Chyba nikt nie przepada za odpowiedzią „pytaniem na pytanie” (oczywiście prócz tego, który w danym momencie tak odpowiada 😀 ), ale słysząc właśnie to zawarte w tytule lubię zapytać: a jaka liczba klientów miesięcznie będzie optymalna dla Twojego biznesu?
Jako początkowy reklamodawca w Google Ads napotkasz więcej pytań niż odpowiedzi. Przygotować musisz się na to, że wiele z nich poznasz dopiero z upływem czasu działania kampanii reklamowych oraz zgromadzeniem przez nie odpowiedniej ilości danych do analizy, interpretacji i podejmowania decyzji. Pytanie o optymalny budżet jest bardziej złożone niż się wydaje, pozwolę sobie zatem je podzielić na podpunkty, żeby nie było zbyt łatwo 😊
Optymalny jest wtedy, kiedy zapewnia zbieranie chociaż minimalnej ilości danych do analizy i nauki dla nas oraz systemu, aby móc dążyć do wyświetlania reklam odpowiednim użytkownikom, w odpowiednim momencie. Odpowiednim = gdy prawdopodobieństwo pozyskania klienta jest największe.
Jak go najłatwiej określić?
Takim to sposobem ustaliliśmy nasz budżet na start, dzięki któremu będziemy mogli zebrać dane do optymalizacji oraz podejmowania decyzji o jego zwiększeniu lub przesuwaniu pomiędzy poszczególnymi kampaniami reklamowymi.
TIP1: Ustalone budżety warto na początek skupić na wąskich lokalizacjach geograficznych jak województwo czy wybrane miasto / miasta lub promień wokół siedziby naszej firmy jeśli nasza branża działa lokalnie. Węższa lokalizacja = większy udział w wyświetleniach w ramach danego budżetu. Dopiero gdy na takiej lokalizacji nauczymy nasz system prawidłowego zachowania to możemy je rozszerzać na resztę polski. Będzie przy tym spadał nam udział w ogóle wyszukiwań ale póki nie spadnie nam również skuteczność to nie ma musu zwiększania budżetu wraz z promocją na większym obszarze.
TIP2: Pamiętaj, że podane wyliczenia są pod minimalny optymalny budżet na start. Czym większy budżet reklamowy tym szybciej uczymy system znajdować odpowiednie osoby. Pomyśl o tym w taki sposób, że jeśli reklamodawca A przeznaczy na kampanie 2tys miesięcznie i będzie prowadził kampanie 3 miesiące na co wyda sumarycznie 6tys, zapewni systemowi do nauki praktycznie tyle samo danych co reklamodawca B, który będzie prowadził kampanie tylko przez miesiąc ale z budżetem 6tys. Jeśli reklamodawcy nie boją się przeznaczyć większych budżetów na reklamy to ich przewagą konkurencyjną staje się krótszy czas uczenia kampanii i szybsze odnotowanie zadawalających efektów.
TIP3: To nie reklama a strona www sprawia, że użytkownik zdecyduje dokonać konwersji. Nawet najlepsze kampanie reklamowe i przyprowadzanie mega trafnego ruchu na stronę www nie zapewni nam pozyskania klienta jeśli jest ona kiepska / niedopracowana.
Po okresie 2-3 miesięcy prowadzenia kampanii powinieneś już dokładnie wiedzieć jakie kampanie odnoszą najlepszą skuteczność i efektywność. Wskaźniki są już ustabilizowane na pewnych poziomach. Naturalnie to nie znaczy, że nie robisz już nic by te wskaźniki podnosić, ale to właśnie je należy wykorzystać do tego, aby ustalić optymalny budżet. Przed następnym zdaniem skup się maksymalnie (może być również konieczne jego kilkukrotne przeczytanie 😊). Najogólniej, optymalny budżet dla kampanii to taki, który przy danych wskaźnikach konwersji przyprowadzi nam tylu klientów miesięcznie, ilu damy radę obsłużyć przy dostępnych zasobach firmy, po koszcie, który zapewnia nam zwrot z nakładów na reklamę na poziomie zapewniającym zadawalający zysk.
Budżet wydany powyżej, to będą pieniądze zmarnowane na pozyskanie kontaktów, które albo będzie trzeba odpuścić albo same zrezygnują z powodu terminów. Za mały budżet natomiast może sprawić, że marnujesz pieniądze na zasoby firmy, które nie są w pełni wykorzystane do maksymalizacji zysków.
TIP1: Planuj rozwój swojej firmy wraz z odpowiednio dopasowanym budżetem Google Ads do „mocy przerobowych”.
TIP2: Śledź trendy wyszukiwań w ciągu roku. Miesiąc miesiącowi nie jest równy w zależności od branży. Inwestuj większe budżety tam gdzie są wzrosty i masz szansę pozyskać więcej klientów, zmniejszaj tam gdzie większa kwota nie przełoży się na większą liczbę klientów i zaoszczędź budżet.
Trzeba również wspomnieć o tym, że Google Ads ciągle się rozwija oferując wiele sposobów i kanałów dotarcia do potencjalnego klienta. Kiedy już podstawowe kampanie mamy ustabilizowane tak, że zapewniają odpowiedni obrót to warto pomyśleć o dodatkowym budżecie na testowanie innych opcji, dzięki którym możemy pozyskiwać więcej klientów, wzmacniać pozostałe kampanie czy po prostu zwiększać świadomość swojej marki.
Tyle ode mnie tym razem. Testuj, monitoruj, analizuj, optymalizuj i licz czy Google Ads generuje dla Ciebie odpowiednie zyski. Powodzenia!