Szerokie spojrzenie na pozycjonowanie – relacja z katowickiego Festiwalu SEO 2016

Dawid Kilian
Dawid Kilian
Archiwum 05.2016

duzy_szablon festiwal seo

25 maja mieliśmy okazję brać udział w ostatniej z czterech dotychczasowych edycji Festiwalu SEO 2016, który z roku na rok gromadzi coraz więcej branżowych osobistości i słuchaczy zainteresowanych tematyką SEO.

W Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach zgromadziło się ponad 400 osób, a wejście do sali obfitowało w branżowe stoiska firm takich jak SEMSTORM, SENUTO czy CashInPills. Poniżej przedstawimy krótką relację z prezentacji wszystkich prelegentów tegorocznej edycji Festiwalu SEO. Wydarzenie zostało podzielone na trzy panele prelekcyjne, zaczniemy więc od pierwszego z nich.

Nowe obszary SEO: ASO – App Store Optimization – Cezary Glijer

Pierwszym prelegentem był Cezary Glijer (prowadzący bloga Cezzy.pl), który opowiadał o ASO (App Store Optimisation), rozpoczynając od zasadności optymalizacji stron aplikacji w sklepach i opowiadając o tym, jak optymalizować czynniki on-page i off-page by uzyskać dużą liczbę pobrań i dobrą widoczność. Cezary w sposób bardzo szczegółowy przedstawił parametry mające wpływ na pozycje w wyszukiwarkach sklepów App Store oraz Google Play oraz w obrazowy sposób wskazał, które z nich są wyjątkowo skuteczne po optymalizacji oraz istotne dla algorytmów obu wyszukiwarek. Nie zabrakło także informacji o narzędziach, które są przydatne  w procesie ASO oraz omówienia skuteczności tych działań i przedstawienia wykresów obrazujących istotę skupienia się na ASO.

Rozgrzej landingi do czerwoności – Jan Michalski

Następnie swoją prezentację wygłosił Jan Michalski z programu partnerskiego CashInPills.com. Prezentacja miała na celu zaznajomienie widowni z elementami optymalizacji stron docelowych z wyjątkowym uwzględnieniem tematyki zwiększenia konwersji oraz przedstawienia czynników, które mają na celu ukształtowanie zachowania użytkowników w sposób, który mógłby temu sprzyjać. Zwrócono tutaj ogromną uwagę na szybkość wczytywania serwisu, przejrzystość oraz ogólną estetykę strony oraz czynniki behawioralne takie jak oceny, komentarze. Dowiedzieliśmy się również o istocie stosowania interakcji z użytkownikami za pomocą np. live-chatu.

AI & SEO – w jaki sposób Sztuczna Inteligencja może zmienić rynek wyszukiwarek – Łukasz Rogala

Prezentacja Łukasza Rogali obejmowała z kolei temat sztucznej inteligencji i machine learningu oraz miała odnieść się do wyszukiwarek internetowych, uwzględniając także RankBrain. W prelekcji zostały przedstawione przyczyny wykorzystywania sztucznej inteligencji (rozwiązywanie problemów, których nie można zalgorytmizować) oraz przykłady, jak Google może wykorzystać dostępne środki w postaci danych z naszego archiwalnego wyszukiwania (gdy ma to miejsce w sposób głosowy – analiza tonu wypowiedzi) czy kamery w smartfonie w celu pozyskania danych biometrycznych, co może przełożyć się z kolei na wyniki wyszukiwania poprzez doskonalenie algorytmu RankBrain i jego zadań.

Duplicate content – jak realnie wpływa na SEO i co powinieneś o nim wiedzieć?  – Wojtek Mazur

W drugim panelu prelekcyjnym i kolejnym ze wszystkich prelegentów był Wojtek Mazur, współzałożyciel Elephate (blog firmowy). Jego prezentacja w dokładny sposób omawiała tematykę duplikacji treści oraz to, jak Google ją widzi (chcąc możliwie różnicować wyniki wyszukiwania). Wojtek omawiał tę tematykę na przykładzie bardzo popularnego sposobu pobierania treści do własnego sklepu, czyli ze strony internetowej producenta. W prelekcji zwrócił także uwagę na fakt, że do jednego produktu powinien kierować tylko jeden URL, a do oznaczania konkretnych wersji lub kolorów powinny być wykorzystywane parametry. Jak dowiedzieliśmy się z prelekcji, problemem jest także duplikacja wewnętrzna – stąd też prelegent naciskał na konieczność obrania jednej konkretnej domeny naszego serwisu (w przypadku posiadania lub nieposiadania przedrostka www lub http albo https).

