Tematów związanych ze sztuczną inteligencją nie mogło zabraknąć i na naszym warszawskim barcampie. Dominik Fajferek w swojej prezentacji opowiedział, jak innowacyjne wykorzystanie AI w analizie danych pozwala skutecznie kształtować strategię SEO, pozyskiwać nowych klientów i zwiększać zysk – szczególnie w kontekście startupów. Zobacz, jakie kwestie uczestnicy chcieli zgłębić i o co zapytali Dominika.
Czy teksty na stronę generowane przez AI z czasem mogą nagle stracić na jakości? Na ile można polegać na tekstach z AI długofalowo?
- Dominik Fajferek
Nie wiem do końca, czym jest ta wymieniona „strata jakości”. Jeśli chodzi o ogólną ocenę przez algorytmy Google’a, premiowane będzie wszystko, co zrobimy dodatkowo oprócz dobrej jakości napisanej treści – niezależnie, czy będzie napisana przy pomocy AI, czy przez człowieka.
Czy AI może wygryźć całkowicie branżę SEO?
- Dominik Fajferek
Wszystko zależy od szybkości rozwoju branży AI i SEO. Miejmy nadzieję, że zawsze będzie miejsce dla człowieka, który i tak powinien kontrolować to, co robi AI.
Czy Google nie wykrywa tekstów pisanych przez ChatGPT i zaniża ich wyniki?
- Dominik Fajferek
Google wykrywa teksty pisane sztuczną inteligencją, ale bardzo dużo zależy od parametrów on-site i off-site strony, na której lądują takie treści. Co prawda w dokumentacji jest jasna informacja, że takie teksty trzeba oznaczać, w rzeczywistości działa to niestety tak jak w przypadku linków rel=sponsored – nikt tego nie robi, choć to raczej margines działań SEO.
Na jakie błędy uważać przy tworzeniu słów kluczowych?
- Dominik Fajferek
Podstawowym błędem jest zapominanie, że słowa kluczowe muszą być mocno związane z tematyką strony, a raczej z grupą odbiorczą, którą chcemy pozyskać.
Na ilu słowach kluczowych powinniśmy się skupić na początku?
- Dominik Fajferek
Trudno określić liczbę słów kluczowych. Na pewno ważnymi kwestiami są budżet oraz cele działań kampanii SEO. Wszystko zależy od konkurencji, którą musimy przegonić.
Ile czasu potrzeba, żeby wypozycjonować mały sklep internetowy, który ma się wyświetlać się na pierwszej stronie wyników Google?
- Dominik Fajferek
Również jak w przypadku liczby słów kluczowych, wszystko zależy od tego, jakie mamy cele do zdobycia.
Co, oprócz prywatności, mogą nam dać alternatywne modele językowe?
- Dominik Fajferek
Alternatywne modele językowe dają możliwość przetwarzania własnych danych i wykorzystania ich jeszcze bardziej szczegółowo. Do tego należy wziąć pod uwagę oczywiście kwestie związane z samym uzależnieniem działania firmy, która działa na narzędziach obcych firm.
Jak znaleźć najbardziej kopiące linki w WhitePress?
- Dominik Fajferek
W WhitePress mamy specjalnie przygotowane rozwiązania, czyli filtry oraz nowy projekt pod nazwą AI Media Planner. Ważnym parametrem jest przede wszystkim link dofollow i jego umieszczenie (najlepiej jak najbliższe strony głównej). Patrząc na parametry serwisu, należy mocno zwracać uwagę na szacowaną widoczność w Google, widoczność publikacji w Google oraz szybkość indeksacji.
Jak poradzić sobie ze stopniową utratą jakości danych dostarczanych przez ChatGPT? Czego unikać w promptach?
- Dominik Fajferek
Aby jak najdłużej utrzymać wysoki poziom danych, uważam, że najlepiej korzystać z płatnego API. To najbezpieczniejszy sposób odpytywania tego modelu językowego.
Które z narzędzi SEO polecasz jako top1? Które jest twoje ulubione?
- Dominik Fajferek
W Polsce najlepsze pod względem zasobności i wykorzystania danych jest Senuto, na rynku międzynarodowym – Ahrefs.
Uważasz, że linki powinny być tematyczne? Uzasadnij, proszę.
- Dominik Fajferek
Tak, powinniśmy budować autorytet w konkretnym zakresie tematycznym. Jeśli jesteśmy w stanie zdobyć linki ze stron, które już rankują na wymarzone przez nas słowa kluczowe (czyli na portale, które są już naszą konkurencją) – to powinniśmy to robić. Według mnie nie ma lepszej możliwości przekazania mocy.
Bardzo dziękujemy za odpowiedzi i wkład w nasze pierwsze semWAW! Kolejny event już 22 marca – więcej dowiesz się o nim na semwaw.pl. Kolejne wywiady z prelegentami i panelistami czekają na publikacje, więc zaglądaj regularnie na nasz blog, żeby ich nie przegapić!
Przeczytaj wywiad po semWAW
z Tomkiem Trzósło