7 sposobów na tekst reklamowy, który powali Twoją konkurencję

7 sposobów na tekst reklamowy,


który powali Twoją konkurencję

Według danych raportu IBA, w 2019 roku utrzymywało się dwucyfrowe tempo wzrostu rynku reklamy online.  Według prognoz ekspertów, w 2020 roku mimo pandemii wynik powinien być na plusie lub powtórzyć stan zeszłoroczny. Już w 2019 Internet pobił telewizję pod względem nakładów reklamowych. To oznacza, że z każdym rokiem popyt na reklamę internetową wzrasta, a wraz z nią zwiększa się liczba konkurencyjnych firm, które starają się dotrzeć do właściwych odbiorców. Zadaniem reklamodawców powinno być tworzenie skutecznych i wartościowych tekstów reklamodawców.

Jak zyskać przewagę nad konkurencją? Jak tworzyć trafne, atrakcyjne i inspirujące teksty reklamowe? Jest kilka sprawdzonych sposobów, aby ten cel osiągnąć. Jakich?

 

1.     Sprecyzuj grupę docelową

Z tekstem reklamowym jest trochę jak z kremem do twarzy – jak jest do wszystkiego, to zwykle jest do niczego. Tak jak nie ma na świecie kremów odpowiednich do każdego rodzaju cery, tak nie ma reklamy, która przekona wszystkich. Dlatego najważniejszym elementem sukcesu jest personalizacja przekazu.

Artur Jabłoński w książce  Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować), wskazuje na trzy istotne rzeczy, nad którymi trzeba się zastanowić, kiedy zasiadamy do pisania tekstu reklamowego. Naszym zadaniem powinno być poznanie i zrozumienie swojego odbiorcy, ustalenie argumentów, jakimi chcemy się posłużyć w komunikacji z klientem i sprawdzenie jaki jest odbiór naszego przekazu.

Zastanów się, do kogo chcesz kierować swój przekaz, określając granice wieku, płeć, stan rodzinny, pracę, lokalizację, styl życia, itp. Stwórz personę czyli wzorzec idealnego klienta. Jeśli jesteś w stanie wyobrazić sobie konkretną osobę, do której kierujesz swoją reklamę, łatwiej Ci będzie określić język oraz cechy produktu bądź usługi, jakimi przemówisz do klienta. Warto zastanowić się, jak wygląda zwykły dzień naszego odbiorcy i rozważyć, jakie potrzeby mogą mieć nasi potencjalni klienci. Według Jabłońskiego mogą mieć dwie potrzeby: zmiany na lepsze lub uzupełnienie braku.

Przykładowo, taką osobą może być kobieta w wieku 20-40 lat z miasta powyżej 500 tysięcy mieszkańców, na co dzień pracująca w korporacji, lubiąca aktywne spędzanie wolnego czasu, ceniąca odpoczynek wśród natury, z dala od miejskiego zgiełku. Albo młode małżeństwa z dziećmi, 25-35 lat, które na co dzień mieszkają w dużym mieście, pragnący od czasu do czasu zaczerpnąć świeżego powietrza i pobyć w spokoju z rodziną. Jeśli mieszkasz w wysokich górach, możesz skierować swój przekaz do osób młodych, 18-25 lat, aktywnych fizycznie, lubiących górskie podróże na rowerze lub wspinaczki wysokogórskie. Dla każdej grupy należy wyjść z osobnym przekazem prowadzącym do innej strony docelowej.

Bardzo ważną sprawą jest także testowanie komunikatów. Z pomocą przychodzą testy A/B, które pomogą zweryfikować tezy stawiane przez nas na podstawie intuicji czy upodobań. W Google Ads możemy skorzystać z funkcji Odmiany reklam. Dzięki tej opcji możemy sprawdzić jak wygląda skuteczność reklamy po zastąpieniu jednego komunikatu drugim.

 

2.     Sprawdź, jak szukają inni

Na rynku istnieje masa narzędzi, które ułatwiają analizę wyszukiwania. Jeśli nie prowadzisz zaawansowanych analiz, nie musisz wydawać pieniędzy żeby dowiedzieć się, jak ludzie poszukują oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Wystarczy użyć jednego z bezpłatnych narzędzi, jak choćby http://answerthepublic.com/, keyword.io, aby w kilka sekund poznać słowa kluczowe, jakimi operuje Twoja grupa docelowa.

 

Przykład:

Chcesz stworzyć reklamę swojego pensjonatu z ofertą weekendu w górach. Nie wiesz, jakich słów kluczowych oraz treści użyć do swojej reklamy, aby zyskać więcej odbiorców? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę przykładowe hasło, aby uzyskać spektrum możliwości z zastosowaniem zarówno do Twojej reklamy jak i strony docelowej, do której ona poprowadzi.

 

 

 

Aby rozbudować naszą kampanię o nowe frazy kluczowe, możemy użyć także narzędzia SEMSTORM. Oprócz tego, posiadacze konta Google Ads, mogą skorzystać z Planera Słów Kluczowych. To narzędzie dodatkowo pomoże Ci przy tworzeniu listy słów kluczowych dla poszczególnych produktów czy usług. Za jego pośrednictwem możesz szybko przekonać się, jak dużo osób szuka informacji według słów kluczowych z Twojej listy i jakie zbliżone frazy warto uwzględnić w planowanej kampanii.

Na bazie Planera słów kluczowych, możesz dowiedzieć się na przykład, że fraza: weekend w górach na przestrzeni miesiąca wyszukiwana była w Polsce przez 1900 osób, a koszt kliknięcia reklamy przy użyciu tego słowa wyniósł średnio 2,90 zł. Z danych można również odczytać, że wspomniana fraza miała wysoką konkurencję, co może znacząco uszczuplić nasz budżet. Poniżej zobaczysz pełną listę słów kluczowych zbliżonych tematycznie do Twojej frazy, które mogą okazać się tańsze, mające mniejszą konkurencję, a będące równie skuteczne.

 

 

3.     Sprawdź jak to robi konkurencja i znajdź swoje atuty

Wyniki wyszukiwania na hasło weekend w górach:

 

 

Zanim utworzysz swój tekst reklamowy, zastanów się, co przekona Twoją grupę docelową do zakupu noclegu właśnie u Ciebie? Czy będzie to atrakcyjna cena, lepsza lokalizacja, bogata oferta usług, czy nietypowe menu, które nie występuje w Twojej okolicy? A może lepsza oferta pobytu skierowana dla rodzin? Prosta analiza reklam konkurencji z Twojej okolicy zdecydowanie ułatwi Ci tworzenie przekazu, który będzie odróżniał się od reszty. Warto także popatrzeć na tytuły i opisy wyników organicznych, aby poszukać inspiracji do napisania dobrego tekstu reklamowego.

 

4.     Najważniejsze na początku

Nagłówki to najważniejsze elementy reklamy tekstowej, które decydują o jej skuteczności. W elastycznych reklamach w wyszukiwarce im więcej dodamy unikatowych nagłówków i tekstów, tym system lepiej będzie mógł dopasować reklamy do odbiorców. Bardzo ważną kwestią jest to, aby nagłówki nie były do siebie podobne. Google na stronie pomocy rekomenduje umieszczenie słów kluczowych tylko w dwóch nagłówkach. Powinniśmy także dbać o poprawienie ocen reklam, aby miały co najmniej dobrą skuteczność.

Z kolei w rozszerzonych reklamach tekstowych istotne jest dodanie w nagłówkach słowa kluczowego, za pomocą którego promujemy daną usługę lub produkt. Dzięki temu Twoja reklama zyska wyższy Wynik Jakości i będzie wyświetlana częściej.

 

5.    Podkreśl unikalne cechy

Kierując reklamę do klienta powinniśmy mówić jego językiem. Jak poznać język, jakiego używają Twoi klienci? Zastanów się, jakimi słowami kluczowymi posługują się w codziennej komunikacji w internecie. Zapoznaj się z recenzjami napisanymi przez ludzi na forach internetowych, stronach z opiniami typu Opineo czy recenzjami Google Moja Firma.

Często w reklamach tekstowych posługujemy się profesjonalnym, fachowym językiem, zapominając, że nasi odbiorcy mogą nie znać pojęć, które stosujemy. To tak zwana klątwa wiedzy czyli sytuacja, kiedy posiadacz pewnej wiedzy nie wyobraża sobie, że ktoś inny tej wiedzy nie posiada. Zamiast skupić się na przekazie, nasi klienci koncentrują swoją uwagę na zrozumieniu branżowych terminów. Dobry tekst reklamowy napisze ten, kto wczuje się w drugą osobę, aby dostosować do niej przekaz.

Royal Canin stanowi przykład marki stosującej się do tej zasady:

 

 

 

Bardzo często w reklamach opisujemy cechy produktów, zamiast skupić się na przedstawieniu jego cech. Przy tworzeniu tekstów reklamowych powinniśmy używać języka korzyści. Przykładowo, reklamując smartfon nie powinniśmy wymieniać takich cech jak aparat z optyczną stabilizacją obrazu, a podkreślić możliwość robienia perfekcyjnych zdjęć w każdych warunkach.

 

6.    Słowa pisane z dużej litery w tekście reklamowym

Specjaliści Gogole Ads wiedzą, jak dużą wagę odgrywa pisownia wyrazów wielką literą. Choć to wbrew zasadom polskiej gramatyki, zabieg ten pozwala czasem na wyróżnienie swojego tekstu reklamowego na tle konkurencji.

 

 

Aby przekonać się, czy metoda ta zadziała w Twojej kampanii, przetestuj kilka reklam w wersji standardowej, zgodnej z zasadami gramatyki oraz w wersji pisanej wielką literą i porównaj wyniki po 1-2 miesiącach testów.

 

7.    Zastosuj skuteczne Call to action

Call to action (CTA) to część tekstu, która zachęca do wykonania akcji, na której nam zależy. Artur Jabłoński w swojej książce o copywritingu pisze, aby o CTA myśleć nie jako o wezwaniach do działania, ale o komunikatach, które składają obietnicę, informują o korzyści i pozwalają wyrazić swoją potrzebę. Powinniśmy raczej zrezygnować z używania standardowych CTA takich jak Kup teraz, Zapisz się teraz, Sprawdź dziś czy Zobacz wideo. Według autora pisanie CTA w pierwszej osobie sprawdza się lepiej w większości przypadków, jak np. chcę nauczyć się mówić po angielsku. Zamiast pokazywać zadanie, lepiej zaprezentować korzyść z jego wykonania np. Naucz się mówić po angielsku. Dobre CTA sprawi, że klient z większym prawdopodobieństwem wykona pożądane przez nas działanie.

Zastosowanie tych kliku zasad przy tworzeniu tekstu reklamowego powinno zaowocować wyższą skutecznością naszych reklam.

 

Tekst aktualizowany 15.12.2020. Pierwotna wersja tekstu autorstwa Natalii Dworniak została opublikowana na blogu w czerwcu 2017 roku. 

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Natalia Dworniak
Były pracownik w ROI Ekspert na stanowisku SEM Specialist. Absolwentka Europeistyki Na Politechnice Gdańskiej i Romanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Pasjonatka social media. Swój wolny czas poświęca projektom DIY oraz kuchni wegańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (18 głosów, średnia: 4,83 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991