Google merchant center – czym jest i jak uruchomić?

« Back to Glossary Index

Google Merchant Center to narzędzie, które powinno zainteresować każdego, kto prowadzi sklep internetowy. Dzięki niemu możesz przeprowadzić kampanię produktową w Google. Wyszukaj np. pralkę. Zerknij do zakładki „Zakupy”. Znajdziesz tam produkty, zdjęcia, ceny i tytuły stron. Możesz ograniczyć wyniki do danego zakresu cenowego, wybrać wyłącznie oferty z darmową dostawą, a nawet wskazać, których sprzedawców chcesz brać pod uwagę. Co powinieneś zrobić, żeby znalazły się tam produkty z Twojego sklepu? Po pierwsze musisz posiadać konto Google, a po drugie połączone konta Google Merchant Center, Analytics i Google Ads. Jest to rozwiązanie przeznaczone zarówno dla małych, jak i dla dużych sklepów.

Kiedy już zalogujesz się do Google Merchant Center, to możesz przesyłać dane o produktach na dwa sposoby:

  • za pomocą Google Content API for Shopping,
  • w formacie pliku danych.

To, czy uzyskanie takich danych będzie łatwe, zależy od tego, z jakiego oprogramowania sklepu korzystasz. W przypadku PrestaShop czy WordPressa z wtyczką WooCommerce masz do dyspozycji gotowe rozwiązania, za pomocą których plik wygenerujesz dosłownie jednym kliknięciem. Google Shopping nie jest usługą dostępną we wszystkich krajach, ale w Polsce jak najbardziej jest ono do Twojej dyspozycji.

Jak uruchomić i skonfigurować Google Merchant Center?

google merchant center

Po zalogowaniu się do GMC, musisz potwierdzić, że jesteś właścicielem danej witryny. W pierwszym kroku należy podać podstawowe informacje o firmie, a następnie konieczna jest weryfikacja sklepu. Masz do wyboru kilka możliwości, które prawdopodobnie znasz z innych usług Google. Jedną z nich jest umieszczenie tagu HTML w kodzie witryny. Dalej zostaniesz przekierowany na ekran główny, by wykonać dwa kolejne zadania:

  • Połączenie konta GMC z Google Analytics i z Google Ads – wybierz „Ustawienia” (symbol kołowrotka na górze strony) i wskaż, jakie konta chcesz połączyć. Wystarczy, że klikniesz link w panelu, a następnie potwierdzisz chęć połączenia z Google Ads czy Analytics.
  • Przesłanie pliku z danymi – masz do wyboru ręczne dodawanie pojedynczych plików albo dodanie wielu plików na raz.

Jeśli prowadzisz małych sklep z kilkoma produktami, to jak najbardziej poradzisz sobie ręcznie, ale dodawanie dużej liczby produktów na takiej zasadzie może być żmudne. Lepiej będzie, jeśli w takim przypadku skorzystasz z jednej z metod wykorzystania pliku danych.

Jeśli zdecydujesz się na jego dodanie, to w pierwszej kolejności wybierz kraj sprzedaży i język. Wskaż również miejsca docelowe, w których będziesz chciał się reklamować. Plik możesz przesłać na cztery sposoby:

  • Arkusze Google – dane będą aktualizowane w arkuszu Google, a zmiany wprowadzane automatycznie.
  • Zaplanowane pobieranie – plik będzie się znajdować w Twojej witrynie. Musisz tylko określić, jak często Google ma pobierać te dane.
  • Przesyłanie – plik może być umieszczony na dysku Twojego urządzenia i możesz go regularnie przesyłać.
  • Content API – dane przesyłane są automatycznie. Propozycja ta jest optymalna m.in. w przypadku bardzo dużej liczby produktów.

Google Merchant Center może być jednym z skuteczniejszych źródeł klientów i dlatego warto korzystać z tego rozwiązania.

 

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Przewiń do góry