Czas na kolejny z serii wywiadów z prelegentami semKRK#23 BIG, w którym wracamy do pytań od uczestników – tych, które nie wybrzmiały podczas konferencji. Maciej Chmurkowski dzieli się szczerym spojrzeniem na przyszłość link buildingu, znaczenie brandów i kierunki, w jakich zmierza techniczne SEO. Będzie też o trygonometrii, RAM-ie Google i… TikToku. Zachęcamy do lektury!
Czy to dobrze, że Thanos pstryknął palcami? Co Ty byś zrobił na jego miejscu?
- Maciej Chmurkowski
Myślę, że tak. SEO musi ewoluować, tak czy siak, i mimo że zupełnie zrezygnowałem z afiliacji, uznając ją za nieefektywną, to myślę, że dobrze się stało. Poprzeczka jest ustawiona bardzo wysoko, ale tylko naprawdę dobrzy specjaliści są w stanie ją przeskoczyć.
Według Ciebie – w dobie AI backlinki będą traciły czy zyskiwały na znaczeniu?
- Maciej Chmurkowski
Nawet nie w dobie AI – powoli tracą na znaczeniu od 2-3 lat kosztem np. sygnałów brandowych, wzmianek i autorytetu domeny.
Czy link ze strony siepomaga jest zawsze deprecjonowany, jeżeli jestem mechanikiem, fryzjerem albo sprzedaję ubrania?
- Maciej Chmurkowski
Moim zdaniem to zależy, jaki to jest link – a właściwie jaki anchor. Jeżeli to słowo kluczowe, to taki link będzie deprecjonowany. Jeżeli brand – to szansa na większy trust.
Jeśli w link buildingu ważna jest tematyczność, to czy serwisy regionalne (nie z naszego regionu) uznajesz za potencjalnie szkodliwe?
- Maciej Chmurkowski
A czy tematyka strony/podstrony linkującej jest zbieżna z tematyką strony linkowanej? Trudno to określić bez danych.
Kiedyś linkowaliśmy wszystko z różnych tematycznie PBN-ów, 3 lata temu zaczęło to szkodzić.
Jak w praktyce liczyć site focus score i site radius (z wykorzystaniem jakich narzędzi)? Gdzie szukać informacji na ten temat?
- Maciej Chmurkowski
Nie znam narzędzi, pracujemy w Senuto Enterprise nad takim rozwiązaniem, gdzie będzie to połączone z optymalizacją tych tekstów.
Na dzień dzisiejszy: Python i modele embeddingowe – wystarczy zapytać jakiś lepszy model LLM i przygotuje taki skrypt.
Jak zmierzyć, czy zapytania brandowe faktycznie mają wpływ?
- Maciej Chmurkowski
Zacząłbym od porównania domen w danej niszy albo danych z SERP. W ahrefs jest możliwość oznaczenia Intents: Branded i szukałbym w nich nazwy firmy, domeny itd.
Jak sprawdzić, które domeny do linkowania są w RAMie Google?
- Maciej Chmurkowski
Świetne pytanie – a zarazem doskonały pomysł na narzędzie. Chodzi o częstotliwość crawlowania, ale tego bez danych od właściciela witryny chyba się nie dowiemy. Myślę, że domeny z dużym ruchem, które często publikują teksty i mają wysoki “site:” albo wysoką widoczność w Senuto/Ahrefs (bez wyraźnych spadków), są w “RAM”.
Czy polecasz inne funkcje trygonometryczne w SEO oprócz cosinusa?
- Maciej Chmurkowski
Obecnie liczę tylko cosinusy, wiadomo – najłatwiej. Nie korzystałem z innych i nie zagłębiałem się w temacie innych metod obliczania odległości między wektorami czy centroidami.
"Przestańcie upychać słowa kluczowe w tytule, skupcie się na intencji/znaczeniu" – czy są jakieś konkretne testy / kejsy na ten temat?
- Maciej Chmurkowski
Nie. Ale w Google rządzi semantyka, w AI rządzi semantyka. Upychanie słów kluczowych może wręcz zaszkodzić.
Jak zrobić audyt dużej strony pod kątem similarity treści?
- Maciej Chmurkowski
Jeżeli chodzi o Site Focus i Site Radius to zapraszam do Senuto Enterprise, możemy stworzyć rozwiązanie dostosowane do wielkich stron. Tutaj niestety trzeba przeliczyć wszystkie treści na wektory, co może być czasochłonne (finansowo nie jest to duży wydatek).
Największym problemem często jest oddzielenie właściwej treści od pozostałych treści z danej podstrony, wszystko zależy od CMS-a i od tego, czym dysponuje właściciel strony.
Czy to już moment, by robić SEO na TikToku zamiast w Google?
- Maciej Chmurkowski
Nie mam TikToka :) Nie wiem. Instagrama też nie mam. Old school style!
Czy seowiec może wspierać budowanie widoczności np. w video, socialach i marketplace?
- Maciej Chmurkowski
Myślę, że tak, np. kampaniami brandingowymi albo artykułami ze wzmiankami (bez aktywnego linku).
Jak my, jako seowcy, możemy pomóc naszym klientom w dywersyfikacji ruchu?
- Maciej Chmurkowski
Namówić ich na zakup lub pozyskanie ruchu z innych źródeł – to jest bardzo ważne. Nawet reklama na Facebooku budująca widoczność i zasięg marki będzie miała w takim przypadku podwójną korzyść.
Dziękujemy Maćkowi za wszystkie odpowiedzi – te bardzo konkretne i te, które zostawiają miejsce na dalsze testy i refleksje. Z wywiadu wynika jasno: SEO się zmienia, a razem z nim rola specjalisty, który nie boi się próbować nowych rozwiązań. Wkrótce kolejna porcja pytań i odpowiedzi – stay tuned!