Zdjęcie 25.05.2016, 19 47 01

Content Marketing, po którym protestują kibice Premier League – Mateusz Dela

Mateusz Dela, pracujący na co dzień w GoEuro.pl, tuż po przedstawieniu nam profilu działalności serwisu przeszedł do szczegółowego omówienia trzech case study z akcji content-marketingowych, jakie były przeprowadzane przez tą firmę. Mateusz zaczął od „indeksu piwnego”, którego celem było zgromadzenie danych na temat kosztów zakupu piwa 0,33 w różnych miejscach na świecie. Cała akcja wypadła tak dobrze, że nawet telewizja CNBC na podstawie opublikowanego raportu przygotowała materiał omawiający powyższe zagadnienia. Efekt? 830 nowych linków oraz 2500 sygnałów społecznościowych. Kolejnym casem przedstawionym przez Mateusza był światowy ranking kolei szybkich prędkości. Kluczem do sporządzenia takiego raportu było nagromadzenie wielkiej ilości danych o transporcie kolejowym z różnych miejsc świata oraz bardzo zacieśniona współpraca między zespołami w firmie, o której Mateusz nam opowiadał. Po publikacji danych i raportu w gazetach i portalach (w tym nawet tych pomniejszych, lokalnych) firmie udało się uzyskać 230 linków do serwisu oraz prawie tysiąc sygnałów społecznościowych. Na sam koniec, Mateusz zaprezentował nam case study, które wywołało sensację. Był to ranking średnich cen biletów na wyjazdowe mecze piłki nożnej. Publikacja raportu zakończyła się protestem ze strony angielskich kibiców, o czym media nie omieszkały nie napisać. Efektem tego działania było nie tylko pozyskanie 390 linków i prawie dwóch tysięcy sygnałów społecznościowych, ale także finalna obniżka cen biletów na mecze wyjazdowe w Anglii do poziomu 30 Funtów.

Od contentu do wysokiej jakości ruchu. Branżowe case study. – Paweł Strykowski

Kolejnym prelegentem był Paweł Strykowski z platformy WhitePress, który szczegółowo opowiedział o tym, jak praca nad treściami, optymalizacja danego artykułu, wzmocnienie linkowania wewnętrznego oraz zdobycie do niego odnośników może nie tylko poprawić jego pozycję w wyszukiwarce na trudne i wymagające frazy z nim powiązane, ale także może przełożyć się na bardzo konkretny, jakościowy ruch na przykładzie tej jednej, szczególnej podstrony.

5 eksperymentów w SEO i ich wyniki – Krzysztof Marzec

Ostatnim z prelegentów w drugiej sesji był Krzysztof Marzec, dyrektor zarządzający DevaGroup.

Na początku swojej prezentacji opowiedział nam o początkach swojej przygody z SEO, przechodząc płynnie do ciekawych metod wykrywania zaplecz oraz wskazując niektóre z ich typów, które wykorzystywane są do dzisiaj.

Następnie przedstawił zagadnienie pozycjonowania z wykorzystaniem przekierowań, przy którym uczulał widownię na ewentualne zagrożenia obecne podczas stosowania takiej metody, np. opcję otrzymania kary od Google na wskazywanej domenie (może mieć miejsce przeniesienie filtra).

Kolejny test miał na celu pokazanie możliwości namierzenia przekierowań 301 stosowanych obecnie oraz wskazanie kto ma ich najwięcej.

Poruszona została również kwestia certyfikatu SSL, migracji do protokołu HTTPS oraz uaktualnienia wewnętrznej struktury linków w serwisie (by nie stosować przekierowań 301 wewnątrz serwisu, pozostawiając linki z http). Podkreślono tutaj także czynnik behawioralny, jakim w chwili obecnej bez wątpienia jest „kłódeczka” przy adresie w przeglądarce.

Krzysztof zakończył prezentację pokazaniem bardzo dobrego sposobu na odzyskanie linków prowadzących do stron, z wykorzystaniem narzędzia Majestic. Uczulił on także na konieczność analizy raportu hostów oraz przydatność procesu wyszukiwania stron 404 z pomocą usługi Google Analytics. Podkreślił również niebywałą wagę analizy raportów urządzeń mobilnych, by ustrzec się gubienia nawet połowy potencjalnego ruchu.

