E-mail marketing – czym jest i jak robić go dobrze

E-mail marketing – czym jest i jak robić go dobrze

E-mail marketing
- czym jest i jak robić go dobrze?

Wydawałoby się, że w dobie uproszczonej ekspresowej komunikacji internetowej wiadomości e-mail są ostatnim kanałem, za pośrednictwem którego warto się reklamować. Jednak badania, mówią same za siebie, że dobrze przygotowany e-mail marketing może nie tylko generować wymierne zyski, ale również pozytywnie wpływać na postrzeganie firmy wśród konsumentów.

Spis treści:

Czym jest e-mail marketing

Na samym początku powinniśmy wyjaśnić, czym jest email marketing. To nic innego, jak odpowiednio zaplanowana, przygotowana i wdrożona forma komunikacji bezpośredniej, do której wykorzystujemy pocztę elektroniczną. Jak każda forma komunikacji marketingowej musi być dostosowana do odbiorcy, przekazywać konkretną i zachęcającą informację i finalnie – przynieść zamierzony efekt.

Celem takiej formy komunikacji jest podtrzymanie relacji z klientem. Dzięki temu możemy komunikować, co się u nas zmieniło, jakie produkty wprowadziliśmy do oferty, czy organizujemy jakieś akcje promocyjne. Ta relacja również pozytywnie wpływa na sprzedaż naszych produktów, a co za tym idzie, zwiększa nasze zyski.

Najpopularniejsze platformy do e-mail marketingu

Na rynku istnieje bardzo dużo platform, które pomogą dotrzeć do bazy klientów poprzez regularną wysyłkę newsletterów. Poniżej przedstawiamy trzy z nich, które mogą się okazać dla Was pomocne do budowania relacji długofalowej z odbiorcami.

  1. FreshMail – jest to jedna z bardziej znanych platform do działań e-mail marketingowych, która w prosty, intuicyjny sposób pozwala nam na bardzo wiele. Newsletter tworzy się we wbudowanym kreatorze poprzez ustawianie bloczków. Mamy możliwość dodać wezwanie do działania, linki do stron, czy odpowiednie grafiki. Po skonstruowaniu takiego newslettera możemy wysłać test wiadomości, aby sprawdzić, jak wygląda nasz gotowy e mail zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym.
    Dużym plusem tej platformy jest to, że możemy bezpośrednio połączyć ją z naszą stroną, aby osoby, które zapisują się na naszą listę, od razu zapisywały się w bazie danych.
  2. MailChip z kolei jest już bardziej zaawansowaną platformą. Oczywiście znajdziemy tam proste szablony, które działają na zasadzie „przeciągnij i upuść”, ale również możemy skorzystać z interfejsu API, aby dotrzeć do odbiorców. Ta platforma pozwala nam też na tworzenie treści e-mail na urządzeniach mobilnych.
  3. GetResponse to trzecia platforma, którą chcielibyśmy przedstawić. Również jest bardzo intuicyjna, ma wbudowany kreator, który działa na zasadzie drag-and-drop. Tworząc wiadomość, możesz skorzystać z gotowych szablonów, które są podzielone ze względu na cel. Dodatkowo dzięki narzędziom do automatyzacji wysyłkę możesz zaplanować, wybierając dzień oraz godzinę.

W kampaniach mailingowych bardzo ważne jest to, aby zaciekawić odbiorcę. Każdego dnia na skrzynkę odbiorczą spływa bardzo wiele newsletterów, dlatego warto poświęcić chwilę, aby się wyróżnić.

Przykłady kampanii mailingowych

Poniżej przedstawiamy trzy przykłady ciekawych wiadomości reklamowych:

  1. Booking – firma wysłała maile reklamowe do osób, które już kiedyś były na jej stronie i już rozpoczęły proces rezerwacji wyjazdu, ale nie dokończyły zakupu. W treści wiadomości pojawiła się data oraz miejsce, które wcześniej interesowały potencjalnego klienta. Tym sposobem firma ponownie zachęciła i przypomniała o planowanym wyjeździe, co mogło poskutkować nowymi rezerwacjami w systemie.
  2. Starbucks – firma postawiła na efekt inkluzywności. Do zapisanych osób, które widniały w bazie, został wysłany newsletter z informacjami, co nowego właśnie pojawiło się w ofercie. Dzięki temu te osoby, jako pierwsze dowiedziały się o nowościach jeszcze zanim poszły na kawę. To działanie przełożyło się na pozytywne budowanie relacji z klientem.
  3. Airbnb – tutaj mamy przykład całkowitej personalizacji. Firma postanowiła zrobić mailing do osób z bazy z segmentacją na osoby z danego miasta. Dzięki temu stworzyli wiadomość do konkretnych osób z propozycjami miejsc do odwiedzenia w okolicy. Dodatkowo mailing zawierał imię osoby, która go odczytywała. Ten zabieg sprawił, że osoba, która go dostała, mogła się poczuć, jakby firma napisała tę wiadomość właśnie dla niej.

E-mail marketing – dlaczego warto?

Podstawowy plus wykorzystania e-mail marketingu wynika z niezaprzeczalnej popularności skrzynek pocztowych. Praktycznie każdy użytkownik komputera posiada własny adres e-mail, a więc zawężając grupę swoich odbiorców, wybieramy spośród bardzo szerokiego zakresu. Dużo większego niż np. osoby na facebook’u.

Kolejny plus to precyzyjność. W przeciwieństwie do większości reklam wiadomość mailowa trafia bezpośrednio do Twojego odbiorcy, a co więcej – masz potwierdzenie, czy rzeczywiście tak było. Każdy mailing pozwala nam na uzyskanie statystyk odnośnie do ilości otwartych maili, wykonanych akcji w postaci przejść na stronę czy pobrania kodu rabatowego. Wskaźniki klikalności dla kampanii mailingowych są też z reguły wyższe niż dla reklam w social mediach.

Poza kwestiami analitycznymi ogromną rolę ma tu czynnik socjologiczny. Odpowiednio skonstruowany i dystrybuowany mailing pozwala budować stałą, długofalową relację ze swoimi klientami. Na bieżąco informujemy o aktualnych promocjach, specjalnych rabatach, ciekawych akcjach czy sezonowych ofertach. Wysyłamy życzenia świąteczne czy urodzinowe.

Wybierz swój cel

Każde działanie marketingowe powinno oscylować wokół przemyślanego ciągu przyczynowo-skutkowego. Nie inaczej jest z e-mail marketingiem – jeśli decydujemy się na cykliczną rozsyłkę wiadomości poprzez pocztę, róbmy to po coś, miejmy od razu ustalony cel działania. A co możemy uzyskać stosując mailing?

  • przejścia na stronę docelową: każde kliknięcie w CTA (Call To Action) to zwiększenie ruchu na naszej witrynie, w dodatku jest to ruch wartościowy, którego dokonują osoby wstępnie zainteresowane danym zagadnieniem
  • zapis na konkretne wydarzenie: organizujesz lokalną konferencję na branżowy temat? A może zebrałeś prelegentów i szykujesz ciekawy webinar? Takie wydarzenia zawsze warto promować poprzez kampanię e-mail marketingową. Jeżeli w Twojej bazie mailingowej masz stałe adresy osób zainteresowanych branżą, jest duża szansa, że spora ich część z chęcią pojawi się na evencie, który szykujesz
  • konkretny zakup: mailing naprawdę sprzedają! Jeśli tylko trafimy z potrzebą do naszego potencjalnego klienta, to dlaczego ma nie kupić produktu u nas, w dodatku ze zniżką.

Skuteczny e-mail marketing

Jak coś robisz, rób to dobrze. Ta zasada obowiązuje również przy tworzeniu strategii komunikacji e-mail marketingowej. Oczywiście możemy potraktować naszą kampanię e-mail marketingową eksperymentalnie i w zależności od efektów, przygotować następną lub zrezygnować z tej formy reklamy, lecz nie możemy myśleć o e-mail marketingu jako o jednorazowym eksperymencie. Takie podejście na pewno nie zapewni nam sukcesu.

Ważne jest też samo narzędzie. Może się nam ono wydawać stosunkowo proste, ale żeby w pełni wykorzystać jego potencjał i stworzyć skuteczny mailing, trzeba pamiętać o pewnych regułach i konsekwentnie je ulepszać. Co konkretnie wpływa na efektywność marketingu e-mailingowego?

Temat wiadomości e-mail

Najczęściej pomijany i zarazem najważniejszy aspekt maila – temat. Rzecz wydaje się trywialna, jednak jest to pierwsze zdanie, które widzą nasi odbiorcy, a jeśli będzie nudne, mało zachęcające lub wręcz odpychające, będzie również tym ostatnim.

By więc zwiększyć open rate (stosunek liczby otwartych wiadomości do wszystkich wysłanych) kampanii email marketingowej można wykorzystać spersonalizowany temat, w którym zwracamy się do czytelnika po imieniu. Treść nie może też być zbyt długa, wystarczy zmieścić się w 10 słowach. Warto też autentycznie zaintrygować użytkownika i zmusić do dalszego czytania, do czego wiele firm wykorzystuje zwroty grzecznościowe (“przepraszam”, “dziękuję”) czy szokującą wiadomość (“spotykamy się po raz ostatni”). Wszystko zależy od naszej perspektywy, tego co finalnie chcemy przekazać i do kogo ów przekaz adresujemy.

