Czym jest afiliacja? Jak działają sieci afiliacyjne i programy partnerskie?

Anna Skowron
Anna Skowron
29 czerwca 2022
 

Czym jest afiliacja? Jak działają


sieci afiliacyjne i programy partnerskie?

Afilicja i programy partnerskie to często padające słowa w branży marketingu internetowego. Czym tak naprawdę jest afilicja? Jak można na niej zarabiać oraz czy firmy często wykorzystują ten model działań biznesowych? Zapraszamy do artykułu.

Afiliacja – jak zacząć?

Zacznijmy od tego, że terminy “afiliacja” oraz “program partnerski” możemy stosować zamiennie i oznaczają one rodzaj dobrowolnej współpracy w przestrzeni internetowej. Owa kooperacja opiera się na polecaniu innych produktów na swojej stronie / sklepie / blogu czy portalu. W praktyce oznacza to umieszczenie na swojej witrynie baneru reklamującego produkt firmy X z odnośnikiem do ich sklepu i otrzymywanie wynagrodzenia za każde przejście użytkownika, które zakończyło się finalizacją zakupu. 

Tak więc w systemie marketingu afiliacyjnego zawsze występują dwie strony:

  • reklamodawca – strony oraz sklepy internetowe chcące poszerzyć kanał sprzedaży swoich usług i / lub produktów i w tym celu poszukują zasięgowych serwisów internetowych czy profili social mediowych, które za określoną prowizję będą linkować do ich podstron / landing page’y
  • wydawca – właściel serwisu, bloga, profilu w mediach społecznościowych, który chce zarabiać na wypracowanych zasięgach

Idealnym przykładem obrazującym działanie afiliacji będzie posiadanie bloga podróżniczego i w ramach współpracy umieszczanie na poszczególnych podstronach linków do sklepu z plecakami i torbami podróżniczymi. Za każdy zakup dokonany na sklepie z plecakami, którego dokonał użytkownik śledzący bloga, wydawca otrzyma np. 5% wartości koszyka. W ten sposób reklamodawca generuje dodatkowy kanał odbiorców, w dodatku wstępnie zainteresowanych ofertą (osoba interesująca się podróżami z pewnością potrzebuje lub będzie potrzebować produktów, które oferuje sklep). Z drugiej strony autor bloga może w łatwy i praktycznie bezinwestycyjny sposób zyskać nową możliwość generowania przychodu. 

Sieć afiliacyjna – jak działa?

Znamy już ogólne pojęcie afiliacji i stron, które występują w tym systemie strategii marketingowej. A czym jest sieć afiliacyjna i jak właściwie działa? Sieć afiliacyjna to nic innego jak platforma z usługami lub produktami dostępnymi do promowania. Jest to więc narzędzie marketingu aifliacyjnego, które umożliwia połączenie reklamodawców z wydawcami w jednym miejscu. Taka platforma posiada własny system zliczania konwersji, na bieżąco śledzi ruch użytkowników, a także dostarcza obu stronom niezbędne statystyki dotyczące sprzedaży i przejść na konkretne podstrony. Wypłata wszelkich należności za przyciągnięcie klientów do sprzedawcy również odbywa się poprzez taką platformę. 

Warto wspomnieć, że przed przystąpieniem do sieci afiliacyjnej reklamodawca określa warunki, na jakich chce współpracować z przyszłymi wydawcami. Określa wysokość prowizji za dokonany zakup lub stałą stawkę ogólną.

Przykładami sieci afiliacyjnych działających w Polsce są m.in. aff44.pl, inis.pl czy webepartners.pl

Sekcja tło

Reklamuj się również lokalnie

Afilicja – dostępne metody

Umieszczenie baneru i odnośnika na swojej witrynie to popularny, ale nie jedyny środek umożliwiający współpracę afiliacyjną. Do tego działania można wykorzystać:

  • profile oraz grupy w mediach społecznościowych
  • e-mail marketing
  • płatne reklamy
  • komunikatory

Im więcej środków wykorzystamy do marketingu afiliacyjnego, tym większy zasięg odbiorców jesteśmy w stanie uzyskać, a co za tym idzie – większy zarobek. 

Najważniejszym elementem jest oczywiście link z przekierowaniem do odpowiedniej podstrony, na której zainteresowany użytkownik może łatwo i intuicyjnie dokonać zakupu. 

Podsumowanie

Marketing afiliacyjny gromadzi ogromną ilość zarówno reklamodawców, jak i wydawców. Jest potężnym narzędziem sprzedażowym i jeśli tylko współpracujące strony posiadają odpowiednią strategię, to może przynieść wiele korzyści dla wszystkich. Przy obecnym działaniu rynku e-handlu, który cechuje się przede wszystkim wysoką konkurencją, takie rozwiązanie jest kolejnym kanałem generującym zyski i nic dziwnego, że coraz więcej e-commerce’ów decyduje się na dołączenie do programu partnerskiego, bądź indywidualnie szuka odpowiedniego wydawcy do współpracy. Z drugiej strony, blogerzy, influencerzy i twórcy internetowi są w stanie generować dodatkowy dochód poprzez polecanie produktów i usług tematycznie związanych  z ich stroną czy profilem. 

 

Anna Skowron
Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991