Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w maju 2020. Tym razem porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia maja vs dane z ost poniedziałku tj 15/06/2020. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w maju 2020
Maj 2020 był okresem, w którym występowały zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Forum.gazeta.pl
Serwis forum.gazeta.pl odnotował spadek widoczności o ponad 50 procent, przy ilościowym spadku o 151148 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem maja a trzecim poniedziałkiem czerwca).
Podczas wcześniejszej aktualizacji ze stycznia 2020 domena odniosła wzrost widoczności. Obecnie nastąpiła korekta i możemy dostrzec utrzymanie się trendu spadkowego.
m.autocentrum.pl
Widoczność subdomeny serwisu w TOP10 na początku maja była mniejsza o 77161 fraz (zmniejszyła się o ponad 97% w stosunku do początku maja).
Spadek ten wynika z rezygnacji wyświetlania mobilnej wersji w subdomenie m.autocentrum.pl – na rzecz wersji RWD, która jest na domenie podstawowej.
Cda.pl
Widoczność w TOP10 serwisu cda.pl spadła o ponad 35% w stosunku do początku maja.
Serwis utracił ponad 35% widoczności i dodatkowo znajduje się ona na poziomie najniższym od 5 lat.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Autocentrum.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal autocentrum.pl.
Wzrost ten związany jest z wyłączeniem i przekierowaniem wersji m.autocentrum.pl poprzez 301 na autocentrum.pl (omówione we wcześniejszej części artykułu).
Autokult.pl
Domena ta w maju 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 50% w stosunku do poprzedniego okresu.
Możemy dostrzec w tym przypadku korektę po ostatnim spadku i powrót do stałego trendu wzrostu.
Gdziepolek.pl
Serwis ten w maju 2020 odnotował wzrost widoczności o ponad 50% w stosunku do poprzedniego miesiąca – daje to wzrost o 19640 fraz w TOP10.
Jest to kolejna zmiana, która nastąpiła po oficjalnej zmianie w algorytmie Google – poniżej oficjalna informacja od Google na Twitterze:
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.