Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Biblioteka Reklam Facebook (Meta)

 
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Biblioteka Reklam Facebook (Meta)

Jak sprawdzić reklamy
konkurencji na Facebooku?

Biblioteka reklam Facebooka to niezwykle przydatne narzędzie, dzięki któremu możemy przeglądać reklamy emitowane obecnie oraz te, które miały emisję w przeszłości w systemie Meta Ads. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest biblioteka reklam Meta, jakie informacje dzięki niej możemy poznać i jakie są wady oraz zalety tego rozwiązania.

Jak sprawdzić reklamy konkurencji dzięki Bibliotece?

Dzięki Bibliotece Reklam możemy podejrzeć szczegóły reklam, które zamieszczane są w ramach tego systemu. W przypadku reklam dotyczących tematów społecznych, wyborczych lub politycznych (czyli jednej ze szczególnych kategorii reklam) możemy sprawdzić reklamy dodane w ostatnich 7 latach. Natomiast jeżeli chcemy przeglądać reklamy związane z innymi tematami, jesteśmy w stanie wyświetlić przekazy reklamowe, które dodane zostały w Unii Europejskiej w ciągu ostatniego roku.

Biblioteka reklam Facebook

Przy wejściu do Biblioteki reklam musimy wybrać lokalizację reklamy oraz jej kategorię. W przypadku reklam dotyczących szczególnych kategorii mamy możliwość ich wyboru (nieruchomości, produkty i usługi finansowe, zatrudnienie, tematy społeczne, wyborcze i polityczne). Możemy też zobaczyć reklamy, które nie należą do żadnej wymienionej kategorii – wtedy należy wybrać opcję „Wszystkie reklamy” i wyszukać reklamy, które nas interesują. Co ważne, narzędzie to możemy przeglądać, nawet jeżeli jesteśmy niezalogowani, dzięki czemu nie musimy posiadać konta na Facebooku.

W bibliotece możemy przeszukiwać szczegóły dotyczące reklamy, np. czas rozpoczęcia jej wyświetlania, czy reklama jest aktywna, czy nieaktywna, na jakich platformach jest wyświetlana (Facebook, Instagram, Audience Network, Messenger), lokalizację w Unii Europejskiej, wiek i płeć odbiorców, zasięg reklam. Dodatkowo mamy dostęp do informacji o samym reklamodawcy oraz na temat tego, kto jest beneficjentem i płatnikiem reklam. Dzięki wymienionym informacjom zwiększona jest transparentność reklam.

Biblioteka reklam Facebook
Biblioteka reklam Facebook

Dodatkowo dostępna jest tabelka, która zawiera zestawienie danych demograficznych osób, które zobaczyły reklamę. To zestawienie zawiera lokalizację, wiek, płeć oraz zasięg reklam w danej grupie. Dzięki temu zestawieniu możemy dowiedzieć się np. w jakim przedziale wiekowym reklamy generują największy zasięg.

Zestawienie danych demograficznych

Korzystając z biblioteki reklam na Facebooku, możemy zobaczyć szczegóły reklamy z każdej branży. Wystarczy w wyszukiwarce wpisać zagadnienie, które nas interesuje. Przykładowo tak wygląda część wyników po wpisaniu frazy „odzież damska” w bibliotece reklam:

Wyniki wyszukiwania Biblioteki Reklam

Co daje dostęp do Biblioteki reklam?

Dzięki dostępowi do Biblioteki Reklam Facebook Ads mamy możliwość uzyskać więcej informacji dotyczących reklam. Jesteśmy w stanie zobaczyć reklamy z danej kategorii, wykorzystywane kreacje, sprawdzić ich ustawienia, emisję oraz do kogo są kierowane (na podstawie płci, wieku, lokalizacji). Możemy uzyskać istotne informacje dotyczące wykorzystywanych elementów reklamowych przez inne firmy. Przeglądanie tych reklam może być inspiracją dla osób, które na co dzień tworzą reklamy w tym systemie, jednakże warto pamiętać o tym, aby nasze reklamy były oryginalne i nie kopiowały pomysłów innych firm.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Reklamuj się na Facebooku

Skuteczne kampanie Facebook Ads z DevaGroup

Jakie są wady i zalety obecnego narzędzia od Meta?

Dzięki Bibliotece Reklam przede wszystkim możesz zobaczyć więcej informacji dotyczących reklamodawców oraz przygotowanych przez nich kreacji reklamowych. Ta opcja jest przydatna nie tylko dla osób, które chcą reklamować się na tej platformie, ale również dla zwykłych użytkowników, którzy mogą na przykład sprawdzić reklamy wyświetlane przez ich ulubioną markę.

Dodatkowo dzięki temu narzędziu reklamowemu zwiększona jest transparentność reklam. Każda osoba może sprawdzić, kto jest beneficjentem/płatnikiem reklam oraz dodatkowe informacje związane z emisją reklam.

Bibliotekę reklam można wykorzystywać też w zły sposób – niestety część osób może przeglądać to narzędzie, nie w poszukiwaniu inspiracji, ale po to, by np. skopiować daną kreację i wykorzystać w swoich przekazach reklamowych.

Podsumowanie – bądź o krok przed konkurencją

Jeżeli planujemy działania reklamowe na platformie Meta, powinniśmy znać narzędzie, jakim jest biblioteka reklam. Przy umiejętnym korzystaniu z niej, możemy znaleźć wiele istotnych informacji dotyczących wyświetlanych reklam oraz reklamodawców. Pamiętajmy jednak, aby przy tworzeniu własnych reklam być oryginalnym i wymyślać własne pomysły dotyczące m.in. kreacji, targetowania reklam oraz ustawień kampanii.

Aleksandra Kuszewska
SEM Specialist. Certyfikowana specjalistka Google Ads. W DevaGroup prowadzi kampanie w systemach Google Ads, Facebook Ads oraz Microsoft Ads. Prywatnie miłośniczka skandynawskich kryminałów oraz długich spacerów.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry