To już kolejny artykuł z serii „Strategie AdWords szyte na miarę„. W nim przyjrzymy się bliżej jakie możliwości mają klienci, którzy na kampanię nie są w stanie przeznaczyć dużego budżetu. Tak naprawdę firm, które na AdWords chcą przeznaczyć małe budżety jest zdecydowanie więcej niż tych, które mogą sobie pozwolić na wydatek kilkunastu tysięcy złotych. Jak podejść do kampanii z budżetem np. 700zł? Na co zwrócić uwagę? Wszystko to znajdziecie poniżej.
Do lepszego zobrazowania działań posłuży nam fikcyjny zakład stolarski produkujący meble na wymiar o nazwie „Meblix” specjalizujący się w meblach kuchennych i szafach przesuwnych zlokalizowany niedaleko Łodzi.
Typy kampanii, z jakich korzystamy:
Kampanie z małym budżetem wbrew pozorom wymagają czasem więcej pracy niż te z budżetami większymi. Musimy się tu skupić na konkretnych lokalizacjach i ściślej dopasowanych słowach kluczowych. 700zł miesięcznie to około 23 zł dziennie. Nie jest to zbyt wiele, więc nie ma sensu bardzo rozbudowywać kampanii.
Reklamy w sieci wyszukiwania
Praktycznie na każdym koncie pojawiają się reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania. I tutaj ich nie zabraknie, a nawet będą stanowiły zdecydowaną większość kampanii.
Lokalizacja
Jeżeli mamy do czynienia z firmą usługową to zdecydowanie powinniśmy skupić się na mieście w którym działa. Zawężamy obszar kierowania do miasta, w naszym przypadku Łodzi. Jeżeli konkurencja będzie dla nas zbyt duża, to skoncentrujmy się na dzielnicach w których powstają nowe bloki. To właśnie tam, Meblix ma najwięcej potencjalnych klientów.
Wybór słów kluczowych
Jeżeli chodzi o wybór słów kluczowych to skupiamy się bardziej na frazach o węższym znaczeniu. Dodanie słowa kluczowego „meble kuchenne” w przypadku naszej firmy będzie to zbyt ogólna fraza. Prawdopodobnie w dużym mieście na taką frazę reklamują się duże sklepy meblowe jak Ikea, Black Red White itp. które mają znacznie większy budżet. W naszym przypadku użyjemy fraz takich jak „meble kuchenne na wymiar”, „szafy przesuwne na wymiar” itp. oraz tych samych słów z nazwą miasta (oczywiście w osobnej kampanii).
Strony nieprzystosowane do urządzeń mobilnych
Firmy z małymi budżetami bardzo często mają stare strony internetowe, które nie są przystosowane do urządzeń mobilnych. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zmiana takiej strony, jednak nie zawsze klient chce ją zmieniać. W takim wypadku rezygnujemy w ogóle z kierowania reklam na urządzenia mobilne i tablety. Można pomyśleć o reklamie „Tylko Połączenie” ponieważ w tych czasach zdecydowanie nie warto rezygnować z użytkowników mobilnych.
Jeżeli kampania „Tylko Połączenie” się nie sprawdzi możemy stworzyć landing page przystosowany do użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż zmiana całej strony, a dobrze zrobiony landing może tak samo dobrze sprzedawać jak strona. Nie musimy nawet tworzyc osobnych reklam. Wystarczy dodać link do podstrony w reklamie w miejscu „Końcowy URL na komórki”.
Modyfikatory stawek
Dodajemy odpowiednie modyfikatory stawek w zależności od tego jaki wiek mają najczęściej nasi klienci. W naszym przypadku będą to prawdopodobnie młode małżeństwa, które zdecydowały się na kupno własnego mieszkania w wieku 25-34 i 35-44 lata.
Czy celować w pierwsze miejsce wyników wyszukiwania? Odpowiedź na to pytanie zależy od stawki jaką musimy zapłacić za pierwszą pozycję. Jednak najczęściej nie ma to sensu. Pamiętajmy, że nasz dzienny budżet jest bardzo ograniczony. Lepiej pozyskać więcej ruchu z niższej pozycji, niż mniej z wyższej. Czasem za kliknięcie na pierwszym miejscu będziemy musieli zapłacić np. 1,20 zł, a na 3 miejscu będzie to np. 0,40 zł.
Jak widać, w tym przypadku musimy jak najlepiej poznać naszego potencjalnego klienta. Im więcej o nim wiemy, tym bardziej możemy zawęzić kierowanie, a co za tym idzie wydać mniej pieniędzy na reklamę.
RLSA
Czyli remarketing w sieci wyszukiwania. Bardzo często o nim zapominamy, a przecież zdecydowana większość osób konwertujących na stronie to powracający użytkownicy. W naszym przypadku mamy dwie możliwości na zastosowanie RLSA. I wybór powinien zależeć od tego jak rozbudowaną mamy kampanie.
Pierwsze zastosowanie to utworzenie kolejnej kampanii kierując ją tylko na listę remarketingową. Nie warto stosować listy na wszystkich użytkowników, przeważnie stosuje się listy zawierające użytkowników, którzy spędzili jakiś konkretny czas na stronie lub przejrzeli 2 i więcej stron. Do takiej kampanii możemy dodać bardziej ogólne słowa z dopasowaniem przybliżonym. Ilość wyświetleń znacznie ograniczy nam lista remarketingowa, więc reklamy możemy wyświetlać na ogólniejsze słowa. Nigdy nie wiadomo, co dana osoba wpisze do wyszukiwarki. Jednak jeżeli jest na liście to znaczy, że przeglądała naszą stronę i poszukuje oferowanego przez nas produktu. W przypadku naszego zakładu stolarskiego dobrym pomysłem będzie kierowanie na słowa typu +meble, , +meble +kuchnia na które nie mogliśmy sobie pozwolić w zwykłych kampaniach w sieci wyszukiwania.
Drugim rozwiązaniem jest dodanie list remarketingowych na zaangażowanych użytkowników do kampanii w sieci wyszukiwania i ustawienie modyfikatora stawek np. na +20%. Dzięki temu zwiększymy stawki dla użytkowników poszukujących drugi raz tej samej oferty i nasza reklama pokaże się wyżej. Jeżeli ktoś wpisuje drugi raz dana frazę lub podobną, to znaczy że prawdopodobnie chce odnaleźć te same strony. W takim wypadku musimy być pierwsi przed konkurencją, bo taka osoba ma większe szanse na dokonanie konwersji.
O szerszym zastosowaniu RLSA przeczytasz na blogu semkonsultant.pl w artykule: RLSA – Jak wykorzystać moc remarketingu w wyszukiwarce?
Remarketing
Czy w kampanii z tak małym budżetem warto w ogóle o nim myśleć? Moim zdaniem tak. Zdecydowana większość użytkowników konwertuje przy kolejnej wizycie na danej stronie internetowej. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku listy remarketingowe muszą być zrobione tak, aby zbierały użytkowników na prawdę zainteresowanych naszą ofertą. Nie wracajmy do nich od razu z reklamą. Utwórzmy taką samą listę remarketingową, ale z krótszym czasem i wykluczmy ją z tej dłużej. Wtedy nasze reklamy pojawią się użytkownikom po takim czasie, na jaki jest ustawiona wykluczona lista remarketingowa.
Tutaj przychodzą nam również z pomocą reklamy elastyczne, które nie potrzebują angażowania grafika w proces ich tworzenia. Wystarczy jeden obrazek np. ze strony internetowej a resztę zrobimy już w edytorze reklam. Szybko, prosto i przyjemnie. Bez konieczności tworzenia banerów we wszystkich wymaganych rozmiarach.
Kampania brandowa
Czy warto jej użyć przy tak małym budżecie? Myślę, że tak. CPC jest tutaj zdecydowanie najniższe. Przeważnie jest to kilka groszy, dlatego kampania brandowa może mieć budżet dzienny nawet 2 zł. Co prawda jest to około 10% naszego budżetu dziennego ale warto taką kampanie mieć na swoim koncie.
O plusach posiadania kampanii brandowej dowiecie się z artykułu: 5 powodów dlaczego warto stosować kampanie brandowe.
Struktura kampanii
Struktura kampanii w tym przypadku będzie bardzo ograniczona. Pamiętajmy, że nasz dzienny budżet jest bardzo mały, a nie ma sensu tworzyć kampanii z budżetem pozwalającym na jedno kliknięcie reklamy. Dlatego rozsądnie dzielmy kampanie i nie móżmy ich w nieskończoność, tak aby budżet dzienny każdej z nich był sensowny.
- Kampania Brandowa – 10%
- Kampania remarketingowa – 20%
- Kampanie w sieci wyszukiwania + RLSA – 70%
Jak widać nie warto zrażać się małym budżetem. Nawet przy małych kwotach jesteśmy w stanie zdobyć sporo konwersji. Warto jednak na początku bardzo dokładnie poznać osoby do których chcemy trafiać i reklamowany produkt.
Zapraszamy również do zapoznania się z pozostałymi artykułami opisującymi przypadki różnych firm oraz naszą koncepcją strategii AdWords szytych na miarę.
Jeżeli czegoś waszym zdaniem zabrakło, to dajcie znać w komentarzu. Wspólnie zastanowimy się czy warto dodać to do tego artykułu.