Strona internetowa mobile friendly

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 11.2012
 

Mobile zmienia copywriting

Użytkownicy mobilni to nowa kategoria użytkowników. Nie mają czasu przeglądać rozległych tekstów i przeszukiwać strony w nadziei znalezienia potrzebnych informacji. Według badań Google 81% użytkowników wskazało, że strona mobilna przede wszystkim powinna się szybko ładować.

Obrazek pochodzi z raportu Google

Osoby korzystające z wyszukiwarki w urządzeniach mobilnych chcą dotrzeć do informacji szybko i bezproblemowo . Nie lubią się przemęczać np. przy czytaniu tekstu, który został napisany małą, nieczytelną czcionką. Walory estetyczne coraz częściej ustępują funkcjonalności strony.
Twitter jest jednym z pierwszych portali społecznościowych, który narzucił rygor zwięzłej komunikacji. Dla wielu autorów contentu reguła długości tekstu ograniczonego do 140 znaków stanowiła nie lada wyzwanie, jednak umiejętność pisania krótkich i treściwych informacji znajduje się coraz większe zastosowanie m.in. na stronach mobilnych. Działania na Twitterze to najlepsza szkoła copywritingu.
Odbiorcom, którzy korzystają ze stron mobilnych, warto dostarczyć teksty przypominające wpisy na Twitterze. Konieczna będzie także selekcja materiałów znajdujących się na stronie. W wyborze treści pomocne jest Google Analytics. Dzięki niemu możemy sprawdzić, które podstrony naszej witryny są najczęściej odwiedzane przez użytkowników mobilnych i na podstawie tych informacji dobrać treści na stronę mobilną.
Warto także poinformować o istnieniu desktopowej witryny, gdzie użytkownicy mogą znaleźć więcej informacji. Ten sam użytkownik, który korzystał z naszej strony mobilnej, bardzo często oczekuje czegoś innego od strony, którą przegląda na ekranie laptopa. Stare zasady copywritingu są aktualne. Należy znać swoją grupę odbiorców, zaakcentować call to action, uwypuklić to, co mamy do zaoferowania i starać się wcielać w życie regułę less is more.

Strona mobile-friendly

Według badań przeprowadzonych przez Google 66% użytkowników negatywnie odbiera strony, które nie są przyjazne dla urządzeń mobilnych.  Google udostępnia proste narzędzie – Gomometer, które pokazuje jak strona prezentuje się w smartfonie, a także prezentuje raport jak optymalizować stronę, aby była bardziej przyjazna dla użytkowników witryny w urządzeniach mobilnych.  Pozostaje jeszcze kwestia zaprojektowania wersji mobilnej naszej strony. Czy trzeba tworzyć osobną domenę dla urządzeń mobilnych, a może lepiej stworzyć kilka wersji strony działającej na tej samej domenie?


Warto sięgnąć do historii. W grudniu minionego roku Google oznajmiło wprowadzenie Googlebot-Mobile. Kilka miesięcy później podało kilka rad, które pozwolą stworzyć witrynę internetową przyjazną smartfonom. Dla przypomnienia Google zaleca stosowanie responsive web designu czyli konstruowania strony, która będzie posiadała te same URLe, taki sam kod HTML dla wszystkich narzędzi, na jakich zostanie wyświetlona.

Responsive web design to taki sposób tworzenia witryny internetowej, aby strona sama dostosowała się do urządzenia, na którym jest wyświetlana (ang. responsive –wrażliwy).

responsive webdesign example

Zdjęcie pochodzi ze strony sixrevisions.com

To rozwiązanie aprobowane przez Google ma swoje zalety. Użytkownik łatwiej zapamięta jeden adres naszej witryny, do tego posiadanie jednego URL to pożytek dla działań SEO, ponieważ wszystkie prace związane z pozycjonowaniem i optymalizacją będziemy mogli koncentrować na jednej stronie.  A zadaniem Google będzie odwiedzić i zaindeksować tylko jedną witrynę. Jednak  mechanizm wykrywania urządzenia nie zawsze działa tak jak oczekiwaliby twórcy strony. Stworzenie atrakcyjnej witryny opartej na RWD to duży wydatek dla klienta, a także spore wyzwanie dla webmastera. Poza tym ważną kwestią są przyzwyczajenia użytkowników. Wielu z nich woli samodzielnie zmieniać wersję strony. Bardzo przydatne bywają różne adresy strony (dla witryny mobilnej m.mysite.com), które  pomagają użytkownikom zidentyfikować wersję strony. Upodobania użytkowników są różne. Dla właściciela strony najważniejsze jest jednak to, aby jego witryna wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Zduplikowana treść, problemy z indeksacją strony z pewnością tego nie ułatwią, dlatego decyzja o wyborze strony mobilnej musi zostać dobrze przemyślana.

Póki co w Polsce nadal wielu posiadaczy witryn internetowych nie jest zainteresowana tworzeniem strony mobilnych, jednak wszystkie prognozy wskazują na to, że w najbliższych latach dokona się rewolucja. Najbardziej oporni po prostu na nią nie zdążą.

 

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry