User experience i rozwiązania mobilne

Marianna Płatek
Marianna Płatek
Archiwum 09.2020
 

User experience


i rozwiązania mobilne

User experience (UX) oznacza projektowanie rozwiązań – najczęściej aplikacji – tak, aby spełniały unikalne wymagania użytkowników. Jest to całokształt wrażeń, których doświadcza użytkownik podczas korzystania z danego programu. Wielokrotnie UX mylone jest po prostu z uatrakcyjnianiem designu aplikacji. Twórcy skupiają się jednak na: dostępności, wykrywalności i wydajności, aby zoptymalizować interaktywne doświadczenia użytkownika.


User experience jako klucz do sukcesu aplikacji

Coraz więcej firm rozumie ogromny potencjał aplikacji do skutecznego pozyskiwania klientów i poprawy jakości swoich procesów. Aby stworzyć produkty i usługi interesujące dla użytkowników, konieczne jest dogłębne zrozumienie, kim są, czego potrzebują oraz jakie są ich problemy i priorytety. Doświadczenie użytkownika jest jednym z głównych czynników, które sprawią, że aplikacja mobilna będzie się rozwijać lub tracić popularność. Sukces zależy od dobrego projektu i odpowiedniej strategii komunikacji z użytkownikiem.


Do tej pory głównym błędem podczas tworzenia aplikacji mobilnych było przenoszenie modelu biznesowego firmy bezpośrednio na aplikację, nie biorąc pod uwagę, że zachowanie i potrzeby użytkowników mobilnych są odmienne. Zwłaszcza w sytuacji spowodowanej koronawirusem, gdy wiele firm musiało wdrożyć pracę zdalną, strategia organizacyjna przedsiębiorstw wymaga przemyślenia. Często okazuje się, że aplikacje nie działają tak samo sprawnie na odległość.


Firmy próbują zatem wykorzystywać dodatkowe rozwiązania, takie jak wirtualna sieć prywatna, aby zapewnić takie same warunki pracy w systemie home office, jak w fizycznym biurze. Podstawą strategii VPN jest zmiana adresu IP urządzenia i rozszerzenie dostępu do centrum danych do lokalizacji spoza sieci prywatnej. Aplikacje wdrożone lokalnie na urządzeniu są w efekcie używane bez ograniczeń.


Jak wdrożyć efektywnie user experience w aplikacji?

User experience jest zatem spojrzeniem klienta na firmę w kontekście korzystania z interaktywnych platform i usług. Do sprawdzenia poziomu zadowolenia użytkowników służy badanie doświadczeń użytkowników, które polega na dokładnym sprawdzeniu, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcję z marką na poziomie praktycznym i funkcjonalnym, czyli jak łatwo mogą osiągać swoje cele, dla których zainstalowali dany program.


Badanie user experience to proces analizy zachowań, motywacji i potrzeb klientów na podstawie otrzymanych od nich informacji zwrotnych. Może obejmować ankiety do zbierania opinii użytkowników, bezpośrednią pracę z członkami grupy docelowej poprzez sesje testowe czy zdalną obserwację sesji za pomocą narzędzi cyfrowych. Pierwszym krokiem jest wyjaśnienie kontekstu i użyteczności aplikacji, czyli to czego potrzebują użytkownicy i jakiej interakcji z aplikacją spodziewają się, aby osiągnąć ten cel. Stamtąd praca w zakresie user experience polega na skutecznym rozwiązaniu tej kwestii, a atrakcyjny wygląd to kwestia drugorzędna.


Szybkość działania jest ważniejsza niż forma. Projekt powinien być zatem zorientowany na wydajność, a proste w tym przypadku zawsze będzie lepsze. Warto zastanowić się, jak konkretnie użytkownik będzie korzystać z aplikacji i pomóc mu znaleźć najłatwiejszy sposób na uzyskanie potrzebnych danych lub informacji. Dlatego też trzeba nadać odpowiedni priorytet treściom, tak aby użytkownik nie pogubił się podczas poszukiwania informacji.


Każda z czynności wykonywanych przez użytkownika powinna dostarczać pewnego rodzaju sygnał zwrotny: wizualny, dźwiękowy lub dotykowy, tak aby użytkownik nie był w niepewności i wiedział, że korzysta z programu poprawnie. Jeśli użytkownik nie uzyska danych dość szybko, doświadczenie z aplikacją będzie frustrujące i negatywne – komunikaty i powiadomienia muszą być bardzo oczywiste i zwięzłe, bez słownictwa technicznego. Stworzenie efektywnej aplikacji nie jest trudne, jeśli projektant skupi się na projekcie i funkcjach, nie starając się za wszelką cenę zachować oryginalność.

Marianna Płatek
Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991