Relacja z wydarzenia ECOMMERCE.PL EVENT 2.0

Mariusz Rybka
Mariusz Rybka
2 kwietnia 2024
 
Relacja z wydarzenia ECOMMERCE.PL EVENT 2.0

Relacja z wydarzenia
ECOMMERCE.PL EVENT 2.0

Konferencja event.ecommerce.pl za nami! Uczestnicy wydarzenia mieli wspaniałą okazję posłuchać prawdziwych historii o błędach w e-commerce, które popełnili prelegenci oraz o tym, jak zamienili je w sukces.

Prawie 1000 uczestników, ponad 40 ciekawych i merytorycznych wystąpień i 3 sceny – e-commerce, produktowa i warsztatowa. Największym zainteresowaniem cieszyła się scena e-commerce, na której odbyła się premiera Sembot 3.0. To od niej zacznę relację z tego wydarzenia. W pozostałej kolejności pozwolę sobie opisać kilka moim zdaniem najciekawszych wystąpień.

Premiera Sembot AI – Bartosz Ferenc

“Za chwileczkę wszyscy będziecie pracowali na narzędziach klasy Marketer AI, który będzie czymś w rodzaju centralnego systemu automatyzacji. Będziecie mieli szereg danych wejściowych z firmowego Slacka, z Waszych maili, z Waszych rozmów, czy ręcznie wprowadzonych i będziecie mieli szereg rzeczy, które znajdą się na wyjściu – akcji, czyli to, co ma się wykonać na kontach reklamowych, na kontach analitycznych, np. przygotowanie raportu, zrobienie podsumowania czy wysłanie maila do klienta. To będzie za chwileczkę standard, taki ideał, o którym każdy myślał, że tak to powinno wyglądać, za chwilę to się stanie, a sercem tego będzie sztuczna inteligencja, która będzie rozumiała to, co pisali do Was Klienci, Wasi współpracownicy, czy Wy sami w otwartych notatkach” – ogłosił CEO of Sembot.

Marcin Janczewski – E-commerce w pułapce danych: Jak błędne wnioski szkodzą naszym decyzjom

Marcin Janczewski z DrTusz mówił o błędach operacyjnych, bezrefleksyjnym korzystaniu z narzędzi, analizie niewłaściwych wskaźników skuteczności, optymalizacji w oparciu o uśrednioną marżę.

Jola Bilanycz i Paulina Patrzałek – Dobór ludzi w ecommerce – historie prawdziwe jak rujnuje a jak buduje

Jola Bilanycz i Paulina Patrzałek z Bohomoss opowiadały o największych błędach w zatrudnianiu ludzi w ecommerce. Wnioski, którymi się podzieliły to np.:

  • rekrutuj ludzi tak długo, aż znajdziesz odpowiednią osobę,
  • kieruj się zyskiem i możliwością zarobku,
  • płać za wiedzę odpowiedniej osoby, a nie za poświęcony czas i naukę,
  • dbaj o wyniki i rentowność, bo wtedy na wszystko znajdzie się przestrzeń, np. na imprezy firmowe czy wysokie premie,
  • zajmij się tym, w czym jesteś naprawdę dobry, zamiast ingerować w kompetencje drugiej osoby,
  • wyjdź z roli ofiary i przejmij kontroli nad życiem i firmą,
  • weź odpowiedzialność za każdy element w firmie,
  • poznaj swoje talenty.

Janek Sikora – Jak konsultanci chcieli zrujnować moją firmę i gdzie popełniłem błędy wdrażając nowy produkt

Janek Sikora z Plente opowiadał o współpracach z konsultantami i jego wnioskami są 3 cytaty:

  • Wynajmowanie konsultantów to przerzucanie odpowiedzialności za wynik, której oni nie biorą.
  • Procesy, które chcą wdrożyć nie są dopasowane do Twojej organizacji, produktu, nawyków użytkowników.
  • Bierzesz ludzi, których cel jest mniejszy, niż Twój, więc jest rozjazd w percepcji i zrozumieniu.

Mateusz Haber – Dlaczego 9 na 10 eCommere’ców upada? Wzór na sukces w eCommerce

Mateusz Haber z Surf opowiadał o tym, dlaczego warto patrzeć na swój biznes od strony produktu. Wymienił cechy produktu, który będzie się dobrze sprzedawał, m.in.:

  • produkt, którego potrzebę można wywołać,
  • niski współczynnik zwrotów,
  • potencjał prezentowy,
  • małe wymiary i waga = tańsza logistyka,
  • średni koszyk na poziomie minimum 300 zł,
  • sprzedaż rekurencyjna,
  • cross sell,
  • produkt, który w łatwy sposób może być barterowany do influencerów,
  • brak konkurencji (Unique Value),
  • produkt, który nie wymaga przetestowania offline,
  • produkcja w kraju sprzedaży = skrócenie łańcucha dostaw,
  • brak sezonowości = sprzedaż cały rok,
  • możliwość reklamy oraz remarketingu w Google Ads i Facebook Ads.

