SEOpress – maj 2024

SEOpress – maj 2024

SEOpress
- maj 2024

Maj w branży SEO obfitował w przełomowe wydarzenia, a wiele z nich dotyczy sztucznej inteligencji – uruchomienie nowej wyszukiwarki AI Overview oraz ulepszenie modelu ChatGPT. SEOwcy mogą cieszyć się także z nowej, ulepszonej wersji crawlera Screaming Frog, a ostatni tydzień maja upłynął nam na analizowaniu wycieku dokumentacji od Google. Zapraszamy do naszego podsumowania!

John Mueller przedstawił opinię na temat częstotliwości indeksacji adresów URL na stronie. Według niego Google najczęściej indeksuje nowe adresy URL, gdzie może się to zdarzać nawet kilka razy dziennie. Zupełnie inaczej jest w przypadku tych podstron, które zostały opublikowane dłuższy czas temu. W takich przypadkach indeksacja może odbywać się nawet raz na kilka miesięcy. Oczywiście można to ominąć ręcznym zgłoszeniem adresu przez Search Console. Jest to więc wskazówka dla tych, którzy zastanawiają się nad indeksacją adresów URL na swojej stronie internetowej lub chcą zwiększyć ich częstotliwość.
W dokumencie opisującym prawidłową analizę spadków ruchu z wyszukiwarki, pojawiło się kilka nowych punktów. Wśród nich możemy znaleźć definicje niewielkiego oraz znacznego spadku ruchu, a także kilka pomysłów na analizy wyników oraz wyciąganie prawidłowych wniosków z takich sytuacji. W poprzedniej wersji dokumentacji na próżno było szukać tak szczegółowych i precyzyjnych informacji.
Google testuje nową formę prezentowania wyników wyszukiwania po podaniu fraz kluczowych z elementami definiującymi położenie, np. "blisko mnie", czy "w pobliżu". Melanie Funderburk na X podzieliła się swoim nagraniem wyników wyszukiwania, gdzie wyraźnie widzimy, że pierwsza strona nie zawiera typowych odnośników do stron docelowych, lecz poszczególne profile firm znajdujących się w pobliżu. Jeśli zmiana w takiej formie zostanie wprowadzona, będzie to z pewnością przełom w całej branży.
W dokumentacji prezentującej informacje o danych uporządkowanych Product pojawił się dodatkowy, mocno doprecyzowany opis prawidłowego wykorzystania znaczników. Opracowany został szczegółowy podział, kiedy powinniśmy stosować dane o krótkim opisie produktów, a kiedy powinny być to informacje produktach umieszczone przez sprzedawcę. Z opisu jasno wynika, że pierwszy przypadek stosujemy wtedy, gdy strona nie daje możliwości zakupu, a drugi w przypadku standardowych sklepów internetowych.
Screaming Frog SEO Spider w wersji 20.0, nazwany „cracker”, wprowadza kilka nowych funkcji opartych na opinii społeczności. Wprowadzone zostały niestandardowe fragmenty JavaScript, umożliwiające m.in. wyodrębnianie danych, czy też komunikację z API, takimi jak ChatGPT OpenAI. Dodano również audyt użyteczności mobilnej poprzez integrację Lighthouse. 20 maja dodano małą aktualizację (20.1), ta wersja zawiera drobne poprawki błędów oraz umożliwienie korzystania z ChatGPT-4o.
Google przeorganizował dokumentację dotyczącą uporządkowanych danych krótkiego opisu, które umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji o produktach w wynikach wyszukiwania. Krótki opis produktu to tekstowy wynik, który zawiera dodatkowe szczegóły dotyczące produktu, takie jak oceny, recenzje, cena i dostępność. Dokumentacja, która wcześniej była jedną obszerną stroną, teraz została podzielona na sekcje, co z pewnością ułatwi użytkownikom znalezienie konkretnych informacji.
W maju miała miejsce prezentacja nowej wersji ChatGPT-4o. Jest to rozwinięcie poprzednich wersji, z większymi możliwościami w zakresie rozumienia kontekstu. Model ten pozwala na bardziej płynne i naturalne konwersacje. Zachęcamy do przetestowania.
Danny Sullivan, specjalista ds. wyszukiwania w Google, w swoim poście na portalu X wyjaśnił różnice między aktualizacjami algorytmów a odświeżeniem danych. Sullivan podkreślił też, że wyszukiwanie ciągle ewoluuje ze względu na aktualizacje danych w czasie rzeczywistym. Wyjaśnił, że aktualizacje algorytmów obejmują znaczące zmiany w rdzeniowych systemach, natomiast odświeżenia danych odnoszą się do ciągłego przyjmowania nowych danych przez systemy Google, w niektórych przypadkach nawet niezauważalnych.
Nowa wyszukiwarka AI Overviews generuje odpowiedzi na podstawie różnych źródeł z całego internetu. W streszczeniu pojawiają się linki do materiałów źródłowych, które potwierdzają podane informacje. Twórcy internetowi nie muszą nic robić, aby ich materiały pojawiły się w wyszukiwarce oprócz standardowych działań dla wyszukiwarki Google. Wpis w dokumentacji opisuje jednak jak zablokować swoją stronę, aby nie pojawiała się w wynikach Google Overview i jak rozwiązać problemy z ustawieniami podglądu.
Pod koniec maja świat SEO obiegła informacja o wycieku wewnętrznej dokumentacji Google, dzięki której możemy poznać i zrozumieć czynniki mające wpływ na pozycjonowanie. Co ciekawe, niektóre informacje zawarte w dokumentacji przeczą wcześniejszym oficjalnym zapewnieniom Google. Przykładem może być istnienie czynnika "siteAuthority" czy mechanizmu "sandbox", uniemożliwiający osiągnięcie wysokich wyników nowym witrynom. Metryki, którym z pewnością warto się przyjrzeć to "NavBoost", który monitoruje kliknięcia i czas spędzony na stronie, a także elementy E-E-A-T takie jak wiarygodność i autorytet autorów.
Na blogu Google pojawił się wpis dotyczący AI Overviews oraz zasady działania nowej funkcji wyszukiwarki. Znaczna część artykułu odpowiada także na ostatnie viralowe przykłady zapytań, w którymi AI Overviews sobie nie poradziło, takie jak depresja, czy palenie w ciąży. Wiele z tych wyników było sfałszowanych przez internetowych trolli, jednak Google potraktowało poważnie opinie użytkowników i wprowadziło wiele ulepszeń, zwłaszcza w kategorii zdrowie. Obecnie AI Overviews jest dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych. Miejmy nadzieję, że do czasu pojawienia się tej funkcjonalności w języku polskim będzie już ona dobrze przetestowana i poprawiona.
Anna Jurczyk
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywnego stylu życia oraz psów rasy Border Collie.

Alicja Stojek-Szewczuk
SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Leszek Urban
Senior SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki, podróży oraz piłki nożnej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry