Call to Action, czyli CTA – poradnik

Mariusz Rybka
Mariusz Rybka
20 lutego 2024
 
Call to Action, czyli CTA – poradnik

Call to Action, czyli CTA
– poradnik

Zadaniem Call to Action, czyli CTA, jest skłonienie Twoich potencjalnych klientów do wykonania określonej czynności. Celowo nie napisałem, że na stronie internetowej, ponieważ je stosujemy w wielu różnych miejscach. CTA to przeważnie klikalny przycisk z krótkim tekstem w trybie rozkazującym, sugerującym, co dana osoba ma zrobić. Możesz spotkać się też z ikoną lub podlinkowanym tekstem, ale najczęściej występuje w formie przycisku. Chcesz poznać zasady i dobre praktyki tworzenia Call to Action? Sprawdź nasz poradnik o CTA!

Co to jest Call to Action (CTA)?

Call to Action to po polsku wezwanie do działania, czyli zachęcenie do podjęcia pożądanej przez nas akcji. Zaprojektowanie Call to Action tak, by było skuteczne i zwiększyło współczynnik konwersji, to niełatwe zadanie. Użytkownik musi wiedzieć, co konkretnie ma zrobić, dlatego stosując określony komunikat, należy mówić do niego w pierwszej osobie liczby pojedynczej i używać czasowników. Musi wiedzieć, co stanie się po kliknięciu w button.

Miejsca stosowania CTA

Z wezwaniami do podjęcia pożądanej akcji spotykamy się na każdym kroku w przestrzeni wirtualnej. W zależności od miejsca możemy jednak skłaniać odbiorców do podjęcia różnych akcji. Gdzie CTA najczęściej się pojawia?

Strony www

W tym miejscu można wykonać naprawdę sporo akcji, np.:

  • przesłać formularz,
  • dodać produkt do koszyka,
  • pobrać darmowe pliki czy e-booka,
  • wykonać kliknięcie w link pozwalające na założenie darmowego konta,
  • zapisać się do newslettera,
  • przejść na landing page, na którym można zapoznać się z ofertą lub dowiedzieć się więcej.

W przypadku sklepu e-commerce możemy więc stosować główne CTA, tj. Dodaj do koszyka, Kup teraz. Oprócz tego warto przekonywać odbiorców do wykonania mniej „wartościowych” czynności. Zdobyte w ten sposób mikrokonwersje możemy później wykorzystać w reklamach Google Ads i dzięki temu zwiększać efektywność działań marketingowych. Skutecznego CTA nie trzeba szukać – jest ono widoczne za sprawą odpowiedniej kolorystyki i umiejscowienia. Ma to być wyróżniający się element. Takim bardzo skutecznym miejscem dla CTA może być sekcja above the fold.

call to action above the fold
Call to Action w sekcji above the fold na stronie DevaGroup

Media społecznościowe

W tym miejscu możemy nakłaniać m.in. do polubienia, udostępnienia, skomentowania. Ważne, by dostosować call-to-action do danej platformy oraz wziąć pod uwagę, że większość osób odeszła już od przeglądania tego typu treści na komputerze. Dopasowanie wymiarów banera do formatu reklamy też jest istotne, by CTA było wyraźne i czytelne. Zawsze sprawdzaj, czy grafika i CTA wyświetlają się prawidłowo na każdym urządzeniu i w każdej rozdzielczości.

Reklamy Google Ads

Zachęcajmy użytkownika do kliknięcia i wykonania określonej akcji, ale bez używania zwrotów „Kliknij tutaj” czy „Kliknij mnie”, bo reklamy zostaną odrzucone. Definicja Call to Action mówi, by zachęcić użytkownika do podjęcia działania, ale pójdźmy krok dalej – samo namówienie go do wejścia na stronę jest mało ambitne. Niech zrobi coś wartościowego na naszej www.

Artykuły blogowe

Możemy tutaj namawiać do zapoznania się z ofertą firmy, przeczytania kolejnego artykułu czy skorzystania z naszych usług.

Meta title i Meta description

W tych miejscach stosuj podobne zasady, co w reklamach Google Ads. Wyniki w SERP (Search Engine Results Page) bez CTA uzyskują niższy CTR (Click Through Rate).

Kampanie e-mail marketingowe

CTA w mailach potrafią zachęcić do skorzystania z usług czy zakupu produktów. E-mail marketing jest bardzo osobistym narzędziem komunikacji między firmą a klientem, więc śmiało możesz umieszczać w nim tego typu przyciski.

Jak stworzyć skuteczne Call to Action – dobre praktyki

Jeśli chcesz zwiększyć ilość kliknięć w dany button, stosuj się do poniższych dobrych praktyk:

  • używaj czasowników w trybie rozkazującym,
  • zaciekaw użytkownika i przedstaw mu korzyść,
  • powiedz, co się stanie po kliknięciu,
  • używaj krótkich, zwięzłych komunikatów,
  • dostosuj CTA do tego, na którym etapie lejka sprzedażowego jest grupa docelowa,
  • umieść CTA w widocznych i strategicznych miejscach, a nawet stosuj „chodzące” CTA wraz ze scrollowaniem,
  • wykorzystaj regułę niedostępności,
  • używaj kontrastujących kolorów, by button był bardziej zauważalny,
  • wprowadź dynamiczne słownictwo, by zachęcić do natychmiastowego działania,
  • zostaw tylko najbardziej strategiczne buttony, by ich nadmiar nie dezorientował użytkownika,
  • dodaj CTA na początku i na końcu strony, a jeśli treść jest rozbudowana, również w środku,
  • jeśli na stronie umieszczasz wiele przycisków, powinny podobnie wyglądać i być spójne,
  • używaj ikon, ponieważ mogą być dla ludzkiego oka bardziej zrozumiałe,
  • personalizuj CTA, np. „zapytaj o indywidualny rabat”,
  • ogranicz liczbę pól w formularzu, a będzie przesyłany częściej,
  • przeprowadzaj testy A/B, czyli testuj teksty na przyciskach, kolor, umiejscowienie itd.

Przykłady Call to Action

By stworzyć skuteczne CTA, które będzie zachęcać użytkownika do kliknięcia, należy dokładnie przemyśleć jego treść. Poniżej znajdziesz przykłady CTA, które pomogą Ci zwiększyć liczbę konwersji.

  • Kup teraz
  • Kup w promocyjnej cenie
  • Zamów dziś
  • Zamów i odbierz gratis
  • Dodaj do koszyka
  • Rezerwuj
  • Zarezerwuj termin
  • Subskrybuj
  • Wyślij wiadomość
  • Napisz do nas
  • Pobierz za darmo
  • Dowiedz się więcej
  • Porównaj ceny
  • Zapytaj o rabat
  • Zapytaj o indywidualny rabat
  • Odbierz swój rabat
  • Umów się na bezpłatną konsultację
  • Zarejestruj się jeszcze dziś
  • Obejrzyj krótki film instruktażowy
  • Odkryj nasze nowości
  • Zyskaj dostęp do treści premium
  • Promocja tylko do jutra
  • Zapraszamy do sklepu online
  • Zaprojektuj swój produkt
  • Stwórz produkt w sam raz dla siebie
  • Personalizuj
  • Dołącz do naszej społeczności i ciesz się darmową dostawą
  • Przygotuj swoją szafę na sezon zimowy
  • Skorzystaj z prostego konfiguratora
  • Musisz tu być
  • Rozpocznij bezpłatny okres próbny
  • Poznaj nasz zgrany zespół
  • Zadzwoń do eksperta
  • Porozmawiaj z nami
  • Wyślij wiadomość, a oddzwonimy w ciągu godziny
  • Zwiększaj sprzedaż dzięki Google Ads
  • Zobacz nasze referencje
  • Współpracuj z najlepszymi
  • Poznaj naszych zadowolonych klientów
Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Skorzystaj z doświadczenia specjalistów

Przygotujemy kampanie, które przyniosą efekty

Przycisk Call to Action – jak go zaprojektować?

Dobry przycisk CTA do wstawienia na stronie internetowej opisuje się odpowiednimi stylami. W kodzie strony możesz zdefiniować styl przycisku CTA za pomocą reguł CSS. Przy projektowaniu weź pod uwagę następujące parametry:

  • background-color: wybieranie koloru tła przycisku
  • color: określanie koloru tekstu na przycisku
  • font-size: ustawianie rozmiaru czcionki
  • border: dodawanie obramowania przycisku
  • padding: definiowanie wewnętrznego odstępu przycisku
  • border-radius: zaokrąglanie rogów przycisku

Ważne, by sprawdzić responsywność przycisku, czyli dostosowanie wyświetlania na różnych urządzeniach.

Przycisk Call to Action możesz też umieścić bezpośrednio na grafice, np. w social mediach. Stosuj się wtedy do poniższych wytycznych.

  • Kolor i kontrast: Wybierz kolor przycisku, który będzie widoczny na tle grafiki. Kontrastujący kolor przyciąga uwagę.
  • Czcionka: Wybierz czytelny font i upewnij się, że tekst jest dobrze widoczny.
  • Efekty wizualne: Dodaj cień lub gradient, by przycisk wydawał się trójwymiarowy. Staraj się jednak nie przesadzić – prostota jest kluczem do sukcesu.
  • Rozmiar: Dopasuj rozmiar przycisku do grafiki. Pamiętaj, żeby button nie zdominował innych elementów na grafice, ale jednocześnie był zauważalny.

Kiedy i jak sprawdzić skuteczność CTA?

Zanotujesz wzrost współczynnika konwersji, gdy będziesz przeprowadzać testy i na ich podstawie dokonywać oceny skuteczności przygotowanych przycisków. Wśród popularnych rozwiązań do testowania CTA są:

  • heatmapy, np. Hotjar czy jego darmowy odpowiednik Microsoft Clarity,
  • narzędzia do testowania wersji A/B, np. Optimizely,
  • narzędzia do przeprowadzania testów użytkowników np. UserTesting, TryMyUi,
  • narzędzia pokazujące, jak użytkownicy przewijają stronę, gdzie się zatrzymują, i dzięki temu lokalizują najlepsze umiejscowienia dla CTA.

Innym sposobem na ocenę skuteczności przygotowanych CTA jest wykorzystanie Google Tag Managera albo Google Analytics 4. Te narzędzia również pozwalają mierzyć kliknięcia w przycisk i dają pogląd na to, którą wersję ostatecznie wybrać.

Podsumowanie

Wiesz już, jak zachęcić użytkownika do kliknięcia oraz gdzie należy umieścić przycisk, dlatego zachęcam Cię do testowania. Weź pod uwagę, że ludzie nie czytają całych stron od deski do deski, a tylko skanują treść. Dlatego też dobrze przemyśl zastosowanie CTA i nie bój się testować różnych wariantów przycisków. To właśnie ciągłe działanie i wdrażanie nowych rozwiązań jest kluczem do sukcesu.

Mariusz Rybka
SEM Specialist. Certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics z ponad 7-letnim doświadczeniem w prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych. W wolnym czasie czyta dużo książek i gra w piłkę nożną.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry