Kampania Google Ads – jaki będzie optymalny budżet?

Mateusz Najman
Mateusz Najman
Archiwum 12.2021
 
Kampania Google Ads – jaki będzie optymalny budżet?

Kampania Google Ads
- jaki będzie optymalny budżet?

Chyba nikt nie przepada za odpowiedzią „pytaniem na pytanie” (oczywiście prócz tego, który w danym momencie tak odpowiada 😀 ), ale słysząc właśnie to zawarte w tytule lubię zapytać: a jaka liczba klientów miesięcznie będzie optymalna dla Twojego biznesu?

Jako początkowy reklamodawca w Google Ads napotkasz więcej pytań niż odpowiedzi. Przygotować musisz się na to, że wiele z nich poznasz dopiero z upływem czasu działania kampanii reklamowych oraz zgromadzeniem przez nie odpowiedniej ilości danych do analizy, interpretacji i podejmowania decyzji. Pytanie o optymalny budżet jest bardziej złożone niż się wydaje, pozwolę sobie zatem je podzielić na podpunkty, żeby nie było zbyt łatwo 😊

Budżet na start

Optymalny jest wtedy, kiedy zapewnia zbieranie chociaż minimalnej ilości danych do analizy i nauki dla nas oraz systemu, aby móc dążyć do wyświetlania reklam odpowiednim użytkownikom, w odpowiednim momencie. Odpowiednim = gdy prawdopodobieństwo pozyskania klienta jest największe.

Jak go najłatwiej określić?

  • Wybierz typy kampanii jakie chcesz uruchomić
    Na potrzebę przykładu, załóżmy że będzie to 1x kampania w sieci wyszukiwania ze standardowymi reklamami tekstowymi, 1x kampania w sieci reklamowej z elastycznymi reklamami displayowymi, 1x remarketing w sieci reklamowej z elastycznymi reklamami displayowymi.
  • Zbadaj średnią stawkę za kliknięcie
    Skorzystaj z pomocy Planera słów kluczowych w kampanii na sieć wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych. Załóżmy, że wynik badania to 1,50zł.
    TIP: Żeby otrzymać wyniki jak najbardziej zbliżone prawdzie to najlepiej robić to na podstawie danych historycznych z ostatniego roku. Jeśli jednak robisz to na podstawie prognoz na przyszłość, to warto uwzględnić wyłącznie słowa kluczowe w typie dopasowania ścisłym oraz do wyrażenia.
  • Ustal budżet miesięczny dla kampanii w sieci wyszukiwania
    a) Określ średnią liczbę użytkowników, którą chcesz wprowadzić dziennie na swoją stronę www.
    TIP: Moim osobistym zdaniem nie powinno być to mniej niż 30-35. Dlaczego? Ponieważ przy średnim współczynniku konwersji (pozyskania kontaktu/ zakupu) 3% (tj. 3 osoby na 100 wejść na stronę, czyli kliknięć) wypada nam średnio 1 konwersja dziennie. Algorytmy uczą się w dobrym tempie, gdy dostarcza im się minimum około 30 konwersji na miesiąc.b) Pomnóż tę liczbę przez średnie CPC np. 33 x 1,5zł = 49,5zł (to jest budżet dzienny naszej kampanii w sieci wyszukiwania)
    c) Pomnóż wynik przez 30,4 (średnia liczba dni w miesiącu) – 49,5 x 30,4 = 1 504,8zł
  • Oblicz budżet miesięczny dla kampanii remarketingowej
    Na start najczęściej jest to 30% budżetu kampanii w sieci wyszukiwania, czyli 1 504,8zł x 30% = 451,44zł (budżet dzienny naszej kampanii to 451,44 / 30,4 = 14,85zł)
  • Oblicz budżet miesięczny dla drugiej kampanii w sieci reklamowej
    Na start najczęściej jest to 20% budżetu kampanii w sieci wyszukiwania, czyli 1 504,8zł x 20% = 300,96zł (budżet dzienny tej kampanii to 300,96 / 30,4 = 9,9zł – ustawiamy dyszkę).
    TIP: Pamiętaj, że sieć reklamowa odnosi mniejszą skuteczność i potrzebuje znacznie więcej danych. Ja osobiście nie zalecam ustawiania dziennego budżetu mniejszego niż 10zł / dzień więc jeśli wychodzi mi mniej z wyliczeń to ustawiam 10zł.

Takim to sposobem ustaliliśmy nasz budżet na start, dzięki któremu będziemy mogli zebrać dane do optymalizacji oraz podejmowania decyzji o jego zwiększeniu lub przesuwaniu pomiędzy poszczególnymi kampaniami reklamowymi.

TIP1: Ustalone budżety warto na początek skupić na wąskich lokalizacjach geograficznych jak województwo czy wybrane miasto / miasta lub promień wokół siedziby naszej firmy jeśli nasza branża działa lokalnie. Węższa lokalizacja = większy udział w wyświetleniach w ramach danego budżetu. Dopiero gdy na takiej lokalizacji nauczymy nasz system prawidłowego zachowania to możemy je rozszerzać na resztę polski. Będzie przy tym spadał nam udział w ogóle wyszukiwań ale póki nie spadnie nam również skuteczność to nie ma musu zwiększania budżetu wraz z promocją na większym obszarze.

TIP2: Pamiętaj, że podane wyliczenia są pod minimalny optymalny budżet na start. Czym większy budżet reklamowy tym szybciej uczymy system znajdować odpowiednie osoby. Pomyśl o tym w taki sposób, że jeśli reklamodawca A przeznaczy na kampanie 2tys miesięcznie i będzie prowadził kampanie 3 miesiące na co wyda sumarycznie 6tys, zapewni systemowi do nauki praktycznie tyle samo danych co reklamodawca B, który będzie prowadził kampanie tylko przez miesiąc ale z budżetem 6tys. Jeśli reklamodawcy nie boją się przeznaczyć większych budżetów na reklamy to ich przewagą konkurencyjną staje się krótszy czas uczenia kampanii i szybsze odnotowanie zadawalających efektów.

TIP3: To nie reklama a strona www sprawia, że użytkownik zdecyduje dokonać konwersji. Nawet najlepsze kampanie reklamowe i przyprowadzanie mega trafnego ruchu na stronę www nie zapewni nam pozyskania klienta jeśli jest ona kiepska / niedopracowana.

Sekcja tło

Kampania Google Ads z optymalnie wykorzystanym budżetem

Budżet na później

Po okresie 2-3 miesięcy prowadzenia kampanii powinieneś już dokładnie wiedzieć jakie kampanie odnoszą najlepszą skuteczność i efektywność. Wskaźniki są już ustabilizowane na pewnych poziomach. Naturalnie to nie znaczy, że nie robisz już nic by te wskaźniki podnosić, ale to właśnie je należy wykorzystać do tego, aby ustalić optymalny budżet. Przed następnym zdaniem skup się maksymalnie (może być również konieczne jego kilkukrotne przeczytanie 😊). Najogólniej, optymalny budżet dla kampanii to taki, który przy danych wskaźnikach konwersji przyprowadzi nam tylu klientów miesięcznie, ilu damy radę obsłużyć przy dostępnych zasobach firmy, po koszcie, który zapewnia nam zwrot z nakładów na reklamę na poziomie zapewniającym zadawalający zysk.

Budżet wydany powyżej, to będą pieniądze zmarnowane na pozyskanie kontaktów, które albo będzie trzeba odpuścić albo same zrezygnują z powodu terminów. Za mały budżet natomiast może sprawić, że marnujesz pieniądze na zasoby firmy, które nie są w pełni wykorzystane do maksymalizacji zysków.

TIP1: Planuj rozwój swojej firmy wraz z odpowiednio dopasowanym budżetem Google Ads do „mocy przerobowych”.

TIP2: Śledź trendy wyszukiwań w ciągu roku. Miesiąc miesiącowi nie jest równy w zależności od branży. Inwestuj większe budżety tam gdzie są wzrosty i masz szansę pozyskać więcej klientów, zmniejszaj tam gdzie większa kwota nie przełoży się na większą liczbę klientów i zaoszczędź budżet.

Budżet na testy

Trzeba również wspomnieć o tym, że Google Ads ciągle się rozwija oferując wiele sposobów i kanałów dotarcia do potencjalnego klienta. Kiedy już podstawowe kampanie mamy ustabilizowane tak, że zapewniają odpowiedni obrót to warto pomyśleć o dodatkowym budżecie na testowanie innych opcji, dzięki którym możemy pozyskiwać więcej klientów, wzmacniać pozostałe kampanie czy po prostu zwiększać świadomość swojej marki.

Tyle ode mnie tym razem. Testuj, monitoruj, analizuj, optymalizuj i licz czy Google Ads generuje dla Ciebie odpowiednie zyski. Powodzenia!

Mateusz Najman
Senior SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (10 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry