Każda branża wymaga innego sposobu podejścia do planowania kampanii. Użycia innych typów kampanii oraz procentowego rozłożenia budżetu na poszczególne z nich. Jeżeli tworzymy kampanie dla sklepu internetowego, to najważniejszym celem będzie dla nas sprzedaż i jak najwyższy zwrot z inwestycji. Na szczęście w Google AdWords mamy sporo możliwości jeżeli chodzi o reklamy dla e-commerce. Najlepiej strategię kampanii pokazać na przykładzie. Dlatego w tym wpisie pomoże nam w tym fikcyjny sklep oferujący produkty dla dzieci o nazwie „Świat Dziecka”.
Typy kampanii, z jakich korzystamy:
E-commerce jest szczególnym przypadkiem i dlatego do dyspozycji mamy kilka typów kampanii, które sprawdzają się w większości przypadków tylko w sklepach internetowych oraz takie, które będą ich świetnym uzupełnieniem.
Reklamy produktowe PLA
Reklamy produktowe, to reklamy o których nie można zapomnieć rozpoczynając reklamę swoich produktów w sklepie internetowym. Ze swojego doświadczenia wiemy, że reklamy te odpowiadają często za około 40-50% wszystkich transakcji. Są to reklamy wyświetlające się nad wynikami wyszukiwania lub po ich prawej stronie w formie zdjęć produktów z ceną, tytułem oraz nazwą sklepu.
Jednak aby uruchomić tą kampanię musimy założyć konto w Google Merchant Centre i stworzyć feed produktowy. Feed produktowy jest tworzony ręcznie lub automatycznie pobierany z naszej strony raz na kilka dni. Pozwala to utrzymać prawidłowy stan magazynowy produktów dostępnych w sklepie, tak aby wyświetlały się nowo dodane produkty, a produkty których aktualnie nie ma niepotrzebnie nie będą się pojawiały.
Tutaj musimy pamiętać, że optymalizacja feeda produktowego to nie tylko optymalizacja kampanii przez specjalistę. W tej kampanii duża część stoi po stronie właściciela sklepu, ponieważ to ze strony są pobierane wszystkie potrzebne informacje.
Na naszym blogu pojawił się artykuł, jak optymalizować feed produktowy i co powinien zawierać, aby działał jak najlepiej. Można go znaleźć tu: Jak Optymalizować feed produktowy.
Jeżeli chcesz poczytać więcej o reklamie produktowej zaglądnij tu: Reklama produktowa PLA.
Reklamy w wyszukiwarce
Reklamy w sieci wyszukiwania Google i jego partnerów to najbardziej popularne reklamy stosowane w AdWords i nie może ich również zabraknąć podczas planowania kampanii sklepu internetowego. Dobrą praktyką jest stworzenie osobnych kampanii zawierających marki dostępne w sklepie, oraz najlepsze produkty. Polecamy podzielenie kampanii związanej z markami dostępnymi w sklepie na dwie kampanie. Jedna z nich powinna zawierać najlepsze oraz najbardziej znane marki w sklepie których poszukują użytkownicy, a druga pozostałe. Pozwoli to na lepszą optymalizację kampanii w późniejszym czasie. W przypadku naszego sklepu dla dzieci takimi bardziej znanymi markami będą na przykład La Millou lub BabyBjorn.
Jeżeli chodzi o kampanię zawierającą słowa kluczowe związane z produktami, to zależy jak duży mamy asortyment sklepu. Jeżeli asortyment jest duży to na początku wybieramy te produkty, które są najpopularniejsze w kategoriach dostępnych w naszym sklepie. Na przykład kampanię promującą wózki podzielimy na wózki do biegania, spacerowe itp. Kampanię promującą zabawki podzielimy na zabawki ekologiczne, klocki, pluszaki itp. Pamiętajmy, że każda z tych grup reklam powinna mieć swój landing page odpowiadający konkretnym produktom.
W reklamach w wyszukiwarce dobrą praktyką jest również zastosowanie kampanii zawierającej brandowe słowa kluczowe. Więcej o korzyściach płynących z tego rodzaju kampanii przeczytasz w artykule: Kampanie brandowe.
Kampania DSA
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce warto zastosować jako uzupełnienie kampanii w sieci wyszukiwania. Jest to reklama, która tworzy się automatycznie gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki słowa odpowiadające treści w naszej witrynie. Znowu posłużę się przykładem sklepu dla dzieci, tak aby lepiej to zobrazować. Jeżeli ktoś wpiszę w wyszukiwarkę frazę „szumiący miś dla dzieci”, a nasze kampanie nie zawierają grupy odpowiedniej dla tego zapytania to wtedy pokaże mu się reklama wygenerowana automatycznie. W takiej reklamie my możemy ustawić tekst reklamy oraz wyświetlany adres URL, jednak to algorytm Google automatycznie tworzy nagłówek oraz wybiera najbardziej odpowiednią stronę docelową.
Przy tej kampanii bardzo ważne jest śledzenie raportu wyszukiwanych haseł i systematyczne wykluczanie fraz na które nie chcemy wyświetlać reklamy.
Więcej o reklamie DSA dowiesz się z tego artykułu: Dynamiczna reklama w wyszukiwarce.
Remarketing dynamiczny
Remarketing dynamiczny jest kolejną kampanią, która powinna być użyta podczas reklamowania sklepu internetowego. Pozwala ona na wyświetlanie reklam konkretnych produktów tym użytkownikom, którzy wcześniej przeglądali je już na twojej stronie internetowej. W tym przypadku warto zadbać o dobrze przygotowane listy remaketingowe, bo największym błędem jaki możemy popełnić jest wyświetlanie reklam tych samych produktów, które użytkownik kupił już w twoim sklepie. Częstotliwość wyświetlania reklam również powinniśmy ograniczyć tak, aby nie irytowały one użytkownika zapisanego na naszą listę remarketingową.
Jeżeli jednak sprzedawane przez nas produkty są kupowane regularnie co tydzień, lub co miesiąc, to warto po takim czasie wrócić z reklamą do użytkownika. Przypomni mu to, że jego produkt się kończy i warto znowu zamówić go w naszym sklepie. Robimy to poprzez stworzenie dwóch list remarketingowych (dłuższej i krótszej). Kierowanie ustawiamy na dłuższą listę remarketingową i wykluczamy z niej listę krótszą. Dzięki temu nasze reklamy wyświetlają się po tym czasie na który ustawiona jest krótsza lista.
Czas w jakim użytkownicy zapisani są na liście remarketingowej powinien być odpowiedni do czasu decyzji zakupowej naszych klientów. W przypadku naszego przykładowego sklepu z produktami dla dzieci lista remarketingowa powinna być krótsza (15-30 dniowa). Jednak jeżeli reklamujemy np. mieszkania, to decyzja zanim użytkownik po przeglądaniu oferty kupi wybrane mieszkanie będzie dłuższa niż w przypadku zakupu zabawki dla dziecka. Pamiętajmy wtedy jednak o odpowiedniej długości listy remarketingowej i ustawmy ją na przykład na 90 dni.
Remarketing
Warto niedużą część budżetu przeznaczyć również na zwykły remarketing, w którym użyjemy reklam graficznych oraz elastycznych. Pozwoli nam to wyświetlać reklamę osobą, które odwiedziły już nasz sklep, lub wykonały konkretną czynność.
Zalecamy również stworzenie bardzo długiej listy remarketingowej na 540 dni w której będą zapisywane osoby, które dokonały transakcji. Takiej listy możemy później użyć do reklamowania produktów na promocji w naszym sklepie.
Struktura kampanii
Struktura kampanii w dużej mierze zależeć będzie od budżetu i ilości produktów oferowanych w naszym sklepie. Jednak możemy sobie ustalić przykładowe procentowe rozłożenie budżetu, które pomoże nam prawidłowo rozdysponować budżet.
- Reklamy produktowe – 50%
- Reklamy w sieci wyszukiwania – 25%
- Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – 10%
- Remarketing dynamiczny – 10%
- Remarketing – 5%
Oczywiście są to szacunkowe wartości. Posiadając duży budżet kampanii możemy włączyć do niej reklamę w sieci reklamowej Google tak aby zwiększać rozpoznawalność sklepu. Jednak należy pamiętać, że najważniejszym dla nas wyznacznikiem jest sprzedaż i to właśnie do jak największej ilości realizacji tego celu musimy dążyć.
Zapraszamy również do zapoznania się z pozostałymi artykułami opisującymi przypadki różnych firm oraz naszą koncepcją strategii AdWords szytych na miarę.