Spadki / wzrosty SEO – LUTY 2021

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 03.2021
 
Spadki / wzrosty SEO – LUTY 2021

Spadki / wzrosty SEO - Luty 2021
Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w lutym 2021. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia marca vs dane z pierwszego tygodnia lutego. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w lutym 2021

Luty 2021 był okresem, w którym nastapiło kilka mniejszych zmian w konteście widoczności – ilustruje to poniższy wykres.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Zumi.pl

Serwis Zumi.pl odnotował spadek widoczności o ponad 60 procent, przy ilościowym spadku o 29754 słowa kluczowe (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem marca a pierwszym poniedziałkiem lutego).

 

 

Spadek ten jest konsekwencją wyłączenia serwisu i przekierowania 301 na serwis Jakdojade.pl:

 

 

Zweryfikujmy przy okazji, jak przekierowanie 301 wpłynęło na widoczność Jakdojade.pl:

 

 

Jak widzimy przekierowanie 301 ma nie duży wpływ na widoczność.

 

Zoover.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku marca była mniejsza o 12643 frazy (zmniejszyła się o ponad 58% w stosunku do początku lutego).

 

 

 

Podobnie jak wcześniej opisywany portal – utracił widoczność po przekierowaniu 301.

 

Ostatnia widoczność polskiej wersji językowej znajduje się w WebArchive – w grudniu 2020:

 

Przekierowanie wersji .pl na .nl to najprawdopodobniej rezygnacja z obecności w polskich wynikach Google. 

 

Otodom.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku marca była mniejsza o 15336 fraz (zmniejszyła się o ponad 18% w stosunku do początku lutego).

 

 

Po wzrostach z dnia 18 stycznia serwis odnotował korektę widoczności na początku lutego.

 

Sekcja tło

Szukasz specjalistów od SEO?

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Otomoto.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Otomoto.pl. Nastąpił wzrost o ponad 29% – miesiąc do miesiąca.

 

Wzrost jest korektą ostatnich spadków – odnotowanych po 18 stycznia 2021:

 

 

 

 

m.apkpure.com

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 1400% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 30490.

 

 

Wzrost widoczności po 18 stycznia 2021 jest konsekwencją przejęcia widoczności ogólnej domeny z widocznością na desktopie:

 

 

Ustaliliśmy, iż wersja m. istniała już wcześniej :

 

 

Nagły przyrost widoczności wersji mobilnej (kosztem wersji na komputery stacjonarne) może być spowodowane wdrażanym przez Google tzw. Mobile First Index i zwracaniem uwagi tylko na treści dostępne na wersji mobilnych.

 

Focus.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 8600% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 18329 fraz.

 

 

Serwis ten odbudowuje widoczność po spadkach, które miały miejsce w grudniu 2020 oraz styczniu 2021.

 

Uniqa.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 300% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 8077 fraz.

 

 

Serwis ten odbudowuje widoczność po spadkach, które wynika z wcielenia firmy AXA do UNIQA oraz ustawieniu 301.

 

Oto jak wygląda przepływ widoczności:

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (112 głosów, średnia: 4,88 / 5)
Loading...
Przewiń do góry