Marcin Majzner – Największy serwis koszulkowy w Polsce = największa porażka

Marcin Majzner w CupSell.pl opowiedział o swoich biznesach i jego końcowe wnioski są następujące:

  • sprawdź, jak głęboki jest rynek,
  • kto jest liderem,
  • ile ma zamówień i jak je pozyskuje,
  • jeżeli masz te informacje, to możesz atakować.

Liczbę zamówień u swoich konkurentów sprawdzisz, poprzez złożenie zamówienia pierwszego i ostatniego dnia miesiąca. Po złożeniu zamówienia w sklepach internetowych dostajemy przeważnie numer zamówienia i różnicą tych dwóch numerów powinna być ilość zamówień danego sklepu.

Oskar Lipiński – Porażki, które przerodziły się w sukces

Oskar Lipiński z Daag podzielił się osobistymi refleksjami z budowania ecommercu, który spieniężył 100000+ torebek w 3 lata:

  • najważniejszy longtermowo jest produkt. Przeciętny produkt = brak retencji, LTV rosnącego,
  • minimalna marża do skalowania to 50%,
  • Twojej branży/niszy nie interesuje Twój brak wiedzy i budżetu,
  • e-commerce jest mega trudny,
  • marketplace kuszą, ale zaciskają pętlę na szyi,
  • brak zadbania o zdrowie psychiczne to kluczowa osobista porażka przy budowaniu e-commerce.

Bartosz Langa – Przestań nadawać morsem – POZWÓL SIĘ ZROZUMIEĆ SWOIM KLIENTOM

Bartosz Langa z morsowal*m.pl opowiadał, że najważniejsza jest grupa docelowa i strategia marketingowa. Dał przykład McDonald’s i KFC, które zawsze są obok siebie, by klienci nie zastanawiali się, co zjeść, tylko by zjeść albo tu, albo tu. Zachęcał, by wokół ważnego produktu dołożyć kilka o wiele droższych. Jednym z błędów, które wymienił, było przesadne patrzenie na opakowanie produktu. Mieli w firmie nawet procedurę, jak pakować produkty, a później zrozumieli, że co człowiek, to inny sposób otwarcia. Klient zawsze idzie swoją drogą, otwiera paczkę byle jak i nie zobaczy tego, co chcemy, by zobaczył, jeśli chodzi o pakowanie. Gdy chcemy, by zawartość naszych opakowań i same opakowania wyglądały wizualnie dobrze, to projektujmy doświadczenia klientów – dajmy na opakowaniu napis “tu otwierać”.

Michał Frydrych – Prezentacja firmy i produktów – moje fakapy, wpływ na sprzedaż i wizerunek

Michał Frydrych z Siloo wymienił takie błędy jak ocena rynku przez swój pryzmat, hamulce w działaniach, zwyczajny marketing oraz produkty i skupienie się na rzeczach mało istotnych. Opowiadał też o niemałych firmach z niemałymi sukcesami, ale intrygującą nazwą, np. Drutex, AnalGaz, Wędliny z Kupska, kosmetyki Pupa, chemia budowlana SIKA, OSRAM czy Skór – wiel.

Wojciech Pawlik – Błędy w E-commerce: Opowieści z pola walki i proste rozwiązania

Wojciech Pawlik z Morele.net opowiadał o problemie kanibalizacji kanałów bez wartości dodanej dla całego biznesu oraz o projektach bez celu, czyli zmarnowanych milionach złotych na funkcjonalności, których nikt nie potrzebuje.

Kasia Porycka – Skala nie ma znaczenia kiedy popełniamy te same błędy. O tym jak perfekcjonizm utrudniał nam progres i jakie wnioski wyciągnęłam w ostatnich latach

Kasia Porycka z Saint Body / Prosto opowiadała o tym, by nie przespać momentu wymiany technologii, nie zatracić się w planowaniu, bo i tak nie przewidzimy zmian, które przyniesie rynek oraz by nie rozpoczynać procesu, na który nie mamy pieniędzy, bo wpadniemy w inne długi.

Podsumowanie

Konferencja event.ecommerce.pl na długo pozostanie w mojej pamięci. Prelegenci podzielili się swoją wiedzą, której nie mieli w momencie popełniania błędów. Każdy przedsiębiorca czy manager popełnia błędy. Ważne, by znaleźć rozwiązanie i aby danego błędu nie popełnić drugi raz. Wystąpienia dla uczestników mogły być więc dobrą lekcją, że zawsze można pokonać przeciwności. Potrzeba do tego samozaparcia, otwartego umysłu i kreatywności. Z każdej trudnej sytuacji da się wyjść, a nawet zamienić ją w sukces!

Dziękuję za inspiracje i do zobaczenia na kolejnym evencie!

Mariusz Rybka
SEM Specialist. Certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics z ponad 7-letnim doświadczeniem w prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych. W wolnym czasie czyta dużo książek i gra w piłkę nożną.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry