Tomasz Wieliczko – wywiad przed semKRK #3

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 10.2016

tomasz-wieliczko-duzy


tomasz_wieliczkoWłaściciel agencji SEO/SEM Xann Internet Solutions i trener w XannSEM. Specjalizuje się w obsłudze dużych i średnich firm oraz branży eCommerce. Ostatnio uczy się jeździć na rolkach.

KM: O czym opowiesz na semKRK?

TW: Omówię „Najgroźniejsze mity SEO”. Na przestrzeni ostatnich lat w branży SEO i na jej obrzeżach wytworzyło się bardzo dużo mitów, które są, delikatnie mówiąc, mocno oderwane od rzeczywistości. O ile jest parę tematów, o które SEO-wcy toczą pomiędzy sobą mniej lub bardziej usprawiedliwione święte wojny, to zdecydowana większość mitów wzięła się z sufitu. Najwyższy czas wyprostować, co jest faktem, a co niekoniecznie.

W branży mówi się, że tylko w Polsce działa coś takiego jak rozliczenie za pozycje. Sporo firm wycofuje się powoli z tego modelu rozliczeń. Co o nim sądzisz?

Płatność za pozycje jest reliktem minionej epoki, gdzie klient zamawiał pozycjonowanie 5 fraz i nikogo nic więcej nie obchodziło – czy są one sensowne, czy dają ruch, zapytania, czy dzwonią telefony. Jeszcze dziś spotykamy takie oferty, ale to tylko to kwestia czasu aż znikną całkowicie z rynku.

Obecnie usługa SEO to coś znacznie więcej niż pozycjonowanie 5 czy 10 fraz – np. w moim przypadku klient otrzymuje w ryczałcie audyt techniczny, audyt SEO, audyt usability, analizę fraz i ustalenie ich hierarchii, a wszystko to w celu zdobycia sensownego ruchu na stronę. Nie wyobrażam sobie tych wszystkich elementów przy rozliczeniu płatnym za pozycje, w którym – nie oszukujmy się – usługa kończy się na mniej lub bardziej trwałym wypozycjonowaniu 5 fraz i wysyłaniu FV.

Jakie zmiany w narzędziach Google ucieszyłyby Cię najbardziej?

Tylko jedna, jakby Google odkryło karty i pokazało, co się kryje pod not provided jak za dawnych lat 🙂

Wymarzony klient dla SEO to…

Każdy klient z budżetem powyżej 10 tys., za chwile ciężko będzie ogarniać SEO poniżej tej kwoty 🙂 A mówiąc poważniej, najlepszy klient to świadomy klient. Jeżeli ktoś wie, czego potrzebuje i czym jest SEO, od razu inaczej się pracuje. Jeśli nie wie, moją rolą jest uświadamianie, bo bez komunikacji i wzajemnego zrozumienia współpraca jest niemożliwa.

Mam własny biznes, zamierzam podpisać umowę z agencją SEO – na co zwrócić uwagę.

Najlepsze firmy SEO to te z polecenia, ale jeśli nie mamy kogo podpytać o opinię, proponuję sprawdzić, jak agencja promuje samą siebie, bo oczywiste jest to, że skoro siebie samego nie potrafią wypromował to i klienta nie będą potrafili.

Najciekawszy przypadek z pracy SEO (może jakaś ciekawa wpadka/anomalia/słowo kluczowe wpisane przez użytkownika itp.) 

No tutaj jest cały wachlarz ciekawostek, ale jedna, która u każdego spowoduje uśmiech na twarzy, to najdłuższy „przyjazny” URL, jaki kiedykolwiek widziałem 🙂

https://efarmaceuta.pl/porady-farmaceutow/44,w-ostatnim-czasie-zaczely-mi-wypadac-wlosy-dermatolog-zalecila-mi-zincas-nigdy-wczesniej-nie-mialem-badanego-poziomu-cynku-we-krwi-i-boje-sie-ze-przez-ten-lek-bede-mial-go-zbyt-duzo-istnieje-w-ogole-taka-mozliwosc-jak-duze-jest-ryzyko-wystapienia-jakichkolwiek-skutkow-ubocznych-bardzo-prosze-o-odpowiedz-pawel/

Do znudzenia słyszymy informacje, że SEO umarło, SEO się zmieniło, SEO nie ma nic wspólnego z tym co było 10 lat temu. Z drugiej strony znam osoby, które twierdzą, że SEO nie zmieniło się od 10 lat. Zmieniły się detale optymalizacji, miejsca na linki. Prośba o komentarz.

Tak długo jak Google będzie opierać swój główny algorytm o linki, SEO nie upadnie. Można stronę zoptymalizować do perfekcji, a i tak będzie niewidoczna, jeżeli nie będzie podlinkowana. Powiem więcej, można strony nie optymalizować, a mimo to mieć świetną widoczność w wynikach. A jeżeli chodzi o hasło content is king, to podają je ci, którzy utknęli na drugiej stronie wyników 😉

Jak byś wytłumaczył laikowi różnice White Hat i Black Hat.

Bardzo prosto, tak naprawdę różnica pomiędzy nimi jest taka, że ten od White Hat jest zdziwiony, że dostał filtr, a ten od Black Hat jest zdziwiony, że jeszcze nie dostał 🙂

Jakie miejsca polecasz do szukania codziennych inspiracji ze świata SEMu ? 

Tu mówię bardzo poważnie, każdą konferencje, każde szkolenie, każdy blog o SEO, tylko trzeba umieć czytać miedzy wierszami i oddzielać ziarna od plew. Nieraz wystarczy z całej konferencji jedno zdanie, żeby w głowie zaświtała nowa idea 🙂 Ja szukam wszędzie, gdzie się tylko da.

 Od kilku dni branża przeżywa mocno zmiany w wynikach wyszukiwania. U Ciebie na pewno zielono, ale co mogło spowodować spadki u kolegów po fachu?

Wbrew temu, co większość pisze – że jest wdrażany długo oczekiwany, działający w czasie rzeczywistym Pingwin 4.0, który z laserową precyzją będzie odsiewał linki spamowe od tych mega zajebistych, to moje zdanie jest całkiem inne. Przez miesiąc byliśmy świadkami nieudanych testów przeprowadzanych na SEO-wcach w rożnych częściach świata.

 

Dziękujemy Tomaszowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #3.

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991