Występ Pawła Rabinka podczas semKRK#21 BIG był wyjątkowy. Nie tylko ze względu na wysoką merytorykę (która została dobrze oceniona przez uczestników konferencji w ankietach), ale również przez fakt, że było to pierwsze wystąpienie w formie SPRINT w historii semKRK. Forma ta wyróżnia się skróconym czasem prezentacji, czyli ze standardowych 20 minut robi się tylko 10 minut + po jej zakończeniu nie było pytań od uczestników. Jednak widząc Wasze zainteresowanie tematem Pawła, nie mogliśmy pozostać wokół nich obojętni i poprosiliśmy prelegenta, aby odpowiedział na Wasze zapytania! Wynikiem tego jest wywiad, który zobaczycie poniżej. Miłej lektury!
Prelegentka odpowiedziała na pytania odnośnie swojej prelekcji w temacie SEO
Zobacz wcześniejszy wywiad z Joanną Burdek!
Czy jest branża której byś nie polecał Microsoft Ads? Czy są jakieś branże dla których szczególnie polecałbyś reklamy w Microsoft Ads?
- Paweł Rabinek
Warto pamiętać, że Bing ma zdecydowanie mniejszy zasięg w Polsce, niż wyszukiwarka Google. Za kwiecień 2023 roku było to około 5-7% zasięgu na desktop, a na mobile zdecydowanie mniej.Z naszych obserwacji w Redseo widzimy, że w Microsoft Ads najlepiej sprawdzają się projekty w konkurencyjnych branżach lub sklepy internetowe z stosunkowo dużą liczbą produktów, np. powyżej 1000. Umożliwia to osiągnięcie sensownych ilości kliknięć reklamy, co przekłada się na liczbę konwersji.Nie jest to oczywiście reguła i warto testować nowe rozwiązania. Dla nas reklama w Bing nie sprawdza się przy małych lokalnych firmach, ponieważ zasięg reklamy jest po prostu zbyt mały.Jeżeli prowadzisz kampanie eksportowe na inne kraje, warto sprawdzić, jaki jest tam zasięg Binga. W zachodnich krajach UE zasięg Binga sięga 10-15% na desktop i może to być interesującą opcją.
Wiesz czy będzie opcja wyświetlać reklamę w propozycjach produktowych na czacie GPT? Czy reklamując się w Bing Ads możesz wyświetlać się w Bing Chat?
- Paweł Rabinek
Na ten moment w Chacie AI Binga pojawiają się reklamy Microsoft Ads w formie bardzo dyskretnej, po najechaniu myszką na linki proponowane przez Chat. Jest to klasyczna kampania linków sponsorowanych, co opisałem szerzej na Linkedin https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7075045143497588736/Warto jednak obserwować rozwój zarówno Chata Bing jak i Microsoft Ads, ponieważ rozwija się to bardzo szybko i zapewne wkrótce pojawią się nowe możliwości i formaty reklamowe.
W jakim stopniu Microsoft Ads może wpłynąć na Google Ads? Jak duży kawałek tortu zgarnie dla siebie?
- Paweł Rabinek
Osobiście cieszę się, że pojawia się jakaś konkurencja dla Google. Bardzo przywykliśmy w Polsce do tego, że jest tylko jeden gracz na rynku, a obecna sytuacja pokazuje, że jest miejsce także dla nowych.Jaka będzie przyszłość? Tego nie wiem, ale wiele zależy od planów Microsoftu i tego, jak bardzo będzie zależało im na rozwoju polskiego rynku.Warto także mieć na uwadzę, że ewentualny wzrost popularności Binga będzie miał przełożenie nie tylko na kampanie Microsoft Ads, ale także na SEO.
Microsoft Clarity, a Google Analytics - jakie są możliwości analityki dla klienta?
- Paweł Rabinek
Microsoft Clarity to narzędzie, które można włączyć po zainstalowaniu na stronie tagu Microsoft UET do remarketingu i konwersji. Microsoft Clarity jest narzędziem podobnym do popularnego HotJar i umożliwia tworzenie map cieplnych oraz nagrywania sesji użytkowników w formie wideo.Microsoft stopniowo poszerza możliwości tego narzędzia. Pojawiają się takie dane jak liczba sesji, zaangażowanie na stronie, podstawowe informacje o użytkowniku czy wyświetlane strony.Co ważne, ta funkcjonalność jest darmowa i nie wpływa mocno na wydajność strony: https://clarity.microsoft.com/
Czy da się podpiąć do reklamy link UTM? I widzieć efekty w GA4?
- Paweł Rabinek
Oczywiście. Na poziomie konta reklamowego Microsoft Ads lub na poziomie poszczególnych kampanii można ustawić dodatkowe parametry UTM do adresów URL reklam. Dzięki temu w Google Analytics możemy obserwować ruch, zaangażowanie i konwersje z kampanii Microsoft Ads.Nie ma jednak automatycznego importu kosztów reklamy, dlatego jeżeli chcielibyśmy w Google Analytics widzieć koszty kampanii Microsoft Ads, należy sprawdzić możliwość ręcznego importu do GA.
Czy wraz z połączeniem Bing z SI zwiększyła się liczba użytkowników, a co za tym idzie ilość osób konsumujących reklamy na naszym rynku za pomocą Bing?
- Paweł Rabinek
Największe zainteresowanie Bingiem według StatCounter.com było w grudniu 2022 roku, a więc przed opublikowaniem Chata. Od tego czasu udział Binga niestety spadł, choć nie widać tego w wynikach kampanii.Warto obserwować jak to się zmienia na przykład tutaj: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland
Przewaga agencji vs prowadzenie kampanii przez klienta? Czym przekonać klienta do zlecenia prowadzenia nam kampanii?
- Paweł Rabinek
Myślę, że przewagi są takie same jak w prowadzeniu kampanii Google Ads czy SEO przez agencję, zamiast inhouse samodzielnie przez klienta. Przede wszystkim doświadczenie w pracy na innych kontach reklamowych, większe możliwości testowania i wymiany wiedzy w zespole. Poza tym zlecając działania agencji zatrudniamy cały zespół osób, co byłoby bardzo trudne i kosztowne do realizacji wewnątrz firmy.
Microsoft Audience Network vs Google Display Network? Możesz przedstawić porównanie skuteczności?
- Paweł Rabinek
Przede wszystkim różnica w możliwym zasięgu. Google Display Network jest ogromny i dostępny w większości miejsc. Z kolei Microsoft Audience Network (sieć Microsoft) ma zdecydowanie mniejszy zasięg w Polsce. Posiada jednak interesujące lokalizacje docelowe jak Microsoft Edge (aktualności) czy Outlook.com i MSN.
Czy i kiedy będzie można wyświetlać reklamy na Netflixie, czy Xbox?
- Paweł Rabinek
Jest to już możliwe, jednak nie w Polsce oraz nie bezpośrednio z panelu Microsoft Advertising, a poprzez partnerów zewnętrznych takich jak Xandr.
Dlaczego nie polecasz importu kampanii z Google Ads? Dlaczego tworzenie reklam search w Bing jest lepsze od importowania z Google Ads oraz dlaczego nie polecasz przeniesienia struktury konta z Google Ads?
- Paweł Rabinek
W Microsoft Ads istnieje możliwość importu kampanii z Google Ads i działa to nie najgorzej w przypadku kampanii tekstowych oraz standardowych kampanii produktowych. Problemy pojawiają się przy kampaniach Performance Max, wideo lub innych typach, które nie istnieją w Microsoft.Kolejnym problemem może być synchronizacja pomiędzy Google Ads, a Microsoft. Jeżeli po zaimportowaniu kampanii zapomnimy wyłączyć synchronizację, to każda zmiana z Google Ads wykona się także w Microsoft. Może to mieć złe skutki, szczególnie jeśli zapomnimy, że taka synchronizacja działa.
Czy automatyczne strategie ustalania stawek działają w Bing Ads dobrze?
- Paweł Rabinek
Tak, automatyczne strategie stawek w Bignu działają ok. Problemem może być tutaj mała liczba konwersji, jeśli działasz w niszowej branży. W takiej sytuacji zapewne korzystniejsze będzie pozostanie przy ręcznych lub automatycznych stawkach CPC, niż optymalizacja kampanii pod konwersję.
Które rodzaje reklam najlepiej konwertują?
- Paweł Rabinek
Jeżeli chodzi o konwersje e-commerce to oczywiście kampanie produktowe i kampanie search. W przypadku leadów oczywiście search.
Jak wygląda rozkład klientów biznes/korporacyjny vs b2c? Czy łatwiej do takiego klienta dotrzeć niż do zwykłego użytkownika?
- Paweł Rabinek
Większość naszych doświadczeń w Redseo z kampaniami Microsoft Ads dotyczą e-commerce, a więc głównie B2C. Docieramy tu głównie do użytkownika desktop. Nie posiadam wystarczającej ilości danych aby udzielić odpowiedzi.
Czy to prawda, że przez Microsoft Ads łatwiej jest dotrzeć do klienta korporacyjnego (b2b) ze względu na to, że jest domyślną przeglądarką w korpo jest Edge?
- Paweł Rabinek
Może być to jedną z przewag Microsoft Ads nad Google, jednak mamy zbyt mało danych aby móc to potwierdzić. Pozostaje testować!
Czy targetowanie na podstawie danych LinkedIn działa?
- Paweł Rabinek
Jest to bardzo interesująca funkcja, jednak nie działa jeszcze w kierowaniu na Polskę, a jedynie na rynki US, CA, UK, AU, FR i DE. Możliwe jest kierowanie do konkretnych firm, na konkretne stanowiska oraz branże. Z niecierpliwością czekamy na dostępność tej funkcji w Polsce, gdzie użytkowników LinkedIn jest około 4 miliony.
Pawłowi dziękujemy za występ i za odpowiedzi na Wasze pytania! Kolejny wywiad już wkrótce na naszym blogu!


Powspominaj z nami semKRK#21 BIG!
Zobacz fotorelację z ostatniej edycji