Typy kampanii Google Ads – przewodnik

Krystian Kubrak
Krystian Kubrak
7 sierpnia 2024
 
Typy kampanii Google Ads – przewodnik

Typy kampanii Google Ads
- przewodnik

System Google Ads oferuje kilka różnych typów kampanii, które mogą pomóc w osiągnięciu konkretnych celów biznesowych. Jeśli pójdziemy dalej i dołożymy do tego wiele formatów reklamowych, to na pierwszy rzut oka może wydawać się to bardzo skomplikowane. W tym przewodniku omówimy główne typy kampanii dostępne w Google Ads, aby pomóc Ci wybrać odpowiednią strategię działań dla Twojej firmy i jeszcze trafniej kierować reklamy.

Typy kampanii w Google Ads

Poniżej widok z panelu reklamowego z wyborem typu kampanii. Do wyboru jest ich kilka, a każdy z nich posiada krótkie objaśnienie oraz unikalne zalety i zastosowanie w praktyce. Do głównych typów kampanii należą: kampania w sieci wyszukiwania (GSN), kampania w sieci reklamowej (GDN), kampania generująca popyt, kampania Performance Max, kampania produktowa (PLA), kampania wideo, kampania promująca aplikację oraz kampania inteligentna.

Typy kampanii
Źródło: Panel Google Ads: Typy kampanii w systemie reklamowym Google

Kampania w sieci wyszukiwania (GSN)

Myśląc o płatnej reklamie w Google, pierwszy typ, jaki zazwyczaj zapewne przychodzi Ci do głowy, to właśnie reklama w sieci wyszukiwania, czyli tzw. reklama tekstowa czy też search ads. Jest to całkiem naturalne, biorąc pod uwagę, że większość z nas wyszukuje informacje w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. Jest to typ reklamy odpowiedni dla większości prowadzonych działalności. Reklamy te przyjmują format tekstowy, są oznaczone dopiskiem „Sponsorowane” i pojawiają się na samej górze (powyżej wyników bezpłatnych, organicznych) lub na dole wyników wyszukiwania Google, tworząc tzw. link sponsorowany. Odsyła on użytkownika do wcześniej zdefiniowanej docelowej strony internetowej.

W jaki sposób wyświetlają się reklamy? Reklamodawca tworząc kampanię, definiuje, na jakie słowa kluczowe chce być widoczny/wyświetlać swoje reklamy. Na tej podstawie algorytm Google wybiera reklamy do wyświetlania pasujące jak najbardziej do zapytania użytkownika (ważne słowo: trafność; trafne reklamy to takie, które są przydatne dla użytkownika).

Poza wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce, w tym typie kampanii możesz uruchomić swoje reklamy także na stronach partnerów Google, pozwalając na wyświetlanie reklam w wyszukiwarkach, które korzystają z wyszukiwarki Google na innych stronach internetowych (jak np. Onet).

Innym typem kampanii tekstowej są dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (DSA). W tym przypadku istnieje możliwość, aby system sam dobierał odpowiednie słowa kluczowe na podstawie treści reklamowanej witryny. Tym samym trzeba jednak mieć na uwadze, by na stronie znalazł się wartościowy content. Jedną z zalet tej kampanii jest to, że system wyłapuje frazy, które wcześniej mogły nie przyjść Ci do głowy. Co więcej, korzysta z takich, których byś nie użył w standardowej kampanii ze względu na małą ilość wyszukiwań. Algorytm Google zbiera wszystkie informacje w całość i ma o wiele szersze możliwości.

Kampania w sieci reklamowej (GDN)

Dostęp do powierzchni reklamowych na ponad 2 mln stron internetowych oraz w 650 tys. aplikacji daje ogromne możliwości. W sieci Google Display Network możesz reklamować się na bardziej i mniej popularnych stronach, na forach czy blogach. Przykładowe strony to Onet, Wirtualna Polska czy Gazeta.pl.

Formaty reklam w tym przypadku opierają się na banerach. W zależności od Twoich zasobów i celów możesz zdecydować się na:

  • standardowe banery statyczne – konieczne jest przygotowanie grafik o odpowiednich wymiarach
  • reklamy animowane HTML5  i AMP – efektowne reklamy, które na pewno zwrócą uwagę
  • reklama dynamiczna – stosowana w remarketingu, pokazuje użytkownikowi produkt, który wcześniej przeglądał
  • elastyczne reklamy displayowe – w tym przypadku system sam tworzy i testuje reklamy z dostarczonych przez reklamodawcę zasobów: grafik, treści reklamy czy wideo.

Dodatkowo, zamiast wybierać standardową reklamę w sieci reklamowej, możesz zdecydować się na kampanię w Gmailu (Google Sponsored Promotion). Reklamy w tym przypadku wyglądają jak standardowy mail i trafiają do zakładki „Oferty”. Płacisz w momencie, w którym użytkownik wyświetli Twoją wiadomość.

Kampania produktowa (PLA)

Kampanie produktowe (Google Zakupy, Google shopping) to rodzaj reklamy Google Ads stworzony z myślą o sklepach internetowych. Ułatwiają one szybką prezentację produktów klientom, poszukującym ich w danym momencie – tym samym, zwiększając szanse na dokonanie transakcji. Wyświetlane są w górnej części lub po prawej stronie wyników wyszukiwania. Prezentowane w formie zdjęcia produktu oraz krótkiego opisu zawierającego nazwę, cenę oraz nazwę sklepu. W jednym momencie użytkownik może porównać oferty z różnych sklepów, dlatego warto, aby Twoja oferta była konkurencyjna.

Weź pod uwagę, że do uruchomienia tej kampanii konieczne jest spełnienie kilku technicznych warunków. Przede wszystkim, oprócz konta Google Ads warto, a nawet trzeba, posiadać konto Google Merchant Center Next, w którym są zbierane informacje o Twoich produktach. Oba te konta muszą być ze sobą połączone. Kolejnym warunkiem jest wygenerowanie tzw. pliku produktowego w formacie XML. Znajdują się w nim informacje o Twoich produktach, takie jak ceny, nazwy, opisy, dostępność itd., z którego system Google pobiera informacje do reklamy. Co więcej, Twój sklep musi mieć certyfikat SSL, czyli połączenie szyfrowane.

Co ciekawe, od 15 lipca 2019 roku jest możliwość wyświetlania reklam produktowych na YouTube oraz Google Discover.

Kampania wideo

Kolejny rodzaj kampanii Google Ads to kampanie wideo, które wykorzystują drugą najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie, czyli YouTube. W Polsce liczba użytkowników wynosi ponad 25 mln. To kopalnia potencjalnych klientów, do których możesz dotrzeć ze swoją reklamą.

Do dyspozycji masz następujące podtypy kampanii wideo:

Wyświetlenia filmu – będące nowością. Ten podtyp kampanii ma na celu zwiększenie liczby wyświetleń i zaangażowania wśród osób zainteresowanych Twoimi produktami. Płacisz tylko za rzeczywiste wyświetlenia reklamy, która może się wyświetlać jako reklama możliwa do pominięcia In-Stream, reklama In-Feed lub reklama w Shorts.

Subskrypcje i interakcje w YouTube to kolejna nowość. Celem tutaj jest zwiększenie liczby subskrypcji i zaangażowania na kanale YouTube poprzez wyświetlanie reklam wideo, które zachęcają do interakcji.

Skuteczny zasięg – kampania nastawiona na maksymalizację zasięgu w ramach określonego budżetu i wykorzystująca krótkie reklamy bumperowe, reklamy In-Stream możliwe do pominięcia, reklamy In-Feed oraz reklamy w Shorts.

Docelowa częstotliwość – kampania ta pozwala dotrzeć do użytkowników wielokrotnie, wykorzystując do tego reklamy In-Stream możliwe i niemożliwe do pominięcia oraz krótkie reklamy bumperowe.

Zasięg reklam niemożliwych do pominięcia – ten typ skupia się na dotarciu do odbiorców za pomocą 15-sekundowych, niemożliwych do pominięcia reklam In-Stream.

