Maciej Chmurkowski – wywiad po semKRK#23 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
8 lipca 2025
 
Maciej Chmurkowski – wywiad po semKRK#23 BIG

Maciej Chmurkowski
– wywiad po semKRK#23 BIG

Czas na kolejny z serii wywiadów z prelegentami semKRK#23 BIG, w którym wracamy do pytań od uczestników – tych, które nie wybrzmiały podczas konferencji. Maciej Chmurkowski dzieli się szczerym spojrzeniem na przyszłość link buildingu, znaczenie brandów i kierunki, w jakich zmierza techniczne SEO. Będzie też o trygonometrii, RAM-ie Google i… TikToku. Zachęcamy do lektury!

 

  • Czy to dobrze, że Thanos pstryknął palcami? Co Ty byś zrobił na jego miejscu?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Myślę, że tak. SEO musi ewoluować, tak czy siak, i mimo że zupełnie zrezygnowałem z afiliacji, uznając ją za nieefektywną, to myślę, że dobrze się stało. Poprzeczka jest ustawiona bardzo wysoko, ale tylko naprawdę dobrzy specjaliści są w stanie ją przeskoczyć.

  • Według Ciebie – w dobie AI backlinki będą traciły czy zyskiwały na znaczeniu?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Nawet nie w dobie AI – powoli tracą na znaczeniu od 2-3 lat kosztem np. sygnałów brandowych, wzmianek i autorytetu domeny.

  • Czy link ze strony siepomaga jest zawsze deprecjonowany, jeżeli jestem mechanikiem, fryzjerem albo sprzedaję ubrania?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Moim zdaniem to zależy, jaki to jest link – a właściwie jaki anchor. Jeżeli to słowo kluczowe, to taki link będzie deprecjonowany. Jeżeli brand – to szansa na większy trust.

  • Jeśli w link buildingu ważna jest tematyczność, to czy serwisy regionalne (nie z naszego regionu) uznajesz za potencjalnie szkodliwe?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    A czy tematyka strony/podstrony linkującej jest zbieżna z tematyką strony linkowanej? Trudno to określić bez danych.
    Kiedyś linkowaliśmy wszystko z różnych tematycznie PBN-ów, 3 lata temu zaczęło to szkodzić.

  • Jak w praktyce liczyć site focus score i site radius (z wykorzystaniem jakich narzędzi)? Gdzie szukać informacji na ten temat?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Nie znam narzędzi, pracujemy w Senuto Enterprise nad takim rozwiązaniem, gdzie będzie to połączone z optymalizacją tych tekstów.
    Na dzień dzisiejszy: Python i modele embeddingowe – wystarczy zapytać jakiś lepszy model LLM i przygotuje taki skrypt.

  • Jak zmierzyć, czy zapytania brandowe faktycznie mają wpływ?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Zacząłbym od porównania domen w danej niszy albo danych z SERP. W ahrefs jest możliwość oznaczenia Intents: Branded i szukałbym w nich nazwy firmy, domeny itd.

  • Jak sprawdzić, które domeny do linkowania są w RAMie Google?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Świetne pytanie – a zarazem doskonały pomysł na narzędzie. Chodzi o częstotliwość crawlowania, ale tego bez danych od właściciela witryny chyba się nie dowiemy. Myślę, że domeny z dużym ruchem, które często publikują teksty i mają wysoki “site:” albo wysoką widoczność w Senuto/Ahrefs (bez wyraźnych spadków), są w “RAM”.

  • Czy polecasz inne funkcje trygonometryczne w SEO oprócz cosinusa?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Obecnie liczę tylko cosinusy, wiadomo – najłatwiej. Nie korzystałem z innych i nie zagłębiałem się w temacie innych metod obliczania odległości między wektorami czy centroidami.

  • "Przestańcie upychać słowa kluczowe w tytule, skupcie się na intencji/znaczeniu" – czy są jakieś konkretne testy / kejsy na ten temat?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Nie. Ale w Google rządzi semantyka, w AI rządzi semantyka. Upychanie słów kluczowych może wręcz zaszkodzić.

  • Jak zrobić audyt dużej strony pod kątem similarity treści?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Jeżeli chodzi o Site Focus i Site Radius to zapraszam do Senuto Enterprise, możemy stworzyć rozwiązanie dostosowane do wielkich stron. Tutaj niestety trzeba przeliczyć wszystkie treści na wektory, co może być czasochłonne (finansowo nie jest to duży wydatek).

    Największym problemem często jest oddzielenie właściwej treści od pozostałych treści z danej podstrony, wszystko zależy od CMS-a i od tego, czym dysponuje właściciel strony.

  • Czy to już moment, by robić SEO na TikToku zamiast w Google?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Nie mam TikToka :) Nie wiem. Instagrama też nie mam. Old school style!

  • Czy seowiec może wspierać budowanie widoczności np. w video, socialach i marketplace?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Myślę, że tak, np. kampaniami brandingowymi albo artykułami ze wzmiankami (bez aktywnego linku).

  • Jak my, jako seowcy, możemy pomóc naszym klientom w dywersyfikacji ruchu?

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski

    Namówić ich na zakup lub pozyskanie ruchu z innych źródeł – to jest bardzo ważne. Nawet reklama na Facebooku budująca widoczność i zasięg marki będzie miała w takim przypadku podwójną korzyść.

Dziękujemy Maćkowi za wszystkie odpowiedzi – te bardzo konkretne i te, które zostawiają miejsce na dalsze testy i refleksje. Z wywiadu wynika jasno: SEO się zmienia, a razem z nim rola specjalisty, który nie boi się próbować nowych rozwiązań. Wkrótce kolejna porcja pytań i odpowiedzi – stay tuned!

  • maciej chmurkowski semkrk23
    Maciej Chmurkowski, Enterprise Products Owner w Senuto Enterprise

    Od czerwca 2024 r. Enterprise Product Owner w Senuto, gdzie kieruje rozwojem działu Enterprise wykorzystując do tego bogate doświadczenie w branży SEO i wiedzę specjalistyczną w zakresie automatyzacji procesów za pomocą sztucznej inteligencji (to nie jest napisane przez AI!). Maciek przez ponad dekadę specjalizował się w budowaniu i rozwijaniu dużych sieci PBN oraz aktywnie działał w obszarze marketingu afiliacyjnego. Współzałożyciel kilku startupów (od bardzo udanych po eksperymentalne), twórca narzędzi SEO, fanatyk automatyzacji procesów.

Patrycja Kozioł
Senior Marketing Specialist. Przygodę z marketingiem i eventami rozpoczęła na Studenckim Festiwalu Informatycznym, zawodowo w branży od 2021. W pracy najbardziej docenia brak monotonii i różnorodność zadań. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na słuchaniu audiobooków, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry