Raport „Strategie marketingowe” 2014

Justyna Mądro
Justyna Mądro
Archiwum 07.2014
 

W raporcie „Strategie marketingowe 2014” przygotowanym na konferencję Marketing Progress, wzięto pod lupę różne rodzaje przedsiębiorstw. Każda firma ma inny pomysł na siebie, ale jak można zauważyć, wszystkie łączy wspólny mianownik w postaci chęci rozwoju. Czy przedsiębiorstwa mają dobrze opracowane strategie marketingowe? I tak, i nie.

Dużo zależy przede wszystkim od wielkości firmy. Badanie pokazuje, że to właśnie te największe przedsiębiorstwa bardzo serio podchodzą do rzetelnie opracowanej i szczegółowej strategii. Wśród badanych 3/4 deklarowało posiadanie misji, która została zdefiniowana w badaniu, jako zestaw wartości akcentujący określoną rolę firmy na rzecz otoczenia. Poniższy wykres jasno pokazuje, że taką misję mają duże przedsiębiorstwa, które dysponują największymi budżetami.

strategia-marketingowa1

Kolejną kwestią braną pod uwagę w badaniu są grupy docelowe. Określenie takich grup pozwala marce precyzyjnie dotrzeć do potencjalnych klientów. Tylko przekaz dobrany odpowiednio do wybranej grupy docelowej, pozostający w zgodzie z jej przekonaniami, zainteresowaniami lub wartościami, może okazać się efektywny. Zróżnicowanie działań i dopasowanie ich do wybranego targetu pozwala skonkretyzować i dookreślić późniejsze decyzje. Precyzowanie grup docelowych to bardzo istotny etap przygotowania strategii. Dużo firm niestety o nim zapomina lub go po prostu omija. Badanie pokazuje, że niewiele ponad 50% firm wie, do kogo kieruje swój przekaz.

grupy-docelowe-strategia

A jak jest z samą strategią marketingową? Tutaj jest trochę jak w znanym programie telewizyjnym: „pół na pół”. Chociaż strategia marketingowa to zdecydowanie więcej niż koło ratunkowe. W badaniu strategia marketingowa została określona jako zestaw średnio- i długookresowych zasad oraz wytycznych postępowania, które wyznaczają ramy dla rynkowych działań operacyjnych. Poniżej wyniki z podziałem na wielkość firm.
grupy-docelowe-strategia

Warto przyjrzeć się, jakie działania komunikacji marketingowej są najbardziej popularne. Ta część badania wskazuje na ogromną popularność stron internetowych. Aż 95,5% przedsiębiorstw wskazało, że strona WWW jest jednym z kanałów ich komunikacji z potencjalnymi klientami.

dzialania-marketingowe

Strategie marketingowe a działania SEM

Co może okazać się skuteczne w pracy nad strategią? Jak nieco wesprzeć swoje działania? Jednym z najlepszych narzędzi służących w pracy nad strategią marketingową jest Google i dane statystyczne wyszukiwarki. W agencji opracowaliśmy już kilkadziesiąt biznesplanów i strategii firmowych z doskonałym rezultatem gwarantowanym przez realne i dokładne dane. Jesteśmy w stanie precyzyjne stwierdzić konkretne liczby zapytań o słowa kluczowe czyli zapotrzebowanie na usługi czy produkty. Analizy obejmują również podejście lokalne – wyznaczamy potencjał na ekspansję na kolejne miasta, ale również kraje – oferujemy analizę w dowolnym języku z dowolnego regionu geograficznego.

Powyższe dane dostarczamy wraz z precyzyjnym wskazaniem trendów czasowych, wyznaczeniem najlepszego okresu na start kampanii i szacowanym potrzebnym budżecie na zaistnienie lub zdominowanie branży.

W razie potrzeby analiza jest weryfikowana zaawansowaną kampanią AdWords, co pozwala pozyskać kolejne dane, takie jak szacowana konwersja, jakość pozyskanego ruchu i sama jakość strony docelowej klienta. Następnie wszelkie decyzje o budżetach czy rozwoju kampanii w kierunku pozycjonowania czy innych form reklamowych można podejmować w oparciu o fakty i w odniesieniu do kosztu konwersji w AdWords.

Źródło raportu: www.marketingprogress.pl

O badaniu:

„Strategie marketingowe 2014” — to badanie odpowiadające na pytanie, jak w małych, średnich i dużych firmach postrzegane są strategie marketingowe. To pierwszy projekt o takiej skali na polskim rynku. Badanie przeprowadzono w maju 2014 roku na celowej próbie badawczej. W badaniu wzięło udział 200 firm i osób, kwalifikowanych do małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Kwalifikacja odbyła się na podstawie definicji GUS. Dotarliśmy do osób odpowiedzialnych za najważniejsze decyzje marketingowe w firmach. Techniką zbierania danych był wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny (CATI — Computer Assisted Telephone Interview). Pomysł i opracowanie badania należą do Mind Progress Group. Kontrola próby i zebranie danych zostały zrealizowane przez Instytut Badawczy IPC.

Justyna Mądro
Były pracownik na stanowisku Marketing Manager w agencji DevaGroup. Interesuje się szeroko pojętym digital marketingiem, ze szczególnym uwzględnieniem reklam Facebook Ads. Prywatnie jest kolekcjonerką płyt winylowych i miłośniczką reportaży. Aktualnie: Menedżer ds. marketingu e-commerce w Multibrand Decofire.pl.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu