Google merchant center – czym jest i jak uruchomić?

« Back to Glossary Index

Google Merchant Center to narzędzie, które powinno zainteresować każdego, kto prowadzi sklep internetowy. Dzięki niemu możesz przeprowadzić kampanię produktową w Google. Wyszukaj np. pralkę. Zerknij do zakładki „Zakupy”. Znajdziesz tam produkty, zdjęcia, ceny i tytuły stron. Możesz ograniczyć wyniki do danego zakresu cenowego, wybrać wyłącznie oferty z darmową dostawą, a nawet wskazać, których sprzedawców chcesz brać pod uwagę. Co powinieneś zrobić, żeby znalazły się tam produkty z Twojego sklepu? Po pierwsze musisz posiadać konto Google, a po drugie połączone konta Google Merchant Center, Analytics i Google Ads. Jest to rozwiązanie przeznaczone zarówno dla małych, jak i dla dużych sklepów.

Kiedy już zalogujesz się do Google Merchant Center, to możesz przesyłać dane o produktach na dwa sposoby:

  • za pomocą Google Content API for Shopping,
  • w formacie pliku danych.

To, czy uzyskanie takich danych będzie łatwe, zależy od tego, z jakiego oprogramowania sklepu korzystasz. W przypadku PrestaShop czy WordPressa z wtyczką WooCommerce masz do dyspozycji gotowe rozwiązania, za pomocą których plik wygenerujesz dosłownie jednym kliknięciem. Google Shopping nie jest usługą dostępną we wszystkich krajach, ale w Polsce jak najbardziej jest ono do Twojej dyspozycji.

Jak uruchomić i skonfigurować Google Merchant Center?

google merchant center

Po zalogowaniu się do GMC, musisz potwierdzić, że jesteś właścicielem danej witryny. W pierwszym kroku należy podać podstawowe informacje o firmie, a następnie konieczna jest weryfikacja sklepu. Masz do wyboru kilka możliwości, które prawdopodobnie znasz z innych usług Google. Jedną z nich jest umieszczenie tagu HTML w kodzie witryny. Dalej zostaniesz przekierowany na ekran główny, by wykonać dwa kolejne zadania:

  • Połączenie konta GMC z Google Analytics i z Google Ads – wybierz „Ustawienia” (symbol kołowrotka na górze strony) i wskaż, jakie konta chcesz połączyć. Wystarczy, że klikniesz link w panelu, a następnie potwierdzisz chęć połączenia z Google Ads czy Analytics.
  • Przesłanie pliku z danymi – masz do wyboru ręczne dodawanie pojedynczych plików albo dodanie wielu plików na raz.

Jeśli prowadzisz małych sklep z kilkoma produktami, to jak najbardziej poradzisz sobie ręcznie, ale dodawanie dużej liczby produktów na takiej zasadzie może być żmudne. Lepiej będzie, jeśli w takim przypadku skorzystasz z jednej z metod wykorzystania pliku danych.

Jeśli zdecydujesz się na jego dodanie, to w pierwszej kolejności wybierz kraj sprzedaży i język. Wskaż również miejsca docelowe, w których będziesz chciał się reklamować. Plik możesz przesłać na cztery sposoby:

  • Arkusze Google – dane będą aktualizowane w arkuszu Google, a zmiany wprowadzane automatycznie.
  • Zaplanowane pobieranie – plik będzie się znajdować w Twojej witrynie. Musisz tylko określić, jak często Google ma pobierać te dane.
  • Przesyłanie – plik może być umieszczony na dysku Twojego urządzenia i możesz go regularnie przesyłać.
  • Content API – dane przesyłane są automatycznie. Propozycja ta jest optymalna m.in. w przypadku bardzo dużej liczby produktów.

Google Merchant Center może być jednym z skuteczniejszych źródeł klientów i dlatego warto korzystać z tego rozwiązania.

 

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991