Zdjęcie 25.05.2016, 19 15 23

 

Jak spojrzeć poza TOP10 w Google i znaleźć ruch dla klienta – Krystian Szastok

Po przerwie, kolejny i ostatni już panel prelekcyjny rozpoczął Krystian Szastok (prowadzący własnego, branżowego bloga), który przedstawił jak wygląda SEO w Wielkiej Brytanii. Zwracał uwagę między innymi na to, że w Polsce wyniki organiczne znajdują się dużo wyżej (jest u nas mniej reklam AdWords). Opowiedział także o aktualizacjach algorytmu w brytyjskiej wersji wyszukiwarki Google i o tamtejszych procesach projektowania linków (mocno podkreślał, że każdy link musi być przemyślany i stworzony z myślą o konwersjach i jego klikalności). Krystian uczulił widownię na to, by spojrzeć poza TOP10 oraz by przy działaniach SEO uwzględnić również poszczególne wyszukiwarki branżowe – często o prostszych algorytmach.

Efektywne wizyty like a boss – Łukasz Żelezny

Łukasz Żelezny z uSwitch.com, w swojej prezentacji przedstawił temat wizyt efektywnych. Podkreślił on istotę oraz zasadność stosowania porównań rok do roku dla rynków przewidywalnych (odnosząc się do stron mających charakter sezonowy). Case study oparte na serwisie z rynku nieprzewidywalnego pokazało, że zwracając uwagę na bounce rate (współczynnik odrzuceń) przy działaniach optymalizacyjnych pomimo mniejszego ruchu, możemy mieć więcej wizyt efektywnych niż w przypadku wcześniejszego czasu, kiedy to obserwowano większy ruch. Zwieńczeniem prelekcji było zwrócenie uwagi na stosowanie wskaźników KPI w pracy, by podnosić jej efektywność.

Zdejmowanie działań ręcznych – Michał Wiciński

Na sam koniec swoją prezentację wygłosił Michał Wiciński, pracownik Google Search Quality Team, który na co dzień zajmuje się nakładaniem i zdejmowaniem kar ręcznych na serwisy posługujące się nadużyciami Wskazówek Google dla Webmasterów. Z prezentacji można było dowiedzieć się, że więcej niż 70% zgłoszeń o nieprawidłowościach przychodzących do Google powiązane jest z „czystym spamem” oraz „atakiem hakerów”. Michał przedstawił podział zgłoszeń o czystym spamie na „puste strony”, „strony niedostępne”, „strony bez żadnych zmian” oraz takie, które niedawno zostały kupione przez nowego nabywcę i nie zostały zaktualizowane w żaden sposób. Podkreślił on także fakt, że w 2015 roku zaobserwowano ogromny wzrost ataków hakerskich i zwrócił uwagę na zapobieganie temu poprzez systematyczną aktualizację stron, tworzenie kopii, analizy dostępów i analizy kont powiązanych z serwisami. Dowiedzieliśmy się również, że częstymi przypadkami ataków były takie, które miały na celu ustawienie przekierowań na spamerskie domeny przy wejściach z wyszukiwarki Google. Do eliminowania skutków takich ataków Michał polecił słuchaczom korzystanie z narzędzia „Pobierz jako Google”. Co więcej, przedstawione zostały porady, jak szybko i skutecznie zdjąć karę ręczną powiązaną z jednym z powyższych przypadków.

Zdjęcie 25.05.2016, 20 55 09

Zwieńczeniem festiwalowych wydarzeń było after party w restauracji Variete, które trwało do późnych godzin nocnych. Była to idealna okazja, by wdać się w dłuższą konwersację nie tylko z osobami z publiczności, ale także z samymi prelegentami.

Festiwal SEO jest bez wątpienia wydarzeniem, które warto polecić ze względu na ogromną ilość merytorycznych i rzeczowych informacji przekazanych w wyjątkowo ciekawy sposób. Każdy z prelegentów podczas tegorocznej edycji starał się w pewien sposób poszerzyć nasze patrzenie na SEO i wyszukiwarkę Google, co też bez wątpienia udało się osiągnąć. Dziękujemy Arturowi Strzeleckiemu z Silesia SEM za organizację spotkania (po szczegóły warto zajrzeć na blog Artura), nie możemy się już doczekać przyszłorocznej edycji!

Dawid Kilian
SEO Specialist. Z oddaniem zgłębia tajniki optymalizacji on-page i technicznego SEO. Trafne i dogłębne audyty są zawsze jego asem w rękawie. Uwielbia pochłaniać wielkie ilości branżowych niusów, a w pracy z Klientami nie obawia się żadnych czarno-białych zwierzątek.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991