Jak trafić do Google News? Krótki przewodnik po Centrum wydawców Google!

Leszek Urban
Leszek Urban
5 sierpnia 2022
 

Jak trafić do Google News? Krótki


przewodnik po Centrum wydawców Google!

Google już od lat dąży do całkowitego zdominowania rynku na wielu jego płaszczyznach. Powstające oraz z czasem rozwijane i udoskonalane usługi mają na celu eliminowanie kolejnych dużych graczy. Podobnie jest w przypadku usługi Google News (Wiadomości Google), która w zamyśle jej twórców miała dostarczać użytkownikom wszystkie informacje, by mogli je śledzić. W ten sposób Google stał się pewnego rodzaju agregatorem aktualnych treści i newsów. Wiadomości Google w znanej nam do dziś formie powstały po ataku terrorystycznym na World Trade Center, kiedy to pojawił się bardzo duży problem z dostępem do pewnych i sprawdzonych informacji na temat zamachu. Obecnie usługa Wiadomości Google pozwala witrynom internetowym na dotarcie ze swoimi newsami do szerokiego grona odbiorców online. Żeby mieć na to jakiekolwiek szanse trzeba jednak podjąć pewne kroki, które opisaliśmy dla Was w dalszej części tego artykułu.

Czym jest i jak działa Google News?

Google News, czyli Wiadomości Google to usługa, która w łatwy i przejrzysty dla odbiorcy sposób dostarcza spersonalizowany zbiór wiadomości z ostatnich 30 dni. Wspomniana personalizacja obejmuje w głównej mierze zainteresowania danego użytkownika oraz jego lokalizację. Dzięki takiemu dopasowaniu prezentowanych wiadomości Google jest w stanie znacznie bardziej przykuć uwagę odbiorcy. Wiadomości mają zarówno charakter globalny, jak i krajowy, czy bardziej lokalny.

Obecnie Google News działa w ponad 120 krajach oraz obejmuje 65 języków. Dzięki sprawnym działaniom Google, usługa News dociera do ogromnej rzeszy odbiorców, która może sięgać nawet pół miliarda odsłon w ciągu tylko jednego miesiąca. Kluczowymi dla tego sukcesu punktami, które realizuje usługa, jest podawanie użytkownikom informacji pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Oprócz tego, tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, wiadomości są personalizowane pod oczekiwania i preferencje czytelnika. Kolejną, bardzo ważną kwestią jest to, że niektóre newsy wyświetlane są bezpośrednio w SERPach. Obrazuje to doskonale poniższy zrzut ekranu:

Wybrane wiadomości prezentowane w wynikach wyszukiwania Google

 

Dostęp do Google Wiadomości możliwy jest dla użytkownika z poziomu przeglądarki lub aplikacji. W przypadku standardowej przeglądarki znaleźć artykuły jest bardzo prosto. Na poniższym zrzucie ekranu widać, że po wpisaniu dowolnej frazy w wyszukiwarkę Google wystarczy przejść do zakładki „Wiadomości”, w której od razu mamy dostęp do wszystkich newsów dobranych tematycznie do naszego zapytania (później pozostaje nam jedynie wybór ulubionego źródła).

Wygląd zakładki „Wiadomości”

 

Jak widać, forma prezentacji wszystkich newsów oraz dostęp do wiadomości są bardzo proste i czytelne dla odbiorcy. Wpływa to więc pozytywnie na odczucia użytkownika, nawet tego mniej doświadczonego. Podobnie jest w przypadku aplikacji na smartfony.

Przykładowy zrzut ekranu z aplikacji Google News

 

Jakie korzyści niesie możliwość wyświetlania się w Wiadomościach Google?

Wyświetlanie witryny w Wiadomościach Google niesie za sobą bardzo konkretne korzyści. Google News generuje bardzo duże ilości ruchu, które są oczywiście zależne od danej tematyki. Przebijając się ze swoją witryną w Wiadomościach Google, jesteśmy w stanie osiągnąć ogromne liczby nowych użytkowników, którzy zainteresowani daną tematyką odwiedzą naszą stronę www. Jest to szczególnie ważne w przypadku portali informacyjnych.

Wymagania Centrum wydawców Google względem witryn internetowych

Aby móc pojawić się w usłudze Wiadomości Google trzeba spełnić przynajmniej kilka wymagań, które dyktuje nam Google. Część z nich dotyczy aspektów czysto technicznych, a część treści. Jeśli chodzi o te pierwsze, to głównymi wytycznymi Google’a odnośnie możliwości pojawienia się w News są:

  • Statyczne adresy URL – oznacza to, że adresy URL nie mogą ulegać zmianie. Google bardzo oszczędza zasoby swoich botów przeznaczonych do indeksacji, przez co chce za wszelką cenę unikać przeindeksowywania adresów lub przekierowań. Google odradza także stosowanie parametrów &ID w adresach.
  • Kod strony w HTML – na początkowym etapie analizowania witryny przez boty Google sprawdzana jest wyłącznie zawartość bazująca na samym kodzie HTML. Jeśli na naszej stronie pojawiają się elementy oraz treści, które wymagają uruchomienia skryptu, np. JS to nasza szansa na pojawienie się w Google News radykalnie maleje.
  • Brak blokowania indeksacji – ani w pliku robots, ani w meta tagach na naszej stronie nie powinniśmy w żaden sposób blokować ani ograniczać ruchu botów indeksujących.
  • Spójna treść – treść, która ma trafić do Wiadomości Google, musi być spójna i stanowić całość. Jeśli artykuł będzie przetykany różnego rodzaju reklamami, linkami, banerami lub innymi elementami to może to również negatywnie wpłynąć na szanse naszej witryny w Google News.

Innymi koniecznymi do wdrożenia elementami będą z pewnością: SSL, mapa XML dla newsów oraz znaczniki danych strukturalnych. W przypadku mapy strony musimy pamiętać o umieszczeniu tam takich elementów dodatkowych jak: <news:publication>, <news:publication_date>; oraz <news:title>. Link do tej sitemapy powinien znajdować się w głównym katalogi sitemap.xml, a ponadto warto dodać ją do Google Search Console. W przypadku danych strukturalnych nie pomożemy pominąć na pewno: Article oraz NewsArticle, a także kilku dodatkowych, jak np. OpinionNewsArticle, ReportageNewsArticle czy ReviewNewsArticle. Dzięki zastosowaniu na naszej stronie tych rozwiązań będziemy w stanie spełnić większość wytycznych Google odnośnie możliwości pojawienia się naszej witryny w Wiadomościach.

W ramach swoich działań warto również uwzględnić takie elementy jak: wielu autorów, codzienne aktualizacje treści, publikowanie tylko unikatowego contentu oraz wyspecjalizowanie się w działaniach dla wąskiej tematyki. Im bardziej dostosujemy swoją witrynę oraz treści do wytycznych Google, tym nasze szanse na pojawienie się w Google News wzrosną. Pamiętajmy jednak, że w tej usłudze dominują strony o dużej renomie i często należące do znanych marek. Konkurencja jest więc bardzo mocna, a ilość miejsc zdecydowanie ograniczona. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i skrupulatnie budować zaufanie Google do naszych treści.

Jak dodać swój serwis do Wiadomości Google?

Obecnie nie ma żadnego ręcznego sposobu na dodanie swojej witryny do Google News. Wyszukiwarka nie udostępnia takich możliwości, a jedynym sposobem na dołączenie do tej usługi jest oczekiwanie na przeprowadzenie przez boty indeksacji naszych treści. Warto jednak rozważyć zgłoszenie publikowanych przez nas treści za pomocą Centrum Wydawców Google. Wspomniane narzędzie jest rozbudowanym interfejsem, który umożliwia twórcom i wydawcom przesłanie treści oraz zarządzanie nimi w Wiadomościach Google.

Sam interfejs nie jest zbyt skomplikowany i bazuje na podstawowych informacjach, które może podać wydawca. Warto jednak wiedzieć, że samo zgłoszenie przez Centrum Wydawców Google nie daje nam jeszcze gwarancji pojawienia się witryny w tej usłudze. W przypadku, gdy nasza strona jest dobrze zoptymalizowana, zgodnie z wytycznymi Google, może to jednak nieco przyspieszyć ten proces.

Sekcja tło

Powierz nam optymalizację Twojej strony!

Jak konfigurować Centrum wydawców / Publisher Center?

Panel usługi Centrum wydawców wiadomości Google dostępny jest pod adresem URL: publishercenter.google.com. Daje nam on możliwości dodawania oraz konfigurowania publikacji, które chcemy umieścić w Wiadomościach Google. Aby skutecznie przeprowadzić ten proces, należy wykonać kilka prostych kroków, które teraz przeanalizujemy.

Utworzenie organizacji

Po zalogowaniu się na nasze konto Google możemy rozpocząć konfigurowanie organizacji. Proces zaczynamy oczywiście od podania konkretnej nazwy, którą ma nosić nasze konto. Działanie to można wykonać również podczas dodawania pierwszej publikacji. Jeśli nie posiadamy żadnej organizacji na danym koncie, to formularz sam poprosi nas o podanie podstawowych informacji odnośnie naszego nowego konta. Pole, w którym możemy dodać nazwę naszej organizacji, wygląda tak:

 

Po prawidłowym dodaniu organizacji, jej nazwa pojawi się na samej górze widoku. Jeśli na jednym koncie mamy dodaną więcej niż jedną organizację, to nazwa będzie elementem menu rozwijanego, dzięki któremu będziemy mogli się przełączać pomiędzy konkretnymi nazwami. Element ten widoczny jest na poniższym zrzucie ekranu:

 

Konfigurowanie publikacji

Ten krok zaczynamy oczywiście od dodania nowej publikacji. W tym celu klikamy przycisk „Dodaj publikację”, który widoczny jest na zrzucie ekranu poniżej.

 

Następnie pojawia się takie okienko:

 

W przedstawionym okienku wprowadzamy nazwę naszej publikacji, podajemy adres URL strony, z którą dana publikacja ma być powiązana, a także wybieramy lokalizację, czyli kraj, w którym dany news powinien się docelowo wyświetlać.

Po tym kroku w panelu głównym naszej organizacji pojawi się informacja o publikacji. Wygląda to w taki sposób:

 

W tym widoku możemy edytować ustawienia publikacji, dostosować ją do wyświetlania w Wiadomościach Google, a także dodać do niej odpowiednie etykiety.

Weryfikowanie treści

Weryfikacja dodanych w ramach publikacji treści wykonywana jest poprzez wprowadzenie adresu URL strony, która zawiera promowaną treść. By tego dokonać należy w ekranie prezentującym publikacje kliknąć „Ustawienia publikacji”. Następnie pojawi się ekran, na którym dostępne będą sekcje umożliwiające dodanie adresu URL. Tutaj możemy dodać adres główny naszej witryny, a także dodatkowe adresy. Możemy je zweryfikować jako właściciel za pomocą narzędzia Google Search Console. Treści będą mogły się swobodnie wyświetlać dopiero po dokonaniu wszystkich kroków i etapów weryfikacji.

Miejsca, w których możemy podać adresy URL w celu weryfikacji, widoczne są na poniższym zrzucie ekranu:

 

Uzupełnianie podstawowych informacji

Dodawanie kluczowych informacji wykonujemy w dwóch krokach. Jednym z nich jest uzupełnienie informacji w ustawieniach publikacji. Możemy to wykonać w ramach ekranu widocznego na poniższym zrzucie:

 

Drugi krok wymaga powrotu do ekranu głównego publikacji. Tutaj klikamy w sekcję „Wiadomości Google”, a naszym oczom ukazuje się wówczas taki widok:

 

Następnie klikamy przycisk „Edytuj” i wprowadzamy wszystkie potrzebne informacje. Dzięki wyświetlanemu tutaj formularzowi będziemy w stanie w kilku prostych krokach uzupełnić wszystkie konieczne informacje. Cały czas będziemy mieć również dostęp do podglądu naszej wiadomości. Na tym etapie dodajemy takie informacje jak: kategoria publikacji, kraje w których news powinien być wyświetlany, wybieramy usługi Google, w których informacja może się pojawić, dodajemy nowe sekcje, które pojawiają się jako karty w publikacji, a także ustalamy grupy dostępu.

Po dokonaniu wszystkich koniecznych zmian pamiętajmy o kliknięciu przycisku „Zapisz”, który zlokalizowany jest w prawym górnym rogu okna.

Etykiety

Etykiety treści w Wiadomościach Google to nic innego jak pewnego rodzaju kategorie, po których klasyfikowane są publikacje. To przydatna funkcjonalność, ponieważ dzięki etykietom możemy łatwo określić czy nasze treści są opiniami, komentarzami, treściami od użytkowników czy blogiem. Dzięki etykietom będziemy w stanie skuteczniej dotrzeć do konkretnej grupy docelowej.

W celu konfiguracji etykiet musimy wrócić do ekranu głównego publikacji i kliknąć sekcję widoczną poniżej:

 

Następnie zobaczymy taki ekran:

 

Umożliwi nam on dodanie i zapisanie wybranych etykiet, które najlepiej odzwierciedlą charakter publikowanej treści.

Użytkownicy

W menu widocznym po lewej stronie oprócz ustawień organizacji czy listy naszych publikacji dostępna jest również opcja uprawnienia użytkowników. W ramach tego ekranu możemy dodać do naszego konta użytkowników i nadać im konkretne uprawnienia. Jest to opcja szczególnie przydatna w przypadku, gdy treści na naszej stronie redagowane są przez kilka osób i każda z nich będzie chciała dodać swój artykuł do Publisher Center.

Omawiany ekran zawarty został na poniższym zrzucie:

 

Gdzie znajdę informację o skuteczności mojej strony w Wiadomościach Google?

Bardzo ważnym etapem dążenia do wyświetlania naszych treści w Wiadomościach Google jest monitorowanie efektów naszych działań. Tutaj z pomocą przychodzi nam specjalny raport dostępny w Google Search Console, który pokazuje bardzo szczegółowe i precyzyjne dane. Warto jednak wiedzieć, że podstawowy raport skuteczności w Wiadomościach Google zawiera tylko i wyłącznie dane z news.google.com oraz aplikacji Wiadomości Google dostępnej dla systemów Android i iOS. W tej sekcji nie są uwzględniane dane z karty „Wiadomości”, która dostępna jest w wyszukiwarce Google. Żeby móc odczytać dodatkowo te informacje, musimy wrócić do raportu skuteczności i odfiltrować wyniki z kategorii Wiadomości.

Raport w Search Console możemy dowolnie konfigurować. Szczególnie ważne jest to, że możemy sami wybrać, jakie dane są dla nas najważniejsze i jakie informacje chcemy uzyskać. Podobnie jak w przypadku innych raportów możemy wybierać między prezentowaniem danych o wyświetleniach, kliknięciach i średnim CTR. Mamy również możliwość grupowania danych, filtrowania ich po datach lub stronach, zmieniać zakres dat, czy nawet porównywać dodane wcześniej grupy danych.

Raport ten daje nam więc bardzo dokładny pogląd na efekty naszych działań w Wiadomościach Google. Dzięki niemu będziemy w stanie dokładnie przeanalizować wiele danych i wyciągnąć z nich ogrom konkretnych wniosków, dzięki którym jeszcze dokładniej możemy optymalizować nasze działania.

 

Podsumowanie

Narzędzie Google Publisher Center to świetne rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy chcą trafić ze swoimi treściami do usługi Wiadomości Google. Dzięki starannie przeprowadzonym działaniom i skrupulatnie uzupełnianym informacjom jesteśmy w stanie bardzo dobrze dostosować swoje treści do wytycznych Google. Nie możemy jednak zapominać o konkretnych działania on-site, które są kluczowym etapem naszej drogi na szczyt Google News. Tylko i wyłącznie dobrze skoordynowane i starannie przeprowadzone, kompleksowe działania są w stanie dać nam szansę na pojawienie się witryny w tej usłudze.

Leszek Urban
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki oraz podróży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 4,33 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991