Jak reagować w SEM, kiedy Twój biznes się zmienia?

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 03.2020
 
Jak reagować w SEM, kiedy Twój biznes się zmienia?

Jak reagować w SEM,
kiedy Twój biznes się zmienia?

Masz mało czasu, widzisz setki artykułów coachów o koronawirusie i masz już powoli tego dość? Ja też. Tu znajdziesz samą praktykę. Kryzysy podobne do tego, nasi klienci indywidualnie mieli wielokrotnie. Ich świat się walił i staraliśmy się pomóc. Nie zawsze się udawało, ale wiemy dlaczego.

  • Nie panikuj. Nikt nie wie ile to potrwa i jak wpłynie na biznes. Ustal warunki brzegowe i przyjmuj sensowny scenariusz czyli: szkoły i firmy ruszą dopiero po Świętach. Twoimi priorytetami powinno być sprawdzenie: 
    – lokalizacji kampanii dostosowanej do realiów. Aktualnie mniej osób odwiedza biznes osobiście,
    – zasadności prowadzenia każdej z kampanii i podjętych wcześniej działań,
    – analizy: reklam, rozszerzeń i stron docelowych. Czy są przygotowane na zmiany jakie zaszły?
    – które produkty/marki/usługi możemy teraz lepiej wspierać zasięgami,
    – jak moja marka może pomóc innym?
  • Analizuj. W poprzednich kryzysach na prostą wychodziły te firmy, które zainwestowały. Zatrzymanie działań SEO na miesiąc/dwa nie jest zazwyczaj dobrym pomysłem. Jeśli musisz to ogranicz budżety, ale nie wstrzymuj wszystkich działań.
  • Musisz wyłączyć kampanie reklamowe, bo w Twojej firmie znacznie zmniejszył się obrót? Tu nie ma jednego lekarstwa, ale możesz ratować przyszłe wyniki. Jeśli Twoi etatowi pracownicy pracują z komputerami, to możesz wykorzystać ich czas na budowanie treści, linków i wzmocnienie SEO. Nigdy nie zapomnę małego sklepiku w Krakowie, w którym zespół w wolnych chwilach dodawał wpisy do katalogów. Kilka miesięcy później nie miał już wolnych chwil, bo byli potęgą w Google. Od tej sytuacji minęło wiele lat. Teraz zasoby przeznaczył bym na odświeżenie opisów, budowę nowej treści i zaistnienie na YouTube.
    Tutaj znajdziecie darmową wiedzę w zakresie content marketingu:
    https://www.youtube.com/watch?v=Yg7h3dkEjGo
  • Żyjesz ze szkoleń i konferencji? Spróbuj przenieść je do świata on-line jako webinary/podstasty itp. Pierwsze szkolenie na (przykładowo) ClickMeeting zorganizujesz za darmo do 25 uczestników. Poszerzenie zasięgu, listy newsletterowej czy nawet płatne szkolenia zdalne, to dobra odpowiedź na obecny kryzys. Musisz ciąć koszty? Wtyczki do WordPressa pozwalają na wysyłkę newsletterów za darmo, bez stałego abonamentu.
  • Napraw to, co zaniedbałeś i planuj. Nie masz bazy newslettera zbieranej od wielu lat? Nie masz bloga, dzięki któremu łatwo wypuścisz w świat treści? A może masz, ale nikt go nie czyta, bo nie promowałeś go w mediach społecznościowych i nie do końca wiesz, gdzie są Twoi klienci? To ten moment, żeby nadrobić te braki! Twoje prośby o opinie na LinkedIn spotkają się teraz z większą życzliwością. Z drugiej strony, wiele biznesów jest zbyt zajętych ratowaniem siebie, dlatego musisz działać szeroko.

Najgorszym rozwiązaniem, jeśli widzisz, że jest bardzo źle i kryzys dotknął Cię mocno, będzie robienie dokładnie tego samego, co do tej pory spodziewając się innego efektu.

Ta definicja szaleństwa przekłada się też na typowe błędy podejmowane w takich momentach, jak teraz:
– nie zakładaj, że to zły czas na przebudowę nowej strony od zera. Może to być ratunek dla Ciebie, szczególnie wprowadzenie nowych usług zdalnych, asortymentu i płatności on-line,
– nie zatrzymuj całego budżetu reklamowego: tnij stawki, szukaj oszczędności, dostosuj kierunki działania w kontekście długofalowych prognoz,
– rozmawiaj z doradcami, nie reaguj emocjonalnie na newsy, podejmuj wyważone decyzje.

 

5 kwestii do... sprawdzenia w Twojej kampanii Google Ads

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener Google Ads oraz Certyfikowany Specjalista Ads i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry