Mateusz Dela – wywiad przed semKRK #3

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 09.2016

duzy_szablon-v5-wywiad

mdStarujemy z serią mini-wywiadów z prelegentami trzeciej edycji spotkania semKRK, które odbędzie się już 7.10.2016. Pierwszy na nasze pytania odpowiada Mateusz Dela, z marketingiem internetowym związany od 10 lat, obecnie zajmuje stanowisko Senior Online Marketing Manager w wyszukiwarce połączeń komunikacyjnych GoEuro. Wcześniej pracował dla agencji SEO w Krakowie, Katowicach i Warszawie. Ponadto, od ponad 6 lat prowadzi własną firmę, świadcząc usługi w zakresie SEO/SEM. Prywatnie pasjonat podróży, snowboardu i off-roadu. Dodam jeszcze, że Mateusz przedstawił świetną prelekcję na ostatnim Festiwalu SEO w Katowicach.
Mateusz wystąpi z prelekcją pt. Jak zwiększyliśmy ruch organiczny o 2000% w ciągu 12 miesięcy. GoEuro – case study. Przedstawienie zarysu działań i strategii SEO międzynarodowej wyszukiwarki połączeń GoEuro na rynku polskim.

KM: O czym opowiesz na semKRK ?

MD: Opowiem odnośnie naszej strategii SEO w GoEuro oraz o tym jak zwiększyliśmy ruch z organica o 2000% w skali roku 🙂

Masz doświadczenie nie tylko na Polskim rynku, jak wyglądają rozliczenia za prace SEO za granicą?

Na zachodzie od wielu lat jest popularny model rozliczeń w formie abonamentu. W Polsce po 2013r. część agencji SEO zaczęła proponować swoim Klientom rozliczenia w formie abonamentu w ramach, którego wchodzi szereg działań jak audyt, bieżące raportowanie, content i link building. Według mnie jest to prawidłowy kierunek, ale osobiście preferuję „rozbicie” płatności za usługę SEO na dwa elementy: 1. opłata za konsulting, który jest typowo wynagrodzeniem dla pozycjonera / agencji seo za poświęcony czas na analizy, raporty, audyty i ciągłą pracę nad stroną oraz 2. Linkbuilding / Content czyli wszystkie koszty typowo off-page.

Jakie zmiany w narzędziach Google ucieszyły by Cię najbardziej?

Może nie narzędzia a ostatnia informacja o pingwinie, który będzie aktualizowany na bieżąco. Jestem bardzo ciekawy tego rozwiązania jak będzie działał w praktyce 🙂

 … a czym może Google nas zaskoczyć w bliskiej przyszłości?

Być może ww. pingwinem, który na bieżąco będzie wyłapywał strony, które posiadają słaby profil linkowy i skutecznie obniżał pozycje tego typu domenom.

Wymarzony klient SEO to… ?

To świadomy klient!

Załóżmy: mam własny biznes, zamierzam podpisać umowę z agencją SEO – na co zwrócić uwagę.

Na referencje 🙂 Często agencje z polecenia (np. przez znajomych) inaczej podchodzą do Klienta i oferują atrakcyjniejsze warunki. Drugą bardzo ważną kwestią jest to, za co dokładnie Klient ma płacić, jak wspomniałem wyżej – czy agencja jest w stanie jasno i rzetelnie rozgraniczyć budżet pomiędzy swój zarobek a działania typu link building, content marketing. Trzecia, równie istotna sprawa – komunikacja na linii Agencja SEO -> Klient. Ja zawsze staram się wyedukować Klienta w zakresie działania wyszukiwarki Google, optymalizacji strony, jakości linków tak, by był świadomy z „czym to się je” i wiedział za co płaci i czego może oczekiwać.

10 lat w branży, na pewno przytrafiło Ci się coś ciekawego w pracy z SEO.

Kiedyś, w bodaj 2011 roku, przechwyciłem domenę z branży transportowej (przewóz osób), mianowicie spółka została wykupiona przez inną firmę, zatem przeszła gruntowny rebranding i tym samym nie przedłużali starych domen. Ja stworzyłem tam stronę informacyjną o przewozie osób w miastach / wsiach, w których ta firma świadczyła swoje usługi. Stworzyłem także zakładkę rozkład jazdy… pobierając go ze strony archive.org z czasów gdy domena była online… I pewnego pięknego dnia dostałem telefon od tej nowej spółki z podziękowaniami, że stworzyłem taką informacyjną stronę, że wszystko im się bardzo podoba tylko mają jedną prośbę – czy mogę zaktualizować rozkład jazdy na mojej stronie, gdyż ludzie wychodzą na przystanki na określoną godzinę (uprzednio sprawdzając rozkład jazdy w internecie – domena była zawsze top1 na wiele fraz) a autobus nie przyjeżdża i ludzie rozżaleni dzwonią do centrali firmy z pretensjami 🙂 Rozkład jazdy naturalnie zaktualizowałem 🙂

Jak byś wytłumaczył laikowi różnice White Hat vs. Black Hat?

Bardzo to uproszczę… Link ze strony Forbes, BBC, The Guardian, Onetu, Interii vs. tysięczny komentarz z linkiem pod wpisem na blogu 🙂

Jakie miejsca polecasz do szukania codziennych inspiracji ze świata SEMu ?

MOZ, Search Engine Land, Search Engine Journal, Inbound, Marketing Land

Od kilku dni branża przeżywa mocno zmiany w wynikach wyszukiwania. U Ciebie na pewno zielono, ale co mogło spowodować spadki u kolegów po fachu ? 😉

Nie mam czarodziejskiej kuli ani fusów, zatem jestem daleki od wróżenia. Jest zbyt wcześnie by opiniować i wyciągać wnioski. Mówiąc pozycjonerskim żargonem – „niech Google przemieli do końca”, bo wciąż „mieli” 🙂

Dziękujemy Mateuszowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #3.

 

 

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991