Pozycjonowanie sklepu PrestaShop: optymalizacja SEO, wskazówki, dodatki e-commerce

Robert Gąsior
Robert Gąsior
Archiwum 01.2020
 
Pozycjonowanie sklepu PrestaShop

Pozycjonowanie sklepu


PrestaShop

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego na platformie PrestaShop to szereg fundamentalnych działań, jakie powinny zostać podjęte przez każdą firmą, która chce zwiększyć sprzedaż i odnieść sukces w branży e-commerce. W Polsce funkcjonuje kilkadziesiąt tysięcy sklepów internetowych, jednak wg. najnowszego raportu Senuto tylko 15,5% polskich sklepów działających na popularnych platformach inwestuje w SEO i osiąga widoczność organiczną w Google wyższą niż 500 wizyt miesięcznie.

PrestaShop to darmowa i obecnie jedna z najchętniej wybieranych platform typu Open Source. Charakteryzuje się przyjaznym i intuicyjnym interfejsem administratora, mnogością darmowych i płatnych modułów, które pomagają w rozszerzaniu funkcjonalności sklepu. Platforma jest również dość dobrze dopracowana pod kątem SEO. Większość sklepów używa jednak szablonów graficznych innych niż standardowy, co powoduje konieczność wdrożenia indywidualnych zmian optymalizacyjnych i przeprowadzenia audytu SEO. W artykule zostały omówione podstawowe elementy, o które powinien zadbać każdy właściciel sklepu internetowego korzystający z platformy PrestaShop.

Spis Treści:

 

Przyjazne adresy URL w PrestaShop

Prestashop 1.7.6.2 wspomaga przyjazne adresy URL zarówno dla kategorii sklepu, kart produktowych, stron statycznych i innych typów podstron. Opcja przyjaznych adresów URL w najnowszej wersji Presty powinna być automatycznie włączona. Można ją wyłączać i włączać w sekcji panelu administratora KONFIGURUJ -> Preferencje -> Ruch -> SEO & URL.

Adresy URL można modyfikować bezpośrednio w opcjach poszczególnych produktów i kategorii: SPRZEDAŻ -> Katalog -> Produkty/Kategorie.

Produkt:

 

Kategoria:

 

Strona w sekcji ULEPSZENIA -> Wygląd -> Strony

Należy również wspomnieć, że do każdej ścieżki adresu URL standardowo dodawane jest ID np. domena.pl/4-men. ID można usunąć wyłącznie za pomocą poprawek programistycznych lub płatnych modułów np. „Przyjazne linki PRO”.

 

Znaczniki meta title

Meta tytuły należą do jednych z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google. Należy w nich zamieścić najważniejsze słowa kluczowe, które powinny być poprzedzone wcześniejszą analizą słów kluczowych. PrestaShop udostępnia możliwość wprowadzania zmian dla tagów tytułowych z panelu administratora praktycznie na wszystkich typach podstron sklepu. Domyślnie meta tytuły są pobierane z nazw kategorii lub produktów. Należy jednak pamiętać, że zmiana nazwy kategorii spowoduje również zmianę adresu URL, dlatego meta title zmieniamy zawsze w osobnym polu do tego przeznaczonym z wyjątkiem strony głównej.

Modyfikację meta tytułów można wykonać w poniższych sekcjach panelu administratora.

Strona główna:
KONFIGURUJ -> Preferencje -> Ruch -> SEO & URL -> Index

 

Produkt:
SPRZEDAŻ -> Katalog -> Produkty -> Edycja produktu -> Zakładka SEO

 

Kategoria:
SPRZEDAŻ -> Katalog -> Kategorie -> Edycja kategorii

 

Strona:
ULEPSZENIA -> Wygląd -> Edycja Strony

 

Meta description

Przemyślane i dobrze zoptymalizowane meta opisy mogą pomóc zwiększyć współczynnik klikalności stron (CTR) w Twoim sklepie. Na platformie PrestaShop zmienia się je w analogiczny sposób jak meta tytuły. Jeśli pole meta opisu strony głównej pozostanie puste, system ustawi standardową treść „Sklep na oprogramowaniu PrestaShop”. W przypadku kategorii pozostawienie nieuzupełnionego pola meta description spowoduje jego zaciągnięcie z opisu kategorii, lub jeśli opis kategorii nie istnieje, meta opis pozostanie pusty, a wyszukiwarka najprawdopodobniej wyświetli dowolną treść znajdującą się pod danym adresem URL. Na kartach produktowych brak dodanego meta description spowoduje zaciągnięcie treści z pola „Podsumowanie” z ustawień podstawowych, a w przypadku jego braku, podobnie jak w kategoriach wyszukiwarka w wynikach wyszukiwania wyświetli dowolną treść.

 

Nagłówki Hx

Z punktu widzenia SEO starannie przemyślana architektura nagłówków i optymalizacja zawartych w nich treści, będą miał znaczący wypływ na prawidłowy wzrost widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. W zależności od szablonu z jakiego korzysta sklep zalecenia optymalizacyjne mogą się od siebie różnić.

Standardowy, bezpłatny layout PrestaShop w wersji 1.7.6.2 posiada niestety klika bolączek, które będą wymagały optymalizacji kodu źródłowego. Przykładowo domyślnym nagłówkiem H1 w tym szablonie na stronie głównej jest logo strony, a kategorie zawierają duplikaty znaczników <h1></h1>. Z kolei karty produktowe charakteryzuje zupełny brak architektury, poza nagłówkiem H1 nie zwierają one żadnych innych nagłówków niższego poziomu H2 – H6.

Zarówno w kategoriach jak i kartach produktowych powinniśmy zadbać przede wszystkim o optymalizację nagłówków H1. Tak samo jak w przypadku meta tytułów, w nagłówkach H1 również należy zamieścić najważniejsze słowa kluczowe. W PrestaShop domyślnie nagłówki H1 są przypisywane nazwom kategorii, bądź nazwom produktów, co oczywiście jest rozwiązaniem prawidłowym.

Przykład H1 dla produktu:

 

Przykład H1 dla kategorii:

 

Certyfikat SSL

Obecnie protokół SSL jest standardem w szczególności w branży e-commerce. Stało się tak za sprawą Google, które w połowie 2017 roku zaczęło wysyłać do właścicieli witryn przez Google Search Console powiadomień z informacją, że strony bez wdrożonego protokołu HTTPS będą oznaczane jako NIEZAPEZPIECZONE w przeglądarce Chrome. Taka informacja wyświetlana jest obecnie również w innych przeglądarkach. Plusy z wdrożenia SSL to przede wszystkim bezpieczeństwo zawieranych transakcji, ale także wzrost zaufania użytkowników odwiedzających sklep.

PrestaShop posiada bardzo wygodny moduł uruchamiania certyfikatu SSL, można go znaleźć w menu KONFIGURACJA -> Preferencje -> Ogólny. Po wcześniejszym wykupieniu SSL’a u swojego hostingodawcy i jego zainstalowaniu na serwerze wystarczy kliknąć w opcję  „Kliknij tutaj, aby sprawdzić, czy Twój sklep obsługuje HTTPS.”, potwierdzić i kliknąć TAK dla dwóch opcji zaznaczonych na screenie „Włącz SSL” i „Włącz protokół SSL na wszystkich stronach”. Wszystkie stare adresy URL zostaną automatycznie przekierowane na nowe z https.

Po wdrożeniu SSL warto zweryfikować poprawność przekierowań w darmowym narzędziu https://httpstatus.io/.

 

Mapa strony

Dodanie mapy strony w formacie XML pozwoli robotom wyszukiwarki Google na sprawne poruszanie się po sklepie oraz szybsze odnalezienie i wydajną indeksację podstron z nowymi produktami. PrestaShop zadbało również o ten element optymalizacji i udostępnia moduł o nazwie „Mapa strony Google”, który możemy znaleźć w sekcji:

ULEPSZENIA -> Moduł -> Module Manager

Konfiguracja mapy strony jest bardzo prosta i ogranicza się do wyboru opcji częstotliwości aktualizacji mapy oraz wyboru rodzajów stron, które powinna ona zawierać.

Po zakończeniu konfiguracji wystarczy kliknąć w button „GENERUJ PLIK MAPY STRONY”. Następnie wygenerowany zostanie adres URL mapy, który należy zgłosić w Google Search Console.

 

Treści

Każdy sklep internetowy chcący zbudować ponadprzeciętną widoczność w Google musi zacząć inwestować w unikalne treści. E-commerce jest dość specyficzną branżą, gdzie zwykle te same opisy produktów pochodzące od jednego producenta trafiają do kliku lub nawet kilkunastu sklepów internetowych oferujących ten sam towar. Nie rzadko kopiowane są również opisy między samymi sklepami. O ile dla dużych ecomersów stosujących takie działania Google może być bardzie łaskawe, to w przypadku większości mniejszych i średnich sklepów zewnętrzna duplikacja treści nie rzadko będzie wręcz uniemożliwiała osiągnięcie wysokich pozycji. Duplikacja treści może również przybierać formę duplikacji wewnętrznej, kiedy w sklepie powielane są np. opisy produktów w różnych wariantach, co również może negatywnie wpływać na poprawne rankowanie sklepu w Google.

Należy również pamiętać, że treści, które zamieszczamy w sklepie, poza unikalnością, powinny również sprzedawać i być poprawnie zoptymalizowane. Dostosowane do typu podstron gdzie będą zamieszczone, poprzedzone wcześniejszą analizą słów kluczowych, powinny posiadać odpowiednią długość, mieć odpowiednie keyword density i wdrożone linkowanie wewnętrzne.

Zastanawiasz się, czy w Twoim sklepie występuje zewnętrzna lub wewnętrzna duplikacja treści, która może negatywnie wpływać na jego ranking w wyszukiwarce Google? Zapytaj nas o to! Tworzymy również zoptymalizowane treści dla sklepów internetowych.

Platforma PrestaShop umożliwia dodanie treści dla następujących typów podstron:

– strona główna
– karty produktowe (opisy produktów i moduł opinii)
– opisy kategorii
– statyczne strony
blog

 

Pozycjonowanie PrestaShop  dodatkowe wskazówki SEO

  1. Zwróć uwagę na szybkość wczytywania sklepu – nie skupiaj się wyłącznie na stronie głównej, przetestuj prędkość ładowania poszczególnych karty produktowych, kategorii czy statycznych podstron sklepu. Zastosuj do optymalizacji opcje dostępne w sekcji KONFIGURUJ -> Zaawansowane -> Wydajność.
  2. Wykorzystaj potencjał linkowania wewnętrznego – zamieszczaj linki wewnętrzne w opisach kategorii sklepu, linkuj wstecznie z kart produktowych do kategorii, wykorzystuj bloga i podlinkuj w artykułach najważniejsze produkty. Podpatruj jak robią to duże ecomersy.
  3. Stosuj przekierowania 301 dla usuniętych produktów – kiedy któryś z produktów w sklepie zostanie wycofany ze sprzedaży zastosuj przekierowanie 301 na inną najbardziej odpowiadającą tematycznie kartę produktową lub kategorię.
  4. Twórz tematyczny content na blogu – publikuj wartościowe treści i stań się specjalistą w swojej branży. Pamiętaj jednak, że brak odpowiedniej optymalizacji może doprowadzić do kanibalizacji stron między sklepem, a blogiem.
  5. Korzystaj z darmowych zasobów społeczności PrestaShop – polskie forum https://www.prestashop.com/forums/forum/227-polskie-forum/ zapewnia darmowe wsparcie dla wszystkich użytkowników platformy PrestaShop. Jeśli masz jakieś problem, którego nie potrafisz rozwiązać wystarczy, że założysz temat z zapytaniem w odpowiednim dziale, a z pewnością otrzymasz pomoc.

 

Podsumowanie: pozycjonowanie i optymalizacja PrestaShop

Platforma PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla e-commerce z którego korzysta wiele polskich sklepów internetowych. Najnowsza wersja platformy charakteryzuje się wieloma możliwościami poprawnej optymalizacji sklepu pod kątem SEO i nie ustępuje pod tym względem innym konkurencyjnym rozwiązaniom. Ponieważ PrestaShop to platforma typu Open Source z pomocą programisty można zbudować nieco większą przewagę nad sklepami opartymi o system SaaS, gdzie wdrażanie wszelkiego typu usprawnień w kodzie źródłowym sklepu nie będzie możliwe.

Podstawowa optymalizacja dotycząca punktów omówionych w artykule z pewnością pomoże w poprawnej budowie widoczności sklepu w wyszukiwarce, należy jednak pamiętać, że do każdej strony należy podejść indywidualnie. Dopiero po przeprowadzeniu audytu SEO, będzie możliwe otrzymanie pełnego obrazu w jakiej kondycji znajduje się sklep, i które elementy należy jeszcze poprawić.

Sprawdź nasze pozostałe artykuły o pozycjonowaniu sklepów internetowych: Shoper, Woocommerce, Magento.

 

Robert Gąsior
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się tworzeniem audytów SEO, optymalizacją stron Klientów, a także realizacją strategii link buildingu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991