Przed nami wiele zmian w SEO napędzanych sztuczną inteligencją. Jak możemy się na to przygotować? Między innymi o tym opowiedział nam Bastian Grimm podczas ostatniego semKRK! A w rozmowie po konferencji zdradza więcej swoich przemyśleń. Poznaj je już teraz!
Jak się przygotować na wprowadzenie AI Overviews?
- Bastian Grimm
Jak wspomniałem podczas mojej prezentacji na semKRK, wciąż jest wiele niewiadomych – termin wprowadzenia (m.in. w Europie), wpływ na branże i wyniki wyszukiwania czy zmiany w wyglądzie funkcjonalności. Musimy się jednak przygotować na nadejście nowej rzeczywistości – zrozumieć, jak działają duże modele językowe i jakie są możliwości Gemini. Warto przyglądać się wdrożeniom na rynku amerykańskim (używając np. VPN-a). Po wprowadzeniu u nas pewnie sporo rzeczy się zmieni, ale to najlepsze, co możemy w tej chwili zrobić.
Czy Google ogłosiło datę wprowadzenia AI Overviewsw Europie?
- Bastian Grimm
Niestety jeszcze nie. Podczas konferencji Google I/O wspomniano o planach rozszerzenia funkcjonalności poza USA przed końcem roku, ale nic konkretnie o Europie. Możliwe, że wezmą na celownik inne kraje anglojęzyczne.
Czy AI Overviews zastąpią Grafy Wiedzy? Jak optymalizować content, żeby wyświetlał się w Przeglądach?
- Bastian Grimm
Wątpię, żeby grafy zniknęły od razu. Myślę jednak, że będą częściowo wykorzystywane przy AI Overviews. Obstawiam też, że z czasem będziemy widzieć coraz mniej Featured Snippets ze względu na ich statyczność, a więcej odpowiedzi z AI Overviews.
Czy potrzebujemy ekspertów w świecie AI?
- Bastian Grimm
W każdej branży są potrzebni eksperci – ich działania gwarantują wysoką jakość obsługi, produktu i wyników. Tak samo jest w obszarze sztucznej inteligencji. Pewnego dnia będzie leżeć u podstaw niemal wszystkiego, ale pamiętajmy, że to wciąż początkowa faza jej rozwoju. Za kilka lat będzie napędzać aplikacje, urządzenia i wiele innych – i nikt z nas nie będzie tego kwestionować. Biorąc pod uwagę szybkie tempo rozwoju technologii, jakiego teraz doświadczamy, eksperci mogą pomóc lepiej się do tego przystosować.
W perspektywie wprowadzenia AI Overviews powinniśmy się bardziej skupić na działaniach SEO czy płatnych kampaniach?
- Bastian Grimm
To już nie jest scenariusz alo-albo. Jestem przekonany, że w świecie, w którym będziemy obserwować coraz większy wpływ brandingu (ze względu na większą liczbę wyszukiwań bez kliknięć i dostarczanie przez Google odpowiedzi bezpośrednio w SERP), najlepiej wykorzystywać w pełni wszystkie dostępne kanały dla uzyskania dobrych wyników i w SEO, i w adsach.
Na ostatniej edycji konferencji po raz pierwszy od dawna gościliśmy zagranicznych prelegentów, którzy rzucili nową perspektywę na działania marketingowe i podzielili się swoimi obserwacjami. Mamy nadzieję, że uczestnicy docenili ten powiew świeżości i wynieśli wiele inspiracji z ich prezentacji!


Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Pawłem Sokołowskim