Budżet dzienny Google Ads – poradnik

Budżet dzienny Google Ads – poradnik

Budżet dzienny Google Ads
- poradnik

Budżet dzienny to jedno z kluczowych pojęć w zarządzaniu kampaniami reklamowymi na platformach, takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Jego odpowiednie ustawienie i kontrolowanie pozwala na lepsze wykorzystanie środków, optymalizowanie wydatków oraz skuteczniejsze dotarcie do potencjalnych klientów. W tym poradniku dowiesz się, czym jest budżet dzienny, jak działa jego mechanizm oraz jak dostosowywać go do strategii marketingowych i wyników kampanii.

 

Co to jest budżet dzienny w Google Ads?

Budżet dzienny w Google Ads to średnia kwota, jaką reklamodawca chce przeznaczyć każdego dnia na emisję reklam. W rzeczywistości jednak system Google może przekraczać średni budżet dzienny, gdy algorytm uzna, że natężenie ruchu i szansa na konwersję są wyższe. Równocześnie może wydawać mniej, gdy potencjał konwersji jest niski. W skali miesiąca wydatki na kampanię nie przekroczą jednak tzw. miesięcznego limitu, czyli średniego budżetu dziennego pomnożonego przez średnią liczbę dni w miesiącu – 30,4.

Przykład: jeśli Twój budżet dzienny wynosi 10 zł, to miesięczny limit wyniesie 304 zł. W przypadku przekroczenia tej kwoty z winy systemu Google zwróci nadmiarową kwotę reklamodawcy.

Przekroczony budżet dzienny

Czy to normalne, że kampania wydała w jednym dniu 50% więcej niż dzienny budżet? Czy zapłacę więcej na koniec miesiąca za swoją kampanię? Jako specjaliści często słyszymy podobne pytania od naszych klientów, postanowiliśmy zatem wyjaśnić dokładniej to zagadnienie.

Dlaczego zatem system nie wydaje równomiernie ustalonej kwoty, a koszty są raz mniejsze, raz większe niż ustalony średni budżet dzienny? Spowodowane jest to wahaniami natężenia ruchu w sieci, które zależne jest od różnych czynników np. dzień tygodnia, sezonowość, święta czy pogoda. Zmiany natężenia ruchu są zauważalne nawet w ciągu dnia w zależności od godziny. Google Ads dąży do tego, aby Twoje kampanie były jak najbardziej skuteczne. Właśnie dlatego zwiększa on częstotliwość wyświetlania reklam w dniach i godzinach, w których ruch jest zwykle większy, a szansa na pozyskanie konwersji wyższa, z kolei zmniejsza ją w dni i godziny, gdy ruch i szansa na konwersje są znikome. W ten sposób w danym dniu powstaje różnica pomiędzy wygenerowanym kosztem a ustalonym budżetem.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Google Ads dla e-commerce

Poznaj ofertę prowadzenia kampanii reklamowych dla sklepów internetowych

Dzienny koszt może wynosić maksymalnie dwukrotność średniego budżetu dziennego (np. jeśli budżet wynosi 20 zł, system może wydać do 40 zł dziennie). W przypadku strategii ustalania stawek ukierunkowanych na konwersje (CPA), system może przekroczyć ten próg – co jest naturalnym działaniem algorytmu optymalizacyjnego. Jeśli jednak w danym dniu Google przekroczy miesięczny limit obciążeń, automatycznie dokona zwrotu nadpłaty na konto reklamodawcy.

Poniżej zaprezentowany został wykres kosztów kampanii z ostatnich 30 dni, której średni budżet dzienny wynosi 14 zł. Przykład ten pokazuje nam naturalne wahania wydatków w poszczególnych dniach. Trzy rzeczy, na które warto zwrócić uwagę pod kątem wyżej wspomnianych zasad to:

  • Maksymalny koszt dzienny równy 24,00 zł, nieprzekraczający dwukrotności 14 zł.
  • Koszty dni, które są znacznie poniżej dziennego budżetu, w tym zejścia nawet do poziomu 2,37 zł.
  • Ogólny koszt w ostatnich 30 dniach, który wynosi 422,62 zł i zachowanie limitu miesięcznych obciążeń dla danej kampanii, który w tym przypadku wynosi 425,60 zł.
Źródło: Panel Google Ads

Co się dzieje w sytuacji, kiedy zmieniamy budżet kampanii? Jaki wtedy jest limit obciążeń miesięcznych? Kiedy dochodzi do takiej zmiany, to wydatki reklamodawcy przez resztę miesiąca nie przekroczą nowego budżetu pomnożonego przez pozostałą liczbę dni. Przykładowo, jeśli Twój budżet wynosił 10 zł, a wydatki kampanii do 21 września to 195 zł i tego dnia zwiększysz budżet do 15 zł, to maksymalna kwota, jaką Google Ads naliczy we wrześniu, wynosi 351 zł (195 zł + (15 zł x 10,4 pozostałych dni) = 351 zł).

