Robert Głowacki – wywiad po semKRK#23 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
18 lipca 2025
 
Robert Głowacki – wywiad po semKRK#23 BIG

Robert Głowacki
– wywiad po semKRK#23 BIG

Czas na kolejny wywiad, tym razem z prelegentem, którego społeczność semKRK wybrała w Call4Papers. Robert rozprawił się z mitami na temat sztucznej inteligencji, a teraz odpowiada na wszystkie pytania zadane przez uczestników. Czy AI faktycznie zje własny ogon i czy marketingowcy mają się czego obawiać? Spójrzmy na to z perspektywy Roberta!

  • Czy AI zje własny ogon?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    AI to przyszłość. Ale obecne trendy, które widzimy, mogą w dużym stopniu wygasnąć lub zaliczyć spektakularny upadek. Gdy oddzielimy marketingowy bełkot od prawdziwych informacji, zobaczymy, że LLM-y oraz inne formy AI rosną w siłę i będą się stawać coraz bardziej przydatne w naszym życiu.

  • Czy uważasz, że AI będzie kiedyś niebezpieczne?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Już jest – zależy, jak na to spojrzymy. Zależy to od skali i tego, co rozumiemy przez niebezpieczne.

    Niebezpieczeństwo jednostkowe: AI halucynuje. A więc pomimo potencjału, przy np. tworzeniu narzędzi edukacyjnych dla dzieci z wykorzystaniem modeli językowych, nadal istnieje ryzyko odpowiedzi szkodliwej lub niebezpiecznej z punktu widzenia danej jednostki.

    Niebezpieczeństwo dla grup: roboty-zabójcy z odcinka Metalhead serialu Black Mirror są już w pełni możliwe do stworzenia.

    Niebezpieczeństwo dla ludzkości: brak możliwości pełnego zapanowania nad LLM-ami oraz fakt, że dopiero uczymy się odkrywać, jakie procesy „myślowe” zachodzą w środku, powodują, że wystarczająco silny model z dostępem do agentów/narzędzi jest w stanie – w teoretycznej sytuacji – wywołać znaczne zagrożenie. Pokazuje to eksperyment myślowy „apokalipsy spinaczy” – AI, którego celem będzie wykonanie polecenia za wszelką cenę bez zastanowienia się, czy ten cel ma sens.

  • Co sądzisz o pomysłach wdrożenia pliku llms.txt? Czy będzie to miało wpływ na widoczność stron w GenAI?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Na obecnym etapie nie potrafię odpowiedzieć odpowiedzialnie na to pytanie.

  • Który model językowy – w chwili obecnej – jest najskuteczniejszy w codziennej pracy SEO?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Szczerze – to całkowicie zależy od tzw. use case. Uważam, że do codziennej pracy oraz tworzenia własnych narzędzi potrzebujemy z reguły 3 modeli: dużego dokładnego, małego szybkiego i „myślącego” – w zależności od zadania, kosztów i naszej potrzeby. Moje Trio to z reguły GPT 4.1, Gemini Flash oraz Sonnet 3.7 lub 4.
    Często jednak sięgam po inne modele i je testuję.

  • Myślisz, że przyszłością marketingu mogą być reklamy lub inne działania marketingowe np. w GPT?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    GPT czy ogólnie Czaty AI to moim zdaniem jedynie pewna nowa forma zdobywania wiedzy i jej prezentowania – bazująca jednak na poprzednich rozwiązaniach, tak jak obecnie Czaty AI korzystają z danych w indeksach Google czy Bing. Patrząc na to jako na pewien trend, mam wrażenie, że same czaty nie przejmą pozycji dominującej, takiej, jaką np. obecnie przypisujemy wyszukiwarce Google.

    Czaty będą musiały znaleźć sposób na monetyzację darmowych użytkowników i tutaj rozwiązaniem będą na pewno reklamy oraz sprzedaż danych użytkowników.

    Przyszłością za to będą asystenci AI – czy to w formie Gemini, Copilot, czy Apple Intelligence – czyli prawdziwi partnerzy wbudowani w nasze życie i ekosystem, z którego korzystamy. A to moim zdaniem wywoła wzrost znaczenia kampanii brandowych i zasięgowych.

