SEO & Content Camp 2022 r – relacja z wydarzenia

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 05.2022
 
SEO & Content Camp 2022 r – relacja z wydarzenia

SEO & Content Camp 2022 r
relacja z wydarzenia

W dniach 05-07.05.2022 odbyła się konferencja SEO & Content Camp w Szczyrku, która była pierwszą organizowaną przez ekipę firmy Whitepress. Mimo iż była to pierwsza taka konferencja, w mojej ocenie udała się wyśmienicie. Wystąpienia na których miałem przyjemność być w dniach 06.05.2022 oraz 07.05.2022 były bardzo merytoryczne i wpasowywały się w ostatnie trendy branżowe – data driven w działaniach SEO, prace z danymi i coraz większy udział AI w generowaniu treści. Dodatkowym atutem wydarzenia była piękna okolica Szczyrku i możliwość spotkania wielu branżowych znajomych po długim okresie lockdownów i obostrzeń. Jak to mawiają „Co w Szczyrku, to zostaje w Szczyrku”, więc skupimy się na części oficjalnych prezentacji i wystąpień.

 

Damian Sałkowski „Sztuka radzenia sobie z danymi”

Damian Sałkowski znany jest w branży SEO z zamiłowania do pracy z danymi oraz możliwą automatyzacją prac. Uważa cykliczne działania manualne przy pozycjonowaniu stron jako stratę czasu i zawsze preferuje zautomatyzowanie cyklicznych działań. Podczas wystąpienia przedstawiał w jaki sposób pracować z danymi.

 

Damian Sałkowski - SEO & Content Camp Szczyrk

 

To co ciekawe w przekazie Damiana to obserwacja niepotrzebnych obaw przed podjęciem pracy z danymi, gdy ktoś nie jest programistą. Mieliśmy okazję poznać kilka zastosowań automatyzacji, do których realizacji nie ma potrzeby znajomości tworzenia kodu. Dodatkowo Damian przypomniał, że w Internecie jest dużo gotowych rozwiązań, którymi dzielą się sami twórcy – wystarczy poczytać o takim rozwiązaniu i implementować u siebie 🙂

 

Damian Sałkowski - SEO & Content Camp Szczyrk

 

Jednym z takich nietypowych miejsc do pracy z danymi (przez wiele osób niedocenianym) są arkusze Google, gdzie można pobierać dane z wyników wyszukiwania oraz agregować dane z kilku arkuszy. Damian dodatkowo podzielił się listą ciekawych danych i miejsc związanych z wykorzystaniem nie tylko automatyzacji arkuszy Google, ale i języka Python.

 

Robert Niechciał „Hossa i bessa w SEO – co to jest initial ranking i re-ranking”

 

Robert Niechciał - SEO & Content Camp Szczyrk

 

Robert Niechciał przedstawił swoją wizję podejścia Google do serwisów internetowych. Z uwagi na to, że Google coraz bardziej stawia na zrozumienie stron i ich intencji – natrafiając na nową domenę „wpuszcza ją” do swojego indeksu i niejako się jej uczy. W międzyczasie analizuje także czynniki behawioralne. Aby dobrze ocenić naszą stronę musi ją dopuścić do indeksu i sprawdzić w jaki sposób spełnia ona oczekiwania internatów – lepiej lub gorzej interpretowane przez algorytmy Google 🙂 Z biegiem czasu następują ponownie przeliczenia – nazwane przez Robert jako „re-ranking” i często dokonywane jest to przy okazji cyklicznych Core Update.

 

Robert Niechciał - SEO & Content Camp Szczyrk

 

Robert na przykładzie przedstawiał jak wiele działań wewnątrz serwisu internetowego nie ma przełożenie na widoczność przed okresem tzw. re-rankingu i opowiedział jak można wykorzystać przekierowanie 301 do przyśpieszenia ponownego przeliczenia czynników rankingowych.

 

Paweł Gontarek „Pełna pierwsza strona wyników (twoich wyników)”

Podczas swojego wystąpienia Paweł podzielił się z nami swoim podejściem do optymalnego i skutecznego procesu linkbuldingu w oparciu o artykuły content marketingowe. Przedstawił same treści nie tylko jako „nośniki” i otoczenie linku, ale jako możliwość do zapełnienia pierwszej strony poprzez publikacje sponsorowane i zajęcie w ten sposób TOP5 i pól „Podobne pytania”. Paweł jest zwolennikiem ponownego wykorzystywania tej samej domeny w procesie linkowania oraz podlinkowania wewnętrznie w ten sposób występujących w danym serwisie starszych publikacji z linkiem do klienta. Staje to w opozycji z popularną wśród wielu specjalistów SEO teorią, że lepiej kupić kolejną publikację na nowej domenie, niż wracać do tej samej.

 

Paweł Gontarek "Pełna pierwsza strona wyników (twoich wyników)"

 

Kolejnym ciekawym podejściem Pawła do publikacji jest ich analiza po pewnym czasie. Podzielił się z nami procesami ponownych analiz publikacji wykonywanych wcześniej bądź wykonywanych przez klienta.

 

Paweł Gontarek "Pełna pierwsza strona wyników (twoich wyników)"

 

W ocenie Pawła sam brak SSLa wpływał negatywnie na efekt linkowania z takiej domeny  – mimo dobrych parametrów – linki są przez niego usuwane jako niekorzystne. Oprócz samego SSL’a weryfikowane są nie tylko to czy artykuł z linkiem się zaindeksował, ale i jego osiągnięcia w wynikach wyszukiwania. Z uwagi na to, że domena dziś wartościowa w procesu może w przyszłości zmienić swoją charakterystykę – w ocenie Pawła warto cyklicznie sprawdzać kondycje domen linkujących i obserwować, czy nie tracą one m.in swojej widoczności. Taka sytuacja może prognozować negatywny wpływ takiego linku.

 

Kamil Rybicki „Agencja SEO to nie tylko Klienci – o monetyzacji kompetencji w zakresie SEO (własne e-commerce, afiliacja, sprzedaż własnych produktów)”

Wystąpienia Kamila Rybickiego było nietypowe, ponieważ nie było o standardowej pracy specjalisty SEO i działań dla klientów. Mieliśmy szansę poznać opinię Kamila na temat możliwości monetyzacji doświadczenia i wiedzy SEO w inny sposób – dla własnych potrzeb.

 

Kamil Rybicki "Agencja SEO to nie tylko Klienci - o monetyzacji kompetencji w zakresie SEO (własne e-commerce, afiliacja, sprzedaż własnych produktów)"

 

Jednym ze sposobów jakie przedstawił to budowa serwisy pod sprzedaż artykułów CM, gdzie nawet przy niskich parametrach, a dobrze dobranej domenie (z małą ilością domen linkujących, ale linkami z miejsc unikalnych i mocnych) można generować pewne dochody.

 

Kamil Rybicki "Agencja SEO to nie tylko Klienci - o monetyzacji kompetencji w zakresie SEO (własne e-commerce, afiliacja, sprzedaż własnych produktów)"

 

Innym sposobem na dodatkowe dochody jest afiliacja oraz budowa sklepów e-commerce. Budowa sklepów niesie za sobą dość duże ryzyko w wielu branżach, co wydaje się bardziej trudne niż sama afiliacja – na pewno ograniczamy naszą pracę do pozyskania i przesłania ruchu. Nie musimy się potem angażować w obsługę klientów, procesy obecne w sklepach e-commerce.  Samo kierowanie ruchu do zewnętrznego sklepu z którym współpracujemy – to już potrafi być dochodowe, co Kamil przedstawił na gotowych przykładach.

 

Kamil Rybicki "Agencja SEO to nie tylko Klienci - o monetyzacji kompetencji w zakresie SEO (własne e-commerce, afiliacja, sprzedaż własnych produktów)"

 

Krzysztof Marzec „Jak za pomocą Google ulepszyć swój audyt strony?”

Podczas kolejnego wystąpienia nasz CEO Krzysztof Marzec poruszył temat nieoczywistych sposobów na analizy techniczne SEO. Podkreślił, że większość osób wykonując audyt SEO skupia się tylko i wyłącznie na crawlerach SEO i zapomina, że jeśli do czegoś nie prowadzą linki wewnętrzne – te adresy nie podlegają analizie. Crawler w tym przypadku nie poradzi sobie z odnalezieniem takich miejsc w serwisie, a można te adresy znaleźć za darmo w wynikach Google.

 

Krzysztof Marzec "Jak za pomocą Google ulepszyć swój audyt strony?"

 

Na zupełnie losowych domenach mogliśmy zapoznać się z pewnymi błędami i niedopatrzeniami w wielu serwisach, które podczas przygotowywania prezentacji odnalazła Krzysiek.

 

Krzysztof Marzec "Jak za pomocą Google ulepszyć swój audyt strony?"

Krzysztof Marzec "Jak za pomocą Google ulepszyć swój audyt strony?"

 

Przypomniał nam także, że indeks Google jest miejscem gdzie często następuje wyciek danych – zazwyczaj ma to miejsce poprzez indeksacje plików PDF. W takich plikach można często znaleźć dane osobowe pracowników, kontrahentów, wzory umów a nawet ich podpisane skany.

 

Krzysztof Marzec "Jak za pomocą Google ulepszyć swój audyt strony?"

 

Ewelina Podrez-Siama „Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu?”

Ewelina Podrez – założycielka agencji Fox Strategy – przypomniała nam, że pozycjonowanie serwisu to nie tylko treści evergreen content ale także treści sezonowe. W wielu branżach jak wspomniane w czasie wystąpienia tematy podatkowe (PIT) tzw. przespanie okresu popularności powoduje, że cały kolejny rok działania nie przyniosą żadnego skutku. Należy działać odpowiednio wcześnie i planować strategię pod nadchodzące trendy.

 

Ewelina Podrez-Siama "Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu?"

 

Mieliśmy okazje poznać efekty działań SEO w oparciu o case study własnego bloga Eweliny i jednego z jej klientów.

 

Ewelina Podrez-Siama "Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu?"

 

Ewelina podzieliła się z publicznością wieloma procesami, które wypracowała podczas działań z serwisami – również w oparciu o trendy.

 

Ewelina Podrez-Siama "Jak wykorzystać potencjał trendów w strategii SEO i Content Marketingu?"

 

Łukasz Żelezny – „SEO i Marketing Treści Poza Utartymi Schematami”

Podczas swojego wystąpienia Łukasz Żelezny omawiał temat sposobów na pewne przyśpieszenia działań SEO w oparciu o hurtowe implementacje – między innymi użycie automatycznego linkowania wewnętrznego czy też tłumaczenia hurtowo strony na inne języki.

 

Łukasz Żelezny - "SEO i Marketing Treści Poza Utartymi Schematami"

 

Przykładem takiego tłumaczenia poprzez DeepL jest strona Łukasza – chrystus.pl, którą wielokrotnie chwalił się w social mediach. Jest to taki „poligon doświadczalny” 🙂

 

Chrystus.pl w ahrefs

 

Pomimo, iż treści są tłumaczone hurtowo a domena jest w rozszerzeniu .pl – serwis osiąga pewną widoczność nawet w zagranicznych wynikach, jak DE.

 

Milena Majchrzak „Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych”

Milena Majchrzak jako współtwórczyni narzędzia SEMSTORM bardzo często dzieli się swoją wiedzą na temat analiz dotyczących treści w indeksach Google. Tym razem poruszyła temat treści, ale generowanych przez AI i podzieliła się swoimi doświadczeniami z korzystania GPT-3.

 

Milena Majchrzak "Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych"

 

Mieliśmy okazję nie tylko poznać efekt „dialogu” z sztuczną inteligencją, ale i sposobami na wykorzystanie wyników w codziennej pracy.

 

Milena Majchrzak "Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych"

 

Milena poruszyła również bardzo popularny temat = czy treści generowane przez AI mają szansę pojawiać się wysoko w Google? W tym celu został wykonany test.

 

Milena Majchrzak "Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych"

Milena Majchrzak "Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do wspierania działań contentowych"

 

Efekty takiego testu można samemu obserwować – np. w Ahrefs:

 

zabawkidlamaluszka.pl w ahrefs

 

Jak widzimy, serwis powoli buduje widoczność co dla domeny prawie bez linków i treści pisanych przez AI oceniam jako dość ciekawy wynik. Na pewno za tym zastosowaniu AI przemawia ograniczenie kosztu copy.

 

Monika Kołodziejczyk „3 filary dobrego raportu czyli jak efektywnie i efektownie raportować SEO oraz content dla klientów”

Monika Kołodziejczyk jako specjalistka od tworzenia raportów i korzystania przy tym z narzędzia Google Data Studio – podzieliła się z nami swoim podejściem do skutecznego raportowania. Argumentem za automatyzacją raportowania jest oszczędność czasu, a czas to pieniądz 🙂

 

Monika Kołodziejczyk "3 filary dobrego raportu czyli jak efektywnie i efektownie raportować SEO oraz content dla klientów"

 

Według analiz wykonanych przez Monikę jedynie 2% klientów czyta raporty, a głównym powodem w jej ocenie jest niezrozumienie i przedstawianie nie tych danych, które interesują klientów. Wykazała podczas wystąpienia także podstawowe elementy, od których należy zacząć przedstawianie danych w raporcie.

 

Monika Kołodziejczyk "3 filary dobrego raportu czyli jak efektywnie i efektownie raportować SEO oraz content dla klientów"

 

Maciej Woźniak „Data-driven SEO. Jak data science pomaga tworzyć lepsze strategie SEO”

Pierwszą prezentacją ostatniego dnia konferencji było wystąpienie Macieja Woźniaka z agencji Whites. Mieliśmy okazję poznać podejście Macieja do analizy i planowania działań SEO – w oparciu o data-driven. Jednym ze sposobów wykorzystania danych w SEO jest planowanie contentu.

