Każdy rok na konferencjach związanych z branżą mobilną ogłaszany jest szumnie jako „Rok Mobile”. I choć zdanie powtarzane jest jak mantrę, szczegółowa analiza pokazuje, że każdy kolejny rok jest dla branży mobilnej coraz bardziej łaskawy, a właściciele witryn planując swoje działania, powinni wziąć pod uwagę rosnącą popularność urządzeń mobilnych.
Już sama analiza Google Trends pokazuje, że w 2011 r. nastąpił powolny wzrost zapytań o tablety, by jeszcze silniej rozpędzić się na początku 2013 r. Tymczasem wyszukiwania laptopów utrzymują się na stałym, jednolitym poziomie, a nieco bardziej spadło zainteresowanie notebookami.
Specjaliści odnotowują, że coraz popularniejszy staje się multiscreening, czyli zjawisko polegające na równoczesnym korzystaniu z kilku urządzeń. Niedawno przeprowadzone badanie IRCCenter i SW Research „Multiscreening w Polsce 2014” pokazuje, że w trakcie oglądania telewizji, aż 52% badanych osób korzysta równocześnie z telefonu, a 26% z tabletów. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 986 osób.
Źródło: IrCenter
Badanie pokazuje, że w trakcie oglądania telewizji, aż 64% widzów, którzy oglądają płatną telewizję sięga po smartfony w trakcie reklam (podczas oglądania telewizji publicznej – 56%), czyli znacznie więcej niż połowa. Rynek mobile może odegrać ogromną rolę w zakresie e-commerce. Badanie pokazuje, że najchętniej kupują abonenci nc+ oraz Netii. Co wybierają najczęściej? Na pierwszym miejscu znalazły się multimedia, książki i oprogramowanie komputerowe, a zaraz za nimi moda czy motoryzacja.
Źródło: IrCenter
Trudno wyrokować jak wysokie mogą być kwoty i przychody, które dostarczą urządzenia mobilne. Można z pewnością powiedzieć, że dobrze zoptymalizowana strona zapewni nam częstsze powroty zadowolonych klientów, którzy zdecydują się na dokonanie transakcji. Poniżej przykład z witryny e-commerce ukazujący najbardziej popularne modele smartfonów, z których użytkownicy dokonują transakcji oraz orientacyjne kwoty. Jak widać przodują użytkownicy Apple’a, którzy dokonali łącznej liczby transakcji na kilkanaście tysięcy złotych. Zaraz za Apple’em plasują się Samsungi oraz Asus i Sony. Oczywiście nie jest to lwia część przychodów firmy, dopiero pewien procent, ale na tyle znacząca kwota, że warto wziąć pod uwagę konieczność zastosowania mobilnych rozwiązań.
Jak w prosty sposób sprawdzić, czy nasza strona jest przyjazna użytkownikom mobilnym? Możemy skorzystać z gotowego narzędzia PageSpeed Insights, udostępnianego przez Google, które zdefiniuje nie tylko szybkość działania strony, ale również pokaże, co warto zmienić i poprawić na stronie, by była bardziej wygodna dla osób łączących się np. za pomocą smartfonów. Zobaczymy także podgląd tego, jak inne osoby widzą naszą stronę WWW.