  • Czy uważasz, że AI całkowicie nas (marketingowców) zastąpi w wykonywaniu zadań, czy raczej będziemy nadal integralną częścią tego procesu?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Obecnie AI daje nam możliwość posiadania swojego własnego „stada juniorów”. Niedługo możemy dysponować sensownym„stadem midów”. Nadal jednak potrzebny jest ktoś na górze, a AI (obecnie) niepotrafiące wymyślać nowych rzeczy ani mieć jakiejkolwiek większej wizji, nie nadaje się do tego zadania. Ostatecznie, marketing służy do dotarcia do klientów, czyli ludzi, i ktoś ten ludzki element musi zapewnić.

  • Jakiego narzędzia AI używasz na co dzień, które jeszcze nie jest bardzo popularne?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Nie wiem, czy istnieje narzędzie spełniające te warunki, ale sam jestem wielkim fanem opensource i możliwości, które nam daje pod względem oszczędności oraz funkcjonalności. Dlatego to, co mogę polecić, to repocloud.io, gdzie za grosze możemy np. na godzinę zacząć korzystać z dużej bazy narzędzi, aby zobaczyć, czy nam się przydadzą i są potrzebne, a następnie wdrożyć je u siebie.

  • Czy wyobrażasz sobie marketing przyszłości bez AI? Czy będzie można realizować skuteczne kampanie bez wykorzystywania na każdym kroku sztucznej inteligencji?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Tak. AI to jedynie dodatkowe narzędzie. I tak jak zastosowanie nowych form reklamowych czy lepszej analityki jest formą przewagi konkurencyjnej, tak samo odpowiednie zastosowanie AI może nią być.

    Obecnie AI pomaga tworzyć i zarządzać skalą, a jeżeli nasza kampania nie wymaga skalowania, to i zastosowanie narzędzi wspomagających jest mniejsze.

    Nie zapominajmy, że podstawą marketingu jest ludzka – i obecnie tylko ludzka – kreatywność.

  • Jak znaleźć równowagę między optymizmem a realizmem w wykorzystaniu AI w biznesie?

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki

    Poprzez dokładnie policzone $$$. Obecnie jesteśmy na etapie zachłyśnięcia się możliwościami i potencjałem AI. Stąd też ciągle słyszymy historie o firmach, które zarządzają zwolnienia, jednak okazuje się, że AI nie potrafiło zastąpić tych etatów. Media też poza ciągłym zachwytem obiegają wyniki realnych badań lub przykładów pokazujących niewielki wpływ AI w większości organizacji.

    Dlatego wdrożenie AI w organizacji wymaga realnego przemyślenia i znalezienia potencjalnych zastosowań, a następnie ostrożnego testowania i obliczania realnych korzyści.

    Zawsze przywołuję tutaj przykład z podwórka SEOwego:
    Może nam się wydawać, że zlecenie napisania 100 kompletów Title+Description AI jest lepsze i o wiele szybsze niż zlecenie tego zadania doświadczonemu, przetestowanemu i zaufanemu copywriterowi, który kosztuje nas X więcej. Sytuacja ta wydaje się być idealna. Zapominamy tutaj jednak o tym, że pewien poziom jakości przy wykorzystaniu copywritera był wliczony w cenę, a teraz ten sam komplet 100 Title i Meta Description kosztuje nas dodatkowe RBH specjalisty weryfikującego pracę AI, co wcześniej nie było wymagane. Łatwo w tym przypadku spojrzeć na jedną kupkę zadań, która nam się sama zmniejsza dzięki AI. Jednocześnie nie dostrzegamy drugiej kupki, która rośnie poprzez wykorzystanie AI.

Dziękujemy Robertowi za rzeczowe odpowiedzi i świetną prezentację! Wystąpienie Roberta było sprintem, zatem musiał zmieścić się w 10 minutach – ale i tak przekazał nam bardzo dużo spostrzeżeń. Prelegent przypomniał nam, że kluczem do sukcesu w świecie AI jest chłodna kalkulacja i ludzka kreatywność. Mamy nadzieję, że jego perspektywa była dla Was inspirująca!

  • robert glowacki semkrk23
    Robert Głowacki, Head of SEO & AI Operations w Altavia Kamikaze + K2

    Robert Głowacki to ekspert SEO z bogatym doświadczeniem w zarządzaniu strategiami digitalowymi. Obecnie Head of SEO w Altavia.Kamikaze+K2.

Patrycja Kozioł
Senior Marketing Specialist. Przygodę z marketingiem i eventami rozpoczęła na Studenckim Festiwalu Informatycznym, zawodowo w branży od 2021. W pracy najbardziej docenia brak monotonii i różnorodność zadań. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na słuchaniu audiobooków, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry