Kontynuujemy rozmowy z panelistami! Jako druga na pytania uczestników odpowiada Natalia, która dzieli się wnikliwymi przemyśleniami i przydatnymi narzędziami. Nie przedłużamy wstępu, zapraszamy do lektury!
Co sądzisz o wdrożeniu chatbotów na rynkach zagranicznych?
- Natalia Pielowska
Chatboty i wszelka automatyzacja sprzyjająca self-service (np. formularze reklamacyjne online) są właściwym kierunkiem, jeśli chcemy obniżyć koszty obsługi klienta zagranicznego. Warunkiem prawidłowego wdrożenia chatbotów jest jednak uporządkowanie procesów wewnętrznych tak, aby bot był w stanie udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi bez konieczności przekazywania pytania do ludzkiego konsultanta. Dlatego zaczęłabym od weryfikacji skuteczności chatbota na rynku polskim i przyjrzała się takim KPI jak AI-Driven Escalation Rate czy AI Satisfaction Rate.
TOP3 najczęstsze błędy na początku działalności cross-border według Ciebie?
- Natalia Pielowska
1. Niedostateczna analiza rynku docelowego.
2. Ignorowanie głosu klienta i feedbacku płynącego z obsługi klienta.
3. Brak cierpliwości i oczekiwanie dużego zwrotu z inwestycji w krótkim czasie.
Jakie są najważniejsze rzeczy, które powinniśmy sprawdzić, szukając cech sprzedażowych na rynku w danym kraju?
- Natalia Pielowska
Skupiłabym się na trzech aspektach.
Pierwszy to kultura zakupowa, czyli czy konsumenci na danym rynku mają jakieś preferencje dotyczące marek, np. dominacja lokalnych brandów, lub też preferencje w odniesieniu do ekologii, np. szczególny nacisk na użyte materiały.
Drugi aspekt to upodobania w zakresie kanałów zakupowych – czy dominuje tradycyjny model zakupów stacjonarnych, czy może przewagę zyskują zakupy w aplikacjach mobilnych itp.
Ostatni aspekt to kwestia elastyczności cenowej klientów. Na ile klienci danego rynku są gotowi zapłacić wyższą cenę za wysoką jakość czy unikalność produktów? W niektórych krajach promocje i rabaty są na tyle kluczowe, że jakość schodzi na dalszy plan.
Ekspansja na Ukrainę – hot or not?
- Natalia Pielowska
Ukraina, mimo trwającego konfliktu wojennego, nadal jest rynkiem o ogromnym potencjale, zwłaszcza dla Polski z uwagi na bliskość geograficzną. Należy jednak wziąć pod uwagę aktualne problemy z infrastrukturą logistyczną, która w wielu regionach Ukrainy uległa zniszczeniu, co wpływa znacznie na koszty i czas dostaw produktów.
Skąd czerpać wiedzę odnośnie do globalnych konsumentów? Czy możesz polecić jakieś strony/raporty?
- Natalia Pielowska
https://www.trade.gov.pl/wiedza/
https://eizba.pl/
https://cross-border.pl/
Wielkie podziękowania dla Natalii za udział w panelu i podzieleniu się wiedza jeszcze po zakończeniu wydarzenia! Temat cross-border nie był jeszcze tak wnikliwie analizowany na żadnym z naszych wydarzeń, a jej spostrzeżenia wniosły bardzo dużo do dyskusji. Kolejna rozmowa już niedługo!