sprawdzić, która z nich generuje najwięcej ruchu.

Audience Insights

Przechodząc do zakładki Audience Insights otrzymujemy szereg informacji na temat odbiorców naszej strony, gdzie sprawdzimy źródła ruchu na naszej stronie pokrywające się z tymi u konkurencji. Zebrane dane możemy dodatkowo filtrować zmieniając zakres dat, lokalizację oraz typ urządzenia, z którego dany ruch pochodzi.

Ruch Twój i konkurencji

Najwięcej przydatnych informacji uzyskujemy nieco niżej, gdzie została zebrana lista domen, za pomocą której możemy sprawdzić jakie konkretnie domeny generują ruch, zarówno u konkurencji jak i u nas.

Audience Insight

Warto zaznaczyć, że za pomocą dostępnych filtrów możemy szybko porównać wyniki dla każdej domeny z osobna, a także sprawdzić z jakich domen konkurencja zbiera ruch, a my nie. Dzięki temu możemy szybko wyeksportować listę wartościowych stron, na których warto się pojawić i zaprezentować naszą ofertę, aby dotrzeć do nowych odbiorców. Bazując na powyższych danych dowiemy się:

  • które domeny generują ruch zarówno na Twojej stronie jak i u konkurencji
  • które domeny generują ruch tylko dla konkurencji
  • jak odbiorcy Twojego potencjalnego partnera wpasowują w Twoją stronę
  • ile osób odwiedza poszczególne witryny
  • porównasz także wielkość oraz to jak pokrywają się ze sobą poszczególni konkurenci w branży pod względem ruchu

Powyższe dane pozwolą lepiej zrozumieć naszą grupę docelową, ich zainteresowania i zachowanie, poznamy nowych konkurentów, a także znajdziemy potencjalnych nowych partnerów, do których warto odezwać się w celu nawiązania współpracy, np. w celu umieszczenia u nich artykułu content marketingowego lub baneru reklamowego.

Traffic Journey

Zakładka Traffic Journey daje nam ogólny pogląd na temat sposobu prowadzenia strategii marketingowej konkurencji, dzięki czemu z łatwością zidentyfikujemy, które źródło ruchu jest dla nich kluczowe, a które zostało zepchnięte na drugi tor. Otrzymujemy zatem wskazówkę, którędy powinniśmy być w stanie łatwiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy, a jednocześnie, które kanały będą wymagały od nas więcej nakładów pracy (i wydatków) z uwagi na mocną pozycję konkurencji.

Porównanie źródeł ruchu z konkurencją

Kolejną sekcją w tej zakładce jest Traffic Journey, gdzie sprawdzimy nie tylko skąd dana domena zbiera ruch, ale także gdzie udają się użytkownicy po jej opuszczeniu.

Ścieżka kliknięć

Pełną listę oraz szczegółowe informacje na temat domen „przychodzących” oraz „wychodzących” znajdziemy zaraz pod wykresem:

Ścieżka odwiedzin

Dzięki powyższej tabeli otrzymujemy gotową listę stron, które są często odwiedzane przez naszych potencjalnych odbiorców/klientów. Jest to zatem świetna okazja na znalezienie nowych źródeł ruchu dla naszego serwisu, a także wysegregowanie stron, na których warto byłoby uruchomić dodatkową kampanię reklamową, z uwagi na częste odwiedzanie ich przez naszą grupę targetową.

Top Pages

W kolejnej zakładce, jaką jest Top Pages, znajdziemy listę kluczowych podstron (max 1000) dla danej domeny, które generują dla niej najwięcej ruchu.

Najważniejsze strony

Dzięki powyższej tabeli sprawdzimy przykładowo które kategorie lub produkty konkurencyjnych sklepów generują najwięcej ruchu, a tym samym prawdopodobnie najwięcej przychodów. Klikając na poszczególne wyniki w tabeli możemy dodatkowo sprawdzić źródła ruchu indywidualnie dla każdej podstrony, otrzymując szczegółowe informacje jaki procent ruchu pochodzi z wyników wyszukiwania, jaki z płatnych kampanii itd.

