W tym miesiącu publikujemy kolejne podsumowanie zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w październiku 2019. Jest one kontynuacją cyklu publikacji, w których co miesiąc analizujemy wzrosty oraz spadki widoczności domen w wynikach organicznych Google. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w październiku 2019
Październik 2019 był okresem, w którym nie występowano znaczących zmian w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Cda.pl
Podobnie, jak w poprzednim miesiącu – w październiku znaczący spadek liczby słów kluczowych w TOP10 odnotował serwis Cda.pl.
Serwis Cda.pl odnotował spadek widoczności o ponad 11 procent, przy ilościowym spadku o 47552 słowa kluczowe (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem października a pierwszym poniedziałkiem listopada).
Widzimy tutaj, że wraz z kolejnymi aktualizacjami i zmianami interpretacji wyników na konkretnych fraz, widoczność serwisu mocna zmienia się i jej wielkość drastycznie odchyla się od stałego trendu:
Autocentrum.pl
Widoczność domeny głównej serwisu w TOP10 na początku listopada była mniejsza o 62985 fraz (zmniejszyła się o ponad 50% w stosunku do początku października).
Sytuacja ta wygląda niepokojąco, ale warto spojrzeć na serwis globalnie – uwzględniając także subdomeny.
Wniosek z tych danych jest jeden – widoczność utrzymuje się wewnątrz serwisu ale następuje przesunięcie między domeną a jej subdomenami. Widać to na przykładzie m.autocentrum.pl:
Definicja.net
Widoczność w TOP10 serwisu Definicje.net spadła o ponad 87% w stosunku do początku października.
Serwis utracił znaczną część widoczności, co może być wynikiem jego budowy. Zamiast odpowiadać na konkretne zapytanie – tworzy tylko sieć podstron, które linkują między sobą a nie wnoszą specjalnej treści.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
portal.abczdrowie.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal portal.abczdrowie.pl.
Możemy zaobserwować w przypadku tego serwisu, korektę widoczności po jej spadku w czerwcu / lipcu 2019.
m.autocentrum.pl
Subdomena ta w październiku odnotowała wzrost widoczności, która wynika z przesunięcia widoczności z domeny głównej.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku listopada była większa o ponad 800%, w stosunku do jej liczby na początku października. Daje to nam wzrost widoczności o 56757 słów kluczowych.
Wymianę tej widoczności z domeną główną ilustruje poniższy wykres:
Newsweek.pl
Serwis ten w październiku odnotował wzrost widoczności o 43% w stosunku do poprzedniego miesiąca – daje to wzrost o 41547 frazy w TOP10.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.