MeetExperts: UX

Dorota Kika
Dorota Kika
Archiwum 09.2017
MeetExperts: UX

MeetExperts: UX


Campus Warsaw

6 września w Warszawie na Campus Warsaw odbyła się konferencja MeetExperts: UX, na której 8 prelegentów zaprezentowało case studies oraz prezentacje dotyczące UserExperience. Osoby zaproszone do wygłoszenia prelekcji to eksperci w swojej dziedzinie, co było widać w jakości prezentowanych tematów.

Pierwsza prezentacja – Bartosza Borowca z Deloitte Digital dotyczyła redesignu ich własnego systemu do rekrutacji. W trakcie prac wykorzystano model projektowania Double Diamond. System był dwuczęściowy, jedna część przeznaczona była dla kandydatów, druga dla działu HR. Podczas praca nad zmianą systemu odkryto i zdefiniowano problem, którym była między innymi ilość podstron, jakie musiał przeklikać kandydat (11), ilość pól do wypełnienia (18) oraz ilość wykonanych kliknięć (30). W efekcie zaledwie 17% osób dochodziło do końca formularza.
Po badaniach, analizach i warsztatach z kandydatami i rekruterami powstał prototyp nowego systemu. Po 4 miesiącach developmentu powstał projekt, w którym 92% kandydatów kończy proces aplikacji a 100% rekruterów pozytywnie ocenia swoją część systemu.

Drugim prelegentem był jeden z organizatorów eventu, Piotr Rudnicki z Google, który mówił o danych z Google Analytics w kontekście UX. Google Analytics jest potężnym narzędziem które można wykorzystać podczas podejmowania decyzji projektowych. Ale aby to zrobić należy zrozumieć dane, które się analizuje oraz poznać mniej popularne raporty Google Analytics (przykład menu zakładkowych u góry raportów podstawowych). Dlatego pojawia się konieczność nawiązania bliższej znajomości ze swoim analitykiem. Przykład omówiony podczas prezentacji to wyszukiwarka wewnętrzna, której używa zaledwie 10% użytkowników. Dlatego ten element często jest niedopracowany przez UX designerów. Dane pokazują jednak, że te 10% osób generuje 30% przychodu w biznesach internetowych. 30% ma już znaczenie dla firmy, dlatego dokładna analiza danych z Google Analytics i właściwe wykorzystanie tych danych będzie mieć przełożenie na faktyczne dochody firmy.

Luke Wroblewski, kolejny prelegent z Google omawiał UX w kontekście urządzeń mobilnych. Z uwagi na to, że rok mobile trwa już 10 lat, projektowanie doświadczeń użytkowników tych urządzeń pozostaje równie ważne jak użytkowników PC. W prezentacji pokazano kilka ciekawych casów i przykładów. Jeden z nich dotyczył zmian jakie zachodziły w interfejsie aparatu i kalkulatora w iOS (w przypadku kalkulatora największą zmianą na przestrzeni lat było spłaszczenie przycisków :)).
Luke pokazał również ewolucję interfejsów najpopularniejszych aplikacji oraz przykłady zmian ułatwiających użytkownikom życie (ukrywanie/pokazywanie hasła, uproszczenie formularzy z 22 obowiązkowych pól do 5, odblokowanie telefonu twarzą). Podczas prezentacji pojawił się również case sklepu Amazon Go (w którym klient wchodzi, skanuje telefon, wkłada rzeczy do torby i wychodzi – bez płacenia lub skanowania towarów), który idealnie pokazuje jak działa NUI (Natural User Interface).

Czwarty temat, zaprezentowany przez Konrada Synoradzkiego z Allegro, dotyczył testowania tego serwisu na urządzeniach mobilnych. Ciekawostką jest, w wersji PC allegro 9/10 testów AB nie daje żadnej odpowiedzi. Większość badanych zmian nie ma przełożenia na UX serwisu. W wersji mobile, jest jeszcze co poprawiać, 5/10 testów daje jakąś informację. Mobile jest trudniejszy do badania, ponieważ dostępne narzędzia (np. Usabilla, Optimal Workshop czy Optimizely) nie są przygotowane pod badania na mobile. Nie jest to niemożliwe, ale testy trwają bardzo długo.

Piąty prelegent, Marcin Bober z Google, opowiadał o Design Sprintach i jak to robi się w Google. Design sprint to skrócona metoda uczenia się i projektowania. Proces, który trwa 4-6 tygodni można skrócić do 5 dni. Taka metoda ma wiele plusów, Przede wszystkim szybko przynosi rozwiązanie problemu.

Kolejni prelegenci, Wiesław Kotecki z Deloitte Digitall oraz Janusz Żak z Prudencial, zaprezentowali case study projektowania aplikacji „do rozmowy przy kawie” dla przedstawicieli handlowych Prudencial, w której to rozmowę przedstawiciel w 40 minut ma zadać 40-70 pytań swojemu klientowi. Wyzwania postawione przez Komisję Nadzoru Finansowego udało się pokonać dzięki wielu badaniom, warsztatom, spotkaniom i projektowaniu aplikacji wraz z jej docelowymi odbiorcami.

Siódmym gościem była Wiebke Klatte, UX Researcher z Google. Opowiedziała, ja kto robi się w Google, z jakich narzędzi korzystają specjaliści, czym się zajmują oraz jak wygląda zespół. Wniosek jest dość prosty – korzystają z tych samych metod badawczych. Metodologia jest taka sama jak w innych firmach zajmujących się UX. Niemniej, Wiebke wskazała kilka przewag w Google, których trudno szukać w innych przedsiębiorstwach. Był to między innymi łatwiejszy dostęp do wiedzy eksperckiej, większe możliwości budżetowe czy dostęp do danych.

Adam Jaworski z ABB, ostatni, ósmy gość, zaczął od sprowadzenia całego audytorium na ziemię. Rozwój sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i dostępność wzorców powoli eliminuje takie zawody jak UX designer. Na chwilę obecną wydają się one nie zagrożone, jednak spojrzenie w nadchodzącą przyszłość może dać inne wnioski. Niemniej jednak, czynnik ludzki i doświadczenia, nie zostaną zastąpione przez maszyny, więc cały czas pozostaje światełko w tunelu.

Dorota Kika
Head of SEM. Certyfikowana Specjalistka AdWords i Analytics. W branży SEM od 2009. Doświadczenie zdobywała między innymi w Interia.pl, Open Finance i podczas pracy dla wielu klientów DevaGroup.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991