Podsumowanie zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w lipcu 2019 – jest kontynuacją cyklu publikacji, w których co miesiąc analizujemy wzrosty oraz spadki widoczności domen w wynikach organicznych Google. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w lipcu 2019
Lipiec 2019 był okresem, w którym wystąpiło kilka dużych zmian w wynikach wyszukiwania Google. Wiele drastycznych zmian w widoczności serwisów dotyczą YMYL.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Portal.abczdrowie.pl
Największy spadek liczby słów kluczowych w TOP10 odnotował serwis portal.abczdrowie.pl.
Serwis portal.abczdrowie.pl odnotował spadek widoczności o ponad 50 procent, przy ilościowym spadku o 153986 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem lipca a pierwszym poniedziałkiem sierpnia).
Spadek ten jest kolejnym spadkiem portalu, który porusza tematykę YMYL i do tego umieszczonego na subdomenie. O informacjach Google na temat zmian podejścia do subdomen, poruszałem w poprzednim artykule.
W mojej ocenie jest to kolejne następstwo wprowadzanych systematycznie przez Google zmian w algorytmie wyszukiwarki. Już na początku października 2018 roku portal odnotował po raz pierwszy spadek. W poprzednim artykule także poruszałem temat spadku widoczności tego serwisu. Był on jednak dużo mniejszy, niż obecnie.
Solvusoft.com
Widoczność serwisu w TOP10 na początku sierpnia była mniejsza o 39086 fraz (zmniejszyła się o ponad 99% w stosunku do początku lipca).
Pierwsze co się nasuwa w tym przypadku, to zamknięcie lub migracja serwisu na inny adres. Analiza w web.archive.org wykazała jednak, że serwis ten nie był wcześniej ani w innej strukturze adresów URL, ani nie zmieniono wyglądu strony internetowej. Warto dokładnie zweryfikować profil linków, ponieważ w ostatnich miesiącach znacznie wzrosła:
Warto również zwrócić uwagę na kraje pochodzenie odnośników:
Bonavita.pl
Widoczność w TOP10 serwisu bonavita.pl spadła o ponad 47% w stosunku do początku lipca.
Portal bonavita.pl rozpoczął tendencję spadkową już w lipcu 2018 roku. Chwilowa zmiana w widoczności na lepsze nastąpiła z początkiem czerwca 2019 roku, by finalnie znów rozpocząć drastyczny spadek z początkiem lipca.
Nie jest przypadkiem to, iż portal ten również porusza tematykę YMYL.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Cda.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal Cda.pl.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku sierpnia była większa o ponad 21%, w stosunku do jej liczby na początku lipca. Analizując widoczność w dłuższym okresie czasu, możemy wywnioskować, iż nastąpiła korekta spadku z okresu czerwca 2018 roku.
Dziendobry.tvn.pl
Portal dziendobry.tvn.pl uzyskał wzrost liczby słów w TOP10 (miesiąc do miesiąca) aż o ponad 27%.
Wyżej wspomniany wzrost widoczności jest kontynuacją wcześniejszych wzrostów widoczności. Od początku 2019 roku dziendobry.tvn.pl stale oraz dynamicznie rozwija swoją widoczność w Google. Potwierdza to również estymacja ruchu organicznego narzędzia Ahrefs.com:
Mp.pl
Serwis ten w lipcu odnotował kontynuację wzrostu widoczności, którą opisywaliśmy w poprzednim artykule.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku sierpnia była większa o prawie 6%, w stosunku do jej liczby na początku lipca. Daje to nam wzrost widoczności o 14983 słów kluczowych.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.