Jak pozycjonować się w LLM-ach i jak szukają one informacji? Z tymi tematami zderzyła się podczas semWAW#4 Roksana Frankowska, która już po raz drugi wygrała nasze Call4Papers i pojawiła się na scenie głosami publiczności. Sprawdź jej wskazówki!
Mam sklep, mam bloga. Jakie 3 rzeczy zmienić w obecnym SEO, żeby mieć większą szansę na obecność w wynikach AI?
Roksana FrankowskaNie wiem, jakie działania obecnie prowadzisz, a to niezbędna informacja, żeby powiedzieć, co należy zmienić, ALE :)
Postawiłabym na:
– treści rankingowe (jeśli jest w Twojej branży na to potencjał),
– wdrożenie sekcji FAQ na blogu i na stronach produktowych czy podstronach kategorii,
– EEAT – dodaj linki do profili autorów i bibliografię.
Jak działa query fan out przy pytaniach w AI Mode i AIO?
Roksana FrankowskaDziałanie polega na tym, że AI automatycznie rozbija jedno zapytanie użytkownika na kilkanaście dodatkowych, pogłębionych zapytań.
Ma to na celu lepsze zrozumienie kontekstu, aby udzielić bardziej precyzyjnej odpowiedzi.
Czy masz jakieś wskazówki, jakie treści powinny się znaleźć w treści filmu na YouTube, by znaleźć się wysoko w wynikach LLM?
Roksana FrankowskaSpojrzałabym na wyszukiwane słowa kluczowe. Dodatkowo Paweł Gontarek w swoim wystąpieniu wspominał o istocie Tagów na YouTube :)
Dlaczego tylko YouTube jest źródłem cytowań w kontekście platform video? Kwestia praw i np. TikTok jest wyłączony automatycznie?
Roksana FrankowskaDane pokazują, że YouTube jest cytowany przez platformy AI częściej niż jakakolwiek inna platforma wideo. Nawet niezależne od Google'a silniki (jak Perplexity czy ChatGPT) faworyzują YouTube'a, co sugeruje, że nie chodzi tu o kwestię praw własności (faworyzowanie Google przez Google), ale o jakość i dostępność danych.
"Gemini 2.5 rozbija pytanie na mniejsze części" – czy chodzi o encje? Czy modele tworzą encje na podstawie treści, czy także meta-znaczniki, URL?
Roksana FrankowskaChodzi o dodatkowe, pogłębione zapytania (re-phrasing zapytań), a nie o ekstrakcji encji. Celem tego procesu jest lepsze zrozumienie kontekstu zapytania.
Czy są badania, które branże zyskują na cytowaniach YouTube, np. beauty czy retail? Jak zmieniło się to dla branż opartych na artykułach eksperckich?
Roksana FrankowskaBadania rynkowe (m.in. BrightEdge, Agencja Whites) potwierdzają, że branża beauty jest jednym z największych beneficjentów wideo w AI.
Dla branży beauty YouTube jest kluczowy, ponieważ AI czyta transkrypcje tutoriali, recenzji i testów produktów. W TOP 30 wyników Google dla tej branży domena YouTube pojawia się bardzo często, odgrywając rolę wirtualnego doradcy.
Zewnętrzne raporty BrightEdge wskazują również na ogromny wzrost udziału cytowań wideo i treści rankingujących w branży edukacyjnej (+53 pkt proc.) oraz ubezpieczeniowej.
Czy w budowie pozycji w LLM-ach najlepiej sprawdzi się stara dobra budowa zaplecza linkowego na tematycznych stronach o dobrej reputacji?
Roksana FrankowskaSprawdzi się :) Wszystko zależy od branży i od jakości.
Mamy nadzieję, że odpowiedzi Roksany rozwiały przynajmniej część Waszych wątpliwości, a kolejne Wasze działania w SEO będą jeszcze bardziej efektywne.
A jeśli chcecie sprawdzić, co na temat YouTube SEO mówił Paweł Gontarek, koniecznie sprawdźcie rozmowę z nim!

Przeczytaj wywiad z Pawłem Gontarkiem
Dowiedz się więcej o SEO w czasach AI






