Jakich zatem działań dotyczących budżetu powinieneś się wystrzegać? Jednego najważniejszego: unikaj jego częstych zmian. Próby manipulowania budżetem, aby wydatki w każdy dzień wynosiły dokładnie tyle, ile chcemy, przynoszą więcej szkód niż pożytku. Musimy zrozumieć, że wydatki w zależności od dnia są zmienne i uzależnione od natężenia ruchu, który wykazuje zainteresowanie daną usługą czy produktem. Zaufaj systemom uczącym się, które opierając się na danych historycznych, biorą pod uwagę dziesiątki sygnałów w czasie aukcji po to, aby jak najlepiej wykorzystać Twoje pieniądze w skali miesiąca. W przeciwnym wypadku jedyne co osiągniesz na swoim koncie Google Ads to między innymi:

  • nieprzewidywalne ostateczne wydatki w ciągu okresu rozliczeniowego,
  • zaburzanie pracy algorytmów i systemów uczących się,
  • obniżenie efektywności kampanii.

Co się dzieje, gdy kampania regularnie wyczerpuje swój średni budżet dzienny?

Jeśli Twoja kampania codziennie osiąga lub przekracza ustalony średni budżet dzienny, może to oznaczać, że budżet ogranicza jej potencjał. W takiej sytuacji system nie ma możliwości emitowania reklam w pełni w najbardziej efektywnych momentach, co sprawia, że kampania nie wykorzystuje wszystkich dostępnych szans na dotarcie do zainteresowanych użytkowników. W rezultacie możesz tracić potencjalne kliknięcia oraz konwersje, które mogłyby zostać wygenerowane przy większym budżecie.

W przypadku gdy kampania osiąga zakładane cele, takie jak odpowiednia liczba konwersji czy zadowalający koszt pozyskania, a także, gdy zwrot z inwestycji (ROI) lub zwrot z nakładów na reklamę (ROAS) są na właściwym poziomie, warto rozważyć zwiększenie budżetu. Zmian tych nie należy jednak wprowadzać gwałtownie. Zalecane jest stopniowe podnoszenie budżetu – na przykład o 10 do 20 procent co kilka dni – tak, aby móc na bieżąco obserwować wpływ zwiększonych środków na skuteczność kampanii i uniknąć destabilizacji działania systemów optymalizacyjnych.

Podsumowanie

Wahania dziennych wydatków na kampanie reklamowe w systemie Google Ads względem ustalonego średniego budżetu dziennego są zjawiskiem naturalnym i wynikają z dynamicznego natężenia ruchu. Dzienny budżet, czyli średnia kwota, jaką reklamodawca chce wydać każdego dnia, może zostać w danym dniu przekroczony – nawet do dwukrotności. Algorytm Google Ads automatycznie dostosowuje budżet w odpowiedzi na zmiany w ruchu i optymalizuje wydatki, aby zwiększać efektywność kampanii i osiągać docelowy koszt za konwersję.

Warto pamiętać, że nawet jeśli koszty przekroczą średni budżet dzienny, to miesięczny limit wydatków nie zostanie przekroczony. Jest on obliczany jako średni budżet dzienny pomnożony przez średnią liczbę dni w miesiącu (30,4). Taki sposób zarządzania budżetem dziennym daje reklamodawcy elastyczność i pozwala wykorzystać budżet reklamowy w najkorzystniejszych momentach – w zależności od popytu i wyników kampanii.

Należy jednak unikać częstych zmian ustalonego budżetu dziennego, ponieważ zaburza to działanie algorytmu i strategii optymalizacyjnych. Zbyt częste manipulacje mogą obniżyć efektywność kampanii, zakłócić przetwarzanie danych i doprowadzić do nieprzewidywalnych wydatków reklamowych. Jeżeli jednak dojdzie do sytuacji, w której wydatki wykroczą poza miesięczny limit, system Google Ads automatycznie zwróci nadpłacone środki reklamodawcy – co zapewnia przejrzystość i kontrolę.

Dzięki odpowiedniemu ustaleniu budżetu dziennego lub całkowitego, monitorowaniu za pomocą Google Analytics oraz dostosowywaniu działań do rynku i wyników, możesz optymalizować swoje wydatki reklamowe i efektywnie zarządzać kampaniami w takich platformach jak Google Ads czy Facebook Ads.

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2020 roku.

Aleksandra Skulimowska
SEM Associate. Od 2023 roku w DevaGroup zajmuje się tworzeniem i optymalizacją kampanii reklamowych w Google Ads, Facebook Ads oraz Microsoft Ads. Prywatnie pasjonatka psychologii oraz neuromarketingu i jego wpływu na zachowania konsumenckie.

Mateusz Najman
Były pracownik na stanowiskuSenior SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry