16 prelegentów, 14 wystąpień, 6 laureatów i 1 miejsce tętniące marketingowo-smoczą energią przez cały dzień, czyli semKRK#21 BIG w telegraficznym skrócie! 7 czerwca 2023 r. po raz kolejny spotkaliśmy się w Starej Zajezdni w Krakowie, by zdobywać nową wiedzę, poznawać specjalistów z branży i oczywiście dobrze się bawić – bo w końcu nie samą pracą człowiek żyje, a kreatywność potrzebuje nowych bodźców, by tworzyć świetne kampanie. Co czekało na uczestników i czego mogli się dowiedzieć? Przeczytaj naszą relację z wydarzenia!
Była to edycja pod wieloma względami rewolucyjna. Wsłuchując się w opinie uczestników i prelegentów z poprzednich edycji, wprowadziliśmy wiele zmian, a najbardziej widoczną była rezygnacja z welcome packów. Nie oznacza to jednak, że nasi sponsorzy i partnerzy nic nie przygotowali – przesłane przez nich gadżety zostały rozłożone na stołach przy wejściu, a każdy z uczestników mógł zabrać to, co uważał za ciekawe i przyjemne. Po tempie znikania gadżetów i reakcjach widzieliśmy, że był to strzał w dziesiątkę!
W tym miejscu warto zaznaczyć, że była to edycja rekordowa pod względem liczby firm, które zaangażowały się w jej promocję. Nie mogła oczywiście odbyć się bez wsparcia Sponsorów i Partnerów, którymi byli WhitePress® i Senuto (jako sponsorzy główni) oraz Webankieta, Ahrefs, MyVOD, Giełda Tekstów, Setugo, PIAP, Nutriprofits, Helion, OnePress, Miłosz Krasiński, Semgence, Backlink24, Vestigio, ProfitCrew, DIMAQ, Sembot, Kru.pl, ITH, Rating Captain oraz Delante.
Na uczestników czekała dedykowana sieć Wi-Fi, która zapewniła wszystkim możliwość zadawania pytań prelegentom na sli.do oraz przydała się podczas niespodzianki, jaką przygotowaliśmy na zakończenie. W przerwach między prezentacjami wszyscy oblegali stoiska sponsorów na antresoli (w tym bar z darmowym piwem od Senuto) oraz strefę chillu z Prosecco Vanem od WhitePress®. A czego mogliśmy się dowiedzieć od prelegentów i jakie zmiany wprowadziliśmy w prelekcjach? Zobacz nasze podsumowanie!
Sposób na teksty SEO, które nie zabijają nudą, istnieje! Zdradziła go nam Joanna Burdek
Asia debiutowała na naszej scenie jako prelegentka wybrana w Call4Papers i od razu postawiła wysoko poprzeczkę. Zwróciła uwagę na sposób, w jaki użytkownicy konsumują treści – skaczą po nich wzrokiem, zamiast czytać wszystko, co zostało napisane. Czy można coś z tym zrobić? Oczywiście, że tak! Usłyszeliśmy o NeuroSEO, czyli metodzie tworzenia angażujących treści. Składa się ona z 5 etapów o niepowiązanych ze sobą nazwach, ale bardzo skutecznych po wyjaśnieniu: struś, jabłko, kciukoodporność, zombiak i magiczne cepy. Dostaliśmy też zbiór krótkich wskazówek, jak prosto pisać – krótko, bezpośrednio, wyróżniając elementy tekstu i dodając do niego zdjęcia oraz umieszczając najważniejsze informacje na początku i na końcu.
Joanna podkreśliła, że trzeba wychodzić poza schematy i wykorzystywać różnorodne metody, żeby tworzyć przystępny tekst. Całą prezentację poprowadziła tak płynnie, że na pierwszy rzut oka było widać, że to, co mówi, wykorzystuje w praktyce.
Sprawdź wywiad z Joanną po semKRK
Dowiedz się więcej o jej prelekcji
Jak zadbać o klienta, by odwdzięczył się konwersją? Damian Rams wykorzystuje analitykę jakości sesji
Podczas drugiego wystąpienia przenieśliśmy się do bardziej zawiłego świata analityki. W ciągu 20 minut Damian pokazał, jak wykorzystać możliwości oferowane przez Google Analytics 4 do analizy i optymalizacji działań prowadzących do zakupu produktu.
Prelegent opowiedział o modelu data-driven oraz o problemach, jakie są z nim związane. Przeprowadził nas przez swoje testy Google Signals oraz wskazał na różne strony analityki i wyjaśnił, dlaczego sama analiza sprzedaży to za mało. Znacznie lepiej analizować konkretne sytuacje i skupiać się na mikrokonwersjach. Trzeba też pamiętać, że każda podstrona witryny internetowej powinna realizować konkretnie określony cel.
Dzięki tym wskazówkom wiemy, na co zwracać szczególną uwagę przy analizie stron klientów i konfiguracji analityki. Prezentacja w głosowaniu uczestników zdobyła wysokie trzecie miejsce i tym samym znalazła się na podium najlepszych prezentacji tego dnia!
Do tanga trzeba dwojga, czyli Milena Fietko tanecznym krokiem przemierza ścieżki relacji z klientami
Milena poruszyła tematy bliskie większości uczestników, a całą swoją prezentację poprowadziła w tanecznej narracji. Zwróciła uwagę na podobieństwa między tańcem a współpracą z klientami – od doboru odpowiedniego partnera po wizję i synchronizację.
Na samym początku najważniejsze jest rozpoznanie celów klienta z wykorzystaniem różnorodnych kanałów – leadów, rozmów z działem sprzedaży czy social mediów. Efektywna współpraca jest jednak możliwa tylko przy zaangażowaniu klienta, który wdraża pomysły zaproponowane przez specjalistów SEO i dzieli się z nimi wiedzą na temat swojego biznesu – bo to on zna go najlepiej.
Dostaliśmy wiele wskazówek dotyczących pracy z klientami, które wdrażamy już od pierwszego dnia po konferencji!
Microsoft się rozkręca, więc czas zainteresować się kampaniami w Bingu – Paweł Rabinek już je robi i zachęcał do tego ze sceny
Przedostatnią prelekcją pierwszego bloku był nowy format, który wprowadziliśmy przy tej edycji – sprint. W ciągu 10 minut Paweł, który zajął 2. miejsce w Call4Papers, pokazał nam możliwości reklamy w Bing w Polsce oraz case studies z prowadzonych przez niego kampanii.
Microsoft Ads i Google Ads technicznie mają ze sobą wiele wspólnego, ale każdą z kampanii lepiej tworzyć od zera. Ale czy w ogóle warto inwestować w reklamę w Bing? Mimo że ma niewielki udział w rynku, może przynieść świetne wyniki – Paweł podzielił się case studies, w których ROAS wynosił około 2000%! Jeśli Twoje kampanie w Google Ads od dawna przynoszą zyski albo działasz w popularnej branży, koniecznie zainteresuj się tym kanałem promocji.
Jak zwiększyć ruch na stronie niskim kosztem? Rafał Borowiec stawia na linkowanie wewnętrzne
Kolejny debiut na naszej scenie i drugi sprint, tym razem o tematyce SEO. Prelegent wskazał na zalety linkowania wewnętrznego, wśród których znajdują się m.in. zatrzymanie użytkownika na stronie, tworzenie silosów tematycznych czy pozycjonowanie na anchory.
Jak w każdej dziedzinie, również i tu pojawiają się ograniczenia i problemy (jak chociażby niepodlinkowane strony), odpowiedzią na które mogą być bardziej zaawansowane sposoby na linkowanie wewnętrzne lub Pilar Page, czyli technika precyzyjnego uderzenia.
Mimo złożoności tematu Rafałowi udało się przekazać pigułkę wiedzy i wskazówki dla wszystkich SEOwców, które mogą wdrażać od razu!
Zobacz prezentacje prelegentów
Dowiedz się więcej, o czym opowiadali
Jak prowadzić działania marketingowe w świecie bez ciasteczek? Marta Kusowska i Dorota Percha wykorzystują dane z CRM
CRM to skarbnica danych o klientach, ale często jest pomijany, choć to właśnie first-party data są unikatowe, niedostępne dla innych i darmowe. Kiedy już je mamy, co dalej? Zamieńmy je na listy odbiorców i wykorzystajmy w retargetingu, prospectingu i bidowaniu.
Prelegentki omówiły wyzwania związane z tym rodzajem danych i pokazały schemat ich użycia. W tym miejscu warto wykorzystać narzędzia do tworzenia i automatyzacji list odbiorców, a przede wszystkim wyjść poza utarte schematy remarketingu. Takie niestandardowe podejście z pewnością zainteresowało wielu marketerów!
Wskaż robotom język strony i wdróż hreflang – Natalia Witczyk wyjaśnia, jak i po co to zrobić
Prezentacja o hreflangu przeprowadzona przez ekspertkę zajmującą się na co dzień technicznym SEO brzmi jak niezrozumiała dla dużej części publiczności – ale nie w wykonaniu Natalii. Prostym językiem wyjaśniła, czym jest hreflang, jak powstał i jak go zaimplementować.
W dalszej części prezentacji odpowiedziała na pytanie kołaczące w głowach słuchaczy, czyli po co nam ten hreflang? Zobaczyliśmy też praktyczne zastosowania na przykładzie krajów hiszpańskojęzycznych. Na koniec Natalia rozprawiła się z mitami krążącymi wokół niego i pokazała kilka ciekawostek. Jesteśmy przekonani, że każdy z uczestników może skorzystać z tej wiedzy i zacząć stosować ją w swojej codziennej pracy!
Sprzedaż offline wsparta działaniami online, czyli Robert Rydz-Mościcki i Bartłomiej Gajdzis pokazują LIA w praktyce
Local Inventory Ads to świetne narzędzie wspierające sprzedaż detaliczną w sklepach, które działają zarówno online, jak i stacjonarnie. Prelegenci wskazali, że klienci coraz częściej robią zakupy w sieci kosztem odwiedzania fizycznych placówek. Kampanie LIA odpowiadają na ich potrzeby przez promowanie i wyświetlanie informacji o produktach dostępnych lokalnie. Taki sposób ekspozycji produktów stwarza natychmiastową potrzebę produktową.
Implementacja LIA jest złożona i czasochłonna, ale przynosi efekty. Sklepy OBI zanotowały wzrost CTR o 23% i ponad 300 000 paragonów. Wyniki case study imponują i zachęcają, żeby poświęcić więcej uwagi Local Inventory Ads.
Ta prelekcja była drugą wygraną w Call4Papers, w którym społeczność semKRK głosowała na tematy, nie znając prelegentów, którzy za nimi stoją. Robert i Bartłomiej wygrali w kategorii Google Ads, Analytics i E-commerce i dzięki temu mogli zaprezentować się w pełnej krasie na scenie semKRK#21 BIG. Jeszcze raz gratulujemy!
Zadanie domowe: eksport danych do BigQuery. Krzysztof Modrzewski zaleca i wskazuje 9 wyzwań związanych z analizą danych GA4 w BigQuery
W czasie swojego wystąpienia Krzysiek skupił się na gorącym temacie danych – Google Analytics 4 i hurtowni danych. Pokazał ogromne zalety wykorzystania BigQuery (i zachęcił uczestników, by jak najszybciej wdrożyli to rozwiązanie u siebie), ale także pułapki, jakie czekają na nas w związku z jego wykorzystaniem.
Prelegent poruszył kwestie m.in. różnic w wynikach między GA4 a BigQuery, deduplikacji użytkowników czy identyfikatorów sesji. Podkreślił też, że trzeba zwracać uwagę na łączenie i agregację danych. Na koniec pojawiło się pytanie, czy skoro występuje tyle trudności, to warto korzystać z GA4 BigQuery? Tym razem odpowiedź nie brzmiała „to zależy”, tylko zdecydowane TAK – o ile dobrze się do tego przygotujemy. Dzięki prezentacji Krzyśka jesteśmy gotowi na wdrożenie tego rozwiązania.
Pozycjonowanie i matematyka. Podobieństwo kosinusowe w rękach Mateusza Kostrzewy z Allegro
Kolejna prelekcja poruszyła jeden z najtrudniejszych tematów podczas tej edycji. Mateusz pokazał, jak wykorzystuje modele matematyczne i językowe w swojej codziennej pracy.
Prelegent zaczął od szukania podobieństw stron w SEO i płynnie przeszedł do powtórki ze szkoły, czyli wartości kosinusa. Stanowiło to wstęp do enkodowania treści, czyli zamiany tekstu na cyfry, i jego różnych sposobów, co doprowadziło nas do badania relacji podobieństw listingu a akceptacji linków kanonicznych i deduplikacji oraz związanych z nią wyzwań.
Była to jedna z najbardziej technicznych prezentacji i prawdziwa gratka dla fanów wykorzystywania matematyki w marketingu.
ABCD dobrej reklamy na YouTube – Karol Sobczak z Google podpowiada, jak reklamować się w tym medium
Z YouTuba korzysta chyba każdy z nas, a według danych prosto z „centrali” 75% użytkowników tej platformy nie ma nic przeciwko reklamom – o ile są do nich dopasowane. Jak mogą to wykorzystać firmy? Karol opowiedział o możliwościach reklamowych oraz dał wskazówki, jak wyróżnić się i sprzedawać w tym medium.
Prelegent wyróżnił trzy rodzaje kampanii: świadomościowe, pod rozważanie i pod konwersje oraz właściwe dla nich metryki sukcesu. Podkreślił, że w kampaniach na YouTube najważniejsza jest maksymalizacja dotarcia do klientów i wzbudzenie ich zainteresowania produktem – to kreacja w największej mierze odpowiada za sukces biznesu. Podzielił się też z nami tym, jak stworzyć skuteczną kreację, stosując się do modelu ABCD (Attract, Brand, Connect, Direct).
Po tym wystąpieniu jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani do pozyskiwania klientów poprzez materiały wideo. Cieszymy się również z faktu, że wielu pracowników DevaGroup uczestniczyło w konferencji, dzięki czemu szkolimy również naszych ekspertów z tak ważnych tematów jak ten omówiony przez Karola.
Coś, na co wszyscy czekali – gala semKRK Awards 2023
Ostatnim punktem trzeciego bloku konferencji było ogromnie wyczekiwane (szczególnie przez finalistów) wręczenie nagród semKRK Awards 2023. Na scenie pojawili się Head Judges: Katarzyna Baranowska (E-commerce), Witold Wrodarczyk (Google Ads) oraz Grzegorz Strzelec (SEO), którzy przypomnieli finalistów i odczytali zwycięzców III, II i I miejsc prosto ze złotych kopert. W tym roku na podium stanęli:
W kategorii E-commerce:
Miejsce I: AdPeak & Krakvet
Miejsce II: Sempai & REA
Miejsce III: iCEA Group
W kategorii Google Ads:
Miejsce I: Sempai & Carsmile
Miejsce II: Agencja Marafiki
Miejsce III: AdPeak & Novisa
W kategorii SEO:
Miejsce I: Oponeo
Miejsce II: NProfit
Miejsce III: Sempai
Dowiedz się więcej o zwycięskich case studies
Może poznasz je lepiej na kolejnych edycjach!
Wielkie gratulacje dla wszystkich nagrodzonych firm oraz pozostałych finalistów! Po wręczeniu statuetek i zrobieniu pamiątkowych zdjęć przyszedł czas na przerwę, by ostudzić emocje i przygotować się na kolejną dawkę wiedzy!
Sebastian Heymann robi testy i rozprawia się z mitami, żeby SEOwcy mogli zaoszczędzić cenny czas
W swojej prezentacji Sebastian przedstawił mity krążące w branży SEO oraz rozwiązania, które sam stosował, ale okazały się nieskuteczne. Oprócz użycia specjalistycznej terminologii marketingowej wpłynął też do zatoki psychologii, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, że niezauważanie błędów we własnej ocenie to efekt ślepej plamki, wzorowanie się na innych – zasada podczepienia, a efekt skupienia to stawianie w centrum uwagi tylko jednego aspektu. Wszystkie te zjawiska to także błędy, jakie popełniają w swojej pracy SEOwcy – i jakich od teraz mogą lepiej unikać.
Sebastian zaczął od rozprawienia się z mitami dotyczącymi łańcucha przekierowań (Google przemierza do 20 przekierowań), by przejść do m.in. błędów 404 i 410 (są naturalne i nie zawsze trzeba je przekierowywać) oraz tagu <lastmod> (który nie jest brany pod uwagę w sitemapie).
Prelegent nie tylko obalał mity nie tylko w teorii. Przeprowadził też własne testy na istniejących stronach internetowych, a metodologią i wynikami podzielił się z uczestnikami. Dzięki takiej formie zapamiętaliśmy prawie wszystko z jego wystąpienia! Dodatkowo w głosowaniu po konferencji to właśnie ta prelekcja została najwyżej oceniona przez uczestników. Serdeczne gratulacje dla Sebastiana!
Kampanie skuteczne tylko w raportach i sposoby weryfikacji wyników przez Witolda Wrodarczyka
Przedostatnia prelekcja tego dnia skupiła się wokół tematu sprzedaży i klientów. Witold zaczął swoje wystąpienie od wskazania, że branża e-commerce, która w czasie pandemii odnotowała niesamowite wzrosty, w ostatnich miesiącach widzi głównie spadki. Wskazał dwa główne powody takiej sytuacji.
Pierwszym z nich jest akwizycja – utrzymanie klienta jest łatwiejsze niż pozyskanie nowego. Google rozpoznaje nowych klientów automatycznie (na podstawie cookie), analizując listę odbiorców (numer telefonu, e-mail, adres) oraz poprzez parametr tagu new_customer. Drugi powód to inkrementacja – obserwacja konwersji to pomiar korelacji. Mimo że obserwujemy zakup po kliknięciu, to mają na niego wpływ również inne czynniki, np. kody rabatowe. Z tego względu warto przeprowadzić eksperyment z grupą kontrolną.
Dziękujemy za merytoryczny wykład i zbliżamy się już do ostatniej prelekcji zaprezentowanej 7 czerwca!
Jak stworzyć treści, które przetrwają próbę czasu? Szymon Słowik daje 5 porad na hardcorowo dobre treści
Zaczynaliśmy contentowo i skończyliśmy w podobny sposób! W swoim wystąpieniu Szymon podkreślił, że przy tworzeniu contentu, tak jak i strategii SEO, należy wybiegać w przyszłość i myśleć długofalowo. Do znanego nam sloganu „done is better than perfect” po tej prezentacji dodajemy „good is not enough”.
Szymon przedstawił nam 5 wskazówek, jakimi należy się kierować przy tworzeniu treści, które przetrwają próbę czasu. Musimy zrozumieć prawdziwe intencje użytkownika (wykorzystując do tego różne narzędzia, np. Senuto, Ahrefs czy samą wyszukiwarkę Google) i wykonać dobry research. Ważna jest także prezentacja aktualnych i prawdziwych informacji, dodanie wartości do ogólnodostępnych informacji i oczywiście przedstawienie treści w użytecznej formie.
To kolejne cenne wskazówki do tworzenia jakościowego i angażującego contentu, a jeśli połączymy go ze sposobami przedstawionymi przez Asię Burdek w pierwszej prezentacji, mamy 100% pewności, że nasze teksty będą doskonałe! Można powiedzieć, że wystąpienie Szymona zamknęło naszą merytoryczną część konferencji klamrą, a całość została oceniona przez naszych uczestników jako druga najlepsza prezentacja tego dnia!
Zmęczeni? Dobrze, że nie, bo będziemy grać w grę!
Zaraz po ostatniej prelekcji na uczestników czekała niespodzianka. Na scenie pojawił się Grzegorz Strzelec i zachęcił wszystkich do włączenia na swoich smartfonach Kahoota! Na uczestników zabawy czekało 20 pytań związanych z reklamami, SEO i analityką, sprawdzających wiedzę i uważność podczas prelekcji. Emocje towarzyszyły nam do samego końca, a błędne odpowiedzi w przedostatnich pytaniach powodowały całkowite przetasowania podium, ale jak wiadomo, zwycięzców może być tylko trzech. Zaprosiliśmy ich na scenę po odbiór nagród od Senuto, a później wszyscy mogliśmy obejrzeć videorelację z konferencji kamerą WhitePress®. Na koniec uczestnicy do północy (a niektórzy nawet i dłużej!) bawili się na AfterParty sponsorowanym przez cyber_Folks!
Podsumowanie
Po wielu godzinach wypełnionych prelekcjami, rozmowami z eksperami i wymianą wiedzy wychodzimy z wydarzenia z głowami pełnymi pomysłów, nowymi znajomościami i propozycjami na zmiany przy kolejnych edycjach. Dziękujemy za obecność i aktywne uczestnictwo w konferencji – bez Was ta edycja nie byłaby tak wspaniała!
Na naszym blogu pojawiają się już pierwsze wywiady z prelegentami, a pytania zadaliście Wy – przez sli.do podczas ich wystąpień. Sprawdźcie odpowiedzi Joanny Burdek i wypatrujcie kolejnych wpisów we wtorki i piątki na blogu DevaGroup.
Mamy nadzieję, że zapamiętacie na długo semKRK#21 BIG – i do zobaczenia już niedługo!