Aktualna sytuacja wpływa na wszelkie dziedziny gospodarki. W mniejszy lub większy sposób kryzys związany z koronawirusem dotyka nas wszystkich. Nie inaczej sprawa wygląda w serwisie Allegro. Wraz z firmą easyCommerce przygotowaliśmy dla Was raport dotyczący tego, jak zmieniła się sprzedaż w głównych kategoriach i ich 3 największych udziałowo (pod względem wartości sprzedaży) podkategoriach. W tym miesiącu przeanalizujemy następujące kategorie: Biuro i reklama, Moda (Biżuteria i zegarki oraz Odzież, obuwie i dodatki) oraz Dom i ogród. Sprawdźcie nasz raport!
Kategoria 1: Firma i usługi => Biuro i reklama
Wniosek:
Biuro i reklama szybko odbudowują się po spadku, który nastąpił w drugim tygodniu marca. Wzrost transakcji aż o 31,66% w ostatnim tygodniu tego miesiąca świadczy o bardzo dużym zainteresowaniu allegrowiczów tą branżą. W każdym kryzysie znajdują się branże, które są w stanie zyskać więcej, niż stracą. Taką branżą na Allegro zdecydowanie jest „Biuro i reklama”.
Podkategoria 1: Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe
Wniosek:
Podkategoria meble biurowe zanotowała duży skok w sprzedaży bezpośrednio po ogłoszeniu pandemii. Po spadku sprzedaży w 2 tygodniu marca szybko odbudowała swoją pozycję podnosząc sprzedaną wartość w złotych o blisko 30%! Czwarty tydzień marca to dalej wzrosty w tej kategorii. Sprzedają się głównie fotele biurowe, na które wzrosło zapotrzebowanie podczas pracy zdalnej. Polacy coraz częściej kupują meble biurowe!
Podkategoria 2: Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka
Wniosek:
Podkategoria „Pakowanie i wysyłka” na Allegro na aktualne zmiany zareagowała bardzo mocno. Jako jedna z niewielu analizowanych przez nas kategorii w drugim tygodniu marca zanotowała wzrosty w wartości oraz ilości kupowanych sztuk. Minimalnie mniej było natomiast transakcji (-0,73%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w 3 tygodniu, kiedy spadki zanotowano w wartości oraz ilości sztuk, a wzrost nastąpił w liczbie transakcji. Najlepiej w tej podkategorii prezentuje się czwarty tydzień, w którym wzrosty (zarówno w wartości, ilości sztuk, jak i ilości transakcji) przekroczyły 16,5% w wartości i dobiły do 22,83% w ilości transakcji! Pakowanie i wysyłka na Allegro zapewne dalej będzie przybierało na wartości co wiąże się ze wzrostami w kanałach e-commerce i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi logistyczne.
Podkategoria 3: Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier
Wniosek:
Kategoria „Papier” w serwisie Allegro radzi sobie bardzo dobrze. Po spadku w drugim tygodniu marca podkategoria zaliczyła zaskakujący wzrost w 3 tygodniu tego miesiąca. Wszystko po to, aby w kolejnym tygodniu jeszcze mocniej rozwinąć sprzedaż! Wzrosty o ponad 61% (w 3 tygodniu) i prawie 50% (w 4 tygodniu) możemy uznać za ponad przeciętne, a to wszystko za sprawą papieru biurowego A4 oraz drukom czyli tzw. akcydensom. Tu też widać efekt przenoszenia pracy na tryb zdalny i wcześniejszy wydruk niezbędnych dokumentów.
Kategoria 2: Moda => Ona => Biżuteria i zegarki
Wniosek:
W tej kategorii na Allegro zanotowano niestety spore spadki. W drugim tygodniu (okres ogłoszenia pandemii koronawirusa) spadki w wartości, ilości sprzedawanych sztuk i ilości transakcji wynosiły ponad 25% w każdej analizowanej wartości. W kolejnym tygodniu marca dalej się one powiększały, natomiast koniec miesiąca przyniósł już powolne odbudowywanie się dla tej kategorii, jednak dalej sporo brakuje jej do stanu początkowego (ponad 1 377 000 zł spadku w wartości).
Kategoria 3: Dom i Ogród
Wniosek:
Dom i ogród to zdecydowanie kategoria, która prawie nie odczuła negatywnych skutków pandemii koronawirusa. W 2 tygodniu marca udało się jej utrzymać niemalże niezachwianą pozycję, a wszystko to po to, aby w 3 i 4 tygodniu tego miesiąca uderzyć ze zdwojoną siłą i wzrostami nawet do 32% (ilość transakcji w 3 tygodniu). Ta kategoria zdecydowanie zyskała na całym zamieszaniu i radzi sobie szczególnie dobrze.
Podkategoria 1: Dom i Ogród => Ogród
Wniosek:
Kryzys? Jaki kryzys? Dla podkategorii „Ogród” na Allegro zaistniała sytuacja to świetna okazja do rozwoju! Niesamowite wzrosty w ilości sprzedanych produktów (nawet blisko 65% w 3 tygodniu marca), ciągłe wzrosty w ilości transakcji oraz wzrost wartości to efekt zarówno rosnącego sezonu i dobrej pogody, jak i większej ilości czasu związanej z licznie wybieranymi urlopami. Zapowiadane ograniczenia dla marketów budowlanych zapewne jeszcze bardziej wzmocnią kanał e-commerce i zakupy przez internet w tej kategorii.
Podkategoria 2: Dom i Ogród => Meble
Wniosek:
Meble utrzymują stabilny poziom sprzedaży. W naszym zestawieniu ich różnice pomiędzy pierwszym, a ostatnim tygodniem marca są bardzo niewielkie. Zanotowały jednak wzrost o prawie 3 mln zł. Godne zauważenia jest to, że najbardziej przybierają w liczbie transakcji (prawie: 17% i 14%). To dobry symptom dla (mimo wszystko) pogarszającej się w kryzysie gospodarki, gdyż pokazuje że nawet w sytuacji niepewności, inwestycje i plany „mieszkaniowe” nie zmieniają się drastycznie.
Podkategoria 3: Dom i Ogród => Budownictwo i Akcesoria
Wniosek:
Nasze statystyki potwierdzają to, o czym mówi się od pewnego czasu: ludzie wzięli się za remonty! Tylko w tej branży z całego naszego zestawienia nie było mowy o żadnym spadku przez kryzys wywołany koronawirusem. Nawet w 2 tygodniu marca podkategoria ta (jako jedyna) zanotowała wzrosty we wszystkich analizowanych wartościach. W 3 i 4 tygodniu mijającego miesiąca okazała się ona bezkonkurencyjna i dalej notowała same wzrosty. To efekt, dobrej pogody, ale przede wszystkim braku decyzji o wstrzymaniu budów, zarówno infrastrukturalnych jak i prywatnych. To ważny barometr gospodarczy, gdyż otwarte budowy zwiastują dalsze wydatki związane z wykańczaniem i wyposażeniem nowych inwestycji.
Kategoria 4: Moda => Odzież, obuwie, dodatki
Wniosek:
Odzież, obuwie i dodatki – jedna z ulubionych kategorii, zwłaszcza kobiet, na Allegro. W dobie kryzysu trzyma się niemalże tak samo dobrze, jak i przed nim. Największe spadki (jak większość innych kategorii) zanotowała ona w drugim tygodniu marca, natomiast teraz sukcesywnie odbudowuje swoją pozycję. W tym momencie można powiedzieć, że ta kategoria wróciła do punktu startowego z początku tego miesiąca. Teraz jest na dobrej drodze do budowania silnej tendencji wzrostowej.
Podkategoria 1: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska
Wniosek:
Odzież męska zanotowała spory spadek w 2 tygodniu marca (od 10% do blisko 13%), 3 tydzień również był dla niej spadkowy. Dopiero pod koniec miesiąca zaczęła odbudowywać standardowe wartości. Różnica pomiędzy pierwszym, a ostatnim miesiącem w wartościach tej kategorii wynosi prawie 580 tys.
Podkategoria 2: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska
Wniosek:
Jak wygląda kwestia zakupów w podkategorii „Odzież damska”? Tutaj spadek jest duży. Porównując wartościowo początek i koniec miesiąca, podkategoria „zgubiła” ponad 1,3 mln zł. To sporo, ale patrząc na ostatni tydzień marca przyniósł on długo oczekiwaną korektę i zaczyna się odbudowywać.
Podkategoria 3: Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie
Wniosek:
Branża obuwnicza na Allegro utrzymuje stały, solidny poziom. Mimo spadku w 2 tygodniu marca, szybko nadrabia zaległości i wychodzi na prostą. Już niedługo powinna osiągnąć poziom sprzed pandemii.
Podsumowanie:
Podkategorie z większym wzrostem w 3 tygodniu niż w 4 tygodniu: Obuwie, Budownictwo i Akcesoria, Meble, Ogród, Papier, Meble biurowe.
Podkategorie z największym wzrostem w 4 tygodniu: Odzież damska, Odzież męska, Pakowanie i wysyłka.
Kategoria z największym wzrostem: Dom i Ogród
Kategoria z największym spadkiem: Biżuteria i zegarki
Podkategoria z największym wzrostem: Ogród
Podkategoria z największym spadkiem: Odzież damska
Nazwa kategorii/podkategorii na Allegro | Wartość sprzedaży od 02.03 do 29.03.20 | Liczba sprzedanych sztuk od 02.03 do 29.03.20 | Liczba transakcji od 02.03 do 29.03.20 |
Firma i usługi => Biuro i reklama | 24 042 775,20 zł | 1 678 923 | 594 563 |
Firma i usługi => Biuro i reklama => Meble biurowe | 3 924 132,62 zł | 25 140 | 17 765 |
Firma i usługi => Biuro i reklama => Pakowanie i wysyłka | 7 888 709,83 zł | 694 297 | 165 390 |
Firma i usługi => Biuro i reklama => Papier | 2 542 883,23 zł | 173 228 | 79 057 |
Moda => Ona => Biżuteria i zegarki | 15 559 777,58 zł | 315 633 | 255 768 |
Dom i Ogród | 590 729 192,85 zł | 17 046 947 | 6 748 313 |
Dom i Ogród => Ogród | 125 645 829,44 zł | 4 241 636 | 2 118 928 |
Dom i Ogród => Meble | 110 220 236,26 zł | 1 107 421 | 472 213 |
Dom i Ogród » Budownictwo i Akcesoria | 143 430 552,16 zł | 4 608 654 | 1 281 324 |
Moda => Odzież, obuwie, dodatki | 125 071 233,51 zł | 3 182 244 | 2 071 026 |
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież męska | 20 095 043,36 zł | 295 480 | 262 987 |
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Odzież damska | 23 927 914,86 zł | 541 369 | 508 141 |
Moda => Odzież, obuwie, dodatki => Obuwie | 43 452 618,90 zł | 451 141 | 407 480 |
Nadal będziemy monitorować dla Was sytuację. Zachęcamy do wpisywania interesujących Was branż w komentarzach – kolejny raport możemy przygotować specjalnie dla Was! Za miesiąc pojawi się tutaj kolejne podsumowanie sprzedaży w serwisie Allegro – zachęcamy do odwiedzin.
Materiał opracowano dzięki danym udostępnionym na: www.tradewatch.pl oraz dzięki pomocy naszego Senior Allegro Ads Specialist, Tomasza Ślaskiego.