Chyba nikt nie przepada za odpowiedzią „pytaniem na pytanie” (oczywiście prócz tego, który w danym momencie tak odpowiada), ale słysząc właśnie to zawarte w tytule, lubię zapytać: a jaka liczba klientów miesięcznie będzie optymalna dla Twojego biznesu?
Jako początkowy reklamodawca w Google Ads napotkasz więcej pytań niż odpowiedzi. Przygotować musisz się na to, że wiele z nich poznasz dopiero z upływem czasu działania reklamy Google Ads oraz zgromadzeniem przez nie odpowiedniej ilości danych do analizy, interpretacji i podejmowania decyzji. Pytanie o optymalny budżet jest bardziej złożone, niż się wydaje, pozwolę sobie zatem je podzielić na podpunkty, żeby nie było zbyt łatwo.
System Google Ads (Google AdWords) lubi podpowiadać, jaki ustawić budżet dzienny kampanii. Średni budżet dzienny to średnia kwota, jaką jesteś w stanie zapłacić za działanie kampanii reklamowej Google Ads w ciągu dnia.
Spis treści
Budżet Google Ads na start
Optymalny wydatek (koszt kampanii) jest wtedy, kiedy zapewnia zbieranie, chociaż minimalnej ilości danych do analizy i nauki dla nas oraz systemu, aby móc dążyć do wyświetlania reklam odpowiednim użytkownikom, w odpowiednim momencie. Odpowiednim = gdy prawdopodobieństwo pozyskania klienta jest największe. Jak go najłatwiej określić?
Wybierz typy kampanii jakie chcesz uruchomić
Na potrzeby przykładu załóżmy, że będzie to 1x kampania w sieci wyszukiwania z elastycznymi reklamami w wyszukiwarce, 1x kampania w sieci reklamowej z elastycznymi reklamami displayowymi, 1x remarketing w sieci reklamowej z elastycznymi reklamami displayowymi. Jak więc określić budżet, by skuteczność kampanii była zadowalająca?
Zbadaj średnią stawkę za kliknięcie
Skorzystaj z pomocy Planera słów kluczowych w kampanii na sieć wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych. Załóżmy, że wynik badania to 1,50 zł.
TIP: Żeby otrzymać wyniki jak najbardziej zbliżone prawdzie, to najlepiej robić to na podstawie danych historycznych z ostatniego roku.
Ustal budżet miesięczny dla kampanii w sieci wyszukiwania
a) Określ średnią liczbę użytkowników, którą chcesz wprowadzić dziennie na swoją stronę www.
TIP: Moim zdaniem nie powinno być to mniej niż 30-35. Dlaczego? Ponieważ przy średnim współczynniku konwersji (pozyskania kontaktu / zakupu) 3% (tj. 3 osoby na 100 wejść na stronę, czyli kliknięć) wypada nam średnio 1 konwersja dziennie. Algorytmy uczą się w dobrym tempie, gdy dostarcza im się minimum około 30 konwersji na miesiąc.
b) Pomnóż tę liczbę przez średnie CPC np. 33 x 1,50 zł = 49,50 zł (to jest budżet dzienny naszej kampanii w sieci wyszukiwania).
c) Pomnóż wynik przez 30,4 (średnia liczba dni w miesiącu) – 49,50 zł x 30,4 = 1 504,8 zł.
Oblicz budżet miesięczny dla kampanii remarketingowej
Na start najczęściej jest to 30% budżetu kampanii w sieci wyszukiwania, czyli 1 504,80 zł x 30% = 451,44 zł (budżet dzienny naszej kampanii to 451,44 / 30,4 = 14,85 zł).
Oblicz budżet miesięczny dla drugiej kampanii w sieci reklamowej
Na start najczęściej jest to 20% budżetu kampanii w sieci wyszukiwania, czyli 1 504,80 zł x 20% = 300,96 zł (budżet dzienny tej kampanii to 300,96 / 30,4 = 9,90 zł).
TIP: Pamiętaj, że sieć reklamowa odnosi mniejszą skuteczność i potrzebuje znacznie więcej danych. Osobiście nie zalecam ustawiania dziennego budżetu mniejszego niż 10 zł / dzień, więc jeśli wychodzi mi mniej z wyliczeń, to ustawiam 10 zł.
Takim to sposobem ustaliliśmy nasz budżet na start, dzięki któremu będziemy mogli zebrać dane do optymalizacji oraz podejmowania decyzji o jego zwiększeniu lub przesuwaniu pomiędzy poszczególnymi kampaniami reklamowymi.
TIP1: Ustalone budżety warto na początek skupić na wąskich lokalizacjach geograficznych, jak województwo czy wybrane miasto / miasta lub promień wokół siedziby naszej firmy, jeśli nasza branża działa lokalnie. Węższa lokalizacja = większy udział w wyświetleniach w ramach danego budżetu. Dopiero gdy na takiej lokalizacji nauczymy nasz system prawidłowego zachowania, to możemy je rozszerzać na resztę Polski. Będzie przy tym spadał nam udział w ogóle wyszukiwań, ale póki nie spadnie nam również skuteczność, to nie ma konieczności zwiększania budżetu wraz z promocją na większym obszarze.
TIP2: Pamiętaj, że podane wyliczenia są pod minimalny optymalny budżet na start. Im większy budżet reklamowy, tym szybciej uczymy system znajdować odpowiednie osoby. Pomyśl o tym w taki sposób, że jeśli reklamodawca A przeznaczy na kampanię 2 tys. miesięcznie i będzie prowadził kampanię 3 miesiące, na co wyda sumarycznie 6 tys., zapewni systemowi do nauki praktycznie tyle samo danych, co reklamodawca B, który będzie prowadził kampanię tylko przez miesiąc, ale z budżetem 6 tys. Jeśli reklamodawcy nie boją się przeznaczyć większych budżetów na reklamy, to ich przewagą konkurencyjną staje się krótszy czas uczenia kampanii i szybsze odnotowanie zadowalających efektów.
TIP3: To nie reklama a strona www sprawia, że użytkownik zdecyduje dokonać konwersji. Nawet najlepsze kampanie reklamowe i przyprowadzanie bardzo trafnego ruchu na stronę www nie zapewni nam pozyskania klienta, jeśli jest ona niedopracowana.
Nie przepalaj budżetu
Zleć prowadzenie kampanii Google Ads profesjonalistom
Budżet kampanii reklamowej na później
Po okresie 2-3 miesięcy prowadzenia kampanii powinieneś już dokładnie wiedzieć, jakie kampanie odnoszą najlepszą skuteczność i efektywność. Wskaźniki są już ustabilizowane na pewnych poziomach. Naturalnie to nie znaczy, że nie robisz już nic, by te wskaźniki podnosić, ale to właśnie je należy wykorzystać do tego, aby ustalić optymalny budżet. Przed następnym zdaniem skup się maksymalnie (może być również konieczne jego kilkukrotne przeczytanie). Najogólniej ujmując, optymalny budżet dla kampanii to taki, który przy danych wskaźnikach konwersji przyprowadzi nam tylu klientów miesięcznie, ilu damy radę obsłużyć przy dostępnych zasobach firmy, po koszcie, który zapewnia nam zwrot z nakładów na reklamę na poziomie zapewniającym zadowalający zysk.
Budżet wydany powyżej to będą pieniądze zmarnowane na pozyskanie kontaktów, które albo będzie trzeba odpuścić, albo same zrezygnują z powodu terminów. Za mały budżet natomiast może sprawić, że marnujesz pieniądze na zasoby firmy, które nie są w pełni wykorzystane do maksymalizacji zysków.
TIP1: Planuj rozwój swojej firmy wraz z odpowiednio dopasowanym budżetem Google Ads do „mocy przerobowych”.
TIP2: Śledź trendy wyszukiwań w ciągu roku. Miesiąc miesiącowi nie jest równy w zależności od branży. Inwestuj większe budżety tam, gdzie są wzrosty i masz szansę pozyskać więcej klientów, a zmniejszaj tam, gdzie większa kwota nie przełoży się na większą liczbę klientów i zaoszczędź budżet.
Budżet Google Ads na testy
Trzeba również wspomnieć o tym, że Google Ads ciągle się rozwija, oferując wiele sposobów i kanałów dotarcia do potencjalnego klienta. Kiedy już podstawowe kampanie mamy ustabilizowane tak, że zapewniają odpowiedni obrót, to warto pomyśleć o dodatkowym budżecie na testowanie innych opcji, dzięki którym możemy pozyskiwać więcej klientów, wzmacniać pozostałe kampanie czy po prostu budować świadomość swojej marki.
Pamiętaj, że pozycjonowanie w Google to proces czasochłonny i często jeszcze bardziej kosztowny niż prowadzenie kampanii w Google Ads. Koszt Google Ads ponosisz teraz i praktycznie od razu widzisz efekty, bo szukający w Google niemal natychmiastowo trafiają na Twoją stronę. Wpisz indywidualny budżet dzienny Twojej kampanii Google Ads, optymalizuj ją i gdy widzisz efekty, zwiększaj stopniowo wydatki. Najlepiej zwiększać o 10-20% co kilka dni.
Tyle ode mnie tym razem. Testuj, monitoruj, analizuj, optymalizuj i licz, czy Google Ads generuje dla Ciebie odpowiednie zyski.
Podsumowanie
Reklamy w Google są coraz droższe, bo rośnie koszt kliknięcia (stawka CPC). Miesięczny budżet kampanii Google Ads, który kiedyś ustawiłeś na swoim koncie, teraz może być niewystarczający. Niski budżet sprawia, że algorytmy wolniej się uczą. W niektórych przypadkach, by uruchomić kampanię na koncie Google Ads, należy ustawić taki budżet dzienny, jaki podpowie Google. W przeciwnym wypadku nie zapiszesz nowej kampanii, więc jej nie uruchomisz – mowa tu o kampaniach Demand Gen. A ten typ kampanii jest w wielu przypadkach potrzebny i dowozi świetne wyniki. Dlatego też warto zastanowić się, jaka jest maksymalna kwota, jaką jest się w stanie wydać w ciągu miesiąca. Wtedy możemy zaplanować budżet i odpowiednio przydzielić go do wszystkich potrzebnych kampanii.
Często jest tak, że wykorzystujesz cały budżet i nie widzisz efektów. Warto zająć się stałą optymalizacją kampanii Google Ads, np. dodawać wykluczające słowa kluczowe lub podejmować inne działania, które zwiększą zwrot z inwestycji. Możesz np. zrezygnować z wyświetlania się w sieci reklamowej Google, przetestować inną strategię ustalania stawek lub skupić się na tańszych słowach kluczowych i docierać do potencjalnych klientów za pomocą tzw. długiego ogona.
Wtedy koszty kampanii Google Ads powinny się zmniejszyć. Ceny prowadzenia kampanii Google Ads też rosną, dlatego ważne jest, by odpowiednio zaplanować budżet na działania, tak aby wystarczyło także na wynagrodzenie agencji. Ważne narzędzie to Planer słów kluczowych, w którym zobaczysz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań dla słów kluczowych Google Ads i przybliżone CPC dla każdej frazy. Dzięki temu możesz wybrać tańsze słowa i w ten sposób, bez zmieniania budżetu, zwiększać ruch na stronie.
FAQ
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2021 roku.