Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w lutym 2021. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia marca vs dane z pierwszego tygodnia lutego. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w lutym 2021
Luty 2021 był okresem, w którym nastapiło kilka mniejszych zmian w konteście widoczności – ilustruje to poniższy wykres.

Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Zumi.pl
Serwis Zumi.pl odnotował spadek widoczności o ponad 60 procent, przy ilościowym spadku o 29754 słowa kluczowe (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem marca a pierwszym poniedziałkiem lutego).

Spadek ten jest konsekwencją wyłączenia serwisu i przekierowania 301 na serwis Jakdojade.pl:

Zweryfikujmy przy okazji, jak przekierowanie 301 wpłynęło na widoczność Jakdojade.pl:

Jak widzimy przekierowanie 301 ma nie duży wpływ na widoczność.
Zoover.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku marca była mniejsza o 12643 frazy (zmniejszyła się o ponad 58% w stosunku do początku lutego).

Podobnie jak wcześniej opisywany portal – utracił widoczność po przekierowaniu 301.

Ostatnia widoczność polskiej wersji językowej znajduje się w WebArchive – w grudniu 2020:

Przekierowanie wersji .pl na .nl to najprawdopodobniej rezygnacja z obecności w polskich wynikach Google.
Otodom.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku marca była mniejsza o 15336 fraz (zmniejszyła się o ponad 18% w stosunku do początku lutego).

Po wzrostach z dnia 18 stycznia serwis odnotował korektę widoczności na początku lutego.

Szukasz specjalistów od SEO?
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Otomoto.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Otomoto.pl. Nastąpił wzrost o ponad 29% – miesiąc do miesiąca.

Wzrost jest korektą ostatnich spadków – odnotowanych po 18 stycznia 2021:

m.apkpure.com
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 1400% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 30490.

Wzrost widoczności po 18 stycznia 2021 jest konsekwencją przejęcia widoczności ogólnej domeny z widocznością na desktopie:

Ustaliliśmy, iż wersja m. istniała już wcześniej :

Nagły przyrost widoczności wersji mobilnej (kosztem wersji na komputery stacjonarne) może być spowodowane wdrażanym przez Google tzw. Mobile First Index i zwracaniem uwagi tylko na treści dostępne na wersji mobilnych.
Focus.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 8600% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 18329 fraz.

Serwis ten odbudowuje widoczność po spadkach, które miały miejsce w grudniu 2020 oraz styczniu 2021.
Uniqa.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 300% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 8077 fraz.

Serwis ten odbudowuje widoczność po spadkach, które wynika z wcielenia firmy AXA do UNIQA oraz ustawieniu 301.

Oto jak wygląda przepływ widoczności:

Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.





![[Narzędzia] Analizy profilu linków – porównanie wyników](https://www.devagroup.pl/blog/wp-content/uploads/2021/07/link-building-2021-04-06-05-09-34-utc-150x150.jpg)