Źródła ruchu dla strony

Na stronie dostępna jest także wyszukiwarka, dzięki której możemy łatwo przefiltrować otrzymane wyniki i wyszukać konkretne podstrony w ramach domeny konkurencji związane z interesującą nas tematyką.

Warto zaznaczyć, że zebrane tutaj dane obejmują wyłącznie wyniki dla ruchu desktopowego. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że ruch mobilny stanowi coraz większy procent ogólnego ruchu w sieci, myślę, że w przyszłości możemy spodziewać się aktualizacji narzędzia właśnie o dane dla ruchu mobilnego.

Geo Distribution

Jaka sama nazwa mówi w zakładce tej otrzymujemy zestawienie ruchu generowanego przez analizowaną domenę pod kątem krajów, w których znajdują się użytkownicy odwiedzający dany serwis.

Rozkład ruchu na kraje

Geo mapa ruchu

Ciekawostką jest także możliwość sprawdzenia ruchu wg subkontynentów.

Rozkład ruchu na subkontynenty

Szczegółowe danego na temat każdego regionu znajdziemy poniżej w formie standardowej tabeli:

Rozkład ruchu subkontynenty

Zebrane dane możemy analizować pod kątem rozkładu ruchu pomiędzy poszczególne kraje, z podziałem na PC vs mobile oraz ilości wizyt, czasu trwania odwiedzin i współczynnika odrzuceń. Niestety na obecną chwilę nie mamy możliwości porównania dokładnych wyników z konkurencją (każdą domenę musimy analizować z osobna), możemy jednak sprawdzić poglądowe dane w ramach zakładki Overview:

Ruch wg krajów

Subdomains

Raport Subdomains pozwala nam sprawdzić, które subdomeny (o ile takowe istnieją) generują najwięcej ruchu w porównaniu do domeny głównej.

Ruch na subdomenach

Analizując znajdujące się tutaj adresy będziemy mieć pogląd na to, jak strony konkurentów są mniej więcej zbudowane, a także które strony (subdomeny) są dla nich najważniejsze i przyciągają najwięcej ruchu. Na subdomenach najczęściej umieszczane są blogi, dział aktualności tudzież sklepy.

Bulk Analysis

Ostatnią zakładką jaką otrzymujemy po wykupieniu dodatku Traffic Analytics jest Bulk Analysis, za pomocą której możemy przeanalizować za jednym razem źródła ruch nawet dla 200 domen.

Grupowa analiza domen

Podobnie jak w pozostałych zakładkach zebrane dane możemy analizować pod kątem wizyt, unikalnych wizyt, odwiedzonych stron na wizytę, średniego czasu wizyty, a także współczynnika odrzuceń. Możliwość grupowej analizy przyda się np. szukając:

  • miejscówek na publikacje content marketingowe, chcąc dotrzeć do większej liczby odbiorców
  • wartościowych źródeł linków, na stronach generujących spory ruch
  • potencjalnych partnerów do współpracy

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie mając wykupionego dodatku Traffic Analytics jesteśmy ograniczeni do grupowej analizy zaledwie 5 domen dziennie.

Podsumowanie – czy warto?

Widzimy zatem, że wykupując płatny dodatek Traffic Analytics dostajemy mnóstwo dodatkowych informacji niedostępnych w ramach standardowego abonamentu. Pytanie czy dane te są warte swojej ceny? Moim zdaniem tak. Jeśli planujemy większą analizę konkurencji lub jesteśmy w trakcie szukania nowych miejscówek na mocne linki prowadzące do naszej strony, w łatwy sposób wyłapiemy serwisy generujące sporą ilość ruchu.

Dane dostępne w poszczególnych zakładkach dostarczają nam także o wiele szerszy zarys pod kątem działań prowadzonych przez konkurencję i źródeł ruchu. Posiadając tego typu wzgląd w działania konkurencji, możemy znacznie skuteczniej przygotować i zrealizować kampanię dla naszego brandu bądź firmy i dotrzeć do znacznie większej ilości potencjalnych klientów.

 

Piotr Jacek
Senior SEO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991