Darmowy arkusz Google Data Studio (+dane z Search Console)

Łukasz Suchy
Łukasz Suchy
Archiwum 03.2021
 

Raport Google Data Studio


Dane z Google Search Console

Udostępniam darmowy Raport Google Data Studio, który umożliwia wygodniejsze przeglądanie danych z Google Search Console dotyczących słów kluczowych oraz stron docelowych. Raport dostępny jest pod adresem:

https://datastudio.google.com/reporting/2673b77e-bca0-4060-a333-07d5b11f1e8e

Niewątpliwą zaletą jest widok na więcej niż 1000 pierwszych wierszy – umożliwia to kompleksowe analizowanie danych prosto od Google (jak i ich export do CSV). Ponadto raport umożliwia szerszą analizę potencjałów słów, URLi oraz kanibalizacji.

Poniżej zamieszczam więcej danych na temat raportu oraz instrukcję skopiowania go na swoje konto wraz z podpięciem własnych danych.


Domyślny zakres dat

W domyślnych ustawieniach raport pokazuje dane dla ostatnich 6 miesięcy:


Filtrowanie danych w tabelach

W raporcie dostępne są 3 typy filtrów „Zapytanie” – dla słów kluczowych, „Landing Page” – dla adresów URL podstron oraz daty – dla zdefiniowania zakresu dat.

Wszystkie filtry działają jednocześnie dla obu tabel. Jeśli przefiltrujemy po „zapytaniu” dane LP w pierwszej ograniczą się tylko do danego słowa kluczowego. Dlatego ważne jest, aby rozpoczynać filtrowanie od odpowiedniej strony :).

Dwukrotne umieszczenie pola daty i filtru „Landing Page” w raporcie wynika z wygody użytkowania.

Aby filtrować dane słów jak i URL po konkretnym URL lub słowie, należy najpierw odznaczyć wszystkie słowa:

Następnie zaznaczyć tylko jedno / kilka wybranych:

Ewentualnie posłużyć można się elementem „TYLKO”, który występuje w miejscu danych dot. wyświetleń (po najechaniu).


Dane w tabelach i analiza danych

Tabela pierwsza

Pierwsza z tabel zawiera informacje grupowane według Landing Page, są to:

– wyświetlenia URL w wynikach wyszukiwania

– kliknięcia w URL w wynikach wyszukiwania

– ilość słów kluczowych przypisanych do konkretnego URL

Z jej pomocą możemy więc wygodnie sprawdzić wyświetlenia i kliknięcia w dany URL, liczbę słów, na które rankuje.

Tabela druga

Tabela druga zawiera dane dla słowa kluczowego i odpowiadającego mu URL’a. Każde słowo spięte jest z URL’em. Oznacza to, że zarówno słowa jak i URL’e występować mogą wielokrotnie.

Generalnie, najlepiej filtrować i analizować ją na dwa sposoby:

  1. Po słowie kluczowym (zapytanie), gdzie dostaniemy wszystkie LP dla konkretnego słowa / słów

W takim wypadku dostajemy słowa i odpowiadające im URL’e wraz z danymi.

 

  1. Po adresie URL, gdzie w przypadku wybrania jednego adresu URL dostaniemy wszystkie słowa przypisane do danego URL’a, wraz z danymi:


Cały czas pamiętamy, że filtry działają dla obu tabel :).


Kanibalizacja

Tabela druga raportu umożliwia ręczne analizowanie kanibalizacji.

W przypadku wybrania jednego słowa kluczowego („Zapytanie” nad tabelą drugą) raport zwróci odpowiadające mu landingi, wraz danymi dotyczącymi wyświetleń, kliknięć i średniej pozycji słowa z danym Landing Page.

Należy mieć na uwadze, że są to dane dla słowa kluczowego i Landing Page, z którym to słowo rankuje – czyli tylko dla tej kombinacji, a nie dla całego LP:

W przykładzie jak powyżej widzimy, iż słowo kluczowe „strączkowanie włosów” pojawia się tylko i wyłącznie z jednym URLem. Słowo i LP posiadają 11 360 wyświetleń, 243 klików i średnią pozycje 6.52.

Z uwagi, iż system zwrócił jeden Landing Page, mamy pewność iż nie ma tutaj kanibalizacji.

W przypadku, gdy jedno słowo kluczowe rankować będzie z więcej niż jedną podstroną, tabela ta zwróci dwa lub więcej adresów URL. Wtedy też możemy przeanalizować czy jest to kanibalizacja i podjąć ewentualne działania.


Analiza danych na różne sposoby

W przypadku filtrowania po konkretnym URL, w sposób wygodny możemy sprawdzić jego potencjał i ilość przypisanych słów w tabeli pierwszej:

W tabeli drugiej możemy dodatkowo przeglądnąć słowa kluczowe, które przypisane są do tego konkretnego Landing Page:


Jak uruchomić raport u siebie

Raport jest stosunkowo prosty, zawiera 2 tabele i dwa źródła danych (dane URL i witryny z Search Console). Dodatkowo tabela druga zawiera połączone dane (z tych dwóch źródeł) na potrzeby wyciągnięcia większej ilości informacji.

Poniżej znajduje się instrukcja krok po kroku, z którą uruchomicie raport na swoim koncie Data Studio.

1.     Utwórz kopię tego raportu

Wejdź pod adres https://datastudio.google.com/reporting/2673b77e-bca0-4060-a333-07d5b11f1e8e i utwórz kopię raportu:

2. Utwórz nowe źródła danych

Dla użytkowników mniej doświadczonych polecam utworzenie źródeł danych na nowo.

Użytkownicy bardziej zaawansowani mogą wczytywać już dodane (o ile istnieją).

W punkcie 3 znajduje się instrukcja dodania i wczytania nowych źródeł.

* Musimy pamiętać o tym, aby wcześniej posiadać zalogowane konto Google w usłudze https://datastudio.google.com/u/0/navigation/reporting

3. Zdefiniowanie nowych źródeł oraz ich wczytanie do GDS

Po wciśnięciu przycisku klonowania, Google Data Studio poprosi o podpięcie własnych źródeł danych:

W tym punkcie zakładamy dodanie ich do tego raportu od nowa / po raz pierwszy.

Jak widzimy na powyższym zrzucie, w pierwszym źródle dodać mamy dane z Search Console grupowane według danych adresów URL, a w drugim według danych witryny.

Klikamy więc w rozwijaną listę obok pierwszego źródła, a następnie w „Utwórz nowe źródło danych”:

W następnym kroku wyszukujemy konektor Google Search Console w „Google Connectors”, zaznaczymy go i klikamy „Połącz”:

Na liście domen z Search Console (musicie mieć dostęp do Search Console domeny na zalogowanym koncie gmail) wyszukujemy interesująca nas domenę.

Zaznaczymy dla Tabel „Wyświetlenia adres URL” i parametr „web”.

Następnie klikamy „połącz”:

W tym momencie dobrze jest zmienić nazwę importowanego źródła danych, tak aby w późniejszym czasie nie mylić dwóch źródeł pomiędzy sobą – niestety domyślne nazwy są długie i niezbyt przejrzyste.

Domyślnie możliwość zmiany nazwy źródła danych możliwa jest w tym kroku. Niestety przy mniejszych ekranach, pole edycji potrafi przesunąć się poza krawędź przeglądarki jak poniżej:

W tym wypadku pomaga przełączenie się na tryb pełno ekranowy:

A następnie zmiana wspominanej nazwy źródła danych:

Stosuję tutaj nazwę skrótową: SC– Search Console, PW – domena Piękne-włosy.pl, URL – dane wg. URL.

W przypadku, gdy nawet na widoku przeglądarki w pełnym rozmiarze, okno edycji nazwy danych nie pojawia się, można wykorzystać przycisk „Edytuj połączenie”, aby cofnąć się do wcześniejszego kroku, gdzie nazwa połączenia będzie już możliwa do edycji:

Następnie wracamy do edycji Pól poprzez ponowne klikniecie w „Pola ->”

Finalnie w widoku pól, klikamy w „Dodaj do raportu”:

Gratulacje właśnie dodaliśmy pierwsze źródło danych:

Przejdźmy do dodania drugiego źródła danych.

Ponownie rozwijamy listę źródeł (drugą) i klikamy w „utwórz nowe źródło danych”:

Wybieramy konektor Search Console:

Wyszukujemy nasza domenę oraz wybieramy tabele „Wyświetlenia witryny” oraz „web”:

Klikamy „Połącz”, zmieniamy nazwę na np. „SC PW W” oraz dodajemy źródło do raportu.

W tym momencie mamy dwa źródła danych, klikamy więc w „Kopiuj raport”:

Po skopiowaniu wszystko powinno już działać. Z uwagi na to, że GDS czasami gubi pola, poniżej wrzucam zrzuty ze szczegółowej konfiguracji, tak aby w przypadku błędów można było skutecznie je odtworzyć.

Pole Landing Page nad tabelą 1:

Tabela 1:

Pole Zapytanie nad Tabelą 2:

Pole Landing Page nad Tabelą 2:

Tabela 2:

! Uwaga, tabela 2 korzysta ze źródła danych „Połączone dane (URL i wyświetlenia).
Widok źródła danych „Połączone dane” dla tabeli 2:

 

Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991