E-commerce – co to jest? Jaką platformę wybrać?

« Back to Glossary Index

Ecommerce – definicja

Pojęcie e-commerce dotyczy handlu elektronicznego, a w zasadzie sklepów internetowych. Jednak w praktyce do tej branży zalicza się nie tylko sklepy WWW, ale również bankowość online, zakłady bukmacherskie, portale aukcyjne i nie tylko. Zatem mamy tutaj do czynienia z przeróżnymi formami sprzedaży produktów i usług przez internet. Co jeszcze warto wiedzieć o tej branży? Jak przedsiębiorca może rozpocząć swoją przygodę ze sprzedażą online? Jakie ma możliwości marketingu internetowego?

E-commerce – co to jest?

Jak już wiesz z powyższej definicji, e-commerce to nic innego, jak handel online. Jest to przede wszystkim rynek B2C, czyli Business to Customer, ale tak naprawdę w sieci prowadzony jest również handel B2B, C2C czy C2B. Dzięki dostępnym, stale rozwijanym rozwiązaniom możliwe jest prowadzenie działań skierowanych do przeróżnych sektorów i odbiorców. Z roku na rok sprzedaż online stanowi coraz większy prezent całości sprzedaży detalicznej w Polsce. Zdecydowana większość internautów kupuje już w sieci, a badania z każdego kolejnego roku potwierdzają, że rośnie odsetek tych, którzy są przekonani do zakupów online. Co więcej, dotyczy to również seniorów. Dynamicznie rośnie również liczba sklepów online. Tak naprawdę w sieci możemy już zamówić niemal każdą usługę czy produkt.

Zalety e-handlu

Prowadzenie sprzedaży produktów i usług online ma wiele zalet i to one decydują o tym, że z roku na rok dynamicznie rośnie liczba kupujących w sieci. Do zalet tego kanału należy zaliczyć przede wszystkim:

·       Dostępność oferty e-commerce jest otwarty przez 7 dni w tygodniu i 24 h na dobę. Oczywiście trzeba poczekać na dostawę produktów do domu, ale klienci mogą dokonywać zakupów wtedy, kiedy im pasuje. Nie są ograniczeni do godzin otwarcia stacjonarnych oddziałów.

·       Niski próg wejścia – paranie się sprzedażą online nie wymaga wynajęcia lokalu w atrakcyjnym miejscu i zatrudnienia pracowników. Wiele takich biznesów e-commerce rozpoczyna się w domach, a dla prowadzących je są one często początkowo działalnością dodatkową. Zainicjowanie aktywności w sieci nie kosztuje dużo, ale już marketing wymaga wyłożenia większych środków. Rozwinięcie sprzedaży w sklepie ułatwia wykonanie audytu SEO, pozycjonowanie strony, a także reklamy Google Ads.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

·       Brak ograniczenia lokalizacji platformy e-commerce – przedsiębiorstwo nie kieruje swojej oferty wyłącznie do klientów z miasta, w którym działa, lecz do każdego, kto ma dostęp do internetu. Może nawet wysyłać produkty do innych krajów. Ponad 20 proc. internautów w Polsce zamawia ze sklepów zagranicznych, m.in. z Chin.

·       Ułatwienia dla klientówzakupy w e-commerce niosą dla konsumentów ogrom korzyści. Jeśli szukamy danego produktu w hipermarkecie, to bez pomocy pracownika sklepu możemy mieć problem. W e-sklepie znalezienie produktu trwa dosłownie kilka sekund.

·       Możliwość zwrotu towaru – zgodnie z prawem można oddać zakupiony produkt w czasie 14 dni od jego otrzymania bez podawania przyczyny. Oczywiście obowiązują pewne ograniczenia, ale z reguły nie musimy zatrzymywać rzeczy, która nie spełnia naszych oczekiwań.

Czy zatem e-commerce jest pozbawiony wad? Jak najbardziej one istnieją. Wejście na nowy rynek nie jest łatwe. Wprawdzie koszty rozpoczęcia działalności są niskie, ale sklep startuje jako całkowicie anonimowy. Należy rozpocząć pracę nad budowaniem rozpoznawalności marki, co może wymagać czasu i sporej inwestycji. Pierwsze miesiące mogą upływać pod kątem testowania, które działania marketingowe sprawdzą się w danym przypadku. Jednocześnie plusem marketingu online jest to, że stosunkowo łatwo można sprawdzać efekty podjętych prac. Nie trzeba wydawać na promocję bardzo dużej kwoty, żeby ocenić jej opłacalność. Na pewno dobrym modelem jest jednoczesne prowadzenie tradycyjnego sklepu i działania w e-commerce. Wówczas oba kanały mogą się uzupełniać i będzie można cierpliwie czekać, aż handel w sieci zacznie przynosić oczekiwane wyniki. To nie nastąpi od razu.

Jaką platformę e-commerce wybrać?

Handel internetowy wymaga wykorzystania odpowiedniej platformy e-commerce do oferowania produktów. Własny sklep należy dobrać, biorąc pod uwagę swoje doświadczenie, wiedzę, a także budżet na inwestycję. Do wyboru są następujące typy rozwiązań:

·       E-commerce w modelu SaaS – polecany jest początkującym. Firma, która zapewnia taką usługę, w zamian za abonament daje nam do dyspozycji serwis, który wymaga personalizacji. Nie musimy go instalować, aktualizować, nie szukamy sami hostingu. Jednak opcja ta ma pewne ograniczenia pod względem modyfikacji czy przenoszenia danych na zewnętrz.

·      E-commerce open source – założenie sklepu internetowego odbywa się przy pomocy darmowego oprogramowania. Popularne rozwiązania tego rodzaju to m.in. PrestaShop czy WooCommerce (wtyczka do systemu WordPress). W tym przypadku sami odpowiadamy za znalezienie hostingu, instalację sklepu i wprowadzenie danych, ale mamy większe możliwości personalizacji. Z reguły narzędzia te są dostępne za darmo, ale niektóre wdrożenia będą wymagały płatnej pomocy programisty.

·      E-commerce autorski – czyli przygotowany kompleksowo, według indywidualnego projektu, zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Dzięki temu będzie w pełni odpowiadał naszym potrzebom, ale jednocześnie wiąże się to ze zdecydowanie najwyższymi kosztami realizacji przedsięwzięcia. Jest to propozycja zalecana przede wszystkim wtedy, gdy inwestor ma bardzo sprecyzowane wymagania, których nie uzyska dzięki darmowym rozwiązaniom.

Prowadzenie e-commerce nie od razu przyniesie pożądane przychody. Należy najpierw zająć się promowaniem witryny. Nie w każdym przypadku skuteczne będą te same wdrożenia. Pierwszy sklep internetowy jest pewnego rodzaju wyzwaniem. Najczęściej efekty zapewnia inwestowanie w pozycjonowanie w Google, które łączy się z kampaniami w ramach Google Ads. Jednak są również inne, opłacalne możliwości, a mowa tutaj m.in. o serwisach społecznościowych, porównywarkach, e-mail marketingu.

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991