Jak napisać artykuł na bloga – 6 wskazówek i przykładów

Jak napisać artykuł na bloga – 6 wskazówek i przykładów

Jak napisać artykuł na bloga
6 wskazówek i przykładów

Pisanie do Internetu – na bloga firmowego, własną stronę, na portal tematyczny lub informacyjny – jest rzemiosłem bazującym na stosunkowo prostych zasadach. Co więcej, pisanie samo w sobie nie jest trudne, wbrew temu, co twierdzą niektórzy copywriterzy. Bywa za to męczące, szczególnie wtedy, gdy nie wiemy, co chcemy ostatecznie osiągnąć. Dlatego w tym tekście znajdziesz kilka uniwersalnych porad dotyczących tego, jak pisać, żeby nie popaść w ciemną rozpacz z powodu własnej indolencji twórczej.

Jak tworzyć content? Kilka porad ogólnych

Zanim przejdziemy do konkretnych zasad tworzenia dobrego contentu, kilka bardzo ogólnych porad copywriterskich. Jak jednak nie jesteś copywriterem, tylko od czasu do czasu samodzielnie piszesz teksty dla siebie, to nic nie szkodzi. Porady są uniwersalne.

  • Nie zostaje się copywriterem lub twórcą przez czytanie cudzych tekstów. Zostaje się nim dzięki pisaniu własnych. Owszem, czytanie jest pomocne, a niekiedy wręcz konieczne, zarówno w kontekście inspiracji, jak i zdobywania wiedzy. Tym niemniej prędzej czy później trzeba zacząć pisać samodzielnie. Co więcej, za każdym tekstem, który dobrze się czyta, stoją setki, jeżeli nie tysiące godzin przed komputerem. Niestety nie ma w tym przypadku drogi na skróty.
  • Copywriter nie pisze do szuflady. Dlatego jeżeli piszesz za pieniądze lub na własną stronę, znajdź kogoś, kto Twoje teksty będzie czytał. Najlepiej niech to będzie profesjonalista z agencji – content manager, inny copywriter lub ktoś odpowiedzialny za przekazywanie treści klientom. Partner czy wspólnik też mogą być. Nauczysz się współpracować i uświadomisz sobie, jakie błędy popełniasz. Zresztą dobry redaktor to podstawa sukcesu. Piszesz, więc brakuje Ci dystansu do własnej pracy. Niech inni ją ocenią i przekażą Ci, na jakie błędy oraz manieryzmy językowe musisz uważać. To naprawdę pomaga.

Podstawy mamy za sobą, teraz czas na konkrety.

Sekcja tło

Zamów konsultacje ze specjalistą

Jak napisać artykuł lub tekst blogowy? Podpowiedzi i przykłady ich zastosowań

Pisanie do Internetu to rzemiosło obwarowane kilkoma zasadami. Oto najważniejsze z nich.

Zdobądź brief lub stwórz własny

Dobry brief to kapitalne narzędzie dla każdego twórcy. Jego obecność oznacza, że istnieje jakaś myśl przewodnia, której Twoja praca powinna zostać podporządkowana. Co pozwala na określenie głównych założeń tekstu, a także jest idealnym punktem odniesienia chociażby do wykonania researchu. To dzięki briefowi będziesz wiedzieć, kto jest potencjalnym odbiorcą Twojego tekstu i gdzie zostanie on opublikowany. I chociaż tego rodzaju informacje wydają się nie mieć tak dużego znaczenia, tak jest to bardzo błędne myślenie. Poza tym brief zawsze można zmienić, tworząc tym samym nowy punkt odniesienia dla własnej pracy.

Dobierz styl tekstu do grupy docelowej, miejsca publikacji, kontekstu kulturowego, społecznego itp.

Gdy czytamy poradniki dotyczące tworzenia contentu w formie tekstu, często możemy się spotkać z zaleceniem maksymalnego uproszczenia stylu. Ewentualnie propozycją „pisz takie teksty, jakie chcesz czytać”. To nie do końca są dobre rady, i to przynajmniej z dwóch powodów.

  • Niektórzy oczekują odrobinę bardziej oficjalnego stylu w tekstach publikowanych na swojej stronie, przede wszystkim ze względów wizerunkowych. Swobodny, familiarny i dowcipny ton tekstów na stronie laboratorium badawczego lub instytucji rządowej prezentuje się niezbyt korzystnie.
  • Kompetencje czy preferencje czytelnicze poszczególnych autorów są różne. Jednym będzie odpowiadał konkretny, oficjalny, bezosobowy styl pisania. Z kolei inni lepiej się poczują, gdy co kilka zdań będą się zwracać bezpośrednio do czytelnika. Dlatego chęć czytania prostych tekstów nie powinna mieć wpływu na ich styl. O nim powinien decydować zleceniodawca – lub Ty sam, jeżeli piszesz dla siebie.

Dlatego brief, albo przynajmniej feedback ze strony zleceniodawcy lub czytelnika, jest tak ważny. Przecież tekst o boreliozie na Medonecie kierowany jest do innych odbiorców, niż artykuł naukowy o tej chorobie opublikowany na portalu „Medycyna praktyczna”. Artykuł sponsorowany dotyczący leków na tę przypadłość także powinien się różnić swoją wymową od tekstu przeznaczonego dla czytelnika w wieku szkolnym. Dobry content marketing bierze pod uwagę takie różnice. Więc nie, maksymalnie uproszczony styl nie zawsze jest dobrą opcją.

Warto w tym miejscu wspomnieć też o ewentualnym limicie znaków w tekście. Wyobraź sobie następującą sytuację.

Masz skomplikowany temat do opracowania. Dodatkowo narzucono Ci limit znaków. Chcesz jednak umieścić w tekście jak najwięcej informacji. Oficjalny, bezosobowy styl, będzie w tym przypadku dobrym wyborem. Ale czy optymalnym? O tym powinien już zadecydować zleceniodawca. Lub Ty, jeżeli piszesz dla siebie. Ale nie w oparciu o bliżej niesprecyzowaną intuicję, tylko o dane z Search Console, Analyticsa czy innych narzędzi stosowanych przez specjalistów od SEO. Informacje, które możemy w ten sposób uzyskać, są nieocenione w kontekście publikacji tekstów na stronie.

Zrób odpowiedni research

Tekst powinien być nie tylko czytelny, ale i rzetelny – to oczywistość. Dobry research to podstawa. Tym niemniej wyszukiwanie informacji do tekstu może się wiązać z pewnymi trudnościami.

  • Pierwsza dotyczy paraliżu wyboru. Zbyt dużo informacji działa przytłaczająco i może prowadzić do całkowitego porzucenia tematu lub rezygnacji ze zlecenia. Umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji przychodzi z doświadczeniem – żaden copywriter się z nią nie urodził.
  • Druga dotyczy efektu Duninga-Krugera. Jest to – w ogromnym uproszczeniu – zjawisko polegające na przecenieniu swoich umiejętności lub wiedzy z danej dziedziny. Innymi słowy to, że ktoś pisze teksty dotyczące leczenia stomatologicznego, nie oznacza, że może zostać dentystą. Copywriterzy, szczególnie ci mniej doświadczeni, mają tendencję do uważania się za ekspertów w oparciu o wiedzę znalezioną w Google. To droga donikąd.

Dlatego nigdy dość przypominania: brief lub feedback to podstawa. Brief pozwoli skupić się na konkretnych zagadnieniach i pominąć nieistotne. Feedback – od agencji, klienta lub czytelników – wskaże ewentualne błędy, także rzeczowe. Nikt nie lubi być krytykowany, tym niemniej rzetelność tekstu jest najważniejsza.

Rady na koniec – dobrze poznaj angielski. Polskojęzyczne źródła mogą w pewnym momencie nie wystarczyć.

I pisz głównie o tym, na czym się znasz.

Pamiętaj o uniwersalnych zasadach pisania tekstów w Internecie

Istnieje kilka uniwersalnych zasad językowych związanych z pisaniem w Internecie. Warto o nich pamiętać bez względu na specyfikę grupy docelowej, do której skierowany jest tekst.

  • Zdania nie powinny być zbyt długie. Jest to problem, z którym borykają się zarówno początkujący copywriterzy, jak i ci specjaliści w swoich dziedzinach, którzy zawodowo nie zajmują się pisaniem. Oczywiście zdania wielokrotnie złożone nie są zakazane w tekstach blogowych. Tym niemniej tam, gdzie można użyć kropki, użyj jej. W Internecie nikt nie chce czytać długich zdań. Poza tym takie konstrukcje też trzeba umieć stworzyć. A zachowanie jasności wywodu w kilku następujących po sobie zdaniach wielokrotnie złożonych wcale nie jest łatwe.
  • Tam, gdzie możesz, używaj czasowników w stronie czynnej. Z gramatycznego punktu widzenia strona bierna jest w porządku, ale niepotrzebnie wydłuża zdania i komplikuje ich przekaz.
  • Staraj się unikać słów typu „wszyscy”, „żaden”, „każdy”, „nigdy”, „zawsze” itp. w ich różnych formach. Stosując tego typu wyrażenia łatwo o błąd. Nie posiadasz przecież wiedzy totalnej o Wszechświecie.
  • Pisz konkretnie. Tekst lub artykuł blogowy nie jest najlepszym miejscem do uprawiania językowej czy intelektualnej ekwilibrystyki. Esej, felieton, osobisty wpis dotyczący ważnej dla Ciebie sprawy – tak, tutaj można sobie pozwolić na odrobinę prywaty czy wręcz ekstrawagancji. Jeżeli jednak Twoja praca ma posłużyć szeroko rozumianemu marketingowi, warto się zastanowić dwa razy nad osobistym wydźwiękiem Twojego artykułu.
  • Lead, wypunktowania, nagłówki, śródtytuły, akapity – czyli wszystko to, co wprowadza odrobinę światła do tekstu – jest jak najbardziej wskazane. Ściana tekstu sprawdza się w twórczości noblistów, ale nie na blogach. Tematyka czy trudność poruszanego zagadnienia nie mają w tym przypadku znaczenia. Daj użytkownikowi możliwość złapania oddechu, nie każ mu koncentrować się zbyt długo.
  • Traktuj czytelnika z szacunkiem dla jego inteligencji. Czyli tak, jak chcesz, aby traktowano Ciebie. Clickbaity nie są chwytliwe, a pisanie z włączonym CAPS LOCKIEM nie sprawi, że Twój tekst będzie wyżej w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak obecność potrójnych wykrzykników czy komunikatów w stylu „Kliknij, a Twoje życie zmieni się na zawsze!!”. Po prostu niech tytuł artykułu będzie adekwatny do jego treści.
Sekcja tło

Potrzebujesz audytu SEO?

Zwróć uwagę na SEO

Pisz artykuły tak, aby były widoczne w wyszukiwarce. Używaj fraz, pamiętaj o tytule i opisie, a także o nagłówkach, punktorach i tych wszystkich elementach, które składają się na tekst przyjazny użytkownikowi. Dobre pozycje w SERP-ach są ściśle skorelowane z czytelnością tekstu. Dotyczy to treści każdego rodzaju.

I chociaż brzmi to dość niedelikatnie, to każdy wpis, który publikujesz w internecie, powinien być stworzony z myślą o algorytmach wyszukiwarki. Przecież piszesz po to, żeby Twoje teksty były czytane. Nawet osobiste wpisy na prywatnym blogu powinny być czytelne i poprawne pod względem językowym. Czyli dokładnie takie, jak lubią roboty Google’a. Nie przesadzaj też ze słowami kluczowymi. Ich nadmiar nigdy nie jest dobry, jest za to drażniący.

Poza tym, jeżeli jest taka możliwość, używaj grafik. Dynamizuj przekaz i rozdzielaj tekst obrazkami – ułatwia to jego przyswajanie. Pamiętaj też, że grafiki również można zoptymalizować pod SEO. A każde dodatkowe źródło organicznego ruchu na stronie jest bardziej niż pożądane.

Nie zostawiaj puenty na koniec

A najlepiej to nie twórz żadnej. Przecież nie wiesz, czy ktokolwiek w ogóle dotrwa do końca Twojego tekstu. Efektowne zakończenie sprawdza się w literaturze pięknej, esejach czy felietonach. Twój tekst lub artykuł są po to, aby odpowiedzieć na konkretne pytanie lub opisać konkretne zagadnienie. To nie konkurs piękności czy zawody poetyckie – liczy się użyteczność, rzetelność i przejrzystość.

Zasady pisania artykułów blogowych – podsumowanie

Czy dowiedziałaś lub dowiedziałeś się z tego artykułu jak napisać tekst blogowy? Jest to prawdopodobne. Tym niemniej sama teoria na niewiele się zda, jeżeli nie będzie poparta praktyką. Pisanie o pisaniu jest dość przyjemne, ale zdecydowanie przyjemniejsze jest stworzenie wartościowego tekstu w oparciu o tego rodzaju porady.

Więc nie czekaj, spróbuj swoich sił już dziś! Kto wie, być może uda Ci się stworzyć coś na tyle wartościowego, że przyniesie Ci to realny zysk?

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry