Jak zmieniła się sprzedaż na Allegro przez koronawirusa? [MARZEC]

Kamil Leśniak
Kamil Leśniak
1 kwietnia 2020
Jak zmieniła się sprzedaż na Allegro przez koronawirusa?

Jak zmieniła się sprzedaż na Allegro


przez koronawirusa? [MARZEC]

Aktualna sytuacja wpływa na wszelkie dziedziny gospodarki. W mniejszy lub większy sposób kryzys związany z koronawirusem dotyka nas wszystkich. Nie inaczej sprawa wygląda w serwisie Allegro. Wraz z firmą easyCommerce przygotowaliśmy dla Was raport dotyczący tego, jak zmieniła się sprzedaż w głównych kategoriach i ich 3 największych udziałowo (pod względem wartości sprzedaży) podkategoriach. W tym miesiącu przeanalizujemy następujące kategorie: Biuro i reklama, Moda (Biżuteria i zegarki oraz Odzież, obuwie i dodatki) oraz Dom i ogród. Sprawdźcie nasz raport!

Kategoria 1: Firma i usługi => Biuro i reklama
Biuro i Reklama

Tabela 1: Biuro i reklama

Tabela 1: Biuro i reklama

Wniosek:

Biuro i reklama szybko odbudowują się po spadku, który nastąpił w drugim tygodniu marca. Wzrost transakcji aż o 31,66% w ostatnim tygodniu tego miesiąca świadczy o bardzo dużym zainteresowaniu allegrowiczów tą branżą. W każdym kryzysie znajdują się branże, które są w stanie zyskać więcej, niż stracą. Taką branżą na Allegro zdecydowanie jest „Biuro i reklama”.

 

Podkategoria 1:  Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe

Biuro i Reklama => Meble biurowe

Tabela 2: Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe

Tabela 2: Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe

Wniosek:

Podkategoria meble biurowe zanotowała duży skok w sprzedaży bezpośrednio po ogłoszeniu pandemii. Po spadku sprzedaży w 2 tygodniu marca szybko odbudowała swoją pozycję podnosząc sprzedaną wartość w złotych o blisko 30%! Czwarty tydzień marca to dalej wzrosty w tej kategorii. Sprzedają się głównie fotele biurowe, na które wzrosło zapotrzebowanie podczas pracy zdalnej. Polacy coraz częściej kupują meble biurowe!

 

Podkategoria 2: Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka

Biuro i Reklama => Pakowanie i wysyłka

Tabela 3: Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka

Tabela 3: Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka

Wniosek:

Podkategoria „Pakowanie i wysyłka” na Allegro na aktualne zmiany zareagowała bardzo mocno. Jako jedna z niewielu analizowanych przez nas kategorii w drugim tygodniu marca zanotowała wzrosty w wartości oraz ilości kupowanych sztuk. Minimalnie mniej było natomiast transakcji (-0,73%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w 3 tygodniu, kiedy spadki zanotowano w wartości oraz ilości sztuk, a wzrost nastąpił w liczbie transakcji. Najlepiej w tej podkategorii prezentuje się czwarty tydzień, w którym wzrosty (zarówno w wartości, ilości sztuk, jak i ilości transakcji) przekroczyły 16,5% w wartości i dobiły do 22,83% w ilości transakcji! Pakowanie i wysyłka na Allegro zapewne dalej będzie przybierało na wartości co wiąże się ze wzrostami w kanałach e-commerce i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi logistyczne.

 

Podkategoria 3: Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier

Biuro i Reklama => Papier

Tabela 4: Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier

Tabela 4: Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier

Wniosek:

Kategoria „Papier” w serwisie Allegro radzi sobie bardzo dobrze. Po spadku w drugim tygodniu marca podkategoria zaliczyła zaskakujący wzrost w 3 tygodniu tego miesiąca. Wszystko po to, aby w kolejnym tygodniu jeszcze mocniej rozwinąć sprzedaż! Wzrosty o ponad 61% (w 3 tygodniu) i prawie 50% (w 4 tygodniu) możemy uznać za ponad przeciętne, a to wszystko za sprawą papieru biurowego A4 oraz drukom czyli tzw. akcydensom. Tu też widać efekt przenoszenia pracy na tryb zdalny i wcześniejszy wydruk niezbędnych dokumentów.

 

Kategoria 2: Moda => Ona => Biżuteria i zegarki

Biżuteria i zegarki

Tabela 5: Moda => Ona => Biżuteria i zegarki

Tabela 5: Moda => Ona => Biżuteria i zegarki

Wniosek:

W tej kategorii na Allegro zanotowano niestety spore spadki. W drugim tygodniu (okres ogłoszenia pandemii koronawirusa) spadki w wartości, ilości sprzedawanych sztuk i ilości transakcji wynosiły ponad 25% w każdej analizowanej wartości. W kolejnym tygodniu marca dalej się one powiększały, natomiast koniec miesiąca przyniósł już powolne odbudowywanie się dla tej kategorii, jednak dalej sporo brakuje jej do stanu początkowego (ponad 1 377 000 zł spadku w wartości).

 

Kategoria 3: Dom i Ogród

Dom i Ogród

Tabela 6: Dom i Ogród

Tabela 6: Dom i Ogród

Wniosek:

Dom i ogród to zdecydowanie kategoria, która prawie nie odczuła negatywnych skutków pandemii koronawirusa. W 2 tygodniu marca udało się jej utrzymać niemalże niezachwianą pozycję, a wszystko to po to, aby w 3 i 4 tygodniu tego miesiąca uderzyć ze zdwojoną siłą i wzrostami nawet do 32% (ilość transakcji w 3 tygodniu). Ta kategoria zdecydowanie zyskała na całym zamieszaniu i radzi sobie szczególnie dobrze.

 

Podkategoria 1: Dom i Ogród => Ogród

Dom i Ogród => Ogród

Tabela 7: Dom i Ogród => Ogród

Tabela 7: Dom i Ogród => Ogród

Wniosek:

Kryzys? Jaki kryzys? Dla podkategorii „Ogród” na Allegro zaistniała sytuacja to świetna okazja do rozwoju! Niesamowite wzrosty w ilości sprzedanych produktów (nawet blisko 65% w 3 tygodniu marca), ciągłe wzrosty w ilości transakcji oraz wzrost wartości to efekt zarówno rosnącego sezonu i dobrej pogody, jak i większej ilości czasu związanej z licznie wybieranymi urlopami. Zapowiadane ograniczenia dla marketów budowlanych zapewne jeszcze bardziej wzmocnią kanał e-commerce i zakupy przez internet w tej kategorii.

 

Podkategoria 2: Dom i Ogród => Meble

Dom i Ogród => Meble

Tabela 8: Dom i Ogród => Meble

Tabela 8: Dom i Ogród => Meble

Wniosek:

Meble utrzymują stabilny poziom sprzedaży. W naszym zestawieniu ich różnice pomiędzy pierwszym, a ostatnim tygodniem marca są bardzo niewielkie. Zanotowały jednak wzrost o prawie 3 mln zł. Godne zauważenia jest to, że najbardziej przybierają w liczbie transakcji (prawie: 17% i 14%). To dobry symptom dla (mimo wszystko) pogarszającej się w kryzysie gospodarki, gdyż pokazuje że  nawet w sytuacji niepewności, inwestycje i plany „mieszkaniowe” nie zmieniają się drastycznie.

 

Podkategoria 3: Dom i Ogród => Budownictwo i Akcesoria

Dom i Ogród » Budownictwo i Akcesoria

Tabela 9: Dom i Ogród => Budownictwo i Akcesoria

Tabela 9: Dom i Ogród => Budownictwo i Akcesoria

Wniosek:

Nasze statystyki potwierdzają to, o czym mówi się od pewnego czasu: ludzie wzięli się za remonty! Tylko w tej branży z całego naszego zestawienia nie było mowy o żadnym spadku przez kryzys wywołany koronawirusem. Nawet w 2 tygodniu marca podkategoria ta (jako jedyna) zanotowała wzrosty we wszystkich analizowanych wartościach. W 3 i 4 tygodniu mijającego miesiąca okazała się ona bezkonkurencyjna i dalej notowała same wzrosty. To efekt, dobrej pogody, ale przede wszystkim braku decyzji o wstrzymaniu budów, zarówno infrastrukturalnych jak i prywatnych. To ważny barometr gospodarczy, gdyż otwarte budowy zwiastują dalsze wydatki związane z wykańczaniem i wyposażeniem nowych inwestycji.

Kategoria 4: Moda => Odzież, obuwie, dodatki

Moda => Odzież, obuwie, dodatki

Tabela 10: Moda => Odzież, obuwie, dodatki

Tabela 10: Moda => Odzież, obuwie, dodatki

Wniosek:

Odzież, obuwie i dodatki – jedna z ulubionych kategorii, zwłaszcza kobiet, na Allegro. W dobie kryzysu trzyma się niemalże tak samo dobrze, jak i przed nim. Największe spadki (jak większość innych kategorii) zanotowała ona w drugim tygodniu marca, natomiast teraz sukcesywnie odbudowuje swoją pozycję. W tym momencie można powiedzieć, że ta kategoria wróciła do punktu startowego z początku tego miesiąca. Teraz jest na dobrej drodze do budowania silnej tendencji wzrostowej.

 

Podkategoria 1: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska

Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska

Tabela 11: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska

Tabela 11: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska

Wniosek:

Odzież męska zanotowała spory spadek w 2 tygodniu marca (od 10% do blisko 13%), 3 tydzień również był dla niej spadkowy. Dopiero pod koniec miesiąca zaczęła odbudowywać standardowe wartości. Różnica pomiędzy pierwszym, a ostatnim miesiącem w wartościach tej kategorii wynosi prawie 580 tys.

 

Podkategoria 2: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska

Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska

Tabela 12: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska

Tabela 12: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska

Wniosek:

Jak wygląda kwestia zakupów w podkategorii „Odzież damska”? Tutaj spadek jest duży. Porównując wartościowo początek i koniec miesiąca, podkategoria „zgubiła” ponad 1,3 mln zł. To sporo, ale patrząc na ostatni tydzień marca przyniósł on długo oczekiwaną korektę i zaczyna się odbudowywać.

 

Podkategoria 3: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie

Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie

Tabela 13: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie

Tabela 13: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie

Wniosek:

Branża obuwnicza na Allegro utrzymuje stały, solidny poziom. Mimo spadku w 2 tygodniu marca, szybko nadrabia zaległości i wychodzi na prostą. Już niedługo powinna osiągnąć poziom sprzed pandemii.

 

Podsumowanie:

Podkategorie z większym wzrostem w 3 tygodniu niż w 4 tygodniu: Obuwie, Budownictwo i Akcesoria, Meble, Ogród, Papier, Meble biurowe.

Podkategorie z największym wzrostem w 4 tygodniu: Odzież damska, Odzież męska, Pakowanie i wysyłka.

 

Kategoria z największym wzrostem: Dom i Ogród

Kategoria z największym spadkiem: Biżuteria i zegarki

Podkategoria z największym wzrostem: Ogród

Podkategoria z największym spadkiem: Odzież damska

 

Nazwa kategorii/podkategorii na AllegroWartość sprzedaży od 02.03 do 29.03.20Liczba sprzedanych sztuk od 02.03 do 29.03.20Liczba transakcji od 02.03 do 29.03.20
Firma i usługi => Biuro i reklama24 042 775,20 zł1 678 923594 563
Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe3 924 132,62 zł25 14017 765
Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka7 888 709,83 zł694 297165 390
Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier2 542 883,23 zł173 22879 057
Moda => Ona => Biżuteria i zegarki15 559 777,58 zł315 633255 768
Dom i Ogród590 729 192,85 zł17 046 9476 748 313
Dom i Ogród => Ogród125 645 829,44 zł4 241 6362 118 928
Dom i Ogród => Meble110 220 236,26 zł1 107 421472 213
Dom i Ogród » Budownictwo i Akcesoria143 430 552,16 zł4 608 6541 281 324
Moda => Odzież, obuwie, dodatki125 071 233,51 zł3 182 2442 071 026
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska20 095 043,36 zł295 480262 987
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska23 927 914,86 zł541 369508 141
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie43 452 618,90 zł451 141407 480

 

Nadal będziemy monitorować dla Was sytuację. Zachęcamy do wpisywania interesujących Was branż w komentarzach – kolejny raport możemy przygotować specjalnie dla Was! Za miesiąc pojawi się tutaj kolejne podsumowanie sprzedaży w serwisie Allegro – zachęcamy do odwiedzin.

 

Materiał opracowano dzięki danym udostępnionym na: www.tradewatch.pl oraz dzięki pomocy naszego Senior Allegro Ads Specialist, Tomasza Ślaskiego.

Kamil Leśniak
Marketing Specialist. Zajmuje się marketingiem internetowym oraz contentem. Lubi wyzwania i pasjonuje się organizacją eventów. Prywatnie kolekcjoner autografów znanych osób.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 4,36 / 5)
Loading...