 

Maciej Woźniak "Data-driven SEO. Jak data science pomaga tworzyć lepsze strategie SEO"

 

Innym sposobem wykorzystania data-driven wykazanym podczas wystąpienia jest wdrożenie optymalnego linkowania wewnętrznego.

 

Maciej Woźniak "Data-driven SEO. Jak data science pomaga tworzyć lepsze strategie SEO"

 

Poznaliśmy również sposoby na automatyzację analiz czynników rankingowych, które wpływają na pozycje stron w konkretnej branży.

 

Maciej Woźniak "Data-driven SEO. Jak data science pomaga tworzyć lepsze strategie SEO"

 

Na podstawie jednej z analiz widzimy, że nie każda branża e-commerce powinna inwestować w treści opisowe.

 

Paweł Sokołowski „Planowanie treści w oparciu o huby contentowe”

Podczas wystąpienia Pawła Sokołowskiego z Contadu mieliśmy okazję poznać jego podejście do budowy treści w serwisie – w oparciu o tematyczne HUBy. Podzielił się z nami podejściem Google do oceny contentu oraz przypuszczeniami, w jaki sposób będzie to wyglądało w przyszłości.

 

Paweł Sokołowski "Planowanie treści w oparciu o huby contentowe"

Paweł Sokołowski "Planowanie treści w oparciu o huby contentowe"

 

Oprócz samej teorii i schematów działania Google Paweł podzielił się z nami możliwościami, jakie daje narzędzie Contadu w planowaniu budowy treści w oparciu o HUBy tematyczne.

 

Paweł Sokołowski "Planowanie treści w oparciu o huby contentowe"

Paweł Sokołowski "Planowanie treści w oparciu o huby contentowe"

 

W ocenie Pawła przyszłość w SEO to będzie walką o tworzenie maksymalnie dopracowanych treści i z biegiem czasu pojawiać się będzie coraz więcej snippetów, które mogą dać szansę na wyeksponowanie wcześniej dobrze zaprojektowanych treści.

Wskazówka od Pawła dla niszowych branż – analizowanie nie tylko polskich wyników w Google ale także innych rynków i  treści innego typu (takich jak np. content Video na YouTube).

 

Piotr Michalak „Czy i jak 39 dolarów na miesiąc może poprawić efekty SEO?”

Ostatnie wystąpienie na konferencji SEO & Content Camp 2022 – w wykonaniu Piotra Michalaka z agencja Grupa Tense – poruszało tematykę generowania treści przy wsparciu AI. Piotr zaczął swoją wypowiedź od przedstawienia procesu budowy contentu i efekcie wąskiego gardła. Poruszał temat generowania dużych kosztów i sposobach na ich ograniczenie.

 

Paweł Sokołowski "Planowanie treści w oparciu o huby contentowe"

 

Jednym ze sposobów na ograniczenie kosztów treści i przyśpieszenia procesu ich tworzenia jest użycie do tego sztucznej inteligencji. Nie jest to oczywiście tekst tak dobry jak napisany przez człowieka, ale do części działań można się nim posiłkować.

 

Piotr Michalak "Czy i jak 39 dolarów na miesiąc może poprawić efekty SEO?"

Piotr Michalak "Czy i jak 39 dolarów na miesiąc może poprawić efekty SEO?"

 

Temat generowania treści przez AI jest w ostatnim czasie dość popularny i coraz więcej osób nie tylko się tym interesuje ale i dokonuje testów. Podobnie jak Milena Majchrzak, tak i Piotr wskazywał na szansę testowania takich rozwiązań, podając nawet link do środowiska testowego: https://beta.openai.com/playground .

 

Podsumowanie

Konferencja była w mojej ocenie bardzo udana i ekipa firmy Whitepress sprawdziła się jako debiutant w organizacji eventów branżowych. Tematy prezentacji były dobrane, na wysokim poziomie i wpasowywały się w panujące obecnie trendy. Większość poruszała tematykę obecności w naszej pracy AI i wykorzystywania zarówno algorytmów, jak i danych do codziennych działań SEO. Dodając do tego piękne widoki Szczyrku i możliwość spotkania się i kuluarowych rozmów o SEO i nie tylko 🙂 – to wszystko powoduje, że na pewno rozważę obecność na kolejnej takiej konferencji, jeśli takowa będzie miała miejsce.

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (15 głosów, średnia: 4,73 / 5)
Loading...
Przewiń do góry