Kanibalizacja słów kluczowych – gdzie jej szukać i jak z nią walczyć?

Kanibalizacja słów kluczowych – gdzie jej szukać i jak z nią walczyć?

Kanibalizacja słów kluczowych
– gdzie jej szukać i jak z nią walczyć?

Kanibalizacja fraz to częsty problem, z którym zmagają się specjaliści SEO i marketingu oraz właściciele stron internetowych. Na czym dokładnie polega i skąd się bierze kanibalizacja? Czy ma negatywne skutki? Dowiedz się wszystkich niezbędnych informacji, sprawdź praktyczne przykłady i kompleksowo zadbaj o swój serwis!

 

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych dotyczy sytuacji, w której do danego słowa kluczowego, algorytm Google przypisał dwie lub więcej podstron w strukturze danej domeny.

Zjawisko to zachodzi więc wtedy, gdy w strukturze naszej strony internetowej posiadamy na przykład dwa wpisy, które według robotów Google są zoptymalizowane pod kątem tych samych słów kluczowych. Adresy wtedy konkurują między sobą o wyświetlanie się na daną frazę.

Jako użytkownicy, możemy obserwować przykłady kanibalizacji w momencie, gdy po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę, pojawią nam się 2 lub więcej wyników różnych podstron z tej samej domeny. Sytuację można obserwować w wynikach wyszukiwania Google lub wynikach innych wyszukiwarek, np. Bing.

Kanibalizacja fraz a duplikacja treści

Często zdarza się, że zjawisko kanibalizacji treści jest mylone z duplikacją treści. Są to jednak dwa różne zjawiska. Duplikacja to powielenie treści na co najmniej dwóch stronach internetowych. Mogą to być strony w strukturze jednej domeny (duplikacja wewnętrzna) lub w obrębie różnych domen (duplikacja zewnętrzna). Przykładowo, duplikaty często pojawiają się w przypadku powielenia opisów produktów pomiędzy sklepami internetowymi, w których dostępny jest ten sam produkt.

Natomiast kanibalizacja polega na konkurencji stron, w obrębie tej samej domeny, o te same frazy kluczowe. Duplikacja może stanowić jedną z przyczyn kanibalizacji, ale jest zupełnie innym zjawiskiem. Więcej na temat duplikacji treści możesz przeczytać w tym wpisie.

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Powodów kanibalizacji w SEO należy doszukiwać się w niepoprawnej strukturze naszego serwisu oraz w niedoskonałościach algorytmu Google. W przypadku, gdy Google dostanie dwie podstrony, które „pasują” do przypisania jako docelowy URL dla danego słowa kluczowego, algorytm posiada problemy z wybraniem tej właściwej podstrony.

Duplikacja treści

Tak jak wspomniałam powyżej, powielenie treści jest częstym czynnikiem wywołującym problem kanibalizacji słów kluczowych. Jak łatwo się domyślić, kopiując treść pomiędzy podstronami serwisu, nasycenie danych słów kluczowych pomiędzy tymi podstronami jest bardzo podobne. Strony te są więc zoptymalizowane wobec tych samych fraz.

Brak różnorodności w asortymencie

E-commerce jest branżą szczególnie narażoną na kanibalizację. Często w obrębie jednego sklepu internetowego występuje wiele bardzo podobnych do siebie produktów, które różnią się, np. tylko rozmiarem. Dlatego tak istotna jest optymalizacja produktów wobec ich cech szczególnych, aby unikać lub wyeliminować kanibalizację słów kluczowych.

Niepoprawna architektura strony/ budowa drzewa kategorii

To problem, który dotyczy przeważnie dużych serwisów, w szczególności dużych sklepów online. Zdarza się, że w drzewie kategorii znajduje się kilka podkategorii o tej nazwie i z tym samym asortymentem. Jeśli strony nie posiadają odpowiednio ustawionych tagów kanonicznych, może to grozić kanibalizacją.

Brak strategii linkowania wewnętrznego

W przypadku, kiedy nie dba się o strukturę linków wewnętrznych i z podobnych lub takich samych anchorów wychodzą linki do różnych podstron w serwisie, można doprowadzić do wystąpienia kanibalizacji fraz. Co więcej, kanibalizacja może również wystąpić, jeśli nadmiernie linkuje się podstrony o niższej randze w hierarchii strony, a pomija się linkowanie do kluczowych stron.

Nieprawidłowe linkowanie zewnętrzne

Analogicznie do linkowania wewnętrznego, nieumiejętne prowadzenie linków zewnętrznych do stron umiejscowionych niżej w strukturze strony i wykorzystywanie tych samych anchorów do wielu podstron może spowodować kanibalizację.

Skutki kanibalizacji fraz

W wyniku kanibalizacji może dojść do utraty widoczności obu adresów URL, które rywalizują wewnętrznie o „pokazywanie się” na przypisane słowo lub grupę słów. Google nie mogąc ujednolicić sygnałów dla danego słowa kluczowego, rozbija je pomiędzy dwa lub więcej adresów URL, przez co widoczność domeny na to słowo kluczowe jest obniżana.

Co więcej, kanibalizacja słów kluczowych powoduje wahanie się pozycji fraz. Google rotuje pozycjami, gdyż ma problem z dobraniem odpowiedniego adresu URL dla danej frazy i często pozycje dla danych adresów różnią się znacząco na przestrzeni czasu. Brak stabilizacji pozycji fraz może być więc sygnałem ostrzegawczym pod kątem kanibalizacji.

Mniejsza widoczność i wahania fraz pozycji słów kluczowych prowadzą nieuchronnie do redukcji ruchu organicznego w witrynie. W związku z tym zaniedbanie sytuacji i ignorowanie problemu kanibalizacji może zmniejszyć liczbę konwersji w serwisie.

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Im większy serwis posiadamy i im więcej treści w nim publikujemy, tym zjawisko kanibalizacji słów kluczowych będzie występować w nim częściej. Wraz z rosnącą strukturą serwisu, coraz trudniej jest zapanować nad tym, aby nie tworzyć czy nie dopuszczać do generowania podstron, które są ukierunkowane pod pozycjonowanie na te same słowa kluczowe.

W walce z kanibalizacją kluczowe i nieocenione są narzędzia, które pozwolą nam na sprawne wyłapywanie podstron doświadczających tego problemu w naszym serwisie.

Jednym z narzędzi, które możemy użyć do walki z kanibalizacją, jest Senuto.com.

Senuto to narzędzie, w którym możemy zbadać widoczność danej domeny, monitorować wybrane słowa kluczowe w ujęciu dziennym, jak i również korzystać z kilkunastu wbudowanych w narzędzi modułów. Jednym z tych modułów jest moduł kanibalizacji.

Moduł ten udzieli nam istotnych dla nas informacji. Mowa tutaj między innymi o adresach URL z problemem kanibalizacji i słowach kluczowych, dla których występuje ten problem.

Dodatkowo dane te możemy analizować pod względem słów i adresów URL oraz pozycji tych słów wczoraj lub przed tygodniem:

https://app.senuto.com/visibility-analysis/cannibalization

Moduł pokazuje nam więc adresy URL i słowa, dla których mamy do czynienia z kanibalizacją.

Bazując na danych z powyższego zrzutu ekranu, zauważamy, że pierwsze 3 wiersze związane są z wyrażeniami: „jak usunąć fejsa”, „usuń facebook” oraz „jak dodać zdjęcie na facebooka”.

Wszystkie te słowa kanibalizują się w oparciu o dwa adresy URL: https://www.devagroup.pl/blog/jak-usunac-zdjecie-z-facebooka-2 oraz https://www.devagroup.pl/blog/jak-usunac-facebooka.

Mamy więc wstępne dane, które wskazują na problematyczne wyrażenia oraz adresy URL podstron, które Google uznał za bardzo podobne.

Analizując te podstrony, widzimy, że doszło tutaj do sytuacji, w której w strukturze naszego bloga pojawiły się dwa wpisy, które dotyczą tego samego. Jeden temat został więc opisany dwa razy.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest połączenie obu tych wpisów w jeden i przekierowanie jednego z adresów URL przez przekierowanie 301, na drugi.

Przed wykonaniem przekierowania należy upewnić się, który wpis, na który będzie przekierować lepiej pod kątem SEO. Aby to zrobić, wystarczy zajrzeć do Search Console, gdzie w zakładce „Skuteczność”, możemy sprawdzić liczbę wyświetleń oraz kliknięć dla konkretnych adresów URL:

Zakładka skuteczność w Search Console

Dzięki tym danym możemy określić, który z adresów jest bardziej wartościowy pod kątem SEO i który warto pozostawić jako ten działający i właściwy.

Im więcej wyświetleń i kliknięć generuje dany URL, tym będzie on dla nas lepszy do pozostawienia.

W tym konkretnym przypadku powinniśmy więc przekierować adres https://www.devagroup.pl/blog/jak-usunac-zdjecie-z-facebooka-2 na adres https://www.devagroup.pl/blog/jak-usunac-facebooka.

Oprócz samego przekierowania warto byłoby tutaj spróbować wykorzystać podwójnie napisaną treść. Dlatego fragmenty artykułu przekierowywanego warto byłoby spróbować włączyć do artykułu docelowego.

Spójrzmy na kolejny przykład.

Sytuacja, w której Senuto wskazuje, że słowo „pozycja słowa kluczowego w Google” kanibalizuje się z dwoma adresami URL: https://www.devagroup.pl/blog/przeglad-narzedzi-do-monitorowania-pozycji-slow-kluczowych oraz https://www.devagroup.pl/blog/jak-sprawdzac-pozycje-w-google-w-2020-roku:

 

 

Mamy tutaj dwa wpisy, które są ze sobą powiązane, ale w sumie każdy z nich opisuje nieco inne zagadnienie. Pomimo to, Senuto wskazuje na problemy Google w kwestii kanibalizacji dwóch wpisów.

Nie możemy wykonać tutaj przekierowania 301, ponieważ oba wpisy rankują na wiele różnych słów kluczowych. Problematyczne jest tylko to jedno zapytanie.

Co ciekawe, zapytanie to nie występuje w formie dokładnej w żadnym ze wpisów. Oznacza to, że algorytm przypisał widoczność na to wyrażenie do tych dwóch URL w oparciu o dopasowanie do całości treści lub synonimów.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Skuteczne działania SEO

Skorzystaj ze wsparcia ekspertów z DevaGroup!

Jak rozwiązać problem z kanibalizacją słów kluczowych?

Jeśli masz problem z kanibalizacją, najlepiej sprawdzić na żywym przykładzie, jak go wyeliminować.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić komendą „pozycja słowa kluczowego w Google site:devagroup.pl”, która podstrona jest wyżej w Google na to zapytanie.

Po ustaleniu powyższego, na 1 pozycji uzyskamy adres najbardziej dopasowany, czyli: https://www.devagroup.pl/blog/przeglad-narzedzi-do-monitorowania-pozycji-slow-kluczowych. Jest to URL najwłaściwszy do pozycjonowania na to słowo kluczowe.

W kolejnym kroku, podstronę https://www.devagroup.pl/blog/przeglad-narzedzi-do-monitorowania-pozycji-slow-kluczowych należy dodatkowo „dosycić” wskazanym słowem – np. dodając je 2-3 razy gdzieś w treści, albo nawet komentarzu do wpisu. W ten sposób zwiększymy powiązanie tej strony z tą frazą.

W przypadku, gdyby oba artykuły posiadały w swojej treści wskazane słowo kluczowe, należałoby rozważyć, aby z artykułu kanibalizującego usunąć wystąpienia tej frazy. Pozostawiając w nim np. tylko jedno wystąpienie i to z linkiem do podstrony https://www.devagroup.pl/blog/przeglad-narzedzi-do-monitorowania-pozycji-slow-kluczowych na anchorpozycja słowa kluczowego w Google”. Jeśli takich wystąpień tam nie ma, to w mojej ocenie i tak warto podlinkować z niej stronę właściwą.

Finalnie linki do podstrony https://www.devagroup.pl/blog/przeglad-narzedzi-do-monitorowania-pozycji-slow-kluczowych na anchor „pozycja słowa kluczowego w Google”, umieścić należy również w innych wpisach i podstronach serwisu. Można pokusić się tutaj również o pozyskanie kilku linków z serwisów zewnętrznych.

Realizując powyższe działania, możemy wpłynąć na ranking Google oraz sygnały płynące do obu stron. „Tworząc” sygnały, które wskazują linkami, treściami i anchorami linków na jedną wybraną przez nas podstronę, możemy niejako „utwierdzić” Google co do powiazania tej podstrony z tym słowem kluczowym.

Co robić w przypadku kanibalizacji – checklista

  • Weryfikacja pozycji problematycznych adresów URL
  • Ustalenie adresu, który rankuje najwyżej w wynikach wyszukiwania
  • Dodatkowe nasycenie słowem kluczowym wybranej podstrony i/lub recykling treści
  • Deoptymalizacja kanibalizujących się podstron wobec problematycznego słowa kluczowego i/ lub recykling treści
  • Jeśli występuje znacząca duplikacja treści – ustawienie przekierowań lub tagów kanonicznych (tagów rel = „canonical”) na wybraną podstronę
  • Optymalizacja linkowania wewnętrznego
  • Optymalizacja linkowania zewnętrznego

Jak unikać kanibalizacji słów kluczowych?

Działanie zapobiegawcze sytuacji kanibalizacji w wynikach wyszukiwania to tak naprawdę praca u podstaw, czyli umiejętne rozplanowywanie słów kluczowych. Warto już przy budowaniu strony internetowej ustalić, jakie słowa kluczowe mają być kierowane na daną podstronę. Dodatkowo przed napisaniem nowej treści na stronę, np. nowego artykułu blogowego, należy każdorazowo zweryfikować, czy taka treść już nie widnieje na jednej z Twoich stron.

Aby lepiej radzić sobie z kanibalizacją, można również przeanalizować profil linków zwrotnych i anchory, po których prowadzone są linki do Twojego serwisu. Warto też przyjrzeć się bliżej swojemu contentowi na stronie względem linkowania wewnętrznego i w razie potrzeby redukować błędy.

Co więcej, istotny jest stały monitoring fraz kluczowych. Dobrze jest przeprowadzać go regularnie, np. przy pomocy takich narzędzi jak Senuto, Ahrefs, czy Google Search Console.

Podsumowanie

Zjawisko kanibalizacji SEO towarzyszy nam często w procesie pozycjonowania stron internetowych. Dlatego warto wspierać się zewnętrznymi narzędziami, które pomogą nam diagnozować tego typu problemy i podejmować niezbędne i praktyczne w danej sytuacji rozwiązania tego problemu. Kluczowe jest tutaj monitorowanie kondycji naszej witryny i reagowanie na ewentualne problemy.

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2020 roku.

Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.

Aleksandra Podżorska
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Szczególnym zainteresowaniem darzy strategie SXO i rozwój AI w branży SEO. Prywatnie miłośniczka podróży małych i dużych, kultury i języka włoskiego oraz aktywnego stylu życia.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry