Adrian Andrzejczyk – Head of Analytics w Cube Group na semKRK#19 BIG wystąpił z tematem: „Zaawansowane ustawienia Analytics pod analizę SEO”. Jego prezentacja należała do szczególnych, bo wyróżniliście ją w #Call4Papers, dając prelegentowi przepustkę na naszą scenę! Teraz odpowiedział On na Wasze pytania, którymi zasypaliście go w trakcie naszej konferencji. Zapraszamy do lektury wywiadu!
Jak policzyć ROAS z SEO, jeśli efekty danego miesiąca to wynik kosztów poniesionych w poprzednich miesiącach?
ROAS czyli zwrot z nakładów na reklamę liczymy dla danego okresu. Czyli jeśli ten koszt ponosimy w tym miesiącu to liczymy ROAS dla tego miesiąca. Oczywiście patrząc na SEO długofalowo powinniśmy patrzeć na ROAS z SEO w dłuższej perspektywie np. rocznej.
Jak sprawdzić czy artykuł wpływa na konwersje w GA4. Dwie grupy użytkowników, którzy przeczytali i nie przeczytali artykułu?
Sprawdzasz czy występował na ścieżce do konwersji.
Jakie są największe zalety GA4 w porównaniu z UA?
Możliwość elastycznego budowania strategii analitycznej, darmowa integracja z BQ, moduł eksploracji.
Która metoda implementacji danych jest według Ciebie najbardziej efektywna w GA4?
API i measurement protocol.
Jak zmierzyć performance w SEO?
Tak samo jak mierzymy performance innych źródeł ruchu. Ostatecznie najważniejszy jest zwrot z inwestycji. Z drugiej strony możemy analizować udział w wyświetleniach dla kluczowych fraz.
Czego nie będzie w GA4 a jest istotne według Ciebie w zakresie badania skuteczności ruchu ze wszystkich źródeł ?
Nie przychodzi mi nic takiego do głowy. Najważniejsze jest odpowiednie zmapowanie eventów w GA4 i mamy w tym zakresie dużo większe możliwości w porównaniu z UA.
Jaka jest Twoim zdaniem najlepsza funkcjonalność GA i GA4 pod SEO ?
Badanie zachowań użytkowników w witrynie i prace w celu poprawy UX czy CRO.
Nagrania z semKRK#19 BIG, znajdziesz tutaj!
Kiedy w GA4 będzie CR?
Już na dniach 🙂
Jak bardzo nie lubisz GA4?
Ciężko tu mówić o braku sympatii. Widzę praktyczne zastosowanie GA4. Jednak posiada wiele niedociągnięć. Jeśli dołożymy do tego innowacje to w efekcie nie da się z GA4 korzystać w sposób, jaki znamy z UA.
Co jest największą zaletą GA4 według ciebie ?
Możliwość elastycznego dostosowania do potrzeb danego projektu.
Co Twoim zdaniem lepiej zbiera dane, takie jak konwersja?
Zdecydowanie GA4.
Czy masz skuteczny sposób na podejrzenie skuteczności słów kluczowych z organika w Google Analytics?
Tylko GSC lub integracja GSC z GA.
Których danych, zawartych w Google Analytics Universal brakuje Ci w GA4?
Tylko współczynnika konwersji. W każdym projekcie odpowiednio dostosowuje eventy czy wymiary i dane niestandardowe. Nie czuję tu braków.
Czy takie dodatkowe dane można implementować w GA również dla mniejszych stron internetowych?
Tak. Wielkość portalu teoretycznie nie ma znaczenia. W praktyce niektóre rozwiązania mogą być nieopłacalne.
W case pojawił się ROAS na poziomie 1. Czy był akceptowalny dla klienta?
To są przykładowe dane, wgrywałem je na potrzeby tej prezentacji. W praktyce określam z klientami oczekiwane wskaźniki ROAS. Czasami prognozuję je w oparciu o marżę.
Grupy odbiorców: jeżeli w jednym zestawie z grupy A wkluczymy grupę B, a w drugim wykluczymy grupę A z grupy B, to co z osobami które są jednocześnie w grupie A i B?
To zależy w jaki sposób ich wykluczymy (we wszystkich sesjach, w ramach tej samej sesji czy w ramach tego samego zdarzenia). Jeśli we wszystkich sesjach to osoba która była jednocześnie w A i w B nie znajdzie się w grupie A oraz grupie B.
Czy lepiej ustawić kampanie na jedno zainteresowanie, czy kumulować je?
Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od celów strategii STP.
Z jakiego powodu często GA źle zbiera eventy, takie jak konwersja?
Jest wiele powodów. Do najważniejszych należy niepoprawna implementacja czy blokowanie danych po stronie klienta np. ad block. Poza tym GA bardzo dobrze zbiera konwersje.
Is there a good way to track multichannel visits (not multichannel conversions) over GA, to see an impact of awareness campaigns on sea campaigns?
Google analytics isn’t good at measuring all marketing goals. We cannot easily measure awareness campaigns in GA. The only methods are floodlight measurement or research data.
Prezentację Adriana, z którą wystąpił na semKRK, znajdziesz tutaj!
Zachęcamy również do odwiedzenia naszej platformy MYVOD , gdzie wśród dostępnych nagrań znajdziecie wystąpienie Adriana!
Adrian Andrzejczyk
Jest certyfikowanym specjalistą Google Analytics, Google Ads i DoubleClick. Prowadzi cykl szkoleń Performance Marketing Management na YouTube.