Call to action 

CTA to wyraźne zachęcenie do konkretnego działania, na które składa się treść oraz prezentacja graficzna. Najczęściej jest to przycisk o wyróżniającym się kolorze i konkretna komenda, najczęściej napisana w trybie rozkazującym (“skorzystaj z oferty”, “napisz do nas”, “odbierz rabat”). Wykorzystanie odpowiedniej ilości CTA oraz umiejscowienie ich w adekwatnym miejscu wiadomości znacznie skraca decyzyjność naszego odbiorcy. Jeśli chcemy, żeby potencjalny klient przeszedł na podstronę z przecenionymi produktami i usługami sprawmy, by prowadziła do tego szybka i łatwa droga.

Jakość, nie ilość kampanii mailingowej

Z pewnością żaden odbiorca wiadomości reklamowej nie ma ochoty czytać ściany tekstu pełnej opisów i epitetów. Liczą się konkretne informacje dotyczące wysokości rabatów, długości trwania oferty, czy daty i miejsca wydarzenia. W e-mail marketingu rzadziej stosujemy formaty dłuższe niż jedna strona, by nie zmuszać odbiorcy do zbędnego scrollowania. Pamiętamy o grafikach uzupełniających tekst, by całość była ciekawsza wizualnie, a najważniejsze informacje zostały uwydatnione.

Kiedy na co dzień komunikujemy się między sobą, często podświadomie grupujemy odbiorców, na tych, którym pewne rzeczy możemy powiedzieć oraz tych, przy których lepiej milczeć. Podobnie jest ze sposobem, w jaki przekazujemy informacje – często znacząco różni się on w zależności od kontekstu. Nie inaczej jest też z e-mail marketingiem. Oczywiście nie możemy popadać w obłęd i każdemu odbiorcy wysyłać inną wiadomość, ale na pewno powinniśmy rozważyć wydzielenie różnych grup odbiorców, do których zaadresujemy poszczególne wiadomości. Taki zabieg, przynajmniej częściowo, zabezpieczy nas m.in. przed niepożądanymi reakcjami obecnych klientów, którzy mogą źle zareagować na określone rodzaje treści reklamowych.

Częstotliwość

Częstotliwość wysyłania wiadomości e-mail to również istotny czynnik wpływający na ich skuteczność. Nie możemy puszczać kampanii co 3 dni, bo po pierwsze jej treść straci wartość, a po drugie narazimy się na masowe prośby o wypis z bazy mailingowej przez nachalność. Z drugiej strony wiadomość raz na pół roku nie zbuduje trwałej relacji z naszą grupą docelową, a co za tym idzie sprzedaży konkretnych produktów. Rekomendujemy interwał czasowy od 2 do 6 tygodni dla tej formy marketingu.

Mailing zgodny z prawem

By mailing w ogóle wysyłać, niezbędna jest zgoda na otrzymywanie treści o charakterze marketingowym. Wysyłanie takich wiadomości do osoby, które nie wyraziła na to zgody, jest po prostu niezgodne z prawem. Zgoda nie może być ukryta w regulaminie sklepu, nie może być połączona z innymi zgodami, a także nie można jej w żaden sposób wymuszać. Odbiorca musi dobrowolnie zapisać się do newslettera.

Podsumowanie

E-mail marketing to dalej jeden z najpopularniejszych sposobów komunikacji między marką a docelową grupą potencjalnych klientów. To narzędzie daje ogromny zasięg informacjom, które chcemy przekazać. Najważniejsza jest kreatywność i odpowiednie dostosowanie przekazu do swoich odbiorców. Taką komunikację warto stosować, analizować i stale ulepszać, a w rezultacie uzyskać długofalową relację z klientami i stałe wsparcie sprzedażowe. Warto już na samym starcie sprawdzić, czy na naszej stronie widnieje formularz zapisu do newslettera. Zachęcamy również do tego, aby przed subskrypcją narzędzia do e-mail marketingu przetestować ich kilka. Warto sprawdzić, które z nich pasuje nam najlepiej, jest najbardziej intuicyjne. Wiele narzędzi posiada zakładkę z najczęściej zadawanymi pytaniami. Dzięki niej łatwiej będzie tworzyć pierwsze komunikaty. Postaraj się również poznać swoją grupę docelową. Poprzez komunikację z odbiorcami przetestujesz, co ma nich działa i co trafia do odbiorcy. Pamiętaj również o stronie wizualnej Twoich wiadomości, a także o możliwości ich zautomatyzowania. Do dzieła!

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Chcesz poszerzać swoją wiedzę?

Sprawdź nasze szkolenia!

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu 4 marca 2022 roku.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Agata Kowalczyk
Social Media & Content Specialist. Zajmuje się tworzeniem ciekawej komunikacji w mediach społecznościowych. Prywatnie uwielbia teatr, a zwłaszcza musicale.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry