Paweł Gontarek – wywiad przed semKRK #4

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 01.2017

duzy_szablonsemkrk4

 

 

Gontarek

Paweł Gontarek posiada ponad 20-letnie doświadczenie w IT oraz prowadzeniu projektów, zaś 9-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów SEO. Od 4 lat aktywnie prowadzi szkolenia z zakresu audytów SEO, pozycjonowania dla klientów indywidualnych, firm i instytucji państwowych. Od 2011 roku Top Contributor (Najlepszy Współtwórca) na forum Google dla Webmasterów. Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Akademii Leona Koźmińskiego – studiów podyplomowych MBA oraz Uniwersytetu SWPS – podyplomowych studiów User Experience Design.

KM:O czym opowiesz na semKRK

PG: Na semKrk opowiem o SEO w korporacjach na kilku przykładach – na co zwrócić uwagę, co jest dobre, a co niefajne z punktu widzenia SEOwca.
Styczeń to czas podsumowań roku. Co w branży SEM było największą porażką 2016?

Jakoś nie zauważyłem porażek w SEO w 2016 roku. Powiedziałbym raczej o zaletach, a szczególnie o tej z 22 września czyli o wdrożeniu Pingwina 4. Chociaż moim zdaniem to nie do końca jest Pingwin, ponieważ poza reakcją na backlinki są również reakcje na rzeczy wykonywane on-site (thin content vs big content, linkowanie wewnętrzne, błędy i tak dalej). Bardziej skłaniam się ku tezie, że to było coś w rodzaju Phantoma dotykającego jednocześnie różnych obszarów. I to postrzegam w kategorii zalety, a nie porażki.

Na jakie trendy polecasz zwracać szczególną uwagę w 2017 ?

Największą uwagę skupiam na dostosowywaniu witryn do urządzeń mobilnych – czyli trend związany z mobilkami. Następnie optymalizacje on-site oraz w mniejszym stopniu linkowanie zewnętrzne.

Poranną prasówkę zaczynasz od?

Od kawy … czarnej, najchętniej americana, średnia i do tego pączek koniecznie z lukrem ;). Do tego przegląd maili (pod kątem zasubskrybowanych pozycji) oraz Facebook w zakresie SEO. Przeglądam Planetę SEO, blogi.
Poleć 1-3 mało znane narzędzia z Twojego warsztatu

Raczej to co używam jest bardzo popularne – Screaming Frog, Monitori.pl, excele, wordy i tak dalej. Analizuje Sentione, Brand24.

Jak oceniasz świadomość klientów w SEO, czy widać zauważalną zmianę w tym, o co klienci pytają i się spodziewają.

Rośnie. I to cieszy – ponieważ wymagają więcej, rozumieją co się robi i współpracują. Przede wszystkim ze świadomym klientem dużo lepiej się współpracuje, bo obie strony dużo szybciej znajdują wspólne cele. Aczkolwiek kontekście tego o czym będę opowiadał na semKrk jest zupełnie odwrotnie ,ale nie od razu Rzym zbudowano.

Jakie 3 największe wady modelu rozliczeń za efekt?

Największe ? Kwestia punktu widzenia czy pytasz o klienta czy agencję SEO

Dla mnie efekt (ale rozliczanie za pozycje) to:

– chęć wykonania usługi jak najszybciej, najtaniej,

– klient przy takim modelu oczekuje, że wszystko mu się sprzeda,

– groźba utraty domeny.

Obserwuję strony, które na wysokich pozycjach utrzymują się latami. W profilu linków masowy spam, tysiące wpisów z programów typu GSA. Duże portale indeksujące śmieciowej jakości wyniki wyszukiwania czy ukrywające i sprzedające linki w swoich starych artykułach. Czy nie uważasz, że jeśli w samych wynikach nie pojawia się web-spam to Google przymyka oko na to jak została wypozycjonowana trafna strona?

Ja bym powiedział wprost, że są to niedoskonałości algorytmu. Łatając jedną rzecz, otwiera się inną. Przecież algorytm to tak naprawdę program (coraz bardziej skomplikowany). Może kiedyś będzie to RankBrain i AI, ale to jeszcze za chwilkę. Od spamu się nie uwolnimy i to, ze jest w topach oznacza, że nadal można skutecznie sprzedawać różne dziwne rzeczy ;).

Mam duży system z nazwami obrazków 223443543545.jpg, koszt zmiany na przyjazne-nazwy-obrazkow.jpg to kilka dni pracy. Warto ?

To zależy – od tematyki, od branży, od portalu, grupy docelowej etc. W pierwszej kolejności skupiłbym się bardziej na otagownaiu zdjęć parametrami ALT, a dopiero potem je nazywał. Sam tekst ALT wystarcza, aby zaistnieć w Google Graphics. Ostatnio zwrócił się z zapytaniem klient, który w GSC miał tyle samo przeklików z grafiki co z sieci. I rzeczywiście – miał doskonale zadbane zdjęcia lokali – po prostu – przyszli klienci chcieli wiedzieć jak wygląda lokal w środku. Tak – były to sale weselne 😉

 

Dziękujemy Pawłowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #4.

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991