Tomasz Wieliczko – wywiad przed semKRK #3

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 10.2016

tomasz-wieliczko-duzy
tomasz_wieliczkoWłaściciel agencji SEO/SEM Xann Internet Solutions i trener w XannSEM. Specjalizuje się w obsłudze dużych i średnich firm oraz branży eCommerce. Ostatnio uczy się jeździć na rolkach.

KM: O czym opowiesz na semKRK?

TW: Omówię „Najgroźniejsze mity SEO”. Na przestrzeni ostatnich lat w branży SEO i na jej obrzeżach wytworzyło się bardzo dużo mitów, które są, delikatnie mówiąc, mocno oderwane od rzeczywistości. O ile jest parę tematów, o które SEO-wcy toczą pomiędzy sobą mniej lub bardziej usprawiedliwione święte wojny, to zdecydowana większość mitów wzięła się z sufitu. Najwyższy czas wyprostować, co jest faktem, a co niekoniecznie.

W branży mówi się, że tylko w Polsce działa coś takiego jak rozliczenie za pozycje. Sporo firm wycofuje się powoli z tego modelu rozliczeń. Co o nim sądzisz?

Płatność za pozycje jest reliktem minionej epoki, gdzie klient zamawiał pozycjonowanie 5 fraz i nikogo nic więcej nie obchodziło – czy są one sensowne, czy dają ruch, zapytania, czy dzwonią telefony. Jeszcze dziś spotykamy takie oferty, ale to tylko to kwestia czasu aż znikną całkowicie z rynku.

Obecnie usługa SEO to coś znacznie więcej niż pozycjonowanie 5 czy 10 fraz – np. w moim przypadku klient otrzymuje w ryczałcie audyt techniczny, audyt SEO, audyt usability, analizę fraz i ustalenie ich hierarchii, a wszystko to w celu zdobycia sensownego ruchu na stronę. Nie wyobrażam sobie tych wszystkich elementów przy rozliczeniu płatnym za pozycje, w którym – nie oszukujmy się – usługa kończy się na mniej lub bardziej trwałym wypozycjonowaniu 5 fraz i wysyłaniu FV.

Jakie zmiany w narzędziach Google ucieszyłyby Cię najbardziej?

Tylko jedna, jakby Google odkryło karty i pokazało, co się kryje pod not provided jak za dawnych lat 🙂

Wymarzony klient dla SEO to…

Każdy klient z budżetem powyżej 10 tys., za chwile ciężko będzie ogarniać SEO poniżej tej kwoty 🙂 A mówiąc poważniej, najlepszy klient to świadomy klient. Jeżeli ktoś wie, czego potrzebuje i czym jest SEO, od razu inaczej się pracuje. Jeśli nie wie, moją rolą jest uświadamianie, bo bez komunikacji i wzajemnego zrozumienia współpraca jest niemożliwa.

Mam własny biznes, zamierzam podpisać umowę z agencją SEO – na co zwrócić uwagę.

Najlepsze firmy SEO to te z polecenia, ale jeśli nie mamy kogo podpytać o opinię, proponuję sprawdzić, jak agencja promuje samą siebie, bo oczywiste jest to, że skoro siebie samego nie potrafią wypromował to i klienta nie będą potrafili.

Najciekawszy przypadek z pracy SEO (może jakaś ciekawa wpadka/anomalia/słowo kluczowe wpisane przez użytkownika itp.) 

No tutaj jest cały wachlarz ciekawostek, ale jedna, która u każdego spowoduje uśmiech na twarzy, to najdłuższy „przyjazny” URL, jaki kiedykolwiek widziałem 🙂

https://efarmaceuta.pl/porady-farmaceutow/44,w-ostatnim-czasie-zaczely-mi-wypadac-wlosy-dermatolog-zalecila-mi-zincas-nigdy-wczesniej-nie-mialem-badanego-poziomu-cynku-we-krwi-i-boje-sie-ze-przez-ten-lek-bede-mial-go-zbyt-duzo-istnieje-w-ogole-taka-mozliwosc-jak-duze-jest-ryzyko-wystapienia-jakichkolwiek-skutkow-ubocznych-bardzo-prosze-o-odpowiedz-pawel/

Do znudzenia słyszymy informacje, że SEO umarło, SEO się zmieniło, SEO nie ma nic wspólnego z tym co było 10 lat temu. Z drugiej strony znam osoby, które twierdzą, że SEO nie zmieniło się od 10 lat. Zmieniły się detale optymalizacji, miejsca na linki. Prośba o komentarz.

Tak długo jak Google będzie opierać swój główny algorytm o linki, SEO nie upadnie. Można stronę zoptymalizować do perfekcji, a i tak będzie niewidoczna, jeżeli nie będzie podlinkowana. Powiem więcej, można strony nie optymalizować, a mimo to mieć świetną widoczność w wynikach. A jeżeli chodzi o hasło content is king, to podają je ci, którzy utknęli na drugiej stronie wyników 😉

Jak byś wytłumaczył laikowi różnice White Hat i Black Hat.

Bardzo prosto, tak naprawdę różnica pomiędzy nimi jest taka, że ten od White Hat jest zdziwiony, że dostał filtr, a ten od Black Hat jest zdziwiony, że jeszcze nie dostał 🙂

Jakie miejsca polecasz do szukania codziennych inspiracji ze świata SEMu ? 

Tu mówię bardzo poważnie, każdą konferencje, każde szkolenie, każdy blog o SEO, tylko trzeba umieć czytać miedzy wierszami i oddzielać ziarna od plew. Nieraz wystarczy z całej konferencji jedno zdanie, żeby w głowie zaświtała nowa idea 🙂 Ja szukam wszędzie, gdzie się tylko da.

 Od kilku dni branża przeżywa mocno zmiany w wynikach wyszukiwania. U Ciebie na pewno zielono, ale co mogło spowodować spadki u kolegów po fachu?

Wbrew temu, co większość pisze – że jest wdrażany długo oczekiwany, działający w czasie rzeczywistym Pingwin 4.0, który z laserową precyzją będzie odsiewał linki spamowe od tych mega zajebistych, to moje zdanie jest całkiem inne. Przez miesiąc byliśmy świadkami nieudanych testów przeprowadzanych na SEO-wcach w rożnych częściach świata.

 

Dziękujemy Tomaszowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #3.

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /alt/home/webmaster.devagroup/www/html/blog/wp-content/themes/betheme-child/includes/content-single.php on line 325