Zachęcanie do konwersji – jak sama nazwa wskazuje ma na celu zwiększenie liczby konwersji poprzez angażowanie użytkowników w wartościowe interakcje ze stroną.

Sekwencja reklam to połączenie kampanii wideo w sposób umożliwiający opowiedzenie historii poprzez sekwencyjne wyświetlanie różnych reklam jednemu użytkownikowi. Do tego celu wykorzystuje się reklamy In-Stream możliwe i niemożliwe do pominięcia oraz reklamy bumperowe.

Audio – ten podtyp kampanii trafia do użytkowników w czasie słuchania nagrań na YouTube.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Reklamuj się nowocześnie w Google

Poznaj pełną ofertę prowadzenia płatnych kampanii

Kampania Performance Max

Jest jednym z najnowszych typów kampanii, który umożliwia dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google w ramach jednej kampanii. Swym działaniem obejmuje reklamy w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, YouTube, Gmail i Google Discover.

Wyróżnikiem tej kampanii jest znacznie większa automatyzacja niż dotychczas z wykorzystaniem machine learningu, który pozwala na optymalizację kampanii w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność reklam. Nietypową cechą jest także wielokanałowość, czyli wspomniana możliwość dotarcia do użytkowników w różnych miejscach ekosystemu Google oraz personalizacja poprzez dynamiczne dostosowywanie treści reklam do odbiorców. Wkrótce powinny pojawić się także funkcjonalności oparte o sztuczną inteligencję i generowanie zasobów reklam na bazie konwersacji z chatem AI, gdzie system Google Ads automatycznie stworzy niezbędne zasoby reklamowe. Taka funkcjonalność jeszcze bardziej ułatwi tworzenie reklam i prowadzenie kampanii oraz wyróżni kampanie Performance Max na tle wcześniejszych i starszych stażem typów kampanii np. produktowych w Google (PLA).

Biorąc pod uwagę wspomniane możliwości, kampanie Performance Max zapewniają:

  • szerszy zasięg i lepszy sposób dotarcia do osób w różnych placementach Google
  • oszczędność czasu dzięki automatyzacji i uproszczonemu procesowi tworzenia kampanii
  • dokładniejsza optymalizacja z pomocą machine learningu dostosowuje kampanie do celów biznesowych.

Tych plusów znalazłoby się więcej, a wymienione trzy można uznać za główne. Warto jednak mieć też uwadze, że większa automatyzacja to jednocześnie mniejsza kontrola. Jednak dopóki kampania przynosi właściwe efekty to jest to akceptowalne.

Kampania Demand Gen (Generowanie popytu)

Kampania Demand Gen, znana również jako kampania generowania popytu, jest obecnie najnowszym typem kampanii. Jej głównym zadaniem jest budowa świadomości marki i zwiększenie zainteresowania wśród nowych potencjalnych klientów. Takie działanie jest szczególnie przydatne dla firm wprowadzających na rynek nowe produkty lub usługi w celu dotarcia do szerokiego grona odbiorców wizualnie mocnym przekazem.

Kluczowym wyróżnikiem kampanii Demand Gen jest szeroki zasięg i zwiększenie zaangażowania, co pozwala na szerokie dotarcie do potencjalnych klientów na różnych etapach ścieżki zakupowej, od budowania świadomości po generowanie zainteresowania i zaangażowania. Istotnym elementem jest również wielokanałowość. W efekcie reklamy są wyświetlane w różnych usługach Google, takich jak YouTube, Gmail, Google Discover oraz w sieci reklamowej Google, co zwiększa szanse na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. A dzięki personalizacji, w tym zaawansowanym algorytmom, kampanie te potrafią bardzo dobrze dostosować się do konkretnych grup odbiorców na podstawie ich zainteresowań i zachowań w sieci.

Wybór tego typu kampanii zapewni:

  • Większą widoczność, szczególnie na górze lejka, co może pomóc zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów, a następnie prowadzić do zwiększenia zainteresowania i sprzedaży.
  • Skalowalność poprzez możliwość łatwego dostosowywania kampanii do różnych grup docelowych i celów marketingowych.
  • Wszechstronność w postaci wykorzystywania różnych formatów reklamowych i kanałów dotarcia, co daje duże możliwości testowania i optymalizacji kampanii.

Z drugiej strony, aby wystartować oraz uzyskać oczekiwane efekty trzeba się liczyć z większymi kosztami. Działanie kampanii generującej popyt może być kosztowne, zwłaszcza w konkurencyjnych branżach oraz czasochłonne, podobnie jak przygotowanie wysokiej jakości reklam graficznych i wideo.

Kampania promująca aplikację

To dobry sposób na wypromowanie aplikacji w Google przeznaczonej na Androida lub iOS w celu zwiększenia liczby instalacji, rejestracji nowych użytkowników oraz ich zaangażowania. Może być ona promowana w sieci wyszukiwania Google, sieci reklamowej, Google Play czy YouTube. Reklamy są tworzone przez system, który wykorzystuje wpisany przez Ciebie tekst reklamy oraz informacje o aplikacji ze sklepu. Tworząc potrzebne treści, miej na uwadze różne miejsca i formaty wyświetlenia się reklam, aby pasowały do wielu konfiguracji.

Kampania inteligentna

Można powiedzieć, że to najprostszy sposób na uruchomienie kampanii i rozpoczęcie wyświetlania reklam. Kampanie inteligentne wykorzystują technologię AI Google do automatycznego dobierania ustawień kierowania i optymalizacji kampanii. To sprawia, że ich konfiguracja jest bardzo prosta, gdyż wystarczy podać podstawowe informacje o firmie i utworzyć kilka reklam, a całość konfiguracji pozostaje już po stronie sztucznej inteligencji. Brak większej kontroli nad tą kampanią sprawia, że warto być ostrożnym w działaniach lub wykorzystać nowe typy kampanii działające w sposób zautomatyzowany, które coraz bardziej zyskują na popularności, są stale ulepszane i coraz skuteczniejsze.

Jak dobrać typ kampanii do potrzeb?

Dobór odpowiedniego typu kampanii reklamowej w głównej mierze zależy od celów biznesowych, wielkości budżetu oraz grupy docelowej. Oto kilka wskazówek:

  • Zwiększenie sprzedaży – do realizacji tego celu najlepiej sprawdzą się kampanie Google Ads w sieci wyszukiwania, kampanie Performance Max lub zwykłe produktowe (PLA).
  • Budowanie świadomości marki, zwiększenie widoczności i zaangażowania – tutaj warto wykorzystać reklamy z przekazem wizualnym jak: kampanie wideo, kampanie w sieci reklamowej oraz najbardziej zautomatyzowane i nowoczesne kampanie generujące popyt.
  • Promocja aplikacji – w tym przypadku najlepszym wyborem będzie kampania promująca aplikację.
  • Wielokanałowe dotarcie do odbiorcy – warto wykorzystać kampanię Performance Max oraz Demand Gen, które oferują różne formaty reklam Google Ads oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców na wiele sposobów.

Podsumowanie

Posiadając już wiedzę o różnych rodzajach kampanii Google Ads i ich możliwościach, czy zastosowaniach w praktyce zdecydowanie łatwiej przygotować skuteczny plan działania. Wybór odpowiedniego typu kampanii zależy od specyficznych potrzeb danej firmy oraz celów marketingowych. Zrozumienie pełni dostępnych możliwości, jakie oferuje platforma reklamowa Google Ads, pozwala na efektywne zarządzanie strukturą kampanii, budżetem reklamowym i zwiększa szanse na maksymalizację wyników.

Krystian Kubrak
SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Od zawsze związany z digital marketingiem. Zaczynał w obszarze marketing automation, teraz robi reklamy w internetach. Lista interesujących go zagadnień ciągle się poszerza (ostatnio o neuromarketing, psychologię w e-commerce i UX). Prywatnie miłośnik koktajli, na których prowadzi testy A/B i stale optymalizuje je pod kątem smaku.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry