Dla zielonych – Czego potrzeba do uruchomienia kampanii produktowej?

Piotr Koziarz
Piotr Koziarz
4 listopada 2019

Czego potrzeba do uruchomienia


kampanii produktowej?

Czego potrzeba do uruchomienia kampanii produktowej?

Prowadzisz sklep internetowy i do tej pory swoje produkty reklamowałeś wyłącznie w sieci wyszukiwania? (jeśli nie, to koniecznie przeczytaj od czego zacząć TUTAJ). Pora jak najszybciej to naprawić i zacząć reklamować się poprzez kampanię produktową. Tym bardziej, że to „must have” dla każdego sklepu internetowego.

Do uruchomienia Twojej pierwszej kampanii produktowej, niezbędne jest posiadanie darmowego konta Google Ads i sklepu internetowego. Jednak, aby mogły się ze sobą skomunikować, potrzebne również będzie konto w Google Merchant Center.

 

Wymagania dotyczące witryny

Trzeba pamiętać, że sam sklep musi spełniać określone wymagania. Najważniejsze z nich to:

  • cała strona musi być zabezpieczona certyfikatem SSL,
  • powinna istnieć możliwość przeprowadzenia kompletnego procesu transakcji. Pamiętaj, że ten wymóg sprawdzany jest przez boty. Gdy nie będą w stanie przejść pełnego procesu zamówienia, wtedy weryfikacja nie przebiegnie pozytywnie,
  • Twoja witryna musi przedstawiać jasne i dobrze widoczne warunki płatności,
  • na stronie sklepu powinien znajdować się łatwo dostępny regulamin,
  • witryna musi zawierać informacje dotyczące zwrotów oraz reklamacji produktów.

 

Google Merchant Center

Poprzez Google Merchant Center przesyłane są informacje o samym sklepie, jak również dane produktów w pliku produktowym.

Po rejestracji w Google Merchant Center, niezbędne będzie podanie kilku istotnych informacji.

Na początku należy podać kraj, w którym zarejestrowana jest firma. Drugim istotnym parametrem jest: Wyświetlana nazwa firmy. Może być nazwą Twojej firmy, strony internetowej lub sklepu. Pamiętaj, że wpisane przez Ciebie dane będą używane jako nazwa konta Merchant Center, a użytkownicy będą je widzieć w Twoich reklamach.

Weryfikacja adresu witryny jest niezbędna, aby Google mogło sprawdzić, czy jesteś właścicielem podanego adresu URL. Jeżeli adres strony nie został zweryfikowany wcześniej, możesz to zrobić, wybierając jeden z czterech sposobów:

  • Przesłanie pliku HTML – w tej metodzie należy przesłać plik HTML na serwer, a Google zweryfikuje, czy znajduje się w podanej lokalizacji,
  • Tag HTML – w kodzie strony należy wstawić odpowiedni tag. W tym przypadku, aby weryfikacja pozostała ważna, po jej zakończeniu nie należy usuwać wstawionego tagu,
  • Google Analytics – wystarczy dodać kod śledzenia i posiadać uprawnienia administratora Google Analytics,
  • Google Tag Manager – w tej metodzie należy zainstalować kontener, którego identyfikator będzie stanowił podstawę weryfikacji.

 

Połączenie kont Google Ads i Google Merchant Center

Musimy teraz połączyć konta Google Ads i Google Merchant Center. Aby to zrobić, z Merchant Center należy wysłać prośbę o połączenie kont. W sytuacji, kiedy nie posiadamy Google Ads, istnieje możliwość dodania nowego konta.

 

Plik produktowy

Plik produktowy lub też inaczej feed produktowy, może być zapisany w plikach z różnym rozszerzeniem. Jednak najczęściej spotykany format to plik XML. Informacje z niego przekazywane są za pomocą odpowiednich atrybutów.

Warto pamiętać, że atrybuty możemy podzielić na takie, które są wymagane, opcjonalne i takie, które są wymagane tylko w wybranych krajach.

Pola, które są obowiązkowe:

  • Identyfikator – czyli unikalny identyfikator dla każdego produktu,
  • Tytuł – nazwa produktu, która dokładnie wskazuje produkt. Nie powinien być pisany wielkimi literami i powinien zawierać tylko najważniejsze informacje. Tytuł może zawierać maksymalnie 150 znaków,
  • Opis – dokładny opis produktu, w którym muszą się znaleźć tylko informacje o produkcie. Nie podawaj linków do swojego sklepu, informacji handlowych, informacji dotyczących konkurencji, innych produktów lub akcesoriów. Nie należy stosować promocyjnych haseł, np. „darmowa dostawa”. Opis może zawierać maksymalnie 5000 znaków,
  • Cena – cena produktu, podana w walucie kraju sprzedaży, zgodna z informacjami zawartymi na stronie,
  • Marka– nazwa producenta oferowanego produktu,
  • Link – URL strony docelowej produktu,
  • Link do zdjęcia – URL zdjęcia produktu, który będzie wyświetlany w reklamie,
  • GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej przypisany przez producenta oferowanego produktu, np. nr EAN,
  • MPN – numer katalogowy, ale wyłącznie podawany dla produktów, które nie posiadają przypisanego przez producenta kodu GTIN,
  • Dostępność – informacja o tym, czy produkt dostępny jest w sklepie. Proponowane wartości dla tego parametru, to: w magazynie, niedostępny lub przedsprzedaż,
  • Stan – należy podać czy produkt jest: nowy, używany albo odnowiony,

Atrybuty wymagane dla odzieży:

  • Materiał,
  • Wzór,
  • Rozmiar.

 

Tworzenie kampanii produktowej

Gdy spełnimy powyższe wymagania, nie pozostaje nic innego jak tylko utworzyć pierwszą kampanię produktową. Na koncie Google Ads należy przystąpić do stworzenia kampanii i wyboru jej ustawień:

  • Nazwa kampanii,
  • Kraj sprzedaży – to ustawienie określa, które towary z Twojego asortymentu produktów dostępnych w Merchant Center reklamujesz w danej kampanii,
  • Maksymalna stawka kosztu kliknięcia (maks. CPC) – określa maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie Twojej reklamy. Pamiętaj, że po utworzeniu kampanii w każdej chwili możesz zmodyfikować te stawki,
  • Budżet dzienny – to kwota, jaką chcesz przeznaczyć na swoje reklamy w ramach kampanii. Pamiętaj, że po utworzeniu kampanii w każdej chwili możesz zmienić wysokość budżetu.

Przed utworzeniem pierwszej kampanii, warto zastanowić się i dobrze przemyśleć jej strukturę. Produkty ze swojego sklepu możesz podzielić albo na osobne kampanie albo grupy reklam w ramach jednej kampanii. Podział produktów np. na osobne grupy reklam w podziale na kategorie produktów lub producentów, pozwala w łatwy sposób zarządzać taką kampanią. Łatwiej też później ją optymalizować, np. w zależności od tego, które produkty sprzedają się lepiej, to w takiej grupie podnieść maks. CPC.

 

Inteligentne kampanie produktowe

Inteligentna kampania produktowa maksymalnie upraszcza zarządzanie kampaniami. Systemy uczące się łączą istniejące pliki danych o produktach i zasoby (obrazy i teksty), a następnie testują różne kombinacje wyświetlanych reklam. Poza samym wyświetlaniem reklam, kampania będzie w sposób zautomatyzowany określać stawki do promowania Twoich produktów.

Aby możliwe było skonfigurowanie inteligentnej kampanii produktowej, konieczne jest wcześniejsze ustawienie śledzenia konwersji na koncie Google Ads.

 

I to wszystko, co jest niezbędne do uruchomienia kampanii produktowej. Nie zapominaj tylko, by stale śledzić wyniki Twojej kampanii, a w razie potrzeby odpowiednio optymalizować jej ustawienia.

Piotr Koziarz
Junior SEM Specialist

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991