Dla zielonych – Czego potrzeba do uruchomienia kampanii produktowej?

Piotr Koziarz
Piotr Koziarz
Archiwum 11.2019

Czego potrzeba do uruchomienia


kampanii produktowej?

Czego potrzeba do uruchomienia kampanii produktowej?

Prowadzisz sklep internetowy i do tej pory swoje produkty reklamowałeś wyłącznie w sieci wyszukiwania? (jeśli nie, to koniecznie przeczytaj od czego zacząć TUTAJ). Pora jak najszybciej to naprawić i zacząć reklamować się poprzez kampanię produktową. Tym bardziej, że to „must have” dla każdego sklepu internetowego.

Do uruchomienia Twojej pierwszej kampanii produktowej, niezbędne jest posiadanie darmowego konta Google Ads i sklepu internetowego. Jednak, aby mogły się ze sobą skomunikować, potrzebne również będzie konto w Google Merchant Center.

 

Wymagania dotyczące witryny

Trzeba pamiętać, że sam sklep musi spełniać określone wymagania. Najważniejsze z nich to:

  • cała strona musi być zabezpieczona certyfikatem SSL,
  • powinna istnieć możliwość przeprowadzenia kompletnego procesu transakcji. Pamiętaj, że ten wymóg sprawdzany jest przez boty. Gdy nie będą w stanie przejść pełnego procesu zamówienia, wtedy weryfikacja nie przebiegnie pozytywnie,
  • Twoja witryna musi przedstawiać jasne i dobrze widoczne warunki płatności,
  • na stronie sklepu powinien znajdować się łatwo dostępny regulamin,
  • witryna musi zawierać informacje dotyczące zwrotów oraz reklamacji produktów.

 

Google Merchant Center

Poprzez Google Merchant Center przesyłane są informacje o samym sklepie, jak również dane produktów w pliku produktowym.

Po rejestracji w Google Merchant Center, niezbędne będzie podanie kilku istotnych informacji.

Na początku należy podać kraj, w którym zarejestrowana jest firma. Drugim istotnym parametrem jest: Wyświetlana nazwa firmy. Może być nazwą Twojej firmy, strony internetowej lub sklepu. Pamiętaj, że wpisane przez Ciebie dane będą używane jako nazwa konta Merchant Center, a użytkownicy będą je widzieć w Twoich reklamach.

Weryfikacja adresu witryny jest niezbędna, aby Google mogło sprawdzić, czy jesteś właścicielem podanego adresu URL. Jeżeli adres strony nie został zweryfikowany wcześniej, możesz to zrobić, wybierając jeden z czterech sposobów:

  • Przesłanie pliku HTML – w tej metodzie należy przesłać plik HTML na serwer, a Google zweryfikuje, czy znajduje się w podanej lokalizacji,
  • Tag HTML – w kodzie strony należy wstawić odpowiedni tag. W tym przypadku, aby weryfikacja pozostała ważna, po jej zakończeniu nie należy usuwać wstawionego tagu,
  • Google Analytics – wystarczy dodać kod śledzenia i posiadać uprawnienia administratora Google Analytics,
  • Google Tag Manager – w tej metodzie należy zainstalować kontener, którego identyfikator będzie stanowił podstawę weryfikacji.

 

Połączenie kont Google Ads i Google Merchant Center

Musimy teraz połączyć konta Google Ads i Google Merchant Center. Aby to zrobić, z Merchant Center należy wysłać prośbę o połączenie kont. W sytuacji, kiedy nie posiadamy Google Ads, istnieje możliwość dodania nowego konta.

 

Plik produktowy

Plik produktowy lub też inaczej feed produktowy, może być zapisany w plikach z różnym rozszerzeniem. Jednak najczęściej spotykany format to plik XML. Informacje z niego przekazywane są za pomocą odpowiednich atrybutów.

Warto pamiętać, że atrybuty możemy podzielić na takie, które są wymagane, opcjonalne i takie, które są wymagane tylko w wybranych krajach.

Pola, które są obowiązkowe:

  • Identyfikator – czyli unikalny identyfikator dla każdego produktu,
  • Tytuł – nazwa produktu, która dokładnie wskazuje produkt. Nie powinien być pisany wielkimi literami i powinien zawierać tylko najważniejsze informacje. Tytuł może zawierać maksymalnie 150 znaków,
  • Opis – dokładny opis produktu, w którym muszą się znaleźć tylko informacje o produkcie. Nie podawaj linków do swojego sklepu, informacji handlowych, informacji dotyczących konkurencji, innych produktów lub akcesoriów. Nie należy stosować promocyjnych haseł, np. „darmowa dostawa”. Opis może zawierać maksymalnie 5000 znaków,
  • Cena – cena produktu, podana w walucie kraju sprzedaży, zgodna z informacjami zawartymi na stronie,
  • Marka– nazwa producenta oferowanego produktu,
  • Link – URL strony docelowej produktu,
  • Link do zdjęcia – URL zdjęcia produktu, który będzie wyświetlany w reklamie,
  • GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej przypisany przez producenta oferowanego produktu, np. nr EAN,
  • MPN – numer katalogowy, ale wyłącznie podawany dla produktów, które nie posiadają przypisanego przez producenta kodu GTIN,
  • Dostępność – informacja o tym, czy produkt dostępny jest w sklepie. Proponowane wartości dla tego parametru, to: w magazynie, niedostępny lub przedsprzedaż,
  • Stan – należy podać czy produkt jest: nowy, używany albo odnowiony,

Atrybuty wymagane dla odzieży:

  • Materiał,
  • Wzór,
  • Rozmiar.

 

Tworzenie kampanii produktowej

Gdy spełnimy powyższe wymagania, nie pozostaje nic innego jak tylko utworzyć pierwszą kampanię produktową. Na koncie Google Ads należy przystąpić do stworzenia kampanii i wyboru jej ustawień:

  • Nazwa kampanii,
  • Kraj sprzedaży – to ustawienie określa, które towary z Twojego asortymentu produktów dostępnych w Merchant Center reklamujesz w danej kampanii,
  • Maksymalna stawka kosztu kliknięcia (maks. CPC) – określa maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie Twojej reklamy. Pamiętaj, że po utworzeniu kampanii w każdej chwili możesz zmodyfikować te stawki,
  • Budżet dzienny – to kwota, jaką chcesz przeznaczyć na swoje reklamy w ramach kampanii. Pamiętaj, że po utworzeniu kampanii w każdej chwili możesz zmienić wysokość budżetu.

Przed utworzeniem pierwszej kampanii, warto zastanowić się i dobrze przemyśleć jej strukturę. Produkty ze swojego sklepu możesz podzielić albo na osobne kampanie albo grupy reklam w ramach jednej kampanii. Podział produktów np. na osobne grupy reklam w podziale na kategorie produktów lub producentów, pozwala w łatwy sposób zarządzać taką kampanią. Łatwiej też później ją optymalizować, np. w zależności od tego, które produkty sprzedają się lepiej, to w takiej grupie podnieść maks. CPC.

 

Inteligentne kampanie produktowe

Inteligentna kampania produktowa maksymalnie upraszcza zarządzanie kampaniami. Systemy uczące się łączą istniejące pliki danych o produktach i zasoby (obrazy i teksty), a następnie testują różne kombinacje wyświetlanych reklam. Poza samym wyświetlaniem reklam, kampania będzie w sposób zautomatyzowany określać stawki do promowania Twoich produktów.

Aby możliwe było skonfigurowanie inteligentnej kampanii produktowej, konieczne jest wcześniejsze ustawienie śledzenia konwersji na koncie Google Ads.

 

I to wszystko, co jest niezbędne do uruchomienia kampanii produktowej. Nie zapominaj tylko, by stale śledzić wyniki Twojej kampanii, a w razie potrzeby odpowiednio optymalizować jej ustawienia.

Piotr Koziarz
Były pracownik na stanowisku: Junior SEM